’Oplossing’ drukte Schiphol: 13.500 stoelen per dag schrappen

De wachtrijen op Schiphol zeggen meer dan 1000 woorden. Het is druk, veel te druk. Er moet een oplossing komen voordat de “echte” zomerdrukte op Schiphol begint. Vluchten uit laten wijken naar andere airports lukt niet meer, omdat daar ook geen capaciteit is om verder op te schalen. Schiphol heeft daarom een vergaande maatregel aangekondigd: het schrappen van 13.500 stoelen per dag. Deze maatregel is nog nooit eerder genomen.

Drukte schiphol Hendrik bij Max vakantieman

Waar is het misgegaan?

Iedereen wil na 3 jaar corona eindelijk weer heerlijk op vakantie. Dat is toch een heel logisch gegeven? Waarom heeft Schiphol dit dan niet zien aankomen en daarop geanticipeerd? Schiphol heeft op verzoek van reisorganisaties telkens aangegeven dat zij klaar waren voor alle scenario’s. In de praktijk zien we nu dat Schiphol verre van klaar was voor dit scenario. Het is overvol op de airport en passagiers staan rijendik te wachten om hun vlucht te halen. Er komen zelfs lege vliegtuigen terug om de druk op het personeel te verlagen.

Lege vliegtuigen

Tijdens de hemelvaart heeft KLM 50 vliegtuigen per dag geannuleerd. Ook zijn vliegtuigen van KLM leeg teruggevlogen vanaf verschillende vakantiebestemmingen. De uit het veld geslagen reizigers bleven met een bedrogen gevoel op het vliegveld achter.

Volgens KLM wilden zij ervoor zorgen dat overstappers hun aansluiting niet zouden missen vanwege de drukte op Schiphol. Hendrik Noorderhaven noemt het ‘weigering’ en ‘geen annulering’ in de uitzending van Max Vakantieman op 20 juni. Het vliegtuig was aanwezig op het betreffende vliegveld, maar heeft de passagiers niet meegenomen. Hij geeft in deze uitzending ook aan dat de ellende vooral in de vertrekhal wordt veroorzaakt en niet in de aankomsthal. Dus het leeg terugvliegen is geen oplossing voor de drukte

Wat is wijsheid?

Welke airlines stoelen moeten schrappen is nog niet duidelijk. Het advies is: wacht af, hoe moeilijk dat ook is. De kans is dan groter dat jij je geld terugkrijgt, dan wanneer je nu zelf gaat omboeken.

Ben je nog van plan om te gaan boeken? Kies dan voor een pakketreis. Als dan je vlucht wordt geannuleerd krijg je het gehele bedrag terug. Een losse vlucht wordt uiteraard ook vergoed bij annulering, maar de rest van je geplande reis niet.

Is jouw vlucht geannuleerd? Check hier op je recht hebt op een vergoeding!

Check uw vlucht
Vorig nieuwsitem
IT-storing easyJet
Volgende nieuwsitem
Opnieuw pilotenstaking bij Ryanair in België en Frankrijk
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Geschreven door

Marketingmanager Lisanne Verbeek heeft passie voor marketing en campers. Nu vecht ze voor de rechten van passagiers. Bekend van RTL Nieuws, BNR en AD.

Meer over Lisanne
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding