Veel ophef over de vouchers rondom coronavirus

Op 30 maart liet minister Van Nieuwenhuizen weten dat het gebruik van vouchers door luchtvaartmaatschappijen een acceptabel alternatief is voor passagiers met geannuleerde vliegtickets door het coronavirus. Er kleven  bezwaren aan de vouchers waardoor verschillende partijen nu pleiten voor meer zekerheid.

voorzijde van de vliegtuigcockpit

Nederlandse overheid gedoogt vouchers van luchtvaartmaatschappijen

Passagiers met een los vliegticket hebben bij een vluchtannulering normaal gesproken recht op een alternatieve vlucht of terugbetaling van het betaalde ticket binnen 7 dagen. Maar omdat het voor veel luchtvaartmaatschappijen nu financieel niet haalbaar is de ticketprijs terug te betalen, bieden zij hun klanten een voucher aan waarmee ze op een later moment kunnen vliegen. De voucher moet van de overheid aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • De voucher is maximaal 12 maanden geldig
  • Na verloop van de voucher dient het ongebruikte deel uitbetaald te worden aan de klant
  • Het initiatief tot uitbetaling ligt bij de luchtvaartmaatschappij

Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers

Het grootste bezwaar van de Consumentenbond is dat de vliegtuigpassagier het risico loopt dat de voucher niks meer waard is als de luchtvaartmaatschappij failliet gaat. De Consumentenbond vindt dat onacceptabel en pleit ervoor dat de vouchers - net zoals de Corona-vouchers van de pakketreisaanbieders - gedekt zijn tegen een faillissement. Nu er geen garantiefonds voor vliegtickets bestaat, verwacht de bond dat de overheid garant staat voor vouchers van eventuele failliete maatschappijen. De Consumentenbond wil dit zwart op wit hebben.

Daarnaast is de Consumentenbond niet tevreden over de termijn waarna passagiers alsnog de voucher kunnen omwisselen voor geld. Die is nu gesteld op maximaal 12 maanden. ‘Waarom niet 6 maanden zoals de aanbieders van pakketreizen doen?’, aldus de Consumentenbond. Die termijn moet voldoende zijn om de luchtvaartmaatschappijen de benodigde ruimte en flexibiliteit te bieden.

De Consumentenbond heeft in een brief aan de Tweede Kamer laten weten de steun aan de voucher te laten afhangen van de mate waarin de minister tegemoet komt aan de twee genoemde bezwaren. Het antwoord hierop is nog niet bekend. Zodra hier meer informatie over is, maken wij dit bekend op onze website.

IATA steunt de vouchers van de luchtvaartmaatschappijen

De luchtvaartbrancheorganisatie IATA liet afgelopen dinsdag weten dat luchtvaartmaatschappijen zich de teruggave van ticketprijzen aan passagiers niet kunnen veroorloven. IATA hoopt daarom dat passagiers in deze uitzonderlijke situatie genoegen nemen met de vouchers. De luchtvaartbrancheorganisatie vraagt regeringen om met maatregelen te komen, zodat luchtvaartmaatschappijen niet gedwongen worden om reizigers de ticketprijs terug te geven. Gezien de huidige situatie hebben luchtvaartmaatschappijen volgens IATA in tijden van het coronavirus geen andere keuze dan vouchers aan te bieden en/of een verlate teruggave van de ticketprijs. Anders kan het betekenen dat veel luchtvaartmaatschappijen failliet zullen gaan.

Europese Commissie stelt dat passagiers vouchers niet hoeven te accepteren

Daarentegen heeft de Europese Commissie 2 april jl. laten weten dat passagiers een voucher niet hoeven te accepteren. De Commissie stelt dat passagiers nog steeds recht hebben op teruggave van de ticketprijs en Verordening 261/2004 nog steeds van kracht blijft. Transportcommissaris Adina Valean vindt het in strijd met de rechten van de passagier om verplicht vouchers te accepteren. Volgens haar moet de reiziger nog steeds de keuze hebben te kiezen voor teruggave van de ticketprijs.

Wat is het advies van EUclaim op dit moment gezien bovenstaande standpunten?

Het recht op terugbetaling van de ticketprijs blijft geldig, maar gezien het standpunt van de Nederlandse overheid om vouchers tijdelijk te gedogen, is het lastig dit recht ten gelde te maken. Als er een juridische procedure moet worden gestart om het recht te behalen, zal een passagier gezien de bijzondere situatie zeer waarschijnlijk zijn geld niet eerder terugkrijgen dan de voucher. Daarom is het advies van EUclaim om de voucher te accepteren of om de reis om te boeken naar een geschikter moment.

De informatie is kloppend op het tijdstip van schrijven, maar gezien de constant veranderende situatie zijn deze berichten onder voorbehoud. EUclaim houdt de situatie nauwlettend in de gaten en we doen er alles aan de informatie zo up to date mogelijk te houden.

Vorig nieuwsitem
Economische Zaken en ACM staan achter de Corona-voucher
Volgende nieuwsitem
Consumentenbond en ANWB willen betere voorwaarden voor luchtvaartvoucher
9 Reacties
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Ron Budding
1 jaar geleden

Goedemorgen
Nu vind ik het hele gedoe met vouchers al verwerpelijk, maar oke je hebt geen keus.
Maar wat er nu gebeurt is dat ik bijna 7 weken wacht op een voucher, telkens krijg ik als antwoord dat men het druk heeft.

Ron
1 jaar geleden

Dat geduld raakt langzaam op.
In eerste instantie krijg ik bericht dat het 10 dagen zou duren.
Vervolgens nadat ik dus contact heb gezocht word het 30 dagen.
Nu na bijna 7 weken nog niets.
Komt nog bij een heel gebrul dat een voucher een jaar geldig is.
Ja maar niet voor extra opties, zoals stoelkeuze en ruimbagage, dat is maar 120 dagen geldig.
En daar krijg je geen voucher voor, daar moet je de EMD nummers voor gebruiken die je bij boeken van de extra opties hebt gehad.
Allemaal zo vaag.
En ik wil nog zien wanneer je die vouchers wilt gaan gebruiken, en ik spreek uit ervaring, gaat nogal eens mis
En dit artikel in het AD spreekt mij wel aan
Goedenavond.
Passagiers weigeren voucher en eisen geld terug: ‘Anders slepen we ze allemaal voor de rechter!’

https://www.ad.nl/binnenland/passagiers-weigeren-voucher-en-eisen-geld-terug-anders-slepen-we-ze-allemaal-voor-de-rechter~a29c6d26/

Yannie
1 jaar geleden

Ik lees overal in de media dat mensen al 4 weken op een Transavia voucher zitten te wachten. Wordt er een termijn gesteld, waarbinnen het voucher uitgereikt moet zijn?

Malu
1 jaar geleden
Reply to  Yannie

Beste Yannie, bedankt voor het bericht! Er is momenteel geen termijn gesteld voor wanneer de voucher uitgereikt moet zijn waardoor we je helaas niet van een volwaardig antwoord kunnen voorzien. De Consumentenbond de ANWB willen wel dat er betere voorwaarden komen voor de vouchers, dus wellicht wordt hier dan ook wel meer over bekend gemaakt. Zodra daar meer nieuws over is, zullen wij dat uiteraard delen. -Malu

Sield
1 jaar geleden

Ticketprijs moet ten alle tijde terugbetaald worden, de grote maatschappijen worden gesteund met miljarden door de overheid. De consument in arme landen worden niet zo royaal als in Nederland gecompenseerd. Die moeten ten alle tijden het geld terug kunnen krijgen.

Diego Curti
1 jaar geleden

goedemorgen en als ik een claim indien op het terugkrijgen van mijn geld via mijn credit card maatschappij? heeft dat zin? bedankt

Malu
1 jaar geleden
Reply to  Diego Curti

Goedemorgen Diego, via de creditcardmaatschappij bestaat de mogelijkheid om transacties betwisten. In dit geval is het wellicht ook een mogelijkheid, als geen passende oplossing is geboden door de luchtvaartmaatschappij. In onder andere dit artikel tref je meer informatie aan: https://www.icscards.nl/news/2020/03/annulering-door-uitbraak-corona-beperkte-mogelijkheden-voor-betwisting -Malu

Vragen? Chat of bel