Je rechten bij geannuleerde vluchten door vliegverbod Boeing 737 MAX

De crash met een Boeing 737 MAX toestel van Ethiopië Airlines afgelopen weekend heeft grote gevolgen voor het toekomstige vliegverkeer. Luchtvaartautoriteiten en verschillende luchtvaartmaatschappijen hebben besloten deze Boeing vliegtuigen niet meer in te zetten voor hun vluchten in verband met de veiligheid. Onder andere TUIfly, Norwegian, Ryanair en Turkish Airlines maken gebruik van deze toestellen.

motor vliegtuig uit het raam

Boeing 737 MAX toestellen mogen niet meer gebruikt worden

Na de crash van een toestel van Lion Air afgelopen oktober en de crash van afgelopen weekend bij Ethiopian Airlines, is het duidelijk geworden dat het geconstateerde softwareprobleem bij deze type Boeing vliegtuigen een groot gevolg hebben voor de vliegveiligheid. Steeds meer autoriteiten en luchtvaartmaatschappijen besluiten nu de toestellen aan de grond te houden. Het Nederlands luchtruim is inmiddels ook gesloten. In Europa gaat het onder andere om vliegtuigen van TUIfly, Turkish Airlines, Ryanair en Norwegian. Bij TUIfly Nederland zijn drie van de vijf vliegtuigen van het type Boeing 737 MAX. Ryanair heeft de toestellen nog in bestelling. Het vliegverbod heeft grote gevolgen voor de geplande vluchten de komende dagen.

Je rechten bij een geannuleerde vlucht in verband met de Boeing 737 MAX

Wanneer je vlucht door dit besluit geannuleerd wordt heb je als passagier geen recht op een vergoeding. Deze annuleringen komen voorlopig voort uit een vliegveiligheidsprobleem, wat een buitengewone omstandigheid is. Omdat het nog niet duidelijk is hoelang dit probleem zich voor gaat doen, beschouwt EUclaim dit voorlopig als een buitengewone omstandigheid. De luchtvaartmaatschappij is verplicht je een vervangende vlucht aan te bieden of je de ticketprijs terug te betalen. Mocht je gestrand zijn in het buitenland vanwege deze problemen met de Boeing toestellen, heb je recht op verzorging door de luchtvaartmaatschappijen. Wanneer het probleem met de Boeing 737 MAX toestellen is opgelost is nog niet bekend.

Check uw vlucht
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
4 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Yvonne
4 jaren geleden

Tot hoe lang mag Corendon om deze reden de vluchten cancelen. Mijn vlucht is 4 febr. 2020 om deze reden gecanceld.
Ik heb di 28 januari geboekt en krijg nu een heel slecht alternatief aangeboden.

Anouk van Burken
4 jaren geleden
Reply to  Yvonne

Hoi Yvonne, wat vervelend dat je vlucht geannuleerd is. Het kan voorkomen dat de luchtvaartmaatschappij geen vervangend toestel kan regelen, maar bij een annulering hoort de luchtvaartmaatschappij een goed alternatief te bieden. Zou je kunnen doorgeven om welke vlucht (vluchtnummer en datum) het gaat? Dan zoek ik het graag voor je uit! ~Anouk

sandra tellier
5 jaren geleden

Gestrand in het buitenland vanwege deze problemen dan krijg je verzorging door de luchtvaartmaatschappij, maar waar heb je recht op als je vervangvliegtuig ook niet kan starten en je nogmaals 24 uur in het buitenland moet verblijven???? Mijn broer en zijn gezin zijn gestrand in Sofia, en werden vandaag opgehaald aan hun hotel om 10 uur om te vliegen naar Amsterdam Schiphol om 14.20 maar helaas, technisch probleem. Toen werd de vluchttijd 17 uur, en ja om 19.30 kregen ze te horen dat ze nogmaals in een hotel moesten verblijven en misschien morgen terug vliegen naar Nederland.
Waar hebben ze recht op als vergoeding, buiten het hotel en de maaltijden?? Mijn broer en schoonzus moesten eigenlijk vandaag al beginnen te werken, dat ging dus niet door, en morgen ook niet. Twee kostbare vakantiedagen weg en extra kosten zoals parking , taxi enzv. Wat moeten zij doen. Claim indienen bij Tui daar hebben ze geen vertrouwen meer in.

EUclaim
5 jaren geleden
Reply to  sandra tellier

Ik kan me heel goed voorstellen dat dit een hele vervelende afsluiting van de vakantie is geweest Sandra! Wat betreft de vakantiedagen en vergoeding voor het tijdsverlies kunnen we helaas niet helpen, omdat dit voortvloeide uit de veiligheidsproblemen met de Boeing 737 MAX. Andere extra gemaakte kosten zoals eten, drinken, parkeerkosten en taxi’s waar je nog bonnetjes van hebt, kun je via Miss Casey (misscasey.com/nl), onze partner, terugvragen! ~Jasmijn

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel