Vele ontwikkelingen in luchtvaart door coronavirus

Er worden veel ingrijpende beslissingen genomen, die grote impact hebben op het dagelijks leven en de luchtvaart. In dit artikel geven we je een update over de huidige stand van zaken. Gezien de snelle ontwikkelingen, adviseren wij je ten alle tijden de website van de luchtvaartmaatschappij te raadplegen voor de meest actuele informatie.

man met mondkapje vanwege coronavirus

Actuele updates over coronavirus



  • Update 26 mei 2020 – 10.00 uur

    Nieuwe EUclaim dienst corona-voucher

    Hulp bij corona-vouchers voor geannuleerde vluchten

    Heb je een corona-voucher ontvangen voor een geannuleerde vlucht? Wij helpen je graag met onze nieuwe dienst! We toetsen de voucher op rechtmatigheid en verzorgen alle communicatie met de luchtvaartmaatschappij. Kun jij hulp gebruiken bij het beheren van de voucher? Meld dan snel je voucher aan en wij regelen de rest!



  • Update 14 mei 2020 – 15.30 uur

    Update vouchers

    Kabinet volgt toch EU-advies over terugbetaling ticketkosten bij vluchtannulering

    Door het standpunt van de Europese Commissie heeft het kabinet toch besloten om reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen te vragen om consumenten de optie te geven hun geld terug te vragen als reizen zijn geannuleerd vanwege het coronavirus. Dit is wat minister Cora van Nieuwenhuizen vandaag aan de Tweede Kamer schrijft. Het is nog onbekend wanneer de luchtvaartmaatschappijen terugbetaling moeten aanbieden.



  • Update 14 mei 2020 – 11.30 uur

    Status Sunweb

    Sunweb annuleert vakanties tot en met 31 mei 2020

    Sunweb annuleert alle vakanties met vertrek tot en met 31 mei 2020. Sunweb benadrukt dat zij zelf contact opneemt de reizigers.



  • Update 14 mei 2020 – 11.05 uur

    Status Transavia

    Transavia annuleert vluchten tot en met 3 juni 2020

    Transavia annuleert alle vluchten tot en met 3 juni 2020.  Deze periode hebben is verlengd vanwege de voortdurende maatregelen in Nederland en op de bestemmingen. 



  • Update 12 mei 2020 – 14:30 uur

    Status TUI

    TUI annuleert bijna alle reizen tot en met 18 juni

    De verlenging geldt voor zowel TUI als Kras. Een uitzondering hierop zijn de reeds geboekte vakanties in Nederland met vertrek vanaf 29 mei.



  • Update 11:47 uur

    Status Corendon

    Corendon annuleert alle reizen tot en met 25 juni

    Corendon heeft besloten om nog 3,5 week langer geen reizen naar het buitenland te organiseren. Zo zijn alle reizen tot 25 juni geannuleerd in plaats van tot 1 juni. Dit besluit is genomen vanwege de aanhoudende reisbeperkingen.



  • Update 08:25 uur

    update Wizz Air

    Wizz Air vanaf 1 mei weer naar Eindhoven

    Wizz Air hervat vanaf vrijdag 1 mei de vluchtuitvoering vanaf Wenen naar vier bestemmingen, waaronder Eindhoven. De andere bestemmingen waarop Wizz Air weer gaat vliegen zijn Dortmund, Oslo, Thessaloniki en Lissabon. Later in de maand volgen meer bestemmingen.



  • Update 15:15 uur

    annuleringen easyJet

    easyJet annuleert vluchten tot en met 31 mei

    easyJet heeft besloten alle vluchten tot en met 31 mei te annuleren.



  • Update 15:07 uur

    vakanties Sunweb

    Sunweb annuleert vakanties tot en met 19 mei

    Sunweb Group annuleert alle vakanties met vertrek tot en met 19 mei. Voor alle vakanties met vertrek daarna blijft alles voorlopig ongewijzigd. Sunweb benadrukt dat ze de reizigers zelf benaderen op volgorde van urgentie.



  • Update 15.05 uur

    annuleringen Transavia

    Transavia annuleert vluchten tot en met 27 mei

    Transavia heeft besloten alle vluchten van en naar Nederland tot en met 27 mei te annuleren. Deze periode is verlengd vanwege de voortdurende maatregelen in Nederland en op haar bestemmingen. 



  • Update 08:40 uur

    TUI fly

    TUI fly België annuleert vluchten tot en met 17 mei

    TUI fly België verlengt de annulering van de vluchten tot en met 18 mei en evalueert wekelijks of de datum wordt verschoven.



  • Update 09:45 uur

    easyJet terugbetalingen

    easyJet maakt geld retour krijgen makkelijker

    Bij easyJet kan je eenvoudig je geld terugvragen via een online webformulier. easyJet is naast Ryanair één van de weinige Europese maatschappijen die deze optie actief aanbiedt voor passagiers van wie de vlucht is geannuleerd vanwege het coronavirus.



  • Update 16:10 uur

    status TUI

    TUI annuleert alle reizen tot en met 10 mei

    De reisorganisatie heeft besloten de periode waarin alle reizen geannuleerd zijn te verlengen van 30 april naar 10 mei.



  • Update 15:45 uur

    status Transavia

    Transavia annuleert vluchten tot en met 6 mei

    Het betreft alle vluchten van en naar Nederland. Is je heenvlucht voor 7 mei en je terugvlucht daarna, dan wordt je hele boeking geannuleerd. De hoofdboeker ontvangt hierover een e-mail van de luchtvaartmaatschappij.



  • Update 15:30 uur

    status easyJet

    easyJet houdt vloot voorlopig aan de grond

    De vloot van easyJet blijft vanaf vandaag aan de grond. De luchtvaartmaatschappij voert voorlopig geen commerciële vluchten meer uit wegens de ongekende reisbeperkingen en lockdowns. EasyJet zet de reddingsvluchten nog wel voort om gestrande reizigers veilig naar huis te brengen.

Reisrestricties beïnvloeden het wereldwijde vluchtnetwerk

Door het coronavirus is het reisadvies voor steeds meer landen en gebieden gewijzigd. Zo geldt er een inreisverbod voor de Verenigde Staten en hebben verschillende landen besloten vluchten vanuit meerdere landen – waaronder Nederland – te weren.

Corendon, Sunweb, TUI en Prijsvrij annuleren pakketreizen

Als gevolg van de wereldwijde coronabestrijding en de huidige snelheid van de opeenvolgende maatregelen van lokale en internationale autoriteiten, annuleren Corendon, Sunweb, TUI en ook Prijsvrij voorlopig verschillende reizen. De reisorganisaties doen er momenteel alles aan om zoveel mogelijk mensen naar huis te krijgen. Op hun websites geven ze actuele informatie over de annuleringen.

Corendon
Corendon annuleert alle vakanties met vertrek tot 1 juni 2020. De organisatie meldt dat je als reiziger het aan Corendon betaalde bedrag tegoed houdt (waardebon) voor een volgende vakantie.

Sunweb
Sunweb meldt dat alle vakanties met vertrek tot en met 15 april aanstaande zijn geannuleerd. Voor alle vakanties met vertrek vanaf 16 april blijft alles voorlopig ongewijzigd.

TUI
TUI annuleert alle reizen met vertrek tot en met 30 april 2020. Zolang dit mogelijk is probeert TUI op dit moment zoveel mogelijk mensen terug naar huis te halen. TUI houdt de reizigers op de hoogte via een speciale corona FAQ-pagina.

Vele annuleringen door Transavia

Momenteel zijn alle Transavia vluchten van en naar Nederland tot en met 15 april aanstaande geannuleerd. Voor een aantal bestemmingen – zoals Italië – zijn vluchten geannuleerd tot en met 22 april. Kijk hier voor de meest recente update van Transavia.

KLM

Het inreisverbod naar de VS zorgt ervoor dat KLM momenteel probeert zoveel mogelijk passagiers naar huis te krijgen. Dit inreisverbod heeft grote impact op het vluchtschema van en naar de Verenigde Staten. Door de vele reisrestricties die door diverse landen – evenals Nederland – zijn geïmplementeerd, wordt het wereldwijde netwerk aan vluchten geraakt. Zo wordt er voorlopig onder andere niet meer gevlogen op Curaçao, Aruba en Bonaire. KLM houdt hier een update bij over haar volledige netwerk.

easyJet

Vanwege de strenge reisbeperkingen die de Marrokaanse autoriteiten hebben ingevoerd annuleert easyJet vele vluchten. Het betreft alle vluchten tussen Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en Marokko. Momenteel worden een aantal nieuwe vluchten gepland om mensen te helpen bij hun terugkeer naar huis.

De Spaanse
autoriteiten hebben strenge reisbeperkingen geïmplementeerd voor vluchten naar,
vanuit en binnen Spanje vanaf vandaag maandag 16 maart. Vandaag houdt easyJet
het normale vluchtschema nog aan om zoveel mogelijk reizigers naar huis te
krijgen. Vanaf 17 maart tot en met 29 maart worden alle vluchten geannuleerd.

De Italiaanse autoriteiten hebben strikte reisbeperkingen ingevoerd voor vluchten naar, vanuit en binnen Italië tot 3 april 2020. Als gevolg van deze buitengewone omstandigheden heeft easyJet diverse vluchten geannuleerd. Ook easyJet heeft een speciale pagina met alle recente informatie over het coronavirus.

Wat zijn je rechten bij een annulering van je vlucht vanwege het coronavirus?

De kans is groot dat je te maken krijgt met een geannuleerde vlucht. De rechten op basis van Verordening 261/2004 zijn nog steeds geldig ondanks het coronavirus. Dit houdt in dat bij een geannuleerde vlucht door de luchtvaartmaatschappij de passagier recht heeft op een terugbetaling van de ticketkosten, ook als er een voucher (of EMD) wordt aangeboden door de luchtvaartmaatschappij. In de onderstaande opsomming vertellen wij wat jouw rechten zijn als vliegtuigpassagier bij een vluchtannulering door het coronavirus:

  • Als de luchtvaartmaatschappij jouw vlucht annuleert en je een voucher (of EMD) aanbiedt in plaats van de keuze tussen terugbetaling en vervoer langs een andere route, dan heeft dat geen gevolgen voor het recht van de passagier om te kiezen voor terugbetaling. Kortom: je bent niet verplicht de voucher te accepteren, maar mag ook kiezen voor terugbetaling van de ticketprijs.
  • Je hebt recht op verzorging in de vorm van eten en drinken, extra vervoer en een hotelovernachting als dat nodig is. Dit geldt voor reizigers die zich momenteel buiten Nederland bevinden.
  • Het recht op verzorging vervalt als je kiest voor terugbetaling van de ticketprijs of voor een voucher. Het recht op verzorging vervalt ook als je een alternatieve vlucht op een later tijdstip (niet de eerste mogelijkheid) aanvaardt. Als je er zelf voor kiest op een latere datum naar huis te vliegen – bijvoorbeeld een paar maanden later – is het namelijk niet redelijk dat de luchtvaartmaatschappij tot die tijd jouw verzorging moet betalen.
  • Een geannuleerde vlucht door het coronavirus is een buitengewone omstandigheid, waardoor het recht op een vergoeding voor het tijdsverlies vervalt.

De Europese Commissie heeft op 18 maart 2020 bovenstaande belangrijke punten op een rij gezet.

Check uw vlucht
Vorig nieuwsitem
Inreisverbod van Europa naar VS vanaf 13 maart
Volgende nieuwsitem
Europese Unie sluit grenzen van Schengengebied
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
6 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
eeden
3 jaren geleden

Wij hebben met Expedia geboekt voor een reis naar Thailand, KOH Samui. Met het hele gezin, 6 tickets én hotel, pakketreis. 8 k reeds betaald. We vliegen begin juli. Vraag: we krijgen geen contact met Expedia (alleen als je voor 31 mei gaat), maar hoe weten we of/wanneer de reis wordt gecanceld en kunnen we nu al annuleren en geld /voucher terugkrijgen?
We hebben geen annuleringsverzekering, overigens.

Voor Thailand geldt nu code oranje (alleen noodzakelijk reizen)

Malu
3 jaren geleden
Reply to  eeden

Beste Sander, bedankt voor het bericht. Ons advies in deze situatie is om toch nog even af te wachten, hoe vervelend dat ook is. Het is momenteel nog niet duidelijk hoe de status in juli zal zijn. Als de reis wordt geannuleerd, zal Expedia jullie daarvan op de hoogte brengen. De annulering dient vanuit de luchtvaartmaatschappij te komen, anders hebben jullie geen rechten. Als jullie nu zelf al willen annuleren, weten wij niet hoe Expedia daarmee omgaat. Als dat voor jullie een optie is, dan is dat iets om aan Expedia voor te leggen. Hopelijk krijgen jullie spoedig duidelijkheid! -Malu

Jeffrey
4 jaren geleden

Wij hebben een ticket geboekt via een tussenpartij (SuperSaver), welke geannuleerd is. Gelden dan dezelfde regels als omschreven in dit artikel?

Malu
4 jaren geleden
Reply to  Jeffrey

Beste Jeffrey, dank voor je reactie! Als je een ticket via een tussenpartij hebt geboekt – in dit geval SuperSaver – gelden dezelfde regels als omschreven in het artikel. We adviseren je contact op te nemen met SuperSaver of met de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Mocht je verder nog vragen hebben dan horen we het graag! – Malu

jan
4 jaren geleden

wij hebben een ticket voor een reis van Paramaribo naar Aruba.
er wordt niet gevlogen. krijgen wij de kosten van de ticket terug?

Anouk van Burken
4 jaren geleden
Reply to  jan

Is jullie vlucht geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij? Dan horen zij de mogelijkheid te geven tot een terugbetaling van de vliegtickets of dat jullie de vlucht omboeken. Ik adviseer jullie om contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij, zodat zij jullie meer duidelijkheid kunnen geven. Veel succes gewenst Jan! ~Anouk

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding