Vals alarm over kaping Air Europa vlucht op Schiphol

Gisterenavond was het chaos op Amsterdam Schiphol Airport toen de piloot van Air Europa vlucht UX 1094 ‘per ongeluk’ een ‘onrechtmatige inmeningingsmelding’ verstuurde vanuit de cockpit. Het gevolg? Twee traumahelikopters, een arrestatieteam, de brandweer, politie, marechaussee en een team van de Dienst Speciale Interventies (DSI) rukten uit.

air europa vliegtuig tijdens landing

Pier D Schiphol ontruimt door kapingsmelding uit cockpit Air Europa toestel

Het was chaos en paniek op Schiphol gisteravond toen de melding binnenkwam dat er een kaping gaande zou zijn op een vlucht van Air Europa. Vlucht UX 1094 stond op het punt naar Madrid te vertrekken toen er een melding bij de luchtverkeersleiding binnen kwam over een mogelijke kaping. In zo’n geval wordt er onmiddellijk actie ondernomen en worden overige berichten uit de cockpit niet meer geloofd. Hulpdiensten rukten onmiddellijk uit om het personeel en de passagiers in het vliegtuig in veiligheid te brengen. Dit bleek achteraf niet nodig te zijn. De piloot had per ongeluk de kapingscode 7500 ingetoetst om uit te leggen aan een piloot in opleiding hoe dit werkte. Deze melding werd per ongeluk verstuurd en kon niet teruggedraaid worden.

Tientallen vluchten vertraagd door ‘foutje’ met transpondercode

Het werd een duur ‘foutje’ van de Air Europa piloot. Tientallen vluchten liepen vertraging op door het incident en zwaarbewapende hulptroepen rukten uit om de situatie te stabiliseren. Gelukkig was er niks aan de hand en liep de situatie af met een sisser. Het personeel en de passagiers konden veilig het vliegtuig verlaten en de vlucht kwam uiteindelijk met vier uur vertraging aan in Madrid.

Je rechten als passagier bij een vertraagde vlucht door een veiligheidssituatie

Is je vlucht vertraagd doordat er zich een onveilige situatie voordoet op de luchthaven of in het vliegtuig? Dan heb je als passagier geen recht op een vergoeding voor het tijdsverlies. De luchtvaartmaatschappij zijn eerste prioriteit is altijd de veiligheid van de passagiers. Twijfel je over de oorzaak van jouw vertraagde vlucht? Check dan eenvoudig bij EUclaim wat je rechten zijn.

Check uw vlucht
Vorig nieuwsitem
Cabinepersoneel Lufthansa staakt op 7 en 8 november
Volgende nieuwsitem
Slechte hygiëne bij Europese budgetmaatschappijen
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding