Is corona wel de échte reden van je vluchtannulering?

In juni kreeg EUclaim ruim 4000 klachten binnen. Een uitzonderlijk aantal dat aantoont dat er écht iets aan de hand is. Vluchten zijn geannuleerd door corona, maar dat is lang niet altijd de echte reden.

verlaten vertrekhal op luchthaven

EUclaim in de media



  • Update 2 juli 2020 – 15.00 uur

    EUclaim in het NOS Journaal

    NOS journaal gemist?

    Vandaag, op donderdag 2 juli 2020, kwam EUclaim aan bod in het NOS Journaal. Het nieuwsitem ging over luchtvaartmaatschappijen die vluchten annuleren met als reden het coronavirus, wat later bedrijfseconomische redenen lijken te zijn. Uitzending gemist? Bekijk hier het journaal.

Geannuleerde vlucht vanwege coronavirus of niet?

Maar liefst 1000 van de 4000 klachten die wij afgelopen juni binnenkregen van vliegtuigpassagiers ging over reizen die nog moesten plaatsvinden. Dat is een uitzonderlijke situatie, want normaliter claimen mensen pas achteraf. “Dit geeft aan dat er echt iets aan de hand is. Vluchten worden geannuleerd door het coronavirus, maar dat is lang niet altijd de echte reden,” aldus EUclaim-woordvoerder Jasmijn Heeremans.

Lees het hele artikel op NOS.nl en op BNNVARA.nl.

Vluchtannuleringen met bedrijfseconomische redenen

Op 18 juni
zouden passagiers van Amsterdam naar het Portugese Faro vliegen met vlucht HV5357.
Transavia annuleerde deze vlucht met als reden de pandemie-uitbraak en de als
gevolg daarvan opgelegde restricties van diverse overheden. Echter vertrokken
op diezelfde dag wel andere vluchten naar Faro met dezelfde
luchtvaartmaatschappij. Dat is opmerkelijk.

Ook vluchten naar Barcelona, Nice en Malaga werden regelmatig geschrapt, waar Transavia op andere tijdstippen op diezelfde dag wél naartoe vloog. “Dan heeft zo’n annulering dus niks met COVID-19 te maken, maar alles met bedrijfseconomische redenen. De maatschappij krijgt zo’n vlucht niet vol en besluit hem dan maar te cancelen.”

Gedupeerde passagiers krijgen geen gehoor bij luchtvaartmaatschappijen

In deze tijd krijgt ook de Consumentenbond dagelijks tientallen klachten binnen van reizigers. Passagiers krijgen namelijk geen gehoor bij luchtvaartmaatschappijen en klagen hierover op sociale media, maar ook bij organisaties zoals de Consumentenbond en EUclaim. De Consumentenbond krijgt vooral klachten binnen over slecht bereikbare klantenservice bij luchtvaartmaatschappijen, over niet verzonden vouchers en geannuleerde vluchten.

Vliegtuigpassagiers nog steeds afgescheept met corona-vouchers

De Consumentenbond heeft gesignaleerd dat net geboekte vluchten soms binnen 24 uur alweer worden geannuleerd, zoals bij Transavia. De bond is ook niet te spreken over het proces rondom de corona-vouchers. Consumenten krijgen steeds de voucher aangeboden, terwijl ze gewoon hun geld terug willen. Dit gebeurt onder andere bij Transavia en KLM. De Consumentenbond gaat binnenkort op bezoek bij Transavia om de problemen te bespreken, aldus de NOS.

Veel onduidelijkheid over vouchers en terugbetaalbeleid

Aangezien er de afgelopen maanden veel onduidelijkheid is geweest rondom geannuleerde vluchten vanwege het coronavirus, het voucherbeleid en het terugbetaalbeleid van luchtvaartmaatschappijen, zat EUclaim al eerder aan tafel bij MAX vakantieman voor uitleg over de rechten van vliegtuigpassagiers. Nu deze issues weer aan de kaart worden gesteld, laat zien dat er echt iets aan de hand is.

Check uw vlucht
Vorig nieuwsitem
Massaontslag door coronacrisis in de luchtvaart
Volgende nieuwsitem
Luchtvaartmaatschappijen verhogen opnieuw de bagagetarieven
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
18 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Juanita
3 jaren geleden

Zijn er mensen die na annulering vanwege Corona hun geld terug hebben gehad van TAP Air?

Anouk van Burken
3 jaren geleden
Reply to  Juanita

Beste Juanita, bedankt voor je bericht. Wanneer was je vlucht geannuleerd en heb je nog berichten ontvangen vanuit TAP Air over een terugbetaling van de ticketkosten? We hebben verschillende claims van passagiers ontvangen om de ticketkosten terug te halen bij TAP Air. Mocht je er niet uitkomen met TAP Air, dan kun je altijd een bericht sturen naar: customercare@euclaim.nl. Wij helpen je graag! ~Anouk

Juanita
3 jaren geleden

Anouk, mijn vraag is vooral. Hebben jullie al passagiers gehad die ook daadwerkelijk hun geld van TAP Air terug hebben gehad

Anouk van Burken
3 jaren geleden
Reply to  Juanita

Beste Juanita, ik heb even navraag gedaan bij de juridische afdeling. Zij geven aan dat wij in 2020 betalingen hebben ontvangen van TAP, echter kan het proces langer duren als we moeten communiceren met een tussenpersoon. Heb ik hiermee je vraag beantwoord? Anders hoor ik het graag van je! ~Anouk

Paul
3 jaren geleden

Via Gate1 heb ik een refund ontvangen. Echter het bedrag is minder dan de helft van het oorspronkelijke bedrag. In eerste instantie verwezen ze naar Alitalia, die gaf echter aan dat de refund aanzienlijk hoger was. Inmiddels van Gate1 te horen gekregen dat ze (Gate1) een ‘service fee’ hebben ingehouden. Echter een specificatie ontbreekt. En dit was niet vermeld toen ik de 7 maanden terug de optie kreeg van een refund. Wat nu te doen?

Editor
Customercare
3 jaren geleden
Reply to  Paul

Hi Paul, dankjewel voor je bericht. Dat Gate1 achteraf een service fee inhoudt, is niet correct. Heel vervelend dat dit gebeurt! Administratie- of boekingskosten welke vermeld zijn op de oorspronkelijke boekingsbevestiging, mogen in mindering gebracht worden. Die handelingen zijn nl. ook daadwerkelijk verricht. Mocht je er niet uitkomen met Gate1, raad ik je aan om via de site van ons “zusje” Miss Casey, hierover een claim in te dienen. De volgende link kun je hiervoor gebruiken: https://www.misscasey.com/nl/rechten/extra-gemaakte-kosten-door-corona/ Ook zijn zij natuurlijk telefonisch bereikbaar op 088 0066444. Veel succes! ~Hedy

Paul
3 jaren geleden
Reply to  Customercare

Duidelijk. En voor iedereen: Gate 1 / Tix Travel bevestigt zelf dat ze handling fees aanhouden voor Covid refunds, dus het afhandelen van de claim. Wat dus niet zou moeten en ook niet mag.

Becky
3 jaren geleden

Wij hebben vliegtuig tickets via Dreizen, en zouden vliegen met Lufthansa, deze reis is geannuleerd door Lufthansa? Nu zegt Dreizen kan 6 tot 12 maanden duren voor jullie het geld terug krijgen?

Malu
3 jaren geleden
Reply to  Becky

Beste Becky, dank voor je bericht. De teruggave van de ticketkosten kunnen in deze uitzonderlijke periode langer duren dan je normaal gesproken gewend bent, maar 6 tot 12 maanden is wel erg lang. Ons advies in deze is om contact op te nemen met Lufthansa en navraag te doen wat de status is van jullie restitutie. Als het goed is kan Lufthansa je meer gedetailleerde informatie geven over de status en tijdsduur zodat je weet waar je aan toe bent. Hopelijk krijg je daar meer helderheid Becky! ~Malu

Becky
3 jaren geleden
Reply to  Malu

Ga ik doen, dank je

Jolanda
3 jaren geleden

Via Tix.nl had ik 5 tickets geboekt naar Amerika via Tix.nl bij Norwegian Airlines.
Norwegian heeft de vlucht van juli geannuleerd. Vlucht veranderen naar een andere datum kon via een survey monkey. Heel onduidelijk hoe dit in te vullen. Daarna radiostilte vanuit Tix.nl. Tix.nl is niet bereikbaar. Wat is nu de beste stap om dit op te lossen?
Intussen zou ik liever mijn gehele reissom terug claimen.

Malu
3 jaren geleden
Reply to  Jolanda

Beste Jolanda, wat vervelend dat je niks van Tix te horen krijgt. Bovenaan het wijzigingsformulier geeft Tix het volgende aan: ‘Soms is het mogelijk je boeking te wijzigen. Let op: wijzigen is vaak erg kostbaar. Je wijzigt het snelst door rechtstreeks contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij. Het is ook mogelijk om onderstaand formulier in te vullen. We zullen je zo spoedig mogelijk helpen. Door enorme drukte zal dit langer duren dan je van ons gewend bent.’ Ons advies in deze is om contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij om te kijken of de wijziging wellicht via hun kan worden geregeld. Tix geeft tenslotte zelf aan dat het via de luchtvaartmaatschappij soms sneller gaat. Heeft Tix in de annuleringsmail een optie staan om restitutie aan te vragen? Als je liever je geld terugwil, kan je dat natuurlijk alsnog aanvragen aangezien er nog niks is opgepakt. Ook hiervoor geldt: hoor je niks van Tix, leg het dan bij Norwegian neer. Hopelijk word je via die weg sneller geholpen! Mocht je nog vragen hebben, dan horen we het natuurlijk graag. ~Malu

marianne
3 jaren geleden

ik heb 6 vliegtickets geboekt via gate1 (en vanaf begin af aan aangegeven dat ik graag mijn geld terug wil hebben)

Op begin juli kreeg ik bericht dat ze restitutie hebben aangevraagd, inmiddels heeft airline de tickets terugbetaald aan gate1.

Gisteren een mail gestuurd met de vraag wanneer het geld terg gestort wordt op mn creditcard, tot mijn stomme verbazing krijg in
nu ineens een voucher, ik ben zo teleurgesteld en vraag me af wat ik kan doen om mijn geld terug te krijgen.

Malu
3 jaren geleden
Reply to  marianne

Beste Marianne, wat vervelend! Ons advies is om contact op te nemen met Gate1 en aan te geven dat je restitutie hebt aangevraagd. Wellicht hebben ze een fout gemaakt? Mocht je er daarna niet uitkomen, schroom dan niet om contact met ons op te nemen! Via de volgende link kan je contact met Gate1 opnemen: https://help.gate1.nl/nl/support/tickets/new?tixcategory=COVID-19%20|%20Corona Hier kan je ook je voucher bijvoegen als bestand. ~Malu

C. Hoekx
3 jaren geleden

Waar vind ik HOE ik mijn geld terug kan krijgen van Easyjet of Cheaptickets?

Malu
3 jaren geleden
Reply to  C. Hoekx

Beste heer/mevrouw, als u tickets via Cheaptickets heeft geboekt, is Cheaptickets tussenpersoon en dient zij de zorg te dragen dat u uw geld terug krijgt. Gezien de uitzonderlijke omstandigheden duren terugbetalingen van diverse tussenpersonen en luchtvaartmaatschappijen momenteel helaas veel langer dan normaal. Als u van Cheaptickets al een bevestiging heeft gehad dat uw terugbetaling in behandeling is, mag u ervan uitgaan dat zij de aanvraag bij de luchtvaartmaatschappij hebben neergelegd. Het staat u natuurlijk altijd vrij om contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij om navraag te doen over de status, als u met Cheaptickets bijvoorbeeld geen contact krijgt. Hierbij de desbetreffende informatiepagina van Cheaptickets: https://www.cheaptickets.nl/updates#terugbetaling. Hopelijk geeft dit wat meer duidelijkheid. Zo niet, schroom dan niet om contact met ons op te nemen! We helpen en adviseren u graag! ~Malu

Femke van Houten
3 jaren geleden

Cheaptickets is gewoon niet meer te bereiken zij hebben mijn vluchten geanuleerd dus wil ik mijn geld terug Heb veel mails gestuurd heel vaak telefonisch geprobeerd ze te bereiken maar niks lukt Heb aow dus kan het geld goed gebruiken!!
Wat kan ik doen? Heb cheaptickets in gebreke gesteld en wil deze week mijn rechtsbijstandsverzekering raadplegen

Malu
3 jaren geleden

Beste Femke, wat vervelend dat je Cheaptickets niet kunt bereiken! We kunnen ons heel goed voorstellen dat je dit geld zo spoedig mogelijk terug wil hebben. Ons advies is om contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij en na te vragen of zij het geld al aan Cheaptickets hebben uitgekeerd. Als de luchtvaartmaatschappij aangeeft dat zij hebben betaald, mag je er vanuit gaan dat het bedrag na ongeveer 3 weken via Cheaptickets op je rekening staat. Kom je er echt niet uit? Dan kan je je ticketkosten terugvragen via onze partner Miss Casey (https://www.misscasey.com/nl/rechten/extra-gemaakte-kosten-door-corona/). Mocht je toch nog vragen hebben, dan horen we het graag! ~Malu

Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding