Staatssecretaris kan vliegpassagier niet helpen met claims

Het Financieel Dagblad heeft aandacht besteed aan het feit de staatssecretaris vliegtuigpassagiers niet kan helpen aan een financiële compensatie bij een vertraagde of geannuleerde vlucht.

Passagiers in het vliegtuig
‘Indien je kijkt naar verhoudingen kan je dus concluderen dat het aantal vertragingen en annuleringen is gedaald’, zo concludeert Noorderhaven.

De Verordening 261/2004 verplicht de staatssecretaris niet om in een individueel geval maatregelen te nemen tegen een vliegmaatschappij. Ook het Nederlandse recht biedt daarvoor geen juridische basis, waaruit volgt dat de staatssecretaris niet bevoegd is verzoeken van passagiers tot compensatie in te willigen. Zij moeten zich daarvoor wenden tot de civiele rechter.

EUclaim zag het aantal ‘claimbare incidenten’ het afgelopen jaar groeien met 2,7% ten opzichte van 2014. Het aantal vluchten groeide echter nog harder, met 5% in Nederland. ‘Indien je kijkt naar verhoudingen kan je dus concluderen dat het aantal vertragingen en annuleringen is gedaald’, zo concludeert Noorderhaven.

Lees hier het hele artikel van het Financieel Dagblad.

Vorig nieuwsitem
Als de piloot staakt, kunt u geld krijgen
Volgende nieuwsitem
Nederlanders recht op 66 miljoen door vertragingen

Geef een reactie

wpDiscuz
Vragen? Chat of bel