Transavia beroept zich op overmacht bij vertraging

HAARLEM - Met een drie uur durend college heeft Transavia donderdag voor de Haarlemse rechtbank duidelijk gemaakt hoe een low cost luchtvaartmaatschappij werkt. Vertraging ontstaat vaak door overmacht en daarvoor wil Transavia de passagiers niet compenseren.

“We geven inzicht in zaken als veiligheid en onderhoud. De rechter kan verzoeken voor compensatie dan beter beoordelen”, hoopt de woordvoerster van Transavia. “Inderdaad heeft het Europees Hof bepaald dat passagiers na drie uur vertraging recht hebben op compensatie. Maar er zijn soms buitengewone omstandigheden.”

Bij de Haarlemse rechtbank liggen nog ruim 1400 zaken over Transavia te wachten op een uitspraak. “Inmiddels zijn enkele claims toegewezen, maar bij zaken waarbij sprake is van overmacht blijft Transavia rechtszaken voeren”, merkt directeur Hendrik Noorderhaven van EUclaim. “Een aswolk is overmacht. Een kapotte boordcomputer is de verantwoordelijkheid van de maatschappij. Dat kan je niet afwentelen op de passagiers. Transavia voert ook aan dat een low cost maatschappij een strak schema moet hebben om de ticketprijzen laag te houden. Een vertraging werkt dan de hele dag door. Vreemd dat Ryanair nog goedkoper is, maar wel uitkeert. Transavia moet problemen beter opvangen.”

Noorderhaven. “Transavia mikt op het Calimero-effect: wij zijn klein en maken verlies. Wanneer Transavia het niet eens is met de Europese wetgeving moet het bedrijf de politiek benaderen in plaats van steeds rechtszaken te voeren.”

Bron: Haarlems Dagblad 17 januari 2013

Geef een reactie

avatar
wpDiscuz
Vragen? Chat of bel