Consumentenbond en ANWB willen betere voorwaarden voor luchtvaartvoucher

De Consumentenbond en de ANWB willen dat er betere voorwaarden komen voor de luchtvaartvouchers die gedupeerde passagiers krijgen na een vluchtannulering door het coronavirus. Er is veel onduidelijkheid over de vouchers en de klachten stromen binnen bij zowel de ANWB als de Consumentenbond.

geparkeerde vliegtuigen bij schiphol airport

Nederlandse overheid gedoogt vouchers rondom coronavirus

Op 30 maart jl. liet Minister Van Nieuwenhuizen in een brief aan de Tweede kamer weten dat het gebruik van vouchers door luchtvaartmaatschappijen een acceptabel alternatief is voor passagiers met geannuleerde vliegtickets vanwege het coronavirus. Passagiers met een los vliegticket hebben bij een vluchtannulering normaal gesproken recht op een alternatieve vlucht of terugbetaling van het betaalde ticket binnen zeven dagen. Maar omdat het voor veel luchtvaartmaatschappijen nu financieel niet haalbaar is om de ticketprijs terug te betalen, bieden zij hun klanten een voucher aan waarmee ze op een later moment kunnen vliegen of na 12 maanden het geld van het ticket ontvangen.

Niet alle luchtvaartmaatschappijen houden zich aan de regels

Ondanks dat de vouchers volgens de Nederlandse overheid aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen, wijken sommige luchtvaartmaatschappijen toch van deze voorwaarden af. Bepaalde luchtvaartmaatschappijen zouden extra kosten inhouden op de voucher en reeds betaalde kosten voor bagage en stoelplaatsen niet terugbetalen. Daarnaast ontbreekt het volgens de Consumentenbond en ANWB aan flexibiliteit om vliegtickets op een andere naam te zetten en sommige luchtvaartmaatschappijen weigeren geld terug te betalen als passagiers denken goede redenen te hebben om een voucher niet te accepteren.

Passagiers staan met lege handen bij faillissement

De Consumentenbond en ANWB hebben begrip voor de lastige situatie waarin de luchtvaartsector zich door het coronavirus bevindt, maar vinden dat er voor de passagiers teveel nadelen hangen aan de vouchers.

“Een belangrijk bezwaar is dat de voucher niet gedekt is tegen een eventueel faillissement van de aanbieder. Maar het kan niet zo zijn dat een consument gedwongen wordt afstand te doen van zijn recht op terugbetaling om vervolgens met lege handen te staan als de maatschappij failliet gaat. Als de Minister instemt met de vouchers, dan moet de overheid, op nationaal of Europees niveau, garant staan.” aldus Sandra Molenaar – directeur van de Consumentenbond.

Voucher eerder inwisselen voor geld moet mogelijk zijn

Als een passagier de voucher niet of gedeeltelijk heeft gebruikt, is het termijn van terugbetalen op dit moment gesteld op maximaal 12 maanden. Dit termijn is langer dan in een aantal andere landen, waardoor passagiers extra risico lopen als passagiers uit die landen bijvoorbeeld wel al hun geld van de luchtvaartmaatschappij hebben ontvangen. De Consumentenbond en ANWB willen dat passagiers de voucher eerder kunnen inwisselen voor geld en vinden een termijn van zes maanden redelijk. Dit termijn komt overeen met de afspraken die organisaties van pakketreizen hanteren voor de Coronavoucher.

De informatie is kloppend op het tijdstip van schrijven, maar gezien de constant veranderende situatie zijn deze berichten onder voorbehoud. EUclaim houdt de situatie nauwlettend in de gaten en we doen er alles aan de informatie zo up to date mogelijk te houden.

  • Heb je een corona-voucher voor een geannuleerde vlucht?

    En twijfel je of de voucher aan de regels voldoet? EUclaim kan jouw voucher checken! Bij deze service controleren we de voucher op rechtmatigheid en we bewaken de vervaldatum. Daarnaast verzorgen we ook alle communicatie met de luchtvaartmaatschappij.
    Meld je voucher nu aan!
Vorig nieuwsitem
Veel ophef over de vouchers rondom coronavirus
Volgende nieuwsitem
Faillissement South African Airways is nabij

4
Geef een reactie

2 Comment threads
2 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Binky

Tui stuurt je de voucher via mail en bij ontvangst van de mail beweren ze dat je de voucher accepteert, nou mooi niet. Heb terug gemaild dat ik de voucher voor mijn vliegtickets niet accepteer en mijn geld terug en tot op heden geen antwoord van Tui. Contact op nemen met Tui lukt ook niet email,telefoon en de app liggen eruit. Zo ga je niet met je klanten om. Ik hoop dat jullie hier wat aan kunnen.

Willem

Hoe is de situatie als je een voucher hebt geaccepteerd van Eurowings? Die is een jaar geldig. Wat gebeurt er als je binnen een jaar niet kunt of wilt boeken? Krijg je dan alsnog je geld terug? Kan ik ook eerder alsnog mijn geld terug vraen?