Financieel instabiel
Voorgaande jaren waren financieel al instabiel. In 2018 en 2019 zijn er verliezen geleden en vorige maand vroeg de Ierse luchtvaartmaatschappij uitstel van betaling aan. Ook heeft het bedrijf al eerder aan de piloten laten weten dat het niet mogelijk was de lonen te betalen. De luchtvaartmaatschappij stond er dus al niet goed voor. De coronacrisis was uiteindelijk de druppel die tot faillissement heeft geleid. De totale schuldenlast van CityJet zou mogelijk 500 miljoen euro bedragen. In Nederland is door dit faillissement bekend dat in ieder geval 35 piloten zijn gedupeerd.
De vloot van CityJet
De luchtvaartmaatschappij heeft een vloot van negen RJ85 toestellen en 25 stuks CRJ900 toestellen waarmee ze in opdracht van derden vloog. Het contract met Brussels Airlines werd laatst ontbonden.
Onrustige geschiedenis van CityJet
Het 27-jarige CityJet is al eerder in handen geweest van Air France-KLM. De investeerder Intro Aviation kocht CityJet, nadat Air France-KLM het in 2014 afstootte. In 2016 kwam CityJet weer in handen van de oprichter.