Minister wil Europese garantstelling voor vliegvouchers

Minister Cora van Nieuwenhuizen wil een Europese garantstelling voor vliegvouchers die luchtvaartmaatschappijen momenteel uitgeven ter compensatie van een geannuleerde vlucht door het coronavirus. Dit is ter bescherming van passagiers en luchtvaartmaatschappijen.

uitzicht op vliegtuig met ondergaande zon - vliegvouchers

Vliegvouchers tijdelijk toegestaan om faillissementen te voorkomen

Vliegtuigpassagiers hebben bij een geannuleerde vlucht normaal gesproken recht op een alternatieve vlucht of terugbetaling van het ticket binnen zeven dagen. Dit is vastgelegd in Verordening 261/2004. Echter maakte Minister Cora van Nieuwenhuizen eerder bekend dat de Nederlandse overheid het gedoogt dat luchtvaartmaatschappijen gedupeerde klanten per 30 maart 2020 compenseren met een vliegvoucher. Reden hiervoor is dat het voor luchtvaartmaatschappijen nu financieel niet haalbaar is de ticketprijs terug te betalen. Het coronavirus heeft er namelijk voor gezorgd dat de luchtvaart zo goed als stilstaat. Volgens analisten heeft Air France-KLM bijvoorbeeld ongeveer 3 miljard euro aan terug te betalen tickets op de balans staan.

Veel ophef over vouchers van luchtvaartmaatschappijen rondom coronavirus

Om faillissement van luchtvaartmaatschappijen te voorkomen, gaf van Nieuwenhuizen een maand geleden aan dat de Nederlandse overheid de vouchers vanaf dat moment zou gedogen. Onder andere de Europese Commissie, de Consumentenbond en de ANWB spraken hun kritiek hierover uit, omdat passagiers alsnog met lege handen komen te staan bij faillissement van een luchtvaartmaatschappij. De vliegvouchers vallen namelijk niet onder een garantiefonds, zoals de Coronavouchers van pakketreizen.

Meer bescherming bieden met garantiefonds voor vliegtickets

De Minister lijkt nu gehoor te geven aan deze zorgen en wil een garantstelling voor de vouchers die momenteel door luchtvaartmaatschappijen worden uitgegeven. Daarnaast streeft ze naar een Europees garantiefonds voor vliegtickets, zodat zowel de passagiers als de luchtvaartmaatschappijen betere bescherming krijgen in tijden van crisis. Dit garantiefonds kan volgens haar tot stand worden gebracht door passagiers een opslag op de vliegticketprijs te laten betalen.

Wat is het advies van EUclaim aan passagiers nu er nog geen garantstelling is?

Naar aanleiding van de uitzonderlijke situatie rondom het coronavirus ontvangt EUclaim vele vragen van passagiers. Ze vragen om advies, opheldering en spreken zaken uit waar ze tegenaan lopen. EUclaim benadrukt nogmaals dat het recht op terugbetaling van de ticketprijs geldig blijft, maar gezien het standpunt van de Nederlandse overheid om vouchers tijdelijk te gedogen, is het lastig dit recht ten gelde te maken. Als er een juridische procedure moet worden gestart om het recht te behalen, zal een passagier gezien de bijzondere situatie zeer waarschijnlijk zijn geld niet eerder terugkrijgen dan de voucher. Zolang er geen garantiestelling of garantiefonds is, is ons advies om de vliegvoucher te accepteren (mits deze aan de gestelde voorwaarden voldoet) of om de reis om te boeken naar een geschikter moment.

Zodra er meer bekend is over een eventuele garantiestelling voor de vouchers, delen wij dat direct. Volg ons op social media om op de hoogte te blijven van de laatste updates.

Vorig nieuwsitem
Deense en Zweedse dochtermaatschappijen van Norwegian failliet
Volgende nieuwsitem
Uitzonderlijk hoog aantal annuleringen door coronavirus
1 Reactie
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Lawrence Geertruida
1 jaar geleden

Ik ben van mening dat de overheid garantie kan staan voor de luchtvaartmaatschappijen. Ik heb €1400,- betaald en die bedrag wil ik terug geen voucher. Op dit moment kan ik nu niet vliegen. Stel dat ik een voucher nu krijgt ben ik twee maanden kwijt omdat ik nu nog niet kan reizen. Zelfs als ze een voucher willen geven moet de startdatum zijn op moment dat alle vliegvelden open zijn vanaf dat moment moet de voucher begin te tellen.

Vragen? Chat of bel