Nog een storing bij luchtverkeersleiding Schiphol

Gisteravond was er voor de tweede keer in twee weken tijd een storing in de luchtverkeerstoren van Schiphol. Er kon een baan minder gebruikt worden voor vertrekkend vliegverkeer. Hierdoor liepen zeker honderd vluchten vertraging op.

vliegtuigen aan gate op schiphol airport

Breuk in kabel zorgt voor communicatiestoornis verkeerstoren

Door een breuk in een van de kabels buiten de verkeerstoren lag het back-up communicatiesysteem van de luchtverkeersleiding eruit. Hierdoor liepen veel vertrekkende vluchten en enkele aankomende vluchten vertraging op. De vertraging bleef voor de meeste vluchten beperkt tot 15 á 30 minuten. Enkele vluchten werden geannuleerd. De herstelwerkzaamheden zijn nog steeds aan de gang, wat inhoudt dat er momenteel nog steeds vluchten vertraging hebben.

15 augustus ook storing bij luchtverkeersleiding

Nog geen twee weken geleden had de luchtverkeersleiding van Schiphol te maken met een grote storing. Een uur lang kon er geen vliegtuig vertrekken of landen op de Amsterdamse luchthaven. Er zijn geen aanwijzingen dat de storingen iets met elkaar te maken hebben.  

Geen recht op vergoeding door storing bij luchtverkeersleiding

Wanneer de luchtverkeersleiding te maken heeft met een storing heeft dit veel effect op het vliegverkeer. De luchtvaartmaatschappij heeft geen invloed op de storing en moet toestemming krijgen van de luchtverkeerstoren om te vertrekken of landen. Mocht je vlucht geannuleerd of langdurig vertraagd worden door een storing bij de luchtverkeerstoren heb je geen recht op een vergoeding. Dit is een buitengewone omstandigheid. Voor vertragingen vanaf twee uur heb je wel recht op verzorging in de vorm van eten, drinken en wanneer nodig een hotelovernachting. Je rechten zijn wettelijk vastgelegd in Verordening 261/2004 door de Europese Unie.

Wil je weten of je recht hebt op een vergoeding voor een lange vertraging? 

Check uw vlucht
Vorig nieuwsitem
Ryanair gaat geld vragen voor het meenemen van handbagage in cabine
Volgende nieuwsitem
Aangekondigde staking beveiligers Schiphol van de baan
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding