Hoe ontstaat turbulentie?

Iedereen herkent turbulentie in een vliegtuig. Plots begint het vliegtuig onregelmatige bewegingen te maken en het toestel schudt, maar hoe ontstaat turbulentie eigenlijk en kan het kwaad?

In eerste instantie is het natuurlijk erg onplezierige turbulentie te hebben tijdens een vlucht. Het komt altijd ongelegen. Net wanneer je in een spannende passage bent van een boek of misschien nog erger, tijdens het drinken van hete koffie. Hoe onhandig of onplezierig het ook is, het kan geen kwaad voor het vliegtuig. Vliegtuigen zijn gebouwd om 2,5 keer de kracht van de zwaarst gemeten turbulentie ooit aan te kunnen. Dus doe je riem vast, sit back and relax gedurende de turbulentie, het kan zo weer voorbij zijn.

Hoe ontstaat turbulentie eigenlijk?

Turbulentie is de beweging dat een vliegtuig maakt op de golven van lucht die in beweging zijn. Net als bij water de boot op en neer gaat als er golven ontstaan door harde wind of doordat er een ander schip hard voorbij komt varen, gaat een vliegtuig ook heen en weer als het op een soort golf van lucht terechtkomt. Luchtgolven worden veroorzaakt door:

– Een situatie waarbij 2 verschillende luchtgolven over elkaar heen bewegen met verschillende snelheden en/of richtingen
– Warme en koude lucht die elkaar raken
– Het vliegen door een wolk (de wolk is kouder dan de lucht er omheen)
– Een ander vliegtuig (een vliegtuig veroorzaakt natuurlijk zelf ook turbulentie)

De luchtgolven zijn moeilijk te detecteren en kunnen altijd ineens ontstaan. Vandaar ook het advies van de cockpit crew de riemen vast te hebben als je zit. Er zijn wel locaties waarbij de kans op turbulentie groter is. Bijvoorbeeld bij het oversteken van de Pyreneeën, van over zee naar over land vliegen of recht boven de schoorstenen van de hoogovens bij IJmuiden. Daarnaast ziet de cockpitcrew op haar weerkaartjes mogelijke turbulentie gebieden, zoals wanneer ze tussen hoge en lage drukgebieden door vliegen of wanneer ze verschillende windrichtingen bij elkaar zien komen. Echter is dit geen garantie op turbulentie. Vandaar dat cockpit crew wel eens waarschuwt voor turbulentie, waarna er vervolgens niets gevoeld wordt.

Bron: InfoNu

 

Vorig blogartikel
Meer annuleringen, minder vertragingen op Schiphol in 2013
Volgende blogartikel
Open brief aan de Tweede Kamer

Geef een reactie

Vragen? Chat of bel