Conclusie Advocaat-Generaal: Uitvoerende luchtvaartmaatschappij moet passagiers compenseren

Advocaat-Generaal Tanchev heeft gisteren advies gegeven aan het Europees Hof van Justitie over de verantwoordelijkheid van het betalen van financiële compensatie door de luchtvaartmaatschappij in het geval van een gemiste aansluiting. De luchtvaartmaatschappij die verantwoordelijk is voor de aankomstvertraging van de passagiers dient deze, volgens Advocaat-Generaal Tanchev, te betalen.

rechtszaak in zaal met rechters en advocaten bij europees hof van justitie

Gemiste aansluiting en verschillende luchtvaartmaatschappijen

Het bleef steeds onduidelijk waar passagiers recht op hebben bij een vlucht met een overstap die is uitgevoerd door twee verschillende luchtvaartmaatschappijen. Daarbij kan het ook nog zijn dat het ticket gekocht is bij nog een andere maatschappij of via een touroperator. Wie moet dan de vergoeding betalen bij een aankomstvertraging van meer dan drie uur en hoe hoog is die vergoeding dan? Volgens Advocaat-Generaal is het antwoord de uitvoerende luchtvaartmaatschappij die de vertraging veroorzaakt. De vergoeding moet zijn voor de gehele afstand van de vlucht dus van vertrek naar aankomstluchthaven.

In Nederland wordt al vaak de uitvoerende luchtvaartmaatschappij aangesproken in het geval van een gemiste aansluiting. Het Europees Hof van Justitie zal binnenkort een arrest wijzen over dit onderwerp.

Luchtvaarmaatschappij die vertraging veroorzaakt is verantwoordelijk voor betalen vergoeding

De conclusie van Advocaat-Generaal Tanchev luidt dat de luchtvaartmaatschappij die verantwoordelijk is voor het ‘probleem’, dit kan een vertraging of gemiste aansluiting zijn, ook verantwoordelijk is voor het betalen van de vergoeding van de gehele afstand van de vlucht. Dit betekent dus dat je als passagier recht hebt op de vergoeding van de gehele vluchtafstand. Het Europees Hof van Justitie zal hier later een vonnis over geven en dit zal dan een arrest worden die ook Nederlandse rechters kunnen gebruiken om dergelijke zaken te beoordelen.

Situatieschets: Je boekt bij een touroperator een vliegreis van Amsterdam naar Buenos Aires via Madrid. Je eerste vlucht naar Madrid wordt met KLM uitgevoerd en het tweede deel van de vlucht met Aerolíneas Argentinas. Je vlucht naar Madrid loopt vertraging op vanwege een technisch mankement, je mist vervolgens je aansluiting naar Buenos Aires en komt uiteindelijk zeven uur later aan. Je hebt dan volgens het advies van de Advocaat-Generaal recht op een vergoeding van €600 per persoon. KLM heeft de vertraging veroorzaakt en moet jou de vergoeding betalen.

Het is nu afwachten wat het oordeel van het Europees Hof van Justitie zal zijn.

Vorig nieuwsitem
Eerste langeafstandsvluchten voor Eindhoven Airport
Volgende nieuwsitem
Stakingen afgelopen weekend resulteren in 1353 vertragingen en annuleringen

Geef een reactie

Vragen? Chat of bel