Financieel instabiel

Voorgaande jaren waren financieel al instabiel. In 2018 en 2019 zijn er verliezen geleden en vorige maand vroeg de Ierse luchtvaartmaatschappij uitstel van betaling aan. Ook heeft het bedrijf al eerder aan de piloten laten weten dat het niet mogelijk was de lonen te betalen. De luchtvaartmaatschappij stond er dus al niet goed voor. De coronacrisis was uiteindelijk de druppel die tot faillissement heeft geleid. De totale schuldenlast van CityJet zou mogelijk 500 miljoen euro bedragen. In Nederland is door dit faillissement bekend dat in ieder geval 35 piloten zijn gedupeerd.

De vloot van CityJet

De luchtvaartmaatschappij heeft een vloot van negen RJ85 toestellen en 25 stuks CRJ900 toestellen waarmee ze in opdracht van derden vloog. Het contract met Brussels Airlines werd laatst ontbonden.

Onrustige geschiedenis van CityJet

Het 27-jarige CityJet is al eerder in handen geweest van Air France-KLM. De investeerder Intro Aviation kocht CityJet, nadat Air France-KLM het in 2014 afstootte. In 2016 kwam CityJet weer in handen van de oprichter.

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding