Europees Hof van justitie doet uitspraak over gemiste aansluiting

Vandaag heeft het Europees Hof van Justitie antwoord gegeven op een prejudiciële vraag die gaat over de verantwoordelijkheid van de uitvoerende én ticket uitgevende vliegtuigmaatschappijen bij een gemiste aansluiting.

frankfurt vliegveld in het donker met geparkeerde vliegtuigen

Vraag aan Europees Hof van Justitie over verantwoordelijkheid vliegtuigmaatschappij

De familie Barkan had vliegtickets gekocht bij Iberia om van Melilla naar Frankfurt via Madrid te vliegen. Het eerste gedeelte van de vlucht werd uitgevoerd door Air Nostrum en het tweede gedeelte door Iberia. Op de eerste vlucht van Melilla naar Madrid liepen de passagiers 20 minuten vertraging op waardoor de passagiers hun aansluiting misten naar Frankfurt. Uiteindelijk kwamen zij 13 uur later aan dan gepland. De passagiers hebben aan het Europees Hof van Justitie prejudiciële vragen gesteld over de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van de uitvoerende vliegtuigmaatschappij en ticket uitgevende vliegtuigmaatschappij. Wie moet hen de vergoeding betalen?

Uitvoerende vliegtuigmaatschappij is verantwoordelijk voor vertraging en dus vergoeding passagiers

Wie is er verantwoordelijk voor het betalen van de financiële compensatie als passagiers door een vertraging hun aansluitende vlucht missen? Het Europees Hof van justitie heeft besloten dat de vliegtuigmaatschappij die de vertraagde vlucht heeft uitgevoerd verantwoordelijk is voor het veroorzaken van die vertraging en dus het betalen van de financiële vergoeding zoals vastgelegd in Verordening 261/2004. Met de komst van het flightright arrest wordt veel duidelijk. “Het is prettig voor de passagier dat er nu duidelijkheid wordt gegeven over de aansprakelijkheid van de vliegtuigmaatschappij in kwestie en naar welke rechterlijke instantie de passagier kan stappen voor het krijgen van de vergoeding.” aldus Jurist Marieke Hannink van EUclaim.

Voorbeeld: Je vliegt van Amsterdam via Londen naar Dubai. Je hebt de tickets geboekt bij Emirates maar vliegt met KLM van Amsterdam naar Londen en met Emirates van Londen naar Dubai. Je vlucht van Amsterdam naar Londen is drie uur vertraagd vanwege een technisch probleem. Je mist je aansluiting naar Dubai en komt uiteindelijk met zes uur vertraging aan. KLM is verantwoordelijk voor de gemiste aansluiting en moet jou €600 per persoon aan vergoeding betalen. 

Het Europees Hof van justitie heeft besloten dat de vliegtuigmaatschappij die de vertraagde vlucht heeft uitgevoerd verantwoordelijk is voor het veroorzaken van die vertraging en het betalen van de vergoeding

Wat betekent dit voor jou als passagier?

Eigenlijk verandert er aan de aanpak van EUclaim niets. Wij gingen altijd al uit van de uitvoerende maatschappij en diens verantwoordelijkheid voor de vertraging. Waar je als passagier je ticket boekt maakt dus in feite weinig uit, het gaat om de vliegtuigmaatschappij die de vlucht uitvoert. Vaak staat er op je ticket of bij het boeken aangegeven, flight operated by (…), als een andere vliegtuigmaatschappij dan waar je boekt de vlucht uitvoert. Vlieg je dus van buiten de EU naar een bestemming binnen de EU, kies dan als het even kan voor een vlucht die uitgevoerd wordt door een Europese vliegtuigmaatschappij. 

Voorbeeld: Je boekt tickets voor een vlucht van New York naar Amsterdam bij KLM. Je kunt kiezen voor een vlucht die uitgevoerd wordt door KLM zelf of door partner Delta Airlines. Delta Airlines is een Amerikaanse vliegtuigmaatschappij. Je vliegt van buiten de EU naar een bestemming binnen de EU dus je kunt hier het beste voor een vlucht met KLM kiezen op basis van je passagiersrechten.

Vorig nieuwsitem
Passagiers Small Planet Airlines vast op Tenerife
Volgende nieuwsitem
Vueling en Transavia hebben meeste groei op Schiphol in 2017

Geef een reactie

Vragen? Chat of bel