Is corona wel de échte reden van je vluchtannulering?

In juni kreeg EUclaim ruim 4000 klachten binnen. Een uitzonderlijk aantal dat aantoont dat er écht iets aan de hand is. Vluchten zijn geannuleerd door corona, maar dat is lang niet altijd de echte reden.

verlaten vertrekhal op luchthaven

EUclaim in de media

  • Update 2 juli 2020 – 15.00 uur

    EUclaim in het NOS Journaal

    NOS journaal gemist?

    Vandaag, op donderdag 2 juli 2020, kwam EUclaim aan bod in het NOS Journaal. Het nieuwsitem ging over luchtvaartmaatschappijen die vluchten annuleren met als reden het coronavirus, wat later bedrijfseconomische redenen lijken te zijn. Uitzending gemist? Bekijk hier het journaal.

Geannuleerde vlucht vanwege coronavirus of niet?

Maar liefst 1000 van de 4000 klachten die wij afgelopen juni binnenkregen van vliegtuigpassagiers ging over reizen die nog moesten plaatsvinden. Dat is een uitzonderlijke situatie, want normaliter claimen mensen pas achteraf. “Dit geeft aan dat er echt iets aan de hand is. Vluchten worden geannuleerd door het coronavirus, maar dat is lang niet altijd de echte reden,” aldus EUclaim-woordvoerder Jasmijn Heeremans.

Lees het hele artikel op NOS.nl en op BNNVARA.nl.

Vluchtannuleringen met bedrijfseconomische redenen

Op 18 juni zouden passagiers van Amsterdam naar het Portugese Faro vliegen met vlucht HV5357. Transavia annuleerde deze vlucht met als reden de pandemie-uitbraak en de als gevolg daarvan opgelegde restricties van diverse overheden. Echter vertrokken op diezelfde dag wel andere vluchten naar Faro met dezelfde luchtvaartmaatschappij. Dat is opmerkelijk.

Ook vluchten naar Barcelona, Nice en Malaga werden regelmatig geschrapt, waar Transavia op andere tijdstippen op diezelfde dag wél naartoe vloog. “Dan heeft zo’n annulering dus niks met COVID-19 te maken, maar alles met bedrijfseconomische redenen. De maatschappij krijgt zo’n vlucht niet vol en besluit hem dan maar te cancelen.”

Gedupeerde passagiers krijgen geen gehoor bij luchtvaartmaatschappijen

In deze tijd krijgt ook de Consumentenbond dagelijks tientallen klachten binnen van reizigers. Passagiers krijgen namelijk geen gehoor bij luchtvaartmaatschappijen en klagen hierover op sociale media, maar ook bij organisaties zoals de Consumentenbond en EUclaim. De Consumentenbond krijgt vooral klachten binnen over slecht bereikbare klantenservice bij luchtvaartmaatschappijen, over niet verzonden vouchers en geannuleerde vluchten.

Vliegtuigpassagiers nog steeds afgescheept met corona-vouchers

De Consumentenbond heeft gesignaleerd dat net geboekte vluchten soms binnen 24 uur alweer worden geannuleerd, zoals bij Transavia. De bond is ook niet te spreken over het proces rondom de corona-vouchers. Consumenten krijgen steeds de voucher aangeboden, terwijl ze gewoon hun geld terug willen. Dit gebeurt onder andere bij Transavia en KLM. De Consumentenbond gaat binnenkort op bezoek bij Transavia om de problemen te bespreken, aldus de NOS.

  • Voucher ontvangen voor geannuleerde vlucht door corona?

    Is je vlucht vanwege de corona crisis geannuleerd? Heb je een voucher ontvangen? EUclaim helpt!
    Laat je voucher beheren door EUclaim


Veel onduidelijkheid over vouchers en terugbetaalbeleid

Aangezien er de afgelopen maanden veel onduidelijkheid is geweest rondom geannuleerde vluchten vanwege het coronavirus, het voucherbeleid en het terugbetaalbeleid van luchtvaartmaatschappijen, zat EUclaim al eerder aan tafel bij MAX vakantieman voor uitleg over de rechten van vliegtuigpassagiers. Nu deze issues weer aan de kaart worden gesteld, laat zien dat er echt iets aan de hand is.

Vorig nieuwsitem
Massaontslag door coronacrisis in de luchtvaart
Volgende nieuwsitem
Luchtvaartmaatschappijen verhogen opnieuw de bagagetarieven

11
Geef een reactie

5 Comment threads
6 Thread replies
3 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
Becky

Wij hebben vliegtuig tickets via Dreizen, en zouden vliegen met Lufthansa, deze reis is geannuleerd door Lufthansa? Nu zegt Dreizen kan 6 tot 12 maanden duren voor jullie het geld terug krijgen?

Jolanda

Via Tix.nl had ik 5 tickets geboekt naar Amerika via Tix.nl bij Norwegian Airlines.
Norwegian heeft de vlucht van juli geannuleerd. Vlucht veranderen naar een andere datum kon via een survey monkey. Heel onduidelijk hoe dit in te vullen. Daarna radiostilte vanuit Tix.nl. Tix.nl is niet bereikbaar. Wat is nu de beste stap om dit op te lossen?
Intussen zou ik liever mijn gehele reissom terug claimen.

marianne

ik heb 6 vliegtickets geboekt via gate1 (en vanaf begin af aan aangegeven dat ik graag mijn geld terug wil hebben)

Op begin juli kreeg ik bericht dat ze restitutie hebben aangevraagd, inmiddels heeft airline de tickets terugbetaald aan gate1.

Gisteren een mail gestuurd met de vraag wanneer het geld terg gestort wordt op mn creditcard, tot mijn stomme verbazing krijg in
nu ineens een voucher, ik ben zo teleurgesteld en vraag me af wat ik kan doen om mijn geld terug te krijgen.

C. Hoekx

Waar vind ik HOE ik mijn geld terug kan krijgen van Easyjet of Cheaptickets?

Femke van Houten

Cheaptickets is gewoon niet meer te bereiken zij hebben mijn vluchten geanuleerd dus wil ik mijn geld terug Heb veel mails gestuurd heel vaak telefonisch geprobeerd ze te bereiken maar niks lukt Heb aow dus kan het geld goed gebruiken!!
Wat kan ik doen? Heb cheaptickets in gebreke gesteld en wil deze week mijn rechtsbijstandsverzekering raadplegen

Vragen? Chat of bel