Topdrukte Schiphol leidt nu al tot gemiste vluchten

De drukste periode van het jaar is aangebroken. Tot oktober zijn er zeker honderd dagen waarop Amsterdam Airport Schiphol te maken krijgt met meer dan 200.000 reizigers per dag. Gisteren leidde dit al tot problemen met lange wachtrijen voor de security check.

wachtende passagiers in drukke vertrekhal Schiphol
©: NOS

Om 6 uur s’ochtends stonden er al ongebruikelijk lange rijen voor de controles op Schiphol. Alle security lanes waren in gebruik, maar zelfs de volledige bezetting had weinig effect op de drukte die passagiers ervaarden. Dit resulteerde in behoorlijk wat passagiers die hun vlucht misten. Ook liepen veel vluchten vertraging op omdat de vliegtuigmaatschappijen besloten te wachten op de passagiers die nog in de rij stonden.

Spitstijd in de ochtend

Vooral in de ochtend zijn de problemen groot. Bijna alle rotaties binnen Europa of het Schengengebied starten tussen 6 en 8 uur in de ochtend, wat de druk op de security check op deze tijdstippen groot maakt. Al deze vluchten vertrekken vanuit Terminal 1. Tussen 8 en 10 uur in de ochtend vertrekken de meeste intercontinentale vluchten naar Amerika, maar die vertrekken vanuit een andere terminal.

Steeds meer passagiers die binnen Europa reizen voor korte vakanties of zakenreizen met handbagage. De prijzen voor ruimbagage zijn behoorlijk gestegen de afgelopen paar jaar. Het controleren van meer handbagage vergt meer tijd bij de security check.

Schiphol adviseert reizigers niet te laat en niet te vroeg naar het vliegveld te komen. Passagiers die te vroeg komen en in de rij gaan staan voor de security check maken de rijen op specifieke tijdstippen nog langer. Als je de vlucht mist vanwege de lange wachttijd voor de security heb je geen recht op een vergoeding omdat dit niet de verantwoordelijkheid is van de vliegtuigmaatschappij.

Christel Don van het NRC Handelsblad schreef ook een interessant artikel over passagiers die hun vlucht misten vanwege de drukte op Schiphol: Vlucht gemist NRC 13 mei 2017 .

Check uw vlucht
Vorig nieuwsitem
United Airlines & Overboeking
Volgende nieuwsitem
Zestien nieuwe winterroutes voor Transavia
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
2 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Roselynn
6 jaren geleden

Heeft het zin om een claim in te dienen als je je vlucht gemist heeft hierdoor?

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  Roselynn

Hoi Roselynn,

Vervelend dat je de vlucht gemist hebt! Er bestaat geen wetgeving op dit gebied maar je kunt je probleem bij Schiphol kenbaar maken. Wellicht kunnen zij je compenseren voor de gemiste vlucht.

~Jasmijn

Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding