EUclaim daagt drie kibbelende airlines voor de rechter

Drie airlines (KLM, Aero Mexico en Delta Airlines) zijn door EUclaim tegelijk -in één dagvaarding- voor de rechter gedaagd. Passagiers hebben recht op een teruggave van de ticketkosten bij annuleren van een vlucht, maar luchtvaartmaatschappijen wijzen naar elkaar voor de terugbetaling.

Tijdens de eerste corona lockdown in 2020 zijn veel vluchten geannuleerd. Passagiers hebben hierdoor recht op een teruggave van de ticketkosten. Maar wie is verantwoordelijk als er meerdere partijen betrokken zijn bij één vlucht? Luchtvaartmaatschappijen wijzen elkaar aan voor de terugbetaling.

Zo ook in dit geval, waarbij meerdere airlines hun verantwoording niet nemen. De passagier staat nog altijd met lege handen. Drie airlines zijn daarom door EUclaim tegelijk -in één dagvaarding- voor de rechter gedaagd. Zij mogen in de rechtbank hun discussie voortzetten, want dat de passagier recht heeft op geld terug staat als een paal boven water. Wie de rekening gaat betalen, dat mag de rechter beslissen.De spraakmakende vlucht

Passagiers hadden voor deze vakantie een ticket geboekt via Mytrip naar Cancun. De vlucht van Amsterdam naar Mexico City werd door KLM uitgevoerd. Aero Mexico zou de vlucht van Mexico City naar Cancun op zich nemen en de vlucht terug via Atlanta naar Amsterdam zou worden verzorgd door Delta Air Lines. Vanwege Corona werden alle vluchten geannuleerd, waarop de passagiers op basis van de EU 261/2004 verordening de ticketkosten terugvroegen.

Niemand neemt verantwoordelijkheid en iedereen wijst naar elkaar

KLM wijst naar Aero Mexico en zegt dat deze de tickets hebben uitgegeven. Aero Mexico zegt dat zij geen ticketkosten gaan terugbetalen, maar dat passagiers een voucher krijgen. Het bedrag en de voorwaarden van deze voucher zijn niet bekend. Delta Airlines reageert helemaal niet op correspondentie over het terugboeken van de ticketkosten.

Op assistentie van MyTrip hoeven de passagiers ook niet te rekenen. Zij stellen dat ze geen ticketkosten retour hebben ontvangen en hierin dus niets kunnen betekenen. Passagiers blijven met lege handen achter.

De rechter mag nu bepalen

Passagiers hebben één betaling gedaan voor een reis met drie luchtvaartmaatschappijen en het is onbekend voor welk bedrag ieder van hen verantwoordelijk is. Zoals de EU 261/2004 in artikel 8 stelt, hebben passagiers recht op geld terug voor de annulering van hun vlucht. Zij hebben recht op ‘volledige terugbetaling van gedeelte of gedeelten die zij niet hebben gemaakt’, aldus de verordening.

KLM, Aero Mexico en Delta Air Lines zitten in een alliantie ‘Sky-Team’ met de slogan ‘Our network is the world’ en suggereren dat ze een goede samenwerking hebben. Hiervan is niets te merken bij de terugbetalingen van ticketgelden.

De drie airlines hebben alle mogelijke kansen gehad om het onderling op te lossen en mogen het nu verder uitvechten bij de rechter.

Check uw vlucht
Vorig nieuwsitem
Hoe uniek was de situatie op Schiphol de afgelopen vakantieperiode?
Volgende nieuwsitem
IT-storing easyJet
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Geschreven door

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie. Bekend van VPRO, NOS, Emerce en AD.

Meer over Jerrymie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding