vliegtuigen british airways
15 september 2023

Luchtvaartmaatschappij betaalt na 7 jaar eindelijk compensatie

Compensatie voor 1190 passagiers

Elke twee weken is het payday bij EUclaim; dan betalen we compensatie uit aan gedupeerde passagiers. Vandaag krijgen 1190 passagiers geld op hun rekening gestort. Onder hen bevinden zich 25 passagiers die jarenlang hebben moeten wachten op hun geld. Deze passagiers krijgen geld uitgekeerd vanwege vluchtproblemen tussen 2016 en 2019.

Tijd om een paar verhalen uit te lichten.

Effect van Brexit op rechten passagiers

Vandaag ontvangen drie passagiers compensatie voor een gemiste aansluiting bij British Airways. Zij vlogen vanaf New York via London Heathrow naar Amsterdam. De vertraging op de route van New York naar London was minimaal, maar British Airways had een overstap verkocht met precies genoeg overstaptijd. 

Hierdoor was het voor de passagiers onmogelijk om de aansluiting te halen. De rechter oordeelde dat de luchtvaartmaatschappij onvoldoende maatregelen had genomen om een kleine vertraging op te vangen.

Dit is een situatie die zich nu niet meer kan voordoen. Korte overstappen zullen blijven bestaan, maar nadat Brexit van kracht ging in 2020, gelden de Europese regels niet meer in het Verenigd Koninkrijk. Reizigers die nu van New York naar London vliegen vallen niet meer onder EU Verordening 261.

  • Ga je binnenkort vliegen?

    Deel je vluchtdata met ons. Laat geen geld liggen. Als je vlucht vertraagd of geannuleerd is en je recht hebt op compensatie (tot €600), dan krijg je bericht van ons.
    Deel je vluchtgegevens

In een andere zaak waarbij British Airways betrokken was, ging het niet zozeer om de omstandigheden, maar om de duur van de vertraging.

Volgens de luchtvaartmaatschappij was er nauwelijks vertraging bij een vlucht in de zomer van 2018 en weigerde ze in eerste instantie om uit te betalen. Gelukkig houden wij zelf een uitgebreide database bij waardoor we genoeg diverse bronnen hebben om de vertraging aan te tonen. 

British Airways kon de rechter niet overtuigen dat ons bewijsmateriaal niet klopt, waardoor ze compensatie moet betalen. Dit laat nog maar eens zien wat de meerwaarde is van de unieke data van EUclaim.  

Vogels krijgen de schuld

Een andere groep passagiers krijgt vandaag compensatie voor een gemiste aansluiting op een LOT-vlucht. LOT is een maatschappij uit Polen. Wat speelde er? Er was een zogenaamde bird strike, een aanvaring met een vogel. Dit is een buitengewone omstandigheid, iets waar de airline niets aan kan doen en waar ze normaal ook geen compensatie aan passagiers voor hoeft te betalen.

Echter, de aanvaring met de vogel speelde zich af op een eerdere vlucht van hetzelfde vliegtuig. Hierdoor waren alle vervolgvluchten van dit vliegtuig vertraagd. De airline beriep zich op die eerdere vogelaanvaring, maar de rechter oordeelde dat deze vogelaanvaring niet als buitengewone omstandigheid meer kon worden aangemerkt.

De luchtvaartmaatschappij had voldoende middelen en reservemateriaal moeten hebben om de vervolgvertraging te voorkomen.

Jarenlang procederen, maar passagiers lopen geen risico

Wat zeggen al deze verhalen? EUclaim is vastbesloten om passagiers te helpen, ook als dit jarenlang in beslag neemt. Wij werken volgens het ‘no cure no pay’-principe. Hierdoor kunnen passagiers hun claim met een gerust hart overdragen aan ons, zonder zich zorgen te hoeven maken over de kosten.

Passagiers krijgen zelfs geen extra kosten voorgeschoteld als we er een rechtszaak van moeten maken, of als het proces het jaren duurt.

EUclaim weet als geen ander dat het procederen tegen luchtvaartmaatschappijen complex en tijdrovend kan zijn. Wij streven naar eerlijke vergoedingen voor passagiers, ongeacht de duur van het proces.

Deel je vluchtgegevens met ons

Maar liefst 1190 gedupeerde passagiers krijgen vandaag dankzij ons financiële compensatie.

Vlieg jij binnenkort naar het buitenland? Vul dan hieronder alvast je gegevens in. Als je vlucht vertraagd of geannuleerd wordt en je hebt recht op compensatie, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Geschreven door

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie. Bekend van VPRO, NOS, Emerce en AD.

Meer over Jerrymie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding