Luchthaven vertraging
3 november 2020

EUclaim in de uitzending van EditieNL over de corona-vouchers

Miljarden aan vouchers uitgegeven

Op maandag 2 november 2020 verscheen EUclaim in een uitzending van EditieNL. In de uitzending kwam EUclaim aan het woord over het feit dat er door de reisbranche miljarden euro’s aan vouchers is uitgegeven. In veel gevallen kunnen reisorganisaties de reiskosten niet terug betalen.

EditieNL interviewt Hendrik Noorderhaven over corona-vouchers

Coronacrisis in de reisbranche

Door de behoorlijke impact van het coronavirus verkeren veel luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties in zwaar weer. Het is voor veel reizigers moeilijk om de kosten van de reis of vliegtickets terug te krijgen in plaats van een voucher. Door de reisbranche zijn er miljarden euro’s aan vouchers uitgegeven. “Er zijn ontzettend veel vouchers uitgegeven door reisbureaus. Het is een zooitje”, zegt Hendrik Noorderhaven, directeur van EUclaim, tegen EditieNL. “Als een reis geannuleerd wordt hoor je binnen twee weken je geld terug te krijgen. Maar de reisbureaus hebben eenzijdig besloten vouchers uit te gaan geven. Dit wordt gedoogd door het kabinet.” Het maakt het daarbij niet overzichtelijker dat de uitgegeven vouchers niet genummerd of ergens geregistreerd zijn.

Faillissement bij reisorganisatie

Een voucher kun je gebruiken voor een nieuwe reis of om uiteindelijk de (reis)kosten terug te krijgen. Het probleem is dat sommige reisbureaus momenteel geen geld hebben om de voucher in geld uit te keren, aangezien ze geen inkomsten hebben door de vele reisrestricties vanwege het coronavirus. Volgens Hendrik Noorderhaven kunnen daar grote problemen ontstaan. Wanneer een reisorganisatie failliet gaat dan kunnen mensen uiteindelijk hun geld terugkrijgen via het SVR. Wanneer mensen een voucher hebben voor een vliegtuigticket en deze gaat failliet dan kunnen passagiers fluiten naar hun geld.

Ga jij binnenkort vliegen? Je kunt nu je vluchtgegevens achterlaten bij EUclaim! Stel, je ondervindt problemen tijdens je vlucht én je hebt recht op een vergoeding, dan sturen wij jou eenmalig een notificatie. Krijg de vergoeding waar je recht op hebt!

Geschreven door

Marketingmanager Lisanne Verbeek heeft passie voor marketing en campers. Nu vecht ze voor de rechten van passagiers. Bekend van RTL Nieuws, BNR en AD.

Meer over Lisanne
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding