Fout in elektrische installatie oorzaak van brandstofstoring Schiphol

Uit onderzoek van TNO in opdracht van Schiphol Airport is gebleken dat de brandstofstoring van afgelopen zomer is veroorzaakt door een fout in de elektrische installatie van Aircraft Fuel Supply, de kerosine leverancier van Schiphol.

Elektrische installatie

Losse nuldraad leidde tot doorgebrande systemen Air Fuel Supply

Door een losse nuldraad in de elektrische installatie zijn systemen doorgebrand die de brandstoftoevoer moesten regelen. De fout zou volgens TNO mogelijk zijn ontstaan bij werkzaamheden aan de installatie in februari. Toen in juli het systeem werd overgeschakeld ging het mis. Tienduizenden passagiers werden hier de dupe van.

323 geannuleerde vluchten door brandstofstoring van 24 juli

Doordat de brandstofstoring middenin de zomervakantie viel was de impact groot. Europese luchtverkeersleider Eurocontrol gaf een landingstop af voor Amsterdam Schiphol Airport. De luchthaven stond vol vliegtuigen die niet konden vertrekken vanwege de storing. Enkele vliegtuigen moesten uitwijken naar nabijgelegen luchthavens zoals die van Rotterdam, Eindhoven en Keulen. Tienduizenden passagiers brachten de nacht door op de luchthaven vanwege een tekort aan bedden en beschikbare hotelkamers.

Brandstofstoring Schiphol is een buitengewone omstandigheid

De verantwoordelijkheid van de brandstofstoring ligt niet bij de luchtvaartmaatschappijen, maar bij de brandstofleverancier Air Fuel Supply. Passagiers komen helaas dan ook niet in aanmerking voor een vergoeding voor het geleden tijdsverlies. Mocht je als passagier extra kosten hebben moeten maken vanwege de brandstofstoring, dan kun je deze terugvragen met behulp van onze partner Miss Casey.

Ga naar Miss Casey
Vorig nieuwsitem
Vertragingen en annuleringen door staking luchtverkeersleiding Frankrijk
Volgende nieuwsitem
Meer passagiers maken gebruik van Nederlandse luchthavens

Geef een reactie

Vragen? Chat of bel