Hackers stelen data van negen miljoen easyJet passagiers
Hackers hebben met een cyberaanval de persoonlijke gegevens van negen miljoen easyJet passagiers gestolen. Daarbij is ook toegang geweest tot belangrijke creditcardgegevens van 2.208 klanten.

Cyberaanval van zeer geavanceerde bron
In een verklaring spreekt easyJet van een “zeer geavanceerde aanval”. Bij constatering van de aanval heeft de budgetmaatschappij de verantwoordelijke autoriteiten zoals de National Cyber Security Centre en de Information Commissioner’s Office (ICO) in het Verenigd Koninkrijk direct ingelicht. Uit onderzoek blijkt dat de hackers toegang hadden tot namen, e-mailadressen en reisinformatie van maar liefst negen miljoen passagiers en tot de creditcardgegevens van 2.208 klanten, inclusief de CVV code.
Onduidelijkheid over Nederlandse easyJet passagiers
Het is momenteel onduidelijk of er Nederlandse passagiers slachtoffer zijn geworden van de geavanceerde hack. Alle passagiers van wie de creditcardgegevens zijn ingezien, hebben ondersteuning gekregen vanuit easyJet. De luchtvaartmaatschappij geeft in ieder geval aan dat er geen bewijs is dat enige persoonlijke informatie van welke aard dan ook is misbruikt.
Slachtoffers worden op de hoogte gebracht
easyJet geeft aan dat alle betrokken klanten uiterlijk 26 mei op de hoogte worden gebracht. In de tussentijd vraagt de luchtvaartmaatschappij de klanten om alert en voorzichtig te zijn met communicatie die mogelijk uit naam van easyJet wordt verstuurd. Op haar website heeft easyJet inmiddels een speciale ‘Cyber Security Incident’ pagina aangemaakt waarop antwoorden op veelgestelde vragen worden gegeven.
Europese Commissie is voor geld terug bij vluchtannulering
Versoepeling reisadvies Europese landen vanaf 15 juni