Kantonrechter Arnhem vindt dat Ryanair passagiers hindert met algemene voorwaarden
De kantonrechter van Arnhem heeft op 7 oktober uitgesproken dat Ryanair het met haar algemene voorwaarden passagiers onnodig moeilijk maakt wettelijke compensatie te claimen voor een lange vertraging of annulering. Ryanair krijgt tot 21 oktober de tijd om hierop te reageren. Vervolgens mag ook EUclaim hier weer op reageren voordat de rechter vonnis wijst.

Algemene voorwaarden Ryanair hinderen passagiers bij het behalen van hun recht
In de algemene voorwaarden van Ryanair staat dat passagiers hun recht op vergoeding niet mogen cederen (overdragen) aan een derde partij die hun bijstaat in het behalen van hun recht. Het wordt op deze manier passagiers erg moeilijk gemaakt juridische stappen te ondernemen tegen Ryanair wanneer zij de wettelijke vergoeding voor een vluchtprobleem weigert te betalen. De juridische kosten schrikken passagiers af bij het zoeken van hun gelijk in de rechtszaal.
Het cederen van claims mag volgens de Arnhemse Kantonrechter
In de recente rechtszaak aangespannen door EUclaim tegen Ryanair, geeft de rechter aan dat deze bepaling in de algemene voorwaarden ‘onredelijk bezwarend’ is voor de passagier. De passagiers mogen dus de vordering (van het vergoedingsbedrag) overdragen aan een derde partij, zoals een claimorganisatie, die hun vertegenwoordigd in de procedure tegen de Ierse budgetmaatschappij. Ryanair krijgt de kans op deze uitspraak van de rechter te reageren en vervolgens krijgt ook EUclaim de kans om haar standpunt te benadrukken voordat er vonnis gewezen wordt in deze zaak. De publicatie van deze uitspraken kan teruggevonden worden op rechtspraak.nl
Rechtbank Brussel oordeelt tegen no-showclausule KLM en Air France
Vluchten geannuleerd door protesten op Barcelona El Prat Airport