Groen licht voor Boeing 737 MAX in Europa

De Europese toezichthouder voor de luchtvaart EASA meldt in een interview tegenover de Franse krant La Tribune dat de Boeing 737 MAX naar verwachting in januari weer mag vliegen in Europa. Dit betekent dat het vliegverbod na inmiddels 20 maanden zal worden opgeheven.

Vliegverbod Boeing 737 MAX

Het vliegverbod van de Boeing 737 MAX duurt inmiddels 20 maanden en kwam tot stand door twee fatale ongelukken binnen een periode van vijf maanden. Bij de ongelukken kwamen 346 mensen om. De ongelukken werden veroorzaakt door een falend veiligheidssysteem, waardoor de neus van de vliegtuigen telkens naar beneden drukte. De gevolgen van het vliegverbod waren groot. Wereldwijd waren volgens Boeing al 387 MAX-vliegtuigen geleverd aan 48 luchtvaartmaatschappijen of vliegtuigverhuurders.

Groen licht van Europese toezichthouder EASA

Eerder gaf de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA toestemming om de vernieuwde Boeing 737 MAX in gebruik te nemen. Ook de Europese toezichthouder EASA gaf vorige maand al groen licht, na meerdere positieve testvluchten met het aangepaste toestel. In het interview met La Tribune vertelt directeur Patrick Ky dat uit analyse blijkt dat het toestel veilig is en dat het bereikte veiligheidsniveau voor EASA hoog genoeg is. Daarnaast geeft hij aan dat de Boeing 737 MAX waarschijnlijk ergens in januari weer in Europa kan vliegen.

Hervatten van vluchten met Boeing 737 MAX

Het is afhankelijk van verschillende factoren wanneer de vluchten met de Boeing 737 MAX in Europa weer hervatten. Zo is het afhankelijk van de opleiding van piloten en de tijd die luchtvaartmaatschappijen nodig hebben om de software te upgraden. In de Verenigde Staten starten de commerciële vluchten met de Boeing 737 MAX eerder, namelijk op 29 december van dit jaar.

EUclaim bij EditieNL over Boeing 737 MAX

Op maandag 7 december verscheen EUclaim in de uitzending van EditieNL over vliegen met de Boeing 737 MAX. Wat zijn bijvoorbeeld je rechten als je niet meer wilt vliegen omdat het toestel waarmee je vliegt een Boeing 737 MAX is? Ilona Maertzdorff van onze juridische afdeling legt het uit.

Vorig nieuwsitem
Norwegian vraagt faillissementsbescherming aan
Volgende nieuwsitem
Luchtvaartsector veel dieper in het rood dan gedacht

Geef een reactie

Vragen? Chat of bel