Hoe uniek was de situatie op Schiphol de afgelopen vakantieperiode?
Chaos op Schiphol! De kranten stonden er vol mee. Nu de meivakantie is afgelopen maken we de balans op. Hoe uniek was de situatie op Schiphol eigenlijk?

Inmiddels is de meivakantie voorbij. Dagenlang heeft de situatie op Schiphol het nieuws gedomineerd. Nu de meivakantie is afgelopen maken we de balans op. Hoe bijzonder was deze situatie eigenlijk?
Slechts 4% van de vluchten werd geannuleerd of was langdurig vertraagd
In totaal zouden 10.780 vluchten vertrekken in de meivakantie. Daarvan werden 364 vluchten geannuleerd en 71 vluchten ondervonden een langdurige vertraging.
Hoewel de kranten er vol mee stonden, blijkt het aantal vluchten dat langdurig vertraagd of geannuleerd was, uit te komen rond 4%.
Dit percentage is ver van uniek. Vergelijkingen we dit aantal incidenten met het aantal incidenten in de stormperiode begin 2020, dan kunnen we alleen maar concluderen, dat in tijden van een goede storm veel meer probleemvluchten zijn dan het geval was in de meivakantie. Begin 2020 raasden diverse stormen over ons land. Ciara, Ellen en Dennis hadden tot gevolg dat een kleine 6% van de vluchten een langdurige vertraging opliepen of geannuleerd werden. 40% meer dan de problemen in de meivakantie.
Problemen waren bijna uitsluitend van KLM
Hoewel iedereen in rep en roer was over de problemen op Schiphol, viel het uiteindelijk aantal passagiers dat écht problemen hebben ondervonden met hun vlucht uiteindelijk wel mee. Het merendeel van de probleemvluchten was van KLM. Vluchten van andere airlines gingen misschien niet stipt op tijd, maar ze gingen wel en kwamen redelijk op tijd aan.
Meivakantie geeft vaker problemen
Ook in eerdere meivakanties (voor de pandemie), was het druk en waren er gebeurtenissen die voor vertragingen zorgden.
Zo staakten in de meivakantie van 2019 de piloten van de airline SAS, wat resulteerde in 49 geannuleerde vluchten. En in 2018 was er een stroomstoring op Schiphol. Hierdoor werden 76 vluchten geannuleerd en nog eens 16 vluchten liepen een langdurige vertraging op.
Meters lange rijen buiten vertrekhal 2, urenlang wachten op bagage, passagiers met hun koffers op de snelweg én het dringende verzoek om niet naar Schiphol te komen… dat was wel uniek deze meivakantie. Het verschil? Tijdens eerdere meivakanties was er wél voldoende personeel om de incidenten in goede banen te leiden.
Behoort jouw vlucht tot die 4% probleemvluchten?
Hebben de problemen op Schiphol ook jouw vlucht ernstig vertraagd, of ging jouw vlucht helemaal niet? Dan heb je mogelijk recht op een vergoeding. Je kunt dat eenvoudig checken in onze database op basis van jouw vluchtnummer. Check het nu en dien jouw claim in.
Drukte Schiphol: verslag RTL nieuws met een uitleg van de situatie
EUclaim daagt drie kibbelende airlines voor de rechter