Een nieuwe landingsbaan voor London Heathrow zet Schiphol op scherp

Het heeft even geduurd. Schiphol klapte in haar handen met de vele uitstelverzoeken. Het is nu toch zover. London Heathrow krijgt een derde landingsbaan en kan groeien in capaciteit. Dit zet de positie van Schiphol onder druk. Of valt dit wel mee?

london heathrow arrivals bord

Heathrow zit volgepland. De capaciteit legt druk op de luchtverkeersleiding waardoor bij onvoorziene omstandigheden zoals slecht weer of uitwijkingen veel vluchten snel vertraging oplopen. Niet fijn voor de passagiers en verre van ideaal voor de vliegtuigmaatschappijen.

Nu de luchthaven een derde landingsbaan krijgt wordt een groot deel van dit probleem opgelost. Dit tast niet alleen de concurrentiepositie van Schiphol aan maar ook van bijvoorbeeld de KLM. Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen vliegen graag op London Heathrow. Deze vliegtuigmaatschappijen krijgen zo meer ruimte voor vluchten van en naar de VS. Vluchten die voor concurrent KLM ook erg belangrijk zijn.

Logische keuze

Toch is het een logisch besluit voor London Heathrow om uit te breiden. De maximale capaciteit is bereikt voor de luchthaven en Londen moet goed verbonden blijven met de rest van de wereld. De gevolgen voor omwonenden van de Britse luchthaven zijn niet mis. Om plaats te maken voor een derde landingsbaan en geluidsoverlast tegen te gaan moeten veel inwoners letterlijk uitwijken voor de plannen van de Britse regering. Het besluit tot uitbreiding zet de gemoederen ook buiten de landsgrenzen op scherp. Schiphol zal meer dan ooit moeten blijven werken aan haar concurrentiepositie als overstapplaats binnen Europa. Luchthaven Schiphol is dan ook nu al bezig met plannen voor een zevende landingsbaan. Voor passagiers betekent dit meer directe vluchten naar nieuwe bestemmingen binnen én buiten Europa.

© Foto: Flickr.com

Vorig nieuwsitem
De stakingsdreiging laait op bij Duitse Eurowings
Volgende nieuwsitem
EUclaim blijft ontevreden over Ryanair

Geef een reactie

wpDiscuz
Vragen? Chat of bel