Luchthaven vertraging
1 mei 2023

Na 5 jaar wachten op Transavia krijgen passagiers eindelijk compensatie

EUclaim vecht jarenlang voor passagiers

Precies vijf jaar geleden was er een stroomstoring op Schiphol. Een toestel van Transavia vertrok hierdoor 2.5 uur later, en dit had invloed op een aantal vervolgvluchten. Honderden passagiers kwamen hierdoor later aan op hun plek van bestemming en namen contact met ons op om voor hun belangen te vechten.

Na een jarenlang proces krijgen 59 passagiers vandaag (of morgen vanwege Dag van de Arbeid) hun compensatie uitbetaald.

Wat is er aan de hand?

Transavia vertrok in de vroege ochtend van 29 april 2018 met 2,5 uur vertraging van Schiphol. De vlucht zou die dag meerdere Europese steden aandoen en eindigen in Eindhoven. Maar door die vertraging kon het vliegtuig niet voor sluitingstijd aankomen op Eindhoven; dit vliegveld is ‘s nachts namelijk gesloten.

De luchtvaartmaatschappij koos er daarom voor om een vliegtuigwissel te doen in Alicante, waardoor de vlucht naar Eindhoven op tijd binnen zou komen. Maar dit had als gevolg dat het andere vliegtuig in die wissel, met vele uren vertraging in Amsterdam zou aankomen.

Volgens Transavia was de vertraging in Schiphol in de ochtend een van de redenen waarom alle daaropvolgende vluchten vertraagd waren. Zij zien dit als een buitengewone omstandigheid, dit betekent dat passagiers geen recht hebben op compensatie.

Wij zien dat anders. Ons standpunt, en die van honderden passagiers die contact met ons zochten, was dat de vluchtwissel in Alicante een keuze van Transavia was, en daardoor geen buitengewone omstandigheid. Zij kozen er voor om passagiers naar Amsterdam met een vertraging op te zadelen, terwijl het oponthoud eigenlijk van toepassing was op passagiers naar Eindhoven.

Vlucht vertraagd of geannuleerd? 

Check waar je recht op hebt en hoe hoog je vergoeding kan zijn

EUclaim vecht voor passagiers

Namens honderden passagiers namen wij contact op met Transavia, maar zij weigerden de vergoeding uit te betalen. Omdat wij van mening zijn, dat de passagiers recht hebben op compensatie, zijn wij meerdere juridische processen gestart.

Passagiers lopen hierbij geen enkel risico. Als wij een juridische procedure starten, brengen wij namelijk geen extra kosten in rekening.

Op 3 maart 2021 werd vonnis uitgesproken over de eerste procedure én werden de passagiers in het gelijk gesteld! Hierdoor kregen de eerste 20 passagiers hun compensatie. Sindsdien zijn wij nog drie keer in het gelijk gesteld, waardoor vandaag nog eens 59 passagiers worden uitbetaald!

Ondertussen heeft EUclaim voor 79 passagiers gelijk gekregen, maar onze strijd is nog niet gestreden. Voor 102 passagiers loopt er nog steeds een procedure vanwege die beruchte 29 april 2018. We voelen ons gesterkt door eerdere uitspraken en zien de overige procedures dan ook met vertrouwen tegemoet.

Twee keer per maand compensatie

EUclaim betaalt elke twee weken compensatie uit aan passagiers. Vandaag krijgen 855 passagiers waar ze recht op hebben. Compensatie kan oplopen tot €600 per passagier, afhankelijk van de vlucht. De 59 gedupeerde Transavia-passagiers behoren tot de groep van vandaag.

Vlieg jij binnenkort met Transavia of een andere maatschappij? Laat dan nu alvast je vluchtgegevens achter bij EUclaim. Klik hieronder op ‘Houd mij op de hoogte’ en als blijkt dat je recht hebt op een vergoeding, sturen wij jou direct een bericht. Zo krijg jij de vergoeding waar je recht op hebt.

Geschreven door

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie. Bekend van VPRO, NOS, Emerce en AD.

Meer over Jerrymie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding