Veel ophef over de vouchers rondom coronavirus

Op 30 maart liet minister Van Nieuwenhuizen weten dat het gebruik van vouchers door luchtvaartmaatschappijen een acceptabel alternatief is voor passagiers met geannuleerde vliegtickets door het coronavirus. Er kleven  bezwaren aan de vouchers waardoor verschillende partijen nu pleiten voor meer zekerheid.

voorzijde van de vliegtuigcockpit

Nederlandse overheid gedoogt vouchers van luchtvaartmaatschappijen

Passagiers
met een los vliegticket hebben bij een vluchtannulering normaal gesproken recht
op een alternatieve vlucht of terugbetaling van het betaalde ticket binnen 7
dagen. Maar omdat het voor veel luchtvaartmaatschappijen nu financieel niet
haalbaar is de ticketprijs terug te betalen, bieden zij hun klanten een voucher
aan waarmee ze op een later moment kunnen vliegen. De voucher moet van de
overheid aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • De voucher is maximaal 12 maanden geldig
  • Na verloop van de voucher dient het ongebruikte deel uitbetaald te worden aan de klant
  • Het initiatief tot uitbetaling ligt bij de luchtvaartmaatschappij

Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers

Het grootste bezwaar van de Consumentenbond is dat de vliegtuigpassagier het risico loopt dat de voucher niks meer waard is als de luchtvaartmaatschappij failliet gaat. De Consumentenbond vindt dat onacceptabel en pleit ervoor dat de vouchers – net zoals de Corona-vouchers van de pakketreisaanbieders – gedekt zijn tegen een faillissement. Nu er geen garantiefonds voor vliegtickets bestaat, verwacht de bond dat de overheid garant staat voor vouchers van eventuele failliete maatschappijen. De Consumentenbond wil dit zwart op wit hebben.

Daarnaast is
de Consumentenbond niet tevreden over de termijn waarna passagiers alsnog de
voucher kunnen omwisselen voor geld. Die is nu gesteld op maximaal 12 maanden.
‘Waarom niet 6 maanden zoals de aanbieders van pakketreizen doen?’, aldus de
Consumentenbond. Die termijn moet voldoende zijn om de luchtvaartmaatschappijen
de benodigde ruimte en flexibiliteit te bieden.

De
Consumentenbond heeft in een brief aan de Tweede Kamer laten weten de steun aan
de voucher te laten afhangen van de mate waarin de minister tegemoet komt aan
de twee genoemde bezwaren. Het antwoord hierop is nog niet bekend. Zodra hier
meer informatie over is, maken wij dit bekend op onze website.

IATA steunt de vouchers van de luchtvaartmaatschappijen

De
luchtvaartbrancheorganisatie IATA liet afgelopen dinsdag weten dat
luchtvaartmaatschappijen zich de teruggave van ticketprijzen aan passagiers niet
kunnen veroorloven. IATA hoopt daarom dat passagiers in deze uitzonderlijke
situatie genoegen nemen met de vouchers. De luchtvaartbrancheorganisatie vraagt
regeringen om met maatregelen te komen, zodat luchtvaartmaatschappijen niet
gedwongen worden om reizigers de ticketprijs terug te geven. Gezien de huidige
situatie hebben luchtvaartmaatschappijen volgens IATA in tijden van het
coronavirus geen andere keuze dan vouchers aan te bieden en/of een verlate
teruggave van de ticketprijs. Anders kan het betekenen dat veel
luchtvaartmaatschappijen failliet zullen gaan.

Europese Commissie stelt dat passagiers vouchers niet hoeven te accepteren

Daarentegen heeft de Europese Commissie 2 april jl. laten weten dat passagiers een voucher niet hoeven te accepteren. De Commissie stelt dat passagiers nog steeds recht hebben op teruggave van de ticketprijs en Verordening 261/2004 nog steeds van kracht blijft. Transportcommissaris Adina Valean vindt het in strijd met de rechten van de passagier om verplicht vouchers te accepteren. Volgens haar moet de reiziger nog steeds de keuze hebben te kiezen voor teruggave van de ticketprijs.

Wat is het advies van EUclaim op dit moment gezien bovenstaande standpunten?

Het recht op terugbetaling van de ticketprijs blijft geldig, maar gezien het standpunt van de Nederlandse overheid om vouchers tijdelijk te gedogen, is het lastig dit recht ten gelde te maken. Als er een juridische procedure moet worden gestart om het recht te behalen, zal een passagier gezien de bijzondere situatie zeer waarschijnlijk zijn geld niet eerder terugkrijgen dan de voucher. Daarom is het advies van EUclaim om de voucher te accepteren of om de reis om te boeken naar een geschikter moment.

De informatie is kloppend op het tijdstip van schrijven, maar gezien de constant veranderende situatie zijn deze berichten onder voorbehoud. EUclaim houdt de situatie nauwlettend in de gaten en we doen er alles aan de informatie zo up to date mogelijk te houden.



  • Heb je een corona-voucher voor een geannuleerde vlucht?

    En twijfel je of de voucher aan de regels voldoet? EUclaim kan jouw voucher checken! Bij deze service controleren we de voucher op rechtmatigheid en we bewaken de vervaldatum. Daarnaast verzorgen we ook alle communicatie met de luchtvaartmaatschappij.


    Meld je voucher nu aan!

Check uw vlucht
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
9 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Ron Budding
4 jaren geleden

Goedemorgen
Nu vind ik het hele gedoe met vouchers al verwerpelijk, maar oke je hebt geen keus.
Maar wat er nu gebeurt is dat ik bijna 7 weken wacht op een voucher, telkens krijg ik als antwoord dat men het druk heeft.

Anouk van Burken
4 jaren geleden
Reply to  Ron Budding

Hoi Ron, bedankt voor je bericht. De vliegtuigmaatschappijen hebben momenteel te maken met een enorme drukte vanwege het coronavirus en het annuleren en omboeken van alle vluchten. Ze stellen alles in werking om iedereen zo spoedig mogelijk te helpen, maar doen dit wel op volgorde van vertrek. Daarom is het advies is om geduld te hebben in deze uitzonderlijke situatie. ~Anouk

Ron
4 jaren geleden

Dat geduld raakt langzaam op.
In eerste instantie krijg ik bericht dat het 10 dagen zou duren.
Vervolgens nadat ik dus contact heb gezocht word het 30 dagen.
Nu na bijna 7 weken nog niets.
Komt nog bij een heel gebrul dat een voucher een jaar geldig is.
Ja maar niet voor extra opties, zoals stoelkeuze en ruimbagage, dat is maar 120 dagen geldig.
En daar krijg je geen voucher voor, daar moet je de EMD nummers voor gebruiken die je bij boeken van de extra opties hebt gehad.
Allemaal zo vaag.
En ik wil nog zien wanneer je die vouchers wilt gaan gebruiken, en ik spreek uit ervaring, gaat nogal eens mis
En dit artikel in het AD spreekt mij wel aan
Goedenavond.
Passagiers weigeren voucher en eisen geld terug: ‘Anders slepen we ze allemaal voor de rechter!’

https://www.ad.nl/binnenland/passagiers-weigeren-voucher-en-eisen-geld-terug-anders-slepen-we-ze-allemaal-voor-de-rechter~a29c6d26/

Anouk van Burken
4 jaren geleden
Reply to  Ron

Beste Ron, ik begrijp dat er een hoop van je geduld wordt gevraagd aangezien er een behoorlijke tijd overheen gaat. Hopelijk krijg je snel meer duideljkheid van de luchtvaartmaatschappij! ~Anouk

Yannie
4 jaren geleden

Ik lees overal in de media dat mensen al 4 weken op een Transavia voucher zitten te wachten. Wordt er een termijn gesteld, waarbinnen het voucher uitgereikt moet zijn?

Malu
4 jaren geleden
Reply to  Yannie

Beste Yannie, bedankt voor het bericht! Er is momenteel geen termijn gesteld voor wanneer de voucher uitgereikt moet zijn waardoor we je helaas niet van een volwaardig antwoord kunnen voorzien. De Consumentenbond de ANWB willen wel dat er betere voorwaarden komen voor de vouchers, dus wellicht wordt hier dan ook wel meer over bekend gemaakt. Zodra daar meer nieuws over is, zullen wij dat uiteraard delen. -Malu

Sield
4 jaren geleden

Ticketprijs moet ten alle tijde terugbetaald worden, de grote maatschappijen worden gesteund met miljarden door de overheid. De consument in arme landen worden niet zo royaal als in Nederland gecompenseerd. Die moeten ten alle tijden het geld terug kunnen krijgen.

Diego Curti
4 jaren geleden

goedemorgen en als ik een claim indien op het terugkrijgen van mijn geld via mijn credit card maatschappij? heeft dat zin? bedankt

Malu
4 jaren geleden
Reply to  Diego Curti

Goedemorgen Diego, via de creditcardmaatschappij bestaat de mogelijkheid om transacties betwisten. In dit geval is het wellicht ook een mogelijkheid, als geen passende oplossing is geboden door de luchtvaartmaatschappij. In onder andere dit artikel tref je meer informatie aan: https://www.icscards.nl/news/2020/03/annulering-door-uitbraak-corona-beperkte-mogelijkheden-voor-betwisting -Malu

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel