Je rechten bij geannuleerde vluchten door vliegverbod Boeing 737 MAX
Deel dit artikel:
De crash met een Boeing 737 MAX toestel van Ethiopië Airlines afgelopen weekend heeft grote gevolgen voor het toekomstige vliegverkeer. Luchtvaartautoriteiten en verschillende luchtvaartmaatschappijen hebben besloten deze Boeing vliegtuigen niet meer in te zetten voor hun vluchten in verband met de veiligheid. Onder andere TUIfly, Norwegian, Ryanair en Turkish Airlines maken gebruik van deze toestellen.
Boeing 737 MAX toestellen mogen niet meer gebruikt worden
Na de crash van een toestel van Lion Air afgelopen oktober en de crash van afgelopen weekend bij Ethiopian Airlines, is het duidelijk geworden dat het geconstateerde softwareprobleem bij deze type Boeing vliegtuigen een groot gevolg hebben voor de vliegveiligheid. Steeds meer autoriteiten en luchtvaartmaatschappijen besluiten nu de toestellen aan de grond te houden. Het Nederlands luchtruim is inmiddels ook gesloten. In Europa gaat het onder andere om vliegtuigen van TUIfly, Turkish Airlines, Ryanair en Norwegian. Bij TUIfly Nederland zijn drie van de vijf vliegtuigen van het type Boeing 737 MAX. Ryanair heeft de toestellen nog in bestelling. Het vliegverbod heeft grote gevolgen voor de geplande vluchten de komende dagen.
Je rechten bij een geannuleerde vlucht in verband met de Boeing 737 MAX
Wanneer je vlucht door dit besluit geannuleerd wordt heb je als passagier geen recht op een vergoeding. Deze annuleringen komen voorlopig voort uit een vliegveiligheidsprobleem, wat een buitengewone omstandigheid is. Omdat het nog niet duidelijk is hoelang dit probleem zich voor gaat doen, beschouwt EUclaim dit voorlopig als een buitengewone omstandigheid. De luchtvaartmaatschappij is verplicht je een vervangende vlucht aan te bieden of je de ticketprijs terug te betalen. Mocht je gestrand zijn in het buitenland vanwege deze problemen met de Boeing toestellen, heb je recht op verzorging door de luchtvaartmaatschappijen. Wanneer het probleem met de Boeing 737 MAX toestellen is opgelost is nog niet bekend.
Tot hoe lang mag Corendon om deze reden de vluchten cancelen. Mijn vlucht is 4 febr. 2020 om deze reden gecanceld.
Ik heb di 28 januari geboekt en krijg nu een heel slecht alternatief aangeboden.
Hoi Yvonne, wat vervelend dat je vlucht geannuleerd is. Het kan voorkomen dat de luchtvaartmaatschappij geen vervangend toestel kan regelen, maar bij een annulering hoort de luchtvaartmaatschappij een goed alternatief te bieden. Zou je kunnen doorgeven om welke vlucht (vluchtnummer en datum) het gaat? Dan zoek ik het graag voor je uit! ~Anouk
sandra tellier
4 jaren geleden
Gestrand in het buitenland vanwege deze problemen dan krijg je verzorging door de luchtvaartmaatschappij, maar waar heb je recht op als je vervangvliegtuig ook niet kan starten en je nogmaals 24 uur in het buitenland moet verblijven???? Mijn broer en zijn gezin zijn gestrand in Sofia, en werden vandaag opgehaald aan hun hotel om 10 uur om te vliegen naar Amsterdam Schiphol om 14.20 maar helaas, technisch probleem. Toen werd de vluchttijd 17 uur, en ja om 19.30 kregen ze te horen dat ze nogmaals in een hotel moesten verblijven en misschien morgen terug vliegen naar Nederland.
Waar hebben ze recht op als vergoeding, buiten het hotel en de maaltijden?? Mijn broer en schoonzus moesten eigenlijk vandaag al beginnen te werken, dat ging dus niet door, en morgen ook niet. Twee kostbare vakantiedagen weg en extra kosten zoals parking , taxi enzv. Wat moeten zij doen. Claim indienen bij Tui daar hebben ze geen vertrouwen meer in.
Ik kan me heel goed voorstellen dat dit een hele vervelende afsluiting van de vakantie is geweest Sandra! Wat betreft de vakantiedagen en vergoeding voor het tijdsverlies kunnen we helaas niet helpen, omdat dit voortvloeide uit de veiligheidsproblemen met de Boeing 737 MAX. Andere extra gemaakte kosten zoals eten, drinken, parkeerkosten en taxi’s waar je nog bonnetjes van hebt, kun je via Miss Casey (misscasey.com/nl), onze partner, terugvragen! ~Jasmijn
Wij zullen uw bericht binnen drie werkdagen beantwoorden.
Welkom bij Euclaim
Was het eigenlijk de bedoeling om naar Miss Casey te gaan? Dat kan kloppen.
Miss Casey is tegenwoordig onderdeel van EUclaim.
Alle informatie over uw rechten bij problemen rondom uw vlucht of bagage kunt u vinden op EUclaim.nl
Bent u een bestaande klant van Miss Casey, dan kunt u gewoon inloggen met de gegevens die bij u bekend zijn.
Vragen over uw claim bij Miss Casey? Neem dan gerust contact op met onze customer care via 088-0066466 of
customercare@euclaim.nl
EUclaim maakt op haar website gebruik van cookies. Omdat wij uw privacy willen waarborgen én de gebruiksvriendelijkheid van uw bezoek(en) aan onze website willen verbeteren, vindt EUclaim het belangrijk dat u weet hoe en waarom wij cookies gebruiken.
Op EUclaim maken we gebruik van functionele, analytische en trackingcookies.
Op EUclaim gebruiken we:
Functionele cookies.Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Voorbeelden hiervan zijn cookies voor het inloggen in uw online dossier en voor het chatten met onze medewerkers.
Analytische cookies.Via Google Analytics worden geanonimiseerd gegevens over het surfgedrag verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers zoals u de website gebruiken en op basis daarvan de website verbeteren.
Trackingcookies.Deze cookies worden door derden gebruikt om op basis van eerdere interacties aangepaste advertenties van EUclaim op websites van derden te laten zien.
EUclaim maakt op haar website gebruik van cookies. Omdat wij uw privacy willen waarborgen én de gebruiksvriendelijkheid van uw bezoek(en) aan onze website willen verbeteren, vindt EUclaim het belangrijk dat u weet hoe en waarom wij cookies gebruiken.
Wat zijn cookies?
Cookies zijn kleine, eenvoudige tekstbestandjes die uw computer of mobiele apparaat via onze website opslaat wanneer u onze website bezoek. Door middel van cookies kan de website speciaal op uw voorkeuren worden ingesteld en kan EUclaim zien hoe de website wordt gebruikt. Cookies zijn niet schadelijk voor uw computer. Tevens worden cookies door EUclaim gebruikt voor marketingdoeleinden.
Als u niet wilt dat websites cookies op uw computer kunnen opslaan, pas dan de browserinstellingen van uw pc aan. U krijgt dan een waarschuwing voordat er cookies worden geplaatst. U kunt de instellingen ook dusdanig aanpassen dat uw browser alle cookies of alleen de cookies van derde partijen weigert.
U kunt cookies die al geplaatst zijn bovendien verwijderen. Let erop dat de instellingen apart voor elke browser, apparaat en computer die u gebruikt aangepast moeten worden. Wij willen u erop attenderen dat als u geen gebruik wilt maken van cookies, wij u helaas niet kunnen garanderen dat onze website goed werkt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat enkele functies verloren gaan of dat u bepaalde pagina’s zelfs helemaal niet meer kunt zien. Hoe u uw instellingen kunt aanpassen, verschilt per browser. Klik op één van de onderstaande iconen om direct naar de handleiding van uw browser te gaan of raadpleeg indien nodig de helpfunctie van uw browser. Ook kunt u permanente cookies verwijderen. Hieronder kunt u de handleiding hieromtrent raadplegen:
Via onze website worden ook cookies van derden geplaatst. Op het gebruik van cookies door andere bedrijven is het privacy- en cookiebeleid van het desbetreffende bedrijf van toepassing.
Welke cookies worden door EUclaim gebruikt en hoe lang worden deze opgeslagen?
EUclaim maakt gebruik van diverse soorten cookies. Hieronder treft u zowel een kort als een uitgebreid overzicht aan.
Kort overzicht
Functionele cookies: functionele cookies zorgen ervoor dat de website van EUclaim zo goed mogelijk functioneert. Zo worden uw browserinstellingen opgeslagen, zodat u onze website kunt bekijken, kunt inloggen in uw online dossier, uw inloggegevens kunt opslaan, kunt chatten met onze medewerkers en wij mogelijke problemen met onze website kunnen signaleren en oplossen.
Analytische cookies: middels analytische cookies verzamelt EUclaim statistieken over het gebruik van haar website. Deze statistieken geven EUclaim onder meer inzicht in de frequentie waarin haar website wordt bezocht en op welke punten EUclaim haar website kan verbeteren. Door middel van analytische cookies zorgt EUclaim ervoor dat haarwebsite voortdurend geoptimaliseerd kan worden. De volgende gegevens worden in dit verband onder andere opgeslagen:
uw IP-adres;
de Technische kenmerken zoals de browser die u gebruikt (Chrome, Internet Explorer of Firefox),de resolutie van uw computerscherm en het apparaat dat u gebruikt;
vanaf welke pagina u op de website bent gekomen;
wanneer en hoe lang u de website van EUclaim bezoekt of u uw online dossier gebruikt;
welke pagina’s u bezoekt op onze website.
Tracking cookies: Deze cookies worden door derden gebruikt om op basis van eerdere interacties aangepaste advertenties van EUclaim op websites van derden te laten zien.
Door middel van sommige cookies worden persoonsgegevens verwerkt. In het privacy statement van EUclaim vindt u meer informatie over hoe EUclaim met uw gegevens omgaat.
Slotopmerkingen
Wij zullen deze cookieverklaring aanpassen wanneer de website of de (wettelijke) regels rondom cookies wijzigen.
Indien u vragen heeft over deze cookieverklaring, kunt u contact met ons opnemen via info@euclaim.nl.
Dit cookiebeleid is laatstelijk gewijzigd op 5 februari 2018.
Sorry, wij bieden geen ondersteuning voor Internet Explorer
Om veiligheidsredenen biedt onze website niet langer ondersteuning voor Internet Explorer. Microsoft onderhoudt niet langer de beveiligingsupdates van Internet Explorer en daarom is het niet meer veilig om online te gaan met Internet Explorer. Meer informatie kunt u hier vinden. Download een geschikte browser als Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Brave of Google Chrome in de onderstaande buttons:
Tot hoe lang mag Corendon om deze reden de vluchten cancelen. Mijn vlucht is 4 febr. 2020 om deze reden gecanceld.
Ik heb di 28 januari geboekt en krijg nu een heel slecht alternatief aangeboden.
Hoi Yvonne, wat vervelend dat je vlucht geannuleerd is. Het kan voorkomen dat de luchtvaartmaatschappij geen vervangend toestel kan regelen, maar bij een annulering hoort de luchtvaartmaatschappij een goed alternatief te bieden. Zou je kunnen doorgeven om welke vlucht (vluchtnummer en datum) het gaat? Dan zoek ik het graag voor je uit! ~Anouk
Gestrand in het buitenland vanwege deze problemen dan krijg je verzorging door de luchtvaartmaatschappij, maar waar heb je recht op als je vervangvliegtuig ook niet kan starten en je nogmaals 24 uur in het buitenland moet verblijven???? Mijn broer en zijn gezin zijn gestrand in Sofia, en werden vandaag opgehaald aan hun hotel om 10 uur om te vliegen naar Amsterdam Schiphol om 14.20 maar helaas, technisch probleem. Toen werd de vluchttijd 17 uur, en ja om 19.30 kregen ze te horen dat ze nogmaals in een hotel moesten verblijven en misschien morgen terug vliegen naar Nederland.
Waar hebben ze recht op als vergoeding, buiten het hotel en de maaltijden?? Mijn broer en schoonzus moesten eigenlijk vandaag al beginnen te werken, dat ging dus niet door, en morgen ook niet. Twee kostbare vakantiedagen weg en extra kosten zoals parking , taxi enzv. Wat moeten zij doen. Claim indienen bij Tui daar hebben ze geen vertrouwen meer in.
Ik kan me heel goed voorstellen dat dit een hele vervelende afsluiting van de vakantie is geweest Sandra! Wat betreft de vakantiedagen en vergoeding voor het tijdsverlies kunnen we helaas niet helpen, omdat dit voortvloeide uit de veiligheidsproblemen met de Boeing 737 MAX. Andere extra gemaakte kosten zoals eten, drinken, parkeerkosten en taxi’s waar je nog bonnetjes van hebt, kun je via Miss Casey (misscasey.com/nl), onze partner, terugvragen! ~Jasmijn