Lufthansa plane taking off from airport
30 augustus 2023

Lufthansa annuleerde onterecht vluchten door corona

Compensatie voor 904 passagiers

Elke twee weken is het payday bij EUclaim; dan betalen we compensatie uit aan gedupeerde passagiers. Vandaag krijgen 904 passagiers geld op hun rekening gestort, waaronder passagiers die al sinds de eerste coronazomer wachten op compensatie van Lufthansa.

Weinig reizigers in coronazomer van 2020

Tijdens de zomer van 2020, toen je tijdens het reizen nog een mondkapje moest dragen en testen verplicht was, hadden maar weinig mensen zin om te reizen. Niet alleen waren er het aantal boekingen een fractie van voor corona, ook werden veel vliegtickets door reizigers geannuleerd.

Dat is natuurlijk slecht voor de cash flow van luchtvaartmaatschappijen. Ondanks de uitdagende omstandigheden probeerden de luchtvaartmaatschappijen hun inkomsten te vergroten door zoveel mogelijk tickets te verkopen. Het was toen helemaal niet zeker of deze verkochte vluchten wel door mochten gaan, maar dat maakte voor de verkoop niet uit.

Op het moment dat een reiziger een ticket koopt, gaat het geld al naar de airline, ook al gaat de vlucht pas maanden later. Zo kregen luchtvaartmaatschappijen op korte termijn toch wat ademruimte.

  • Ga je binnenkort vliegen?

    Deel je vluchtdata met ons. Als je vlucht vertraagd of geannuleerd is en je recht hebt op compensatie, dan regelen wij dat voor je.
    Deel je vluchtgegevens

Lufthansa bleef tickets verkopen

Vooral Lufthansa, een luchtvaartmaatschappij uit Duitsland, had hier een handje van. De luchtvaartmaatschappij verkocht tickets voor vluchten, maar bepaalde pas kort voor vertrek of die vluchten wel winstgevend waren. Hierdoor ontstonden situaties waarbij vluchten op het laatste moment werden geannuleerd. Vervelend voor de passagiers, vooral omdat het terugkrijgen van betaalde bedragen complex bleek.

Als Lufthansa ervoor koos om een vlucht te annuleren (bijvoorbeeld vanwege niet genoeg verkochte tickets) waren ze verplicht om passagiers alternatieve opties aan te bieden. Denk hierbij aan een alternatieve vlucht of terugbetaling van het ticketbedrag. Hoewel Lufthansa vaak koos voor restitutie, bracht dit nieuwe uitdagingen met zich mee voor passagiers.

Passagiers hadden immers al accomodatie geregeld, een hotel geboekt of misschien zelfs een auto gehuurd.  Niet op reis gaan was daarom voor velen daarom niet echt een reële optie.

EUclaim start rechtszaak tegen Lufthansa

Een groep van dertig passagiers, verdeeld over verschillende Lufthansa-vluchten, besloot daarom om stappen te ondernemen om compensatie te verkrijgen voor gemaakte kosten en ongemak. Hiervoor klopten ze aan bij EUclaim.

Lufthansa weigerde in eerste instantie om compensatie te betalen, waardoor onze juristen meerdere rechtszaken moesten opstarten.

Niet corona, maar geld was drijfveer achter annuleringen

Tijdens de procedures beweerde Lufthansa, dat de annuleringen het directe gevolg waren van coronarestricties, maar na onderzoek bleek, dat er op dat moment helemaal geen wettelijke beperkingen waren op vluchten. Het annuleren van vluchten was dus enkel een commerciële beslissing. Het is financieel immers beter om één volle vlucht te laten vliegen, dan drie slecht gevulde vliegtuigen.

Uiteindelijk oordeelde de rechter dat luchtvaartmaatschappijen zoals Lufthansa zelf verantwoordelijk waren voor de gevolgen van dit soort zakelijke beslissingen. Ook werd het niet op tijd informeren van passagiers over de annuleringen als onaanvaardbaar beschouwd

Van de 30 passagiers die zich bij ons hebben gemeld, hebben we inmiddels al 15 passagiers compensatie kunnen overmaken. De resterende zes rechtszaken worden binnenkort afgehandeld.

Dit artikel focust op Lufthansa, maar ook tegen Austrian Airlines, Swiss en Transavia hebben wij rechtszaken gestart om dezelfde redenen. Ook deze passagiers zijn inmiddels voor een groot deel uitbetaald. 

Deel je vluchtgegevens met ons

Maar liefst 904 gedupeerde passagiers krijgen vandaag dankzij ons financiële compensatie gekregen.

Vlieg jij binnenkort naar het buitenland? Vul dan hieronder alvast je gegevens in. Als je vlucht vertraagd of geannuleerd wordt en je hebt recht op compensatie, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Geschreven door

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie. Bekend van VPRO, NOS, Emerce en AD.

Meer over Jerrymie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding