Stakingen, wat nu?

Afgelopen jaar hebben de luchtverkeersleiders in Frankrijk de wereld veelvuldig laten weten dat zij het niet eens zijn met een “Single European Sky”. Vandaag zijn de Grieken aan het staken en ook in Italië is een staking gepland. Passagiers moeten zich in rare bochten wringen om de reisplannen aan te passen.

Landkaart met aangegeven stakingsgebied luchtverkeersleiding

Het programma kan behoorlijk verstoord worden. De luchtvaartmaatschappijen staan ook voor een grote logistieke uitdaging in het geval van zo’n staking. Vertragingen en annuleringen hebben effect op het vluchtprogramma, de crewbezettingen, de crew beschikbaarheid en de ruimte in de lucht om te vliegen. Om de complexiteit nog verder te verhogen hebben vele luchthavens ook nog te maken met een nachtsluiting. Heeft een luchtvaartmaatschappij eindelijk zijn vliegtuig en crew gereed, dan is de luchthaven al gesloten.

In het algemeen zien wij 3 manieren van aanpak van dit complexe logistieke vraagstuk.

Aanpak 1: De netwerk operator

Een netwerk operator, zoals KLM, British Airways, en Lufthansa, annuleert vluchten als deze ziet dat er zware slots worden afgegeven. Passagiers die  te maken krijgen met deze annuleringen worden geboekt op de eerste mogelijkheid om naar de eindbestemming te komen. Op zo’n moment wordt er naar alle maatschappijen gekeken en gedacht vanuit het oogpunt van de passagier om het ongemak tot een minimum te beperken.

Aanpak 2: Holiday charter operators

Luchtvaartmaatschappijen die voornamelijk vakantievluchten uitvoeren kunnen de vluchten moeilijk annuleren en de passagiers omboeken op andere luchtvaartmaatschappijen. Dit omdat de eindbestemming beperkt wordt aangevlogen. Deze maatschappijen kiezen er vaak voor hun beurt om te vliegen af te wachten. Dit leidt tot vertragingen en door de manier waarop deze maatschappijen hun vloot hebben gepland werken deze vertragingen door op de vervolgvluchten. Sommige maatschappijen hebben veel moeite de achterstand in te halen.

Aanpak 3: Low-cost operators

De low-cost operators zoals Easyjet, Ryanair en Vueling annuleren hun vluchten redelijk snel bij stakingen. Zij geven de passagiers enkel de mogelijkheid gratis het ticket om te boeken naar een andere vlucht, maar deze vlucht moet wel door dezelfde operator worden uitgevoerd. Het is niet zo dat deze maatschappijen extra vluchten inzetten ter vervanging van de annuleringen. Als je een beetje pech hebt moet je nog wel even wachten voordat je een vlucht hebt gevonden waarop je mee kan.

Eigenlijk zou  je de conclusie kunnen trekken dat hoe meer je betaalt, des te beter er voor je gezorgd zal worden, net als in het echte leven?

Belangrijk om te weten is dat er zelden winnaars zijn bij stakingen. Passagiers zijn gedupeerd, maatschappijen maken extra kosten, de eisen van de stakers worden nooit geheel of zelfs helemaal niet ingewilligd en wederpartij heeft inkomstenderving.

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Minder vertragingen dan vorig jaar
Volgende blogartikel
Vertraagde passagiers afgescheept door airlines
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Gecontroleerd door

Paul Vaneker is Senior Flight Intelligence en heeft bij KLM en Transavia gewerkt. Verschijnt veel in de media om op te komen voor rechten van passagiers. Bekend van nu.nl, NOS, Volkskrant, Telegraaf, AD en Parool.

Meer over Paul
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding