ryanair wing
30 oktober 2023

Vliegmaatschappijen verzuimen in zorgplicht, passagiers krijgen 150.000 euro

Het is payday voor 1531 gedupeerde passagiers

Het is PayDay! Dat betekent dat 1531 gedupeerde passagiers die bij ons een claim hebben ingediend, vandaag geld op hun rekening krijgen gestort. Deze claims komen voort uit vertragingen, geannuleerde vluchten én extra gemaakte kosten.

We schrijven veel over annuleringen en vertragingen, maar vandaag richten we ons op extra gemaakte kosten.

Wat zijn extra gemaakte kosten?

Vandaag betalen wij namelijk 44 duizend euro extra gemaakte kosten uit! Maar wat zijn dit precies voor kosten? En waarom moeten passagiers eigenlijk extra kosten maken?

  • Heb jij extra kosten gemaakt door een vrtraging of annulering?

    Voor minimaal 250 euro moeten uitgeven? Wij zorgen ervoor dat je deze extra gemaakte kosten terugkrijgt. Dien meteen een claim in!
    Geef mijn geld terug

Dat zit zo: bij vluchtproblemen zoals een vertraging of een annulering heeft een vliegmaatschappij een zorgplicht. Dit betekent dat de vliegmaatschappij ervoor moet zorgen dat jij als gedupeerde passagier eten en drinken krijgt, maar ook een hotelovernachting bij een lange vertraging, of misschien zelfs vervangend vervoer.

Airlines voldoen lang niet altijd aan deze zorgplicht en duperen daarmee de passagier die al vluchtproblemen heeft! Zij moeten zelf betalen voor hun eten en drinken en extra hotelovernachting, terwijl deze kosten eigenlijk door de airline betaald zouden moeten worden.

De 44 duizend euro die vandaag naar de passagiers wordt overgemaakt, hebben zij dus zelf voorgeschoten! Probeer deze kosten maar eens terug te vorderen…

Wanneer maken passagiers extra kosten?

Vandaag maakt EUclaim onder andere geld over aan gedupeerde passagiers van Ryanair en TAP Portugal die in 2022 extra kosten hebben gemaakt. Wat is er gebeurd? Daarvoor moeten we iets meer dan een jaar terug in de tijd: het is lente/zomer 2022.

Corona was zo goed als voorbij en iedereen wilde weer als de wiederweerga op vakantie. En het liefst…met het vliegtuig!

Luchtvaartmaatschappijen bleven maar tickets en vluchten verkopen, zonder zeker te weten of het mogelijk was om deze vluchten daadwerkelijk uit te voeren. De coronacrisis was dan wel voorbij, de bedrijfsvoering van de luchtvaartindustrie was nog lang niet op orde.

Dat gold overigens niet alleen voor airlines. Ook vliegvelden, luchtverkeersleiding, grondafhandeling, beveiliging en vele anderen waren niet voorbereid op het grote aantal passagiers van de zomer 2022.

De hele luchtvaart-keten was te hongerig na de financieel magere coronajaren en er was niemand die aan de rem trok en de ticketverkoop stopte, terwijl veel marktanalisten allang zagen aankomen dat er teveel vluchten waren verkocht.

44 duizend euro aan extra kosten

Teveel passagiers en te weinig personeel leidde in de zomer van 2022 tot lange wachtrijen en ruimtes vol koffers die niet verwerkt konden worden.  Vluchten werden volop geannuleerd, waardoor reizigers niet naar huis konden. Het was chaos in luchtvaartland.

Gedupeerde passagiers kregen weken later wel het geld van hun ticket terug, maar de vliegmaatschappijen hadden zich níet aan hun zorgplicht gehouden.

Daardoor moesten duizenden passagiers zelf voor de kosten opdraaien, maar ze kregen het niet voor elkaar om dit vergoed te krijgen bij de vliegmaatschappij. Velen hebben zich gelukkig gemeld bij EUclaim, waarop wij met de luchtvaartmaatschappijen om tafel zijn gegaan. Met succes! Na maanden van juridisch getouwtrek, kunnen we vandaag eindelijk 44 duizend euro overmaken naar passagiers als vergoeding voor hun gemaakte kosten.

Dat bedrag komt bovenop de 110.000 euro die wij eerder aan extra gemaakte kosten hebben geclaimd voor vluchten van 2022. En hoewel 154.000 euro veel lijkt, is dit nog niet eens de helft van wat er door passagiers over dat jaar geclaimd is aan extra kosten.

Heb jij ook extra kosten moeten maken omdat je vlucht vertraagd of geannuleerd was? Als dit minimaal 250 euro is, dan gaan wij achter jouw geld aan! Dien nu jouw claim in.

Geschreven door

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie. Bekend van VPRO, NOS, Emerce en AD.

Meer over Jerrymie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding