Ryanair schrapt een vijfde van de capaciteit in september en oktober

De budgetmaatschappij Ryanair schrapt in september en oktober bijna een vijfde van de capaciteit. Reden hiervoor is dat het aantal boekingen flink achterblijft en Ryanair zich daarom genoodzaakt voelt vluchten te annuleren.

uitzicht op vleugel van Ryanair toestel

Vluchtcapaciteit is verminderd vanwege coronavirus

Europa’s grootste luchtvaartmaatschappij heeft afgelopen maandag 17 augustus aangekondigd dat de vluchtcapaciteit met twintig procent wordt verminderd vanwege het achterblijven van het aantal boekingen. Vooral de laatste tien dagen hebben passagiers het laten afweten. Dit komt doordat het aantal coronabesmettingen in diverse Europese landen weer oploopt wat zorgt voor onzekerheid bij reizigers.

Vluchtannuleringen voor landen met toenemend aantal coronabesmettingen

Ryanair
heeft bevestigd dat het vooral gaat om routes van en naar Spanje, Frankrijk en
Zweden. Dit zijn landen waar het toenemende aantal coronabesmettingen heeft
geleid tot reisrestricties. Daarnaast vliegt de luchtvaartmaatschappij minder
op Ierland waar Ryanair een unieke Green List hanteert. Deze lijst leg veertien
dagen quarantaine op aan bezoekers uit de meeste Europese landen, zoals Duitsland
en het Verenigd Koninkrijk.

Getroffen passagiers tijdig geinformeerd

“Passagiers
die in september zouden vliegen maar wiens vlucht hierdoor wordt geraakt,
hebben een e-mailbericht ontvangen met informatie over hun opties,” aldus
Ryanair. Soortgelijke communicatie zal ook aan een klein aantal gedupeerde
passagiers die in oktober zouden vliegen worden gestuurd.

Rechten bij geannuleerde vlucht door Ryanair vanwege bedrijfseconomische redenen

Als de luchtvaartmaatschappij jouw vlucht annuleert, heb je volgens Verordening 261/2004 recht op de teruggave van je ticketkosten of een vervangende vlucht. In sommige gevallen kom je daarnaast ook nog in aanmerking voor een vergoeding bij een geannuleerde vlucht. Dit is afhankelijk van het moment waarop je door Ryanair bent geïnformeerd. Ben je meer dan twee weken voor vertrek geïnformeerd, dan heb je bijvoorbeeld geen recht op een vergoeding.



  • Vlucht geannuleerd door Ryanair?

    Is jouw vlucht geannuleerd door Ryanair? Wellicht kom je in aanmerking voor een vergoeding voor het tijdsverlies!


    Check je rechten

Check uw vlucht
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel