EUclaim bij MAX vakantieman voor vluchtannuleringen door coronavirus

Afgelopen maandag 15 juni was EUclaim te gast bij MAX vakantieman. Er werden diverse situaties behandeld van vliegtuigpassagiers die zijn gedupeerd door uiteenlopende zaken rondom het coronavirus: van weigering tot terugbetaling van luchtvaartmaatschappijen tot het voucherbeleid.

hendrik noorderhaven bij max vakantieman

Gedupeerde vliegtuigpassagiers vragen om hulp

MAX vakantieman schiet gedupeerde reizigers met groot en klein vakantieleed te hulp. Aangezien er de afgelopen maanden veel onduidelijkheid is geweest rondom geannuleerde vluchten vanwege het coronavirus, het voucherbeleid en rondom het terugbetaalbeleid vanuit luchtvaartmaatschappijen, werden diverse situaties in deze uitzending voorgelegd aan EUclaim.

Geen contact met bemiddelingsbureau en uitstel van terugbetaling tickets

De eerste situatie die in de uitzending werd behandeld betreft een kwestie omtrent geboekte vliegtickets naar Israël bij een bemiddelingsbureau, in dit geval Cheaptickets. Door geannuleerde vluchten vanwege het coronavirus ging de vakantie van deze familie niet meer door en probeerde de familie het geld van deze geannuleerde vluchten van easyJet en Transavia terug te krijgen. De familie werd van Cheaptickets naar de luchtvaartmaatschappij verwezen en de luchtvaartmaatschappijen verwezen ze weer terug naar Cheaptickets. De terugbetaling van de vliegtickets vond mede daardoor in eerste instantie niet plaats.

Extra gemaakte kosten door vluchtannulering coronavirus

De tweede situatie betreft een stel die met een pakketreis van Corendon naar Brazilië zijn vertrokken. Eenmaal aangekomen op een eiland, kregen ze van Corendon te horen dat hun terugvlucht een week eerder vertrok vanwege de uitbraak van het coronavirus. Doordat ze op een afgelegen eiland zaten, hebben ze deze vlucht gemist. Corendon heeft aangegeven dat zij vervolgens zelf een vlucht naar huis moesten regelen en dat hebben ze gedaan. Bij thuiskomst hebben ze geprobeerd deze extra betaalde kosten voor de vliegtickets terug te krijgen van Corendon, maar die gaf aan niks voor ze te kunnen doen. 

Coronavoucher laten controleren op rechtmatigheid

EUclaim benadrukt in de uitzending het belang van het laten controleren van je coronavoucher. Het is uiterst belangrijk dat je zeker weet dat je voucher aan de door de overheid gesteld voorwaarden voldoet en dus rechtmatig is.

Geannuleerde vluchten en voucherbeleid coronavirus bij MAX vakantieman

Gisteravond werden deze kwesties besproken in MAX vakantieman op NPO1 waarin Hendrik Noorderhaven (directeur EUclaim) en Jeanine Janssen (MAX Ombudsman) toelichting gaven op de situaties van de gedupeerde passagiers. EUclaim gaf daarbij uitleg over de rechten van vliegtuigpassagiers.

Vorig nieuwsitem
Keuze tussen voucher of geld terug bij KLM, Transavia en TUI
Volgende nieuwsitem
Budgetmaatschappij Level Europe vraagt faillissement aan

7
Geef een reactie

4 Comment threads
3 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
René

Beste heer, mevrouw, ik heb voor 7 personen tickets geboekt voor op handen zijnde wereldreis via Cheaptickets. U begrijpt het al, voor tienduizenden euro’s. Reis kan geen doorgang vinden i.v.m. COVID-19. Heb al diverse aanvragen gedaan om geld terug te krijgen. Tot op heden geen enkele reactie. Verder wacht ik nog altijd op geld en überhaupt een reactie van geannuleerde reis naar Engeland afgelopen mei voor 2 personen. Ik ben zo zachtjes aan ten einde raad en voel me zwaar gedupeerd. Wat moet ik doen?

Malu

Beste René, wat ontzettend vervelend dat je geen contact krijgt met Cheaptickets. Dit hebben we van meerdere reizigers vernomen. Hebben jullie wel berichten van Cheaptickets vernomen waarin ze aangeven dat de luchtvaartmaatschappij de vlucht heeft geannuleerd? Zo ja, bewaar deze correspondentie dan goed. Helaas hebben we van meer reizigers gehoord dat het soms weken duurt voordat er contact is. Ons advies is om in dit geval zelf contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij. Daar kan je bijvoorbeeld navragen of Cheaptickts de aanvraag voor restitutie daar al heeft neergelegd. Cheaptickets geeft aan dat de klantenservice bereikbaar is via Facebook Messenger… Lees meer

Tineke de Vries

Hallo Vakantieman,mijn vriendin en ik hadden bij Tui, een pakket reis geboekt,voor de laatste week van maart, deze reis is niet uitgevoerd van wegen Corona,nu kunnen wij in december pas ons geld terug krijgen, is dit wel normaal?

Malu

Beste Tineke, als TUI jullie reis heeft geannuleerd zijn jullie niet verplicht de voucher te accepteren. Op bijgevoegde website kan je hier meer informatie over vinden: https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/uw-reisrechten-bij-het-coronavirus. Zie vraag 3 op via bijgevoegde link. Hopelijk kom je er zo uit! ~Malu

Francien Schers

Tickets

Francien Schers

Hallo vakantieman wij zouden is April naar mijn zoon in Amerika gaan maar de vlucht is geannuleerd en wij horen niets van het bureau waar we geboekt hebben, geen telefonisch contact of per mail.
We hebben geboekt bij Vliegticket.nl en zouden met United Airlines vliegen maar horen helemaal niets, wat kunnen we nog doen. Wand mijn anders zoon zou ook gaan zo dat we allemaal samen waren,hij heeft 6 tickets geboekt bij Cheapticket,nl maar zij horen ook niets. Zouden jullie niets voor ons kunnen betekenen?

Vriendelijke groeten Francien Schers-Steenbakkers

Malu

Beste Francien, bedankt voor uw bericht. Als ik het goed begrijp zou u in april naar Amerika gaan maar is uw vlucht geannuleerd door United Airlines. Uw heeft uw tickets bij Vliegtickets.nl geboekt, maar die laten nu na de annulering niks weten? Het is erg vervelend als u geen verdere informatie hebt ontvangen. Vliegtickets.nl geeft op de website het volgende aan: ‘Wat gebeurt er als de airline mijn vlucht annuleert? Vertrek je binnen 30 dagen en is je vlucht geannuleerd? Dan ontvang je van ons of van de airline rechtstreeks een persoonlijk bericht. Afhankelijk van de regels per airline wordt… Lees meer

Vragen? Chat of bel