Europese Commissie is voor geld terug bij vluchtannulering

De Europese Commissie vindt dat reizigers het recht hebben de ticketkosten terug te krijgen bij een geannuleerde vlucht door het coronavirus, zo blijkt uit een uitgelekt document. Daarmee gaat de Commissie in tegen de wens van veel EU-landen.

KLM toestel wacht bij gate

Actuele update omtrent vouchers



  • Update 14 mei 2020 – 14.00 uur

    Status vouchers

    Kabinet volgt EU-advies: ook recht op terugbetaling naast vouchers

    Door het standpunt van de Europese Commissie heeft het kabinet toch besloten om reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen te vragen om consumenten de optie te geven hun geld terug te vragen als reizen zijn geannuleerd vanwege het coronavirus. Dit is wat minister Cora van Nieuwenhuizen vandaag aan de Tweede Kamer schrijft. Het is nog onbekend wanneer de luchtvaartmaatschappijen terugbetaling moeten aanbieden.

Keuze tussen geld terug en voucher bij een geannuleerde vlucht

Veel EU-landen willen in tijden van het coronavirus tijdelijk anders omgaan met de rechten van reizigers. Waar de passagier normaal gesproken recht heeft op een vervangende vlucht of terugbetaling van de ticketkosten, krijgt de passagier momenteel een voucher om de luchtvaartmaatschappijen liquide te houden. De Europese Commissie vindt echter dat de consument niet de dupe mag zijn van financieel zwaar weer binnen de toeristenbranche. Ondanks dat de Europese Commissie wel voor de voucher is, vindt zij dat de reiziger de keuze moet houden om een voucher te accepteren of de ticketkosten terug te krijgen.

Voucher biedt onvoldoende garantie

Minister Cora van Nieuwenhuizen liet afgelopen maart weten het gebruik
van vouchers te gedogen. Gezien de ophef over de vouchers, zowel van passagiers
als van instanties zoals de Consumentenbond en de ANWB, heeft de Minister
aangegeven te streven naar een Europese garantstelling voor deze vouchers. De vouchers
zouden bijvoorbeeld garantie moeten bieden tegen een faillissement van een
luchtvaartmaatschappij. Momenteel staat een reiziger die in het bezit is van
zo’n voucher namelijk met lege handen wanneer een luchtvaartmaatschappij
failliet gaat.

Presentatie plan Europese Commissie volgt

De Europese Commissie pleit nu dus voor het terugbetalen van de
ticketkosten aan gedupeerde passagiers, wanneer zij liever geen voucher
ontvangen. Zodra meer bekend wordt gemaakt over het plan van de Europese
Commissie, delen we dat direct.

Volg ons op social media om op de hoogte te blijven van de laatste
updates.



  • Heb je een corona-voucher voor een geannuleerde vlucht?

    En twijfel je of de voucher aan de regels voldoet? EUclaim kan jouw voucher checken! Bij deze service controleren we de voucher op rechtmatigheid en we bewaken de vervaldatum. Daarnaast verzorgen we ook alle communicatie met de luchtvaartmaatschappij.


    Meld je voucher nu aan!

Check uw vlucht
Vorig nieuwsitem
Nederlandse dochtermaatschappij CityJet failliet
Volgende nieuwsitem
Hackers stelen data van negen miljoen easyJet passagiers
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
59 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
babetterumt@gmail.com
3 jaren geleden

Goedemiddag, ik heb een poos geleden een ticket geboekt via Supersaver, bij Aeromexico. Zij hebben mij een voucher gegeven, die ik moet boeken voor 23-01-2021, en de reis moet opnieuw volbracht zijn voor 30-04-2021. Dat gaat natuurlijk niet. Heb ik alsnog recht op een refund, ook al heb ik niet bij een Nederlandse vliegmaatschappij geboekt? Ik hoor het graag! Bedankt!

Anouk van Burken
3 jaren geleden

Beste Babette, bedankt voor je bericht. Je hebt in ieder geval recht op een terugbetaling van de ticketkosten. Op de site van onze dochteronderneming Miss Casey vind je hierover alle informatie. Miss Casey claimt restitutie bij luchtvaartmaatschappijen en ticketorganisaties volgens het Verdrag van Montreal: https://www.misscasey.com/nl/. Zij zijn natuurlijk ook telefonisch bereikbaar op 088 0066444. Veel succes Babette! ~Anouk

M van Andel
3 jaren geleden

Bij vliegtickets een retour vlucht geboekt naar Portugal voor juni 2020. Transavia heeft die vlucht toen geannuleerd.
T geld van de ticket uiteindelijk van vliegtickets terug ontvangen ” Echter min de boekingskosten van € 29,50.”

Mag dit??

Volgens vliegtickets wel omdat het in de omschrijving op hun website staat.

T gaat ons niet om het geld maar om ” rect hebben op”.

Graag reactie

Editor
Customercare
3 jaren geleden
Reply to  M van Andel

Beste M. van Andel, bedankt voor uw bericht. Vliegtickets mag inderdaad de boekingskosten inhouden. De boeking is namelijk daadwerkelijk gemaakt bij Transavia en daardoor is er geen recht op restitutie van dit bedrag. Ik hoop u voldoende te hebben geïnformeerd ~ Linda.

Lies
3 jaren geleden

Beste
Wij hadden vliegtickets geboekt bij Gate1 wat is geannuleerd vanwege Corona. De tickets waren van Lufthansa. Nu krijg ik via Gate1 te horen dat ik een voucher krijg. Dit wil ik niet. Sta ik in mijn rechtvom het volledige bedrag terug te vragen?

Editor
Customercare
3 jaren geleden
Reply to  Lies

Hey Lies. Ik begrijp uit je verhaal dat de tickets zijn geannuleerd vanuit Gate1/Lufthansa. Wanneer dit het geval is, heb je recht op de oorspronkelijke ticketprijs. Je hoeft dus niet akkoord te gaan met vouchers. Ik hoop hiermee je vraag te hebben beantwoord. Wanneer wij je nog kunnen helpen, staan wij graag voor je klaar! ~Joery

Lies
3 jaren geleden
Reply to  Lies

Inmiddels lijkt er vordering in bovenstaande alleen nu wordt per ticket 55 euro adminstratiekosten in rekening gebracht. Kan dit zomaar?

Editor
Customercare
3 jaren geleden
Reply to  Lies

Hallo Lies, mooi dat er schot in de zaak lijkt te zitten. Administratiekosten die niet vooraf zijn gemeld en/of aangegeven mogen niet in mindering worden gebracht. Meer informatie hierover vind je op de site van ons ‘zusje’ Miss Casey https://www.misscasey.com/nl/ ook bereikbaar op 088 0066444. ~Hedy

Erik Verschoor
3 jaren geleden

Beste Mr, Mevr,

Wij hebben via Gate1.nl (tussendienst) onze vliegtickets in feb geboekt en in Mei kregen wij te horen dat de reis via Air Europe was afgelast wegens corona. Hierdoor hebben wij helaas de geboorte van ons neefje gemist. Maarja, wat doe je eraan. Wij wachten inmiddels al sinds eind juni op de teruggave van de vliegtickets. Wij kregen na een maand bericht dat het wat tijd zou duren voordat dit in orde was. Het is echter nu al drie maanden later en nog steeds niks terug. Daarom de volgende twee vragen:
1. Wanneer je een officiele brief stuurt met een deadline van 30 dagen erin, wat zouden de consequenties zijn van de maatschappij als zij zich hier niet aan houden (bijv via de voorbeeldbrief van de ECC)?
2. Wanneer de maatschappij het bedrag terug boekt, mogen zij 55 euro administratiekosten ervoor in rekening brengen (en zo nee, is hier een wet aan verbonden)?

Door de crisis zijn wij nu zo veel mogelijk op kosten aan het besparen en het helpt natuurlijk niks als we via een 25% waarde een claim moeten indienen.

Alvast bedankt,

Erik & Romi

Editor
Customercare
3 jaren geleden
Reply to  Erik Verschoor

Beste Erik & Romi. Bedankt voor voor jullie reactie.

Wat vervelend dat jullie in deze situatie terecht zijn gekomen! Wanneer een passagier zelf een brief stuurt en Air Europe daar niet op reageert, zitten er helaas geen consequenties aan. Dat komt omdat je als passagier daar geen eisen aan kunt koppelen zodat zij in gebreke blijven. Deze mogelijkheid heeft een juridisch dienstverlener wel. Je kunt natuurlijk wel blijven aandringen bij hen en hopen dat zij alsnog reageren en meewerken om de ticketprijs terug te betalen. Wat betreft de kosten zoals, zij mogen geen extra administratiekosten berekenen. Zij behoren de oorspronkelijke ticketprijs inclusief bagage en stoelreservering terug te betalen. Alléén eventuele boekingskosten die betaald zijn bij het boeken van de tickets mag worden ingehouden. Ik wens jullie veel succes met het terugvorderen van de ticketprijs! Mochten er nog vragen zijn, dan horen wij dat graag. 🙂 ~Joery

Peter
3 jaren geleden
Reply to  Customercare

Hoi Joery,

Heb je voor mij ook de juridische basis van jouw antwoord? Dan kan ik dit meteen ook aan Gate1 communiceren. Ik heb namelijk dezelfde administratiekosten doorbelast gekregen van Gate1 bij een terugbetaling van een geannuleerde vlucht.

Alvast bedankt!

Groeten,
Peter.

Editor
Customercare
3 jaren geleden
Reply to  Peter

Hoi Peter. Dit is te vinden in de Verordening 261/2004. Daar word niet specifiek gesproken over het belasten van administratiekosten, alleen staat daar aangegeven dat een passagier zijn volledige ticketprijs terug behoort te ontvangen. Op basis daarvan behoort een airline of boekingskantoor deze kosten niet extra te berekenen. Ik hoop dat je hiermee iets mee kunt. ~Joery

H.bakker
3 jaren geleden

Wij zouden vliegen van Guam naar Amsterdam. China airline heeft de vlucht van Guam naar Taipei afgelast .

Malu
3 jaren geleden
Reply to  H.bakker

Goedemorgen, dank voor uw reactie. Wat is precies uw vraag? ~Malu

Stefanie
3 jaren geleden

Beste mevrouw/ meneer,
Ik heb eind januari via Ryanair 3 retour vluchten geboekt(1 boeking) naar Mallorca in augustus. Nu hebben wij vorige week bericht gekregen dat onze terugvlucht (20 augustus) geannuleerd is. Kunnen wij onze heenvlucht dan ook annuleren?
Alvast bedankt voor uw reactie.

Malu
3 jaren geleden
Reply to  Stefanie

Beste Stefanie, dank voor uw bericht. Als de heenvlucht is geannuleerd, is het logisch dat u niet heen kunt vliegen omdat u dan niet meer terug zou vliegen. Daarom heeft u in principe recht op teruggave van zowel de heen- als terugvlucht van Ryanair. Let er wel op dat u die heenvlucht zelf niet annuleert. Als u zelf een vlucht annuleert vervallen uw rechten namelijk. Ons advies is om contact op te nemen met Ryanair en de situatie voor te leggen. ~Malu

Stefanie
3 jaren geleden
Reply to  Malu

Dank voor uw reactie, u schrijft dat we in principe recht op teruggave van heen- en terugreis hebben omdat Ryanair eenzijdig de terugvlucht geannuleerd heeft. Staat dat is een bepaalde wet die we aan kunnen halen naar Ryanair toe?

Anouk van Burken
3 jaren geleden
Reply to  Stefanie

Beste Stefanie, bedankt voor je bericht. De regelgeving bij vluchtproblemen (zoals annuleringen, gemiste aansluitingen en vluchtvertragingen) staan vastgelegd in Verordening 261/2004. Mocht je verder nog vragen hebben, dan horen we het graag! ~Anouk

shanta
3 jaren geleden

Op 13 maart werd onze vlucht naar Miami heendatum 26/3 en terugreis 7 april door de KLM geannuleerd. Destijds had je een mogelijkheid voor een refund of voucher. wij kozen voor een refund en hebben dit netjes via hun site aangevraagd zowel voor onze ticketkosten, alsook voor de extra opties bagage en extra opties comfort seat.

Sedertdien ben in met de KLm in het weer en wordt aan het lijntje gehouden.Ik krijg niet de gemaakte kosten voor bagage en comfort seats terug, maar kan hier een voucher voor krijgen dat ik voor datum boeking dien te gebruiken, let de voucher, die ik nog niet heb, is dan minder dan 7 mnd geldig.
Wat de ticketkosten betreft krijg ik een reactie dat bij een refund ik slechts een deel terug krijg en dat de betaalde taxes niet volledig worden vergoedt.

Dit kan toch niet. Nu 3 maanden verder heb ik nog niets terugzien van de KLM. We hebben met 3 personen € 1.668 betaald.

Wat kan ik nu doen

Anouk van Burken
3 jaren geleden
Reply to  shanta

Beste Shanta, bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat je vlucht geannuleerd is. Je hoort een volledige teruggave van de ticketkosten te krijgen, ook inclusief extra opties als bagage en stoelreserveringen. Dit staat ook aangegeven op de website van KLM. Heb je hierover al telefonisch contact gehad met KLM? ~Anouk

Edith
3 jaren geleden

Beste heer, mevrouw,

Ik heb een paar maanden geleden bij tix.nl 2 retour tickets naar Canada geboekt voor half mei. Tix.nl heeft ons netjes mails gestuurd om ons op de hoogte te houden van de voorgang en hebben uiteindelijk een voucher gehad. Prima, heb ik geen probleem mee want we gaan daar elk jaar naar toe. Nu hebben we alleen niet de kosten voor de administratiekosten en gereserveerde stoelen terug gekregen. Is dit juist? Dank u voor uw antwoord.
Groet, Edith en Wim Blokland

Anouk van Burken
3 jaren geleden
Reply to  Edith

Beste Edith, bedankt voor je bericht. Wat fijn om te horen dat alles goed geregeld is via Tix.nl! De waarde van de voucher hoort inclusief alle extra’s, zoals de gereserveerde stoelen, te zijn. Wellicht kun je hierover nog een bericht sturen naar Tix.nl, zodat ze een aangepaste voucher kunnen sturen. Mocht je verder nog vragen hebben, dan hoor ik het graag! Veel succes. ~Anouk

Edith
3 jaren geleden

Bedankt voor je antwoord. Ik ga zeker even een mail sturen. Zijn ze wettelijk verplicht om deze kosten ook te vergoeden?

Anouk van Burken
3 jaren geleden
Reply to  Edith

Goed om te horen Edith! Ze zijn verplicht om de volledige ticketkosten (inclusief extra’s) terug te betalen. Het kan overigens wel voorkomen dat je een aparte voucher voor de extra kosten ontvangt, zoals bij sommige luchtvaartmaatschappijen het geval is. ~Anouk

Mirjam
3 jaren geleden

Beste lezer,
Wij hadden vliegtickets bij Wizzair geboekt. Omdat Wizzair weer vliegt, maar Macedonie, waar we naar toe zouden gaan, nog geen Nederlanders toelaat, of evt met 2 weken quarantaine, hebben we besloten de vlucht te annuleren. Op de website van Wizzaior staat dat er dan annuleringskosten betaald moeten worden (60 euro per persoon, per vlucht). Daarmee waren we akkoord, want dan zouden we alsnog een groot deel van ons geld terug krijgen.
Na annuleren blijkt dat we geen geld terug krijgen, maar dat het tegoed gestort wordt op een Wizzair account. Het tegoed dient binnen 90 dagen gebruikt te worden, anders komt het te vervallen.

Mag dit zomaar? Ik ben nu dus mijn tickets kwijt en mijn geld, tenzij in binnen 3 maanden een nieuwe boeking maak.

Bvd voor jullie reactie

Malu
3 jaren geleden
Reply to  Mirjam

Beste Mirjam, het is begrijpelijk dat je niet meer op vakantie wil in deze uitzonderlijke situatie. Helaas heb je geen recht op een teruggave van de ticketkosten als je op eigen initiatief de vlucht annuleert. Je kan de situatie natuurlijk wel aan Wizzair voorleggen. Hopelijk begrijpen zij de situatie en kunnen ze alsnog iets voor jullie betekenen door bijvoorbeeld de vluchten om te boeken naar een moment dat jullie wel weer willen gaan, zodat je niet aan een voucher vastzit. Hopelijk kom je er samen met Wizzair uit! Succes Mirjam! ~Malu

monica meeuwsen
3 jaren geleden

goedenavond,mijn partner en ik zouden 29 juli naar Corsica vertrekken met eurowings,die heeft vandaag een mail gestuurd met de mededeling dat de heenvlucht gecanceld is.(wel dik betaald)vind dit diefstal.
de terug vlucht staat wel open !!
wij kunnen dus niet heenvliegen,hetgeen ons een truc lijkt om ons af te schepen met een voucher!
wij willen simpelweg ons geld terug,om vervolgens met de auto te gaan….help please.
vluchtnummer EW9432 heenvlucht 29 juli 2020
p.s zuur verdiend geld laten wij ons niet afnemen !! zij als onderdeel van Lufthansa met staatssteun…wij harde werkers !

Malu
3 jaren geleden

Beste Monica, wat vervelend dat jullie vakantie niet door kan gaan! Het is vanzelfsprekend dat je geen gebruik kan maken van de terugvlucht als je heenvlucht is geannuleerd. Als je heen- en terugvlucht in één boeking zijn gedaan, heb je volgens Verordening 261/2004 bij annulering door de luchtvaartmaatschappij recht op teruggave van je ticketkosten of een vervangende vlucht. Leg dit zeker aan Eurowings voor. Mocht je toch nog extra advies nodig hebben, schroom dan niet om contact op te nemen met ons Customer Care team via 088-0066466 of customercare@euclaim.nl Hopelijk kom je er zo uit Monica! ~Groet, Malu

Nys
3 jaren geleden

Beste
Mijn vrouw en ik hebben online een verblijf geboekt in Valencia bij TUI (via https://www.tui.nl/) vanaf 05/04/2020 voor 6 nachten in hotel Primus.
Wij hebben alleen het verblijf in het hotel geboekt bij TUI, want voor de vlucht hebben wij tickets geboekt bij “Cheaptickets”.
TUI heeft ons – ter compensatie van het verblijf dat door TUI geannuleerd werd ingevolge de coronacrisis – een voucher voorgesteld dat 1 jaar geldig is (tot 7-4-2021).
Onze vraag: als wij geen gebruik maken van deze voucher, mogen wij dan het bedrag dat wij reeds betaald hebben voor ons verblijf (875,00 euro) terugeisen van TUI? Of kan TUI weigeren dit bedrag terug te betalen?
Met vriendelijke groet
G. Nys

Malu
3 jaren geleden
Reply to  Nys

Goedemorgen, dank voor uw reactie. Op de website van TUI zeggen zij het volgende: ‘De Corona-voucher ontzegt u ook geen eventueel recht op geld terug; indien u de voucher niet binnen een jaar na uitgifte heeft kunnen of willen inwisselen, staat het u vrij om alsnog restitutie in geld te verzoeken.’ (https://www.tui.nl/coronavirus-faq/). Dit betreft de Corona-voucher met SGR garantie. Aangezien u alleen een hotel heeft geboekt via TUI, is ons advies om voor de zekerheid na te vragen bij TUI of uw voucher dezelfde voorwaarden heeft als die voor pakketreizen, aangezien het bij u alleen een accommodatie betreft. Als uw hotel door TUI is geannuleerd in de periode dat vouchers door de Nederlandse overheid werden gedoogd – en het betreft de voucher met de voorwaarden zoals omschreven op de website van TUI – dan is het inderdaad zo dat u de voucher nu aanneemt maar na verloop van de voucher uw geld terug dient te krijgen. Maar nogmaals: ons advies is om dit even dubbel te checken bij de reisorganisatie zelf. Hopelijk krijgt u zo meer duidelijkheid! ~Malu

Martin
3 jaren geleden

Beste Lezer,
Wij hebben een reis via KLM geboekt naar New York City, vertrek 19 augustus 2020 voor een week. Gezien de omstandigheden in NYC, vinden wij het niet prettig om hier naartoe te gaan met 7 personen en zouden graag onze reis annuleren en ons geld terugkrijgen. Deze reis is eind Februari geboekt. Wat zijn je rechten als consument in dit geval? KLM geeft aan dat je een voucher kan krijgen, maar spreekt niet op haar website over (kosteloos) annuleren en een full refund.

Malu
3 jaren geleden
Reply to  Martin

Beste Martin, dank voor je bericht. Het is begrijpelijk dat jullie de reis liever uitstellen tot een beter moment. Als KLM de vlucht tegen die tijd annuleert, hebben jullie recht op teruggave van de ticketkosten, omdat de annulering dan vanuit de luchtvaartmaatschappij komt. Als je als consument zelf annuleert, heb je helaas geen recht op teruggave. KLM biedt jullie gelukkig wel de mogelijkheid om om te boeken of een voucher aan te vragen, zodat jullie de reis op een later moment alsnog kunnen maken: https://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare_for_travel/up_to_date/flight_update/index.htm Aangezien 19 augustus nog wat verder weg ligt, is het nu niet aannemelijk dat jullie op korte termijn weten of KLM de vlucht wel of niet door laat gaan. Ons advies in deze is om contact op te nemen met KLM en navraag te doen over tot wanneer jullie uiterlijk kosteloos kunnen omboeken. Indien jullie (nog) niet willen omboeken, kunnen jullie ook kiezen voor de voucher waarover KLM het volgende meldt: ‘Uw reisvoucher is geldig voor gebruik tot 31 december 2021 en kan worden gebruikt op vluchten van KLM, Air France, Delta Air Lines, Virgin Atlantic en Kenya Airways.’ Hopelijk komen jullie er zo uit! ~Malu

Janssen
3 jaren geleden

Hoi,
We zouden 10 juli met t gezin naar Bali vliegen met Korean Air. (Geboekt in januari dit jaar) De vlucht gaat vooralsnog door.
– Nu is er een ticket change/refund guideline geldig voor periode waarin 10 juli valt. Echter ik begrijp niet wat de mogelijkheden en rechten zijn als we ons geld terug willen. Wat betekent bv Refund Penalty Waiver? Is dit een refund van onze ticketkosten?
– Men geeft ook een voucher echter de heenvlucht moet binnen de 12 mnd vallen en dat gaat niet lukken ivm dat de zomervakantie volgend jaar later valt. Dus dat is geen optie.

We hebben geboekt bij BudgetAir maar die zijn niet bereikbaar enkel per e-mail en stellen beantwoorden uit tot t allerlaatst ivm voorrang geven aan afhandelen verzoeken vluchten op korte termijn.
Ik wil graag weten waar we aan toe zijn en straks zeker niet te laat te zijn met afhandelen. Hoe kunnen we dit het beste regelen en waar hebben we recht op?
En de vraag we t beste kunnen wachten totdat vlucht wellicht niet door gaat als we meer richting 10 juli zitten.

Anouk van Burken
3 jaren geleden
Reply to  Janssen

Beste Janssen, bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat jullie nog geen antwoorden hebben van BudgetAir. In zo’n vervelende situatie wil je graag duidelijkheid hebben. Bij een annulering kun je bij Korean Air een voucher ontvangen die je kunt gebruiken voor een nieuwe vlucht (die aan verschillende voorwaarden moet voldoen) of via BudgetAir aangeven dat je een terugbetaling van de ticketkosten wilt. Normaal gesproken betaal je een ‘boete’ als je om een terugbetaling van de ticketkosten vraagt. Dit is echter nu niet het geval. Uitleg over de Refund Penalty Waiver kun je hier vinden: https://www.koreanair.com/global/en/ticket-information/ticket-services/refund-penalty/. Mocht je verder nog vragen hebben, dan hoor ik het graag. Succes! ~Anouk

Janssen
3 jaren geleden

Hoi Anouk, mag ik je bellen want ik heb nog steeds vragen hierover. Is gemakkelijker dan via deze mail denk ik. Ik hoor t graag. Dank!

Malu
3 jaren geleden
Reply to  Janssen

Beste Yvonne, dank voor je bericht! Als je het prettiger vindt om telefonisch contact te hebben – wat natuurlijk logisch is als je nog meerdere vragen hebt – dan kan je contact opnemen met ons Customer Care team via 088 – 00 66 466. Zij staan je graag te woord! Zij zijn overigens ook per mail te bereiken via customercare@euclaim.nl ~Anouk

Janssen
3 jaren geleden

Hoi, inmiddels hebben we zoals Buget Air zegt een kleine vluchtwijziging doorgekregen: de vlucht gaat ipv Amsterdam-Seoel-Denpasar en retour alleen nog maar van Amsterdan naar Seoel en terug. En heenvlucht is 1 dag later. Ze zeggen hier geen invloed op te hebben op de wijziging en ook geen alternatieve vluchten te hebben gekregen van Korean Air.
Maar wij willen helemaal niet naar Seoel op vakantie. Ik heb nu een mail gestuurd dat we daar niet mee akkoord zijn en een refund willen van alle kosten voor de tickets. Heb ik in dit geval recht op teruggave van alle ticket kosten? Binnen hoeveel tijd moet ik hier iets op horen van Budget-Air? Dank voor je reactie

Anouk van Burken
3 jaren geleden
Reply to  Janssen

Hoi Yvonne, het is begrijpelijk dat je liever niet meer op vakantie wilt gaan. Helaas heb je geen recht op een teruggave van de ticketkosten als je op eigen initiatief de vlucht annuleert. Hopelijk begrijpt Budget Air de situatie en kunnen zij alsnog iets voor jullie betekenen door bijvoorbeeld de vluchten om te boeken naar een geschikter moment. Voor het antwoorden op jouw verzoek tot een terugbetaling van de ticketkosten is geen deadline vastgelegd. Door de drukte bij reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen kan het voorkomen dat je langer moet wachten. Misschien kun je proberen om op een heel gek tijdstip proberen te chatten of te bellen. Ik kan mij voorstellen dat zij ook piekmomenten kennen, net zoals de supermarkt. Veel succes! ~Anouk

Sabine Joos
3 jaren geleden

Beste,

Onze vlucht naar Spanje staat geboekt op 30 juni om 10u, Ryanair vraagt nu om de vlucht te nemen om 8u.
Moet ik deze wijziging aanvaarden terwijl ik weet dat de vlucht toch zal moeten geannuleerd worden vermits Spanje zijn grens niet opent voor 1 juli

Anouk van Burken
3 jaren geleden
Reply to  Sabine Joos

Beste Sabine, bedankt voor je bericht. Is de vlucht van 30 juni om 10 uur geannuleerd door Ryanair? Als dat het geval is, kun je ervoor kiezen om de vervangende vlucht te accepteren of de ticketkosten van je vlucht terugvragen. In het nieuws is inderdaad aangegeven dat toeristen weer welkom zijn vanaf 1 juli. Wellicht heeft Ryanair de vlucht verschoven zodat jullie alsnog op 1 juli het land binnenkomen? Ik wens jullie veel succes! ~Anouk

fam. czudar
3 jaren geleden

Beste meneer/mevrouw,
Wij zouden op 31 mei 2020 naar Hongarije reizen met mijn man. De reis is door KLM gecanceld.
Er werd aangeboden Wij hebben de reis via Vliegtickets.nl geboekt.
Wij zijn op kwetsbare leeftijd met verschillende aandoeningen en wij kunnen niet gaan reizen vanwege besmettingsgevaar.
Wij willen graag ons geld terug, maar na een hele aantal emails hebben wij onderstaande antwoord gekregen.

Zou u a.u.b. ons kunnen adviseren hoe wij ons geld zouden kunnen terug krijgen.
Bvb. dank voor de moeite

Wij Onze backoffice afdeling heeft jouw boeking in behandeling genomen en zij geven aan dat het echt niet mogelijk is om restitutie te verkrijgen. Het ticket is opengezet en de volgende regels zijn hiervoor van toepassing:

• Je ticketbedrag blijft open staan.
• Je hoeft de nieuwe vluchten dus niet direct na annulering van je huidige ticket te boeken.
• De nieuwe vluchten moeten wel vóór 30 juni 2021 worden geboekt.
• Je mag de volledige waarde van je originele tickets gebruiken voor nieuwe tickets met een andere bestemming en/of datumwijziging met KLM, Air France, Delta Air Lines en / of Virgin Atlantic.
• Je dient de nieuwe vluchten aan ons door te geven zodat wij de nieuwe boeking voor je in orde kunnen maken.
Wens je de datum te wijzigen naar vertrek wat voor 30 november 2020 gaat plaatsvinden, dan worden er geen wijzigingskosten en tariefverschil berekent. Wens je te wijzigen naar een datum vanaf 1 december 2020, dan betaal je wel een eventueel tariefverschil. Wens je een routewijziging dan dien je wel het eventuele tariefverschil te betalen, ongeacht de nieuwe vertrekdatum. Daarnaast betaal je onze servicekosten.

Zodra je je nieuwe vluchten wilt boeken dan vernemen wij dit graag van je per e-mail met de volledige nieuwe vluchtdetails. Wij zullen dan de boeking voor je in orde maken.

Vertrouwende erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet

Zou u a.u.b. ons kunnen adviseren hoe wij ons geld zouden kunnen terug krijgen.
Bvb. dank voor de moeite

Malu
3 jaren geleden
Reply to  fam. czudar

Beste familie Czudar, dank voor uw bericht. Als KLM uw vlucht heeft geannuleerd en uw vlucht vertrok op 31 mei 2020, dan kunt u via de volgende link een voucher of teruggave van de ticketkosten aanvragen: https://apps.isc.klm.com/refundvoucher/ Heeft u dat al geprobeerd? Als dat niet lukt omdat u via http://www.vliegwinkel.nl heeft geboekt, dan adviseren wij u de volgende pagina te bekijken: https://www.vliegtickets.nl/klantenservice/coronavirus/restitutie-van-je-geannuleerde-ticket/ waarin stap voor stap staat uitgelegd hoe de procedure in zijn werking gaat. Hopelijk komt u er zo uit! ~Malu

Ludo
3 jaren geleden

Helaas, vlucht geannuleerd. Eerstvolgende vlucht bijna 300% duurder :(. Mag dit zomaar? Dit zijn toch geen vergelijkbare vervoersvoorwaarden? Ik begrijp best dat het recht op compensatie in deze Corona tijd niet geldt, maar de tarieven zo extreem verhogen voelt dat je als burger dubbel gepakt wordt. Wat zijn je rechten?

Malu
3 jaren geleden
Reply to  Ludo

Beste Ludo, Goedemorgen, dat is inderdaad een hele vervelende situatie! Is het voor u wellicht een mogelijkheid om uw geld retour te vragen en elders een ticket te boeken waar de tarieven niet zo extreem zijn verhoogd? ~Malu

Ludo
3 jaren geleden
Reply to  Malu

Bedankt voor uw reactie. Ik dacht ik vlieg gewoon 1 week later, maarja, dan kun je dus zelf 3x zoveel bijbetalen! Lang leve Transavia… 🙁
En de Nederlandse Staat maar zorgen dat ze extra geld krijgen… de belastingbetaler, lees “de burger” betaalt. Wat klopt hier niet in dit verhaal?
Blijft wel de vraag “wat wordt verstaan onder Vergelijkbare Vervoersvoorwaarden?”

peter boele
3 jaren geleden

geachte heer mevrouw
we hadden een retourticket voor onze vriendin geboekt met visum voor 90 dagen van thailand bangkok naar amsterdam voor 2 maart en terug 30 april maar helaas terug 30 april geannuleerd via eva air,we hadden via vliegticket.com geboekt en tot nu toe geen ankele reaktie,ze zijn via telefoon of email niet te bereiken wat kunnen we doen mvg peter

Anouk van Burken
3 jaren geleden
Reply to  peter boele

Beste Peter, bedankt voor je vraag. Wat vervelend om te horen dat je geen contact krijgt met Vliegticket.com. Door de enorme drukte kan het voorkomen dat je later een reactie vanuit Vliegticket.com ontvangt. Je kunt eventueel ook contact opnemen met EVA Air, aangezien de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor de betaling. Ik wens je veel succes Peter! ~Anouk

Dorothy
3 jaren geleden

Beste mijnheer, mevrouw,

2 mei zouden wij met 6 personen naar New York vliegen met United Airlines. Deze vliegtickets hebben wij geboekt via Tix.nl.
Op 16 april werd ons door Tix.nl via een email meegedeeld dat United Airlines de vlucht heeft geannuleerd ivm corona. Tix.nl zou checken bij de luchtvaartmaatschappij of wij in aanmerking komen voor restitutie en ons daarover mailen.
Een en ander zou enkele weken in beslag kunnen nemen.
Ondertussen zijn we 6 weken verder en wij zouden nu wel willen weten wat de status van deze kwestie is, Maar als wij Tix.nl proberen te contacteren is dat niet mogelijk. Zowel telefonisch als via email is deze organisatie onbereikbaar.
We hebben inmiddels al wel contact gehad met United Airlines en zij vertelden ons dat Tix.nl al over onze restitutie geïnformeerd was door hen. Maar dat wij ook bij Tix.nl moeten zijn voor deze restitutie.
Wij horen maar niks en Tix.nl is op geen enkele mogelijkheid bereikbaar.

We worden een beetje wanhopig; het gaat om veel geld. Wat kunnen we nu doen?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Malu
3 jaren geleden
Reply to  Dorothy

Beste Dorothy, wat een ontzettend vervelende situatie! We kunnen het ons voorstellen dat jullie graag zo spoedig mogelijk contact willen hebben. Op dit moment geven verschillende tussenpersonen aan dat ze te maken hebben met extreme drukte. Tix.nl geeft dit ook aan (https://help.tix.nl/nl/support/solutions/articles/75000029603-ik-wil-graag-contact-wat-zijn-mijn-mogelijkheden-?tixcategory=COVID-19%20|%20Corona). Op hun website zeggen ze: ‘Is je boeking geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij? Dan vragen we je geen contact met ons op te nemen. Wij zetten het proces voor een aanvraag tot restitutie direct in gang, zoals beschreven op deze pagina. We zullen je informeren zodra we daadwerkelijk een update voor je hebben. Dit duurt minimaal 4 maanden. In de tussentijd kunnen we je helaas enkel voorzien van een standaard reactie.’ Als United Airlines jullie vlucht heeft geannuleerd, mogen jullie er volgens Tix vanuit gaan dat zij de restitutie voor jullie hebben aangevraagd, maar dat er gezien de drukte een lange tijd overheen kan gaan voordat ze contact met jullie opnemen. Het is mogelijk om contact met Tix te leggen via een online formulier. Ons advies is om dat te doen en de communicatie goed te archiveren. Daarnaast is het natuurlijk ook een mogelijkheid om aan United Airlines te vragen of zij het bericht ook nog per mail aan u wil bevestigen zodat u dat alvast zwart op wit heeft. ~Malu

Ruud
3 jaren geleden

Goedenavond
Onze vluchten met TAP AIR Portugal zijn geannuleerd. Inmiddels hebben we een “coronavoucher” ontvangen voor 120% van de ticketprijs. Prima! Echter hebben we geen voucher/terugbetaling van onze gereserveerde stoelen ontvangen. Hebben we daar geen recht op of toch wel?

Malu
3 jaren geleden
Reply to  Ruud

Beste Ruud, wat goed om te horen dat u van TAP Air Portugal 120% aan voucherwaarde heeft ontvangen. Dat is fijn! Ons advies is bij TAP aan te geven dat u de waarde van de gereserveerde stoelreserveringen nog niet hebt ontvangen, zodat zij u hier alsnog van kunnen voorzien. -Malu

Marjolein
3 jaren geleden

Goede middag,
Verleden week is mijn ticket geannulleeerd door Transavia met vertrekdatum 1 Juni.
Graag zou ik ipv een voucher mijn geld terug willen hebben zoals ook door de Europese Commissie bepaald is.
Ik lees zojuist in NU.nl dat Transavia de keuze van voucher of geld pas vanaf 4 Juni in laat gaan.
Mag dit?

Anouk van Burken
3 jaren geleden
Reply to  Marjolein

Beste Marjolein, bedankt voor je vraag. Wat vervelend om te horen dat je vlucht geannuleerd is. Het is momenteel (nog) niet mogelijk bij Transavia om direct voor een terugbetaling van de ticketkosten te kiezen als je vlucht vanwege het coronavirus geannuleerd is. Dit is mogelijk vanaf 4 juni en vanaf dat moment kun je kiezen om je geld terug te krijgen. Als passagier heb je hier ook recht op, volgens Verordening 261/2004. Stuur gerust een bericht als je verder nog vragen hebt! ~Anouk

Joris van Voorthuizen
3 jaren geleden

Bij ons zelfde verhaal.Transavia wil gecancelde vlucht niet terugbetalen omdat vlucht voor 4 juni zou moeten hebben plaatsgevonden. Lijkt mij dat de Europese Verordening geen ruimte biedt voor dit soort willekeurige datum beperkingen door vliegmaatschappijen. Klopt dat?

Anouk van Burken
3 jaren geleden

Dat klopt, Joris! Op basis van Verordening 261/2004 heb je altijd recht op een terugbetaling van de ticketkosten of een vervangende vlucht als je vlucht geannuleerd is. Hopelijk kun je eruitkomen met Transavia! ~Anouk

Kevin Verstappen
3 jaren geleden

Beste lezer,

Corendon beweert dat het besluit van de Europese Commissie (van 13 mei jl.) betrekking heeft op vluchtannuleringen. Daarbij moet de klant de keuze krijgen of ze terugbetaling willen van geld of een reisvoucher. Dit geldt (zo zegt Corendon) voor airlines en niet voor reisorganisaties (pakketreizen).
Is het correct dat Corendon mag stellen dat de terugbetalingsverplichting in geld niet op een pakketreis van ‘reisorganisatie’ Corendon van toepassing is, waardoor Corendon de klant nog steeds een reisvoucher mag geven? Of bedoelt de Europese Commissie met haar besluit: bij annulering van de vlucht, en dus ook van de gehele vakantie omdat de vlucht onderdeel is van de pakketreis, heeft de klant recht op geld terug? Met andere woorden: zoekt Corendon op slinkse wijze naar een uitweg?

Overigens wordt dit door Corendon gebaseerd op het feit dat de vouchers die betrekking hebben op geannuleerde pakketreizen door garantiefonds SGR worden gedekt, terwijl vouchers voor losse vluchten niet worden gedekt.

Dus als ik de voucher accepteer, en Corendon gaat alsnog failliet, dan ontvang ik van het SGR de waarde van mijn voucher?

Ik hoop graag te mogen horen.

Met vriendelijke groet,

Kevin Verstappen

Malu
3 jaren geleden

Beste Kevin, het besluit van de Europese Commissie heeft betrekking op Verordening 261/2004. Dit heeft ook betrekking op het stukje vliegticketkosten binnen een pakketreis. Dus niet de gehele pakketreis, maar de vliegtickets. Daarnaast: de Corona-voucher van pakketreizen met SGR-garantie biedt inderdaad dekking bij faillissement. Dit houdt in dat je in dat geval alsnog je geld retour krijgt bij faillissement. Op deze website staat hele handige informatie omtrent de Corona-voucher van pakketreizen: https://www.sgr.nl/veelgestelde-vragen/ -Malu

Wilko
3 jaren geleden

Beste meneer/mevrouw,

Begin juli zouden wij met een groep vliegen naar Griekenland , heen met Eurowings en terug met Aegean Airlines. Nu biedt Aegean Airlines op hun site aan dat bij annulering een voucher kan worden aangevraagd, maar Eurowings zegt dat je alleen een voucher kan aanvragen als je via Eurowings.com hebt geboekt. Onze boekingswebsite (supersaver) zegt echter dat in geval van annulering we naar de maatschappij moeten gaan voor restitutie en we moeten bijbetalen als we willen dat Supersaver ons verder helpt. Is deze procedure van Eurowings en Supersaver toegestaan?

Anouk van Burken
3 jaren geleden
Reply to  Wilko

Beste Wilko, bedankt voor je bericht. Als passagier mag je altijd naar de luchtvaartmaatschappij. Hetgeen Eurowings doet mag dus niet. Hetgeen wat supersaver doet mag wel, want als je een extra dienst verleent, mag je daar geld voor vragen. Ik raad je dus toch aan contact op te nemen met Eurowings, want als passagier mag je je altijd wenden tot de luchtvaartmaatschappij onafhankelijk van de manier waarop je je ticket hebt geboekt. Hopelijk kom je er zo uit! ~Anouk

Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding