Luchthaven vertraging

Staking Franse luchtverkeersleiding zorgt voor onrust in Europa

20 september 2022

Franse luchtverkeersleiders staken zo’n drie tot vijf keer per jaar. Je zou het bijna regelmatig noemen. Toch sprong de staking van vrijdag 16 september er bovenuit. Waarom heeft deze staking zoveel impact gehad op al het Europese vliegverkeer? En wat zijn de gevolgen van deze staking?

Staking Franse luchtverkeersleiding zorgt voor onrust in heel Europa

Waarom staakten de Franse luchtverkeersleiders?

Vrijdag 16 september, hebben luchtverkeerleiders door heel Frankrijk het werk 24 uur stilgelegd. De Franse vakbond voor luchtverkeersleiders SNCTA is na zes maanden geen stap verder gekomen in de onderhandelingen voor betere arbeidsvoorden. Daardoor hebben zij besloten opnieuw te gaan staken.

Wat eist de Franse vakbond?

De SNCTA eist meer loon ter compensatie van de hoge inflatie en een verlaging van de werkdruk. Er moet meer personeel aangetrokken worden. Niet alleen voor de huidige werkomstandigheden maar ook om de stroom pensionado’s op te vangen die tussen 2029 en 2035 met pensioen gaan. Vanwege de opleidingsduur van potentiële nieuwe luchtverkeersleiders moet er zo snel mogelijk geschakeld worden om te voorkomen dat de werkdruk nog hoger wordt.

Wat zijn de consequenties van de staking

Vanwege de geografische ligging, en de luchtruimen boven de verschillende zeeën die Frankrijk beheerd, heeft een staking van de luchtverkeersleiding op deze schaal een zeer grote impact. Het luchtverkeer van en naar Frankrijk was bijna compleet ontregeld en er werden beperkingen opgelegd voor overvliegend verkeer. Vluchten werden massaal geannuleerd en er zijn veel vertragingen geweest omdat vliegtuigen letterlijk moesten omvliegen om het Franse luchtruim te ontwijken.

Heb jij een vlucht geboekt? Je hebt altijd kans dat deze niet volgens plan verloopt. Geef je vluchtnummer en -datum door, dan houden wij voor je bij of jij in aanmerking komt voor een vergoeding. Kun je claimen? Dan ontvang je van ons een bericht.

De cijfers naar aanleiding van de staking

De staking van afgelopen vrijdag heeft geleid tot meer dan 2500 annuleringen en langdurige vertragingen in Europa. Daarmee zijn de reisplannen van zo’n 500.000 passagiers in het water gevallen of vertraagd.

Vanuit Nederland zijn er 59 vluchten geannuleerd en 34 vluchten liepen een langdurige vertraging op vanwege de staking van de luchtverkeersleiders.

Compensatie of niet?

Op basis van de EU 261/2004 verordening hebben passagiers recht op financiële compensatie bij een annulering of langdurige vertraging, tenzij de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat de annulering of vertraging komt door overmacht. Een staking van de luchtverkeersleiding is een schoolvoorbeeld van overmacht. Een luchtvaartmaatschappij heeft namelijk hier geen invloed op én een staking behoort niet tot de dagelijkse operatie van een luchtvaartmaatschappij. Als jij de dupe bent geworden van deze staking, heb je helaas geen recht op een vergoeding.  

Waar heb je dan wel recht op?

Ook al heb je geen recht op financiële compensatie op basis van de verordening, de airline dient je wel kosteloos te stellen voor onkosten die je hebt gemaakt als gevolg van de staking. Je kunt denken aan de volgende kosten:

  • Vergoedingen van eten en drinken
  • Kosten voor eventuele overnachting
  • Kosten voor vervangend vervoer

Voor alle onkosten geldt dat deze onkosten alleen vergoed worden binnen alle redelijkheid en wanneer het niet al is aangeboden tijdens de wachtperiode.

Nieuwe stakingen al aangekondigd

Mocht deze staking geen effect hebben dan is de volgende stakingsronde ook al aangekondigd voor 28 en 30 september.

Wil jij meer weten over stakingen in Frankrijk, lees dan ook deze pagina: https://www.euclaim.nl/vlucht-problemen/staking/frankrijk

Heb jij problemen ondervonden tijdens deze staking? Check of je in aanmerking komt voor een vergoeding.

0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments