Europese Commissie is voor geld terug bij vluchtannulering

De Europese Commissie vindt dat reizigers het recht hebben de ticketkosten terug te krijgen bij een geannuleerde vlucht door het coronavirus, zo blijkt uit een uitgelekt document. Daarmee gaat de Commissie in tegen de wens van veel EU-landen.

KLM toestel wacht bij gate

Actuele update omtrent vouchers

  • Update 14 mei 2020 – 14.00 uur

    Status vouchers

    Kabinet volgt EU-advies: ook recht op terugbetaling naast vouchers

    Door het standpunt van de Europese Commissie heeft het kabinet toch besloten om reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen te vragen om consumenten de optie te geven hun geld terug te vragen als reizen zijn geannuleerd vanwege het coronavirus. Dit is wat minister Cora van Nieuwenhuizen vandaag aan de Tweede Kamer schrijft. Het is nog onbekend wanneer de luchtvaartmaatschappijen terugbetaling moeten aanbieden.

Keuze tussen geld terug en voucher bij een geannuleerde vlucht

Veel EU-landen willen in tijden van het coronavirus tijdelijk anders omgaan met de rechten van reizigers. Waar de passagier normaal gesproken recht heeft op een vervangende vlucht of terugbetaling van de ticketkosten, krijgt de passagier momenteel een voucher om de luchtvaartmaatschappijen liquide te houden. De Europese Commissie vindt echter dat de consument niet de dupe mag zijn van financieel zwaar weer binnen de toeristenbranche. Ondanks dat de Europese Commissie wel voor de voucher is, vindt zij dat de reiziger de keuze moet houden om een voucher te accepteren of de ticketkosten terug te krijgen.

Voucher biedt onvoldoende garantie

Minister Cora van Nieuwenhuizen liet afgelopen maart weten het gebruik van vouchers te gedogen. Gezien de ophef over de vouchers, zowel van passagiers als van instanties zoals de Consumentenbond en de ANWB, heeft de Minister aangegeven te streven naar een Europese garantstelling voor deze vouchers. De vouchers zouden bijvoorbeeld garantie moeten bieden tegen een faillissement van een luchtvaartmaatschappij. Momenteel staat een reiziger die in het bezit is van zo’n voucher namelijk met lege handen wanneer een luchtvaartmaatschappij failliet gaat.

Presentatie plan Europese Commissie volgt

De Europese Commissie pleit nu dus voor het terugbetalen van de ticketkosten aan gedupeerde passagiers, wanneer zij liever geen voucher ontvangen. Zodra meer bekend wordt gemaakt over het plan van de Europese Commissie, delen we dat direct.

Volg ons op social media om op de hoogte te blijven van de laatste updates.

  • Heb je een corona-voucher voor een geannuleerde vlucht?

    En twijfel je of de voucher aan de regels voldoet? EUclaim kan jouw voucher checken! Bij deze service controleren we de voucher op rechtmatigheid en we bewaken de vervaldatum. Daarnaast verzorgen we ook alle communicatie met de luchtvaartmaatschappij.
    Meld je voucher nu aan!
Vorig nieuwsitem
Nederlandse dochtermaatschappij CityJet failliet
Volgende nieuwsitem
Hackers stelen data van negen miljoen easyJet passagiers

19
Geef een reactie

8 Comment threads
11 Thread replies
7 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
11 Comment authors
Wilko

Beste meneer/mevrouw,

Begin juli zouden wij met een groep vliegen naar Griekenland , heen met Eurowings en terug met Aegean Airlines. Nu biedt Aegean Airlines op hun site aan dat bij annulering een voucher kan worden aangevraagd, maar Eurowings zegt dat je alleen een voucher kan aanvragen als je via Eurowings.com hebt geboekt. Onze boekingswebsite (supersaver) zegt echter dat in geval van annulering we naar de maatschappij moeten gaan voor restitutie en we moeten bijbetalen als we willen dat Supersaver ons verder helpt. Is deze procedure van Eurowings en Supersaver toegestaan?

Beste Wilko, bedankt voor je bericht. Als passagier mag je altijd naar de luchtvaartmaatschappij. Hetgeen Eurowings doet mag dus niet. Hetgeen wat supersaver doet mag wel, want als je een extra dienst verleent, mag je daar geld voor vragen. Ik raad je dus toch aan contact op te nemen met Eurowings, want als passagier mag je je altijd wenden tot de luchtvaartmaatschappij onafhankelijk van de manier waarop je je ticket hebt geboekt. Hopelijk kom je er zo uit! ~Anouk

Kevin Verstappen

Beste lezer, Corendon beweert dat het besluit van de Europese Commissie (van 13 mei jl.) betrekking heeft op vluchtannuleringen. Daarbij moet de klant de keuze krijgen of ze terugbetaling willen van geld of een reisvoucher. Dit geldt (zo zegt Corendon) voor airlines en niet voor reisorganisaties (pakketreizen). Is het correct dat Corendon mag stellen dat de terugbetalingsverplichting in geld niet op een pakketreis van ‘reisorganisatie’ Corendon van toepassing is, waardoor Corendon de klant nog steeds een reisvoucher mag geven? Of bedoelt de Europese Commissie met haar besluit: bij annulering van de vlucht, en dus ook van de gehele vakantie omdat… Lees meer

Marjolein

Goede middag,
Verleden week is mijn ticket geannulleeerd door Transavia met vertrekdatum 1 Juni.
Graag zou ik ipv een voucher mijn geld terug willen hebben zoals ook door de Europese Commissie bepaald is.
Ik lees zojuist in NU.nl dat Transavia de keuze van voucher of geld pas vanaf 4 Juni in laat gaan.
Mag dit?

Beste Marjolein, bedankt voor je vraag. Wat vervelend om te horen dat je vlucht geannuleerd is. Het is momenteel (nog) niet mogelijk bij Transavia om direct voor een terugbetaling van de ticketkosten te kiezen als je vlucht vanwege het coronavirus geannuleerd is. Dit is mogelijk vanaf 4 juni en vanaf dat moment kun je kiezen om je geld terug te krijgen. Als passagier heb je hier ook recht op, volgens Verordening 261/2004. Stuur gerust een bericht als je verder nog vragen hebt! ~Anouk

Joris van Voorthuizen

Bij ons zelfde verhaal.Transavia wil gecancelde vlucht niet terugbetalen omdat vlucht voor 4 juni zou moeten hebben plaatsgevonden. Lijkt mij dat de Europese Verordening geen ruimte biedt voor dit soort willekeurige datum beperkingen door vliegmaatschappijen. Klopt dat?

Dat klopt, Joris! Op basis van Verordening 261/2004 heb je altijd recht op een terugbetaling van de ticketkosten of een vervangende vlucht als je vlucht geannuleerd is. Hopelijk kun je eruitkomen met Transavia! ~Anouk

Ruud

Goedenavond
Onze vluchten met TAP AIR Portugal zijn geannuleerd. Inmiddels hebben we een “coronavoucher” ontvangen voor 120% van de ticketprijs. Prima! Echter hebben we geen voucher/terugbetaling van onze gereserveerde stoelen ontvangen. Hebben we daar geen recht op of toch wel?

Dorothy

Beste mijnheer, mevrouw, 2 mei zouden wij met 6 personen naar New York vliegen met United Airlines. Deze vliegtickets hebben wij geboekt via Tix.nl. Op 16 april werd ons door Tix.nl via een email meegedeeld dat United Airlines de vlucht heeft geannuleerd ivm corona. Tix.nl zou checken bij de luchtvaartmaatschappij of wij in aanmerking komen voor restitutie en ons daarover mailen. Een en ander zou enkele weken in beslag kunnen nemen. Ondertussen zijn we 6 weken verder en wij zouden nu wel willen weten wat de status van deze kwestie is, Maar als wij Tix.nl proberen te contacteren is dat… Lees meer

peter boele

geachte heer mevrouw
we hadden een retourticket voor onze vriendin geboekt met visum voor 90 dagen van thailand bangkok naar amsterdam voor 2 maart en terug 30 april maar helaas terug 30 april geannuleerd via eva air,we hadden via vliegticket.com geboekt en tot nu toe geen ankele reaktie,ze zijn via telefoon of email niet te bereiken wat kunnen we doen mvg peter

Beste Peter, bedankt voor je vraag. Wat vervelend om te horen dat je geen contact krijgt met Vliegticket.com. Door de enorme drukte kan het voorkomen dat je later een reactie vanuit Vliegticket.com ontvangt. Je kunt eventueel ook contact opnemen met EVA Air, aangezien de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor de betaling. Ik wens je veel succes Peter! ~Anouk

Ludo

Helaas, vlucht geannuleerd. Eerstvolgende vlucht bijna 300% duurder :(. Mag dit zomaar? Dit zijn toch geen vergelijkbare vervoersvoorwaarden? Ik begrijp best dat het recht op compensatie in deze Corona tijd niet geldt, maar de tarieven zo extreem verhogen voelt dat je als burger dubbel gepakt wordt. Wat zijn je rechten?

fam. czudar

Beste meneer/mevrouw, Wij zouden op 31 mei 2020 naar Hongarije reizen met mijn man. De reis is door KLM gecanceld. Er werd aangeboden Wij hebben de reis via Vliegtickets.nl geboekt. Wij zijn op kwetsbare leeftijd met verschillende aandoeningen en wij kunnen niet gaan reizen vanwege besmettingsgevaar. Wij willen graag ons geld terug, maar na een hele aantal emails hebben wij onderstaande antwoord gekregen. Zou u a.u.b. ons kunnen adviseren hoe wij ons geld zouden kunnen terug krijgen. Bvb. dank voor de moeite Wij Onze backoffice afdeling heeft jouw boeking in behandeling genomen en zij geven aan dat het echt niet… Lees meer