Europese Commissie is voor geld terug bij vluchtannulering

De Europese Commissie vindt dat reizigers het recht hebben de ticketkosten terug te krijgen bij een geannuleerde vlucht door het coronavirus, zo blijkt uit een uitgelekt document. Daarmee gaat de Commissie in tegen de wens van veel EU-landen.

KLM toestel wacht bij gate

Actuele update omtrent vouchers

  • Update 14 mei 2020 – 14.00 uur

    Status vouchers

    Kabinet volgt EU-advies: ook recht op terugbetaling naast vouchers

    Door het standpunt van de Europese Commissie heeft het kabinet toch besloten om reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen te vragen om consumenten de optie te geven hun geld terug te vragen als reizen zijn geannuleerd vanwege het coronavirus. Dit is wat minister Cora van Nieuwenhuizen vandaag aan de Tweede Kamer schrijft. Het is nog onbekend wanneer de luchtvaartmaatschappijen terugbetaling moeten aanbieden.

Keuze tussen geld terug en voucher bij een geannuleerde vlucht

Veel EU-landen willen in tijden van het coronavirus tijdelijk anders omgaan met de rechten van reizigers. Waar de passagier normaal gesproken recht heeft op een vervangende vlucht of terugbetaling van de ticketkosten, krijgt de passagier momenteel een voucher om de luchtvaartmaatschappijen liquide te houden. De Europese Commissie vindt echter dat de consument niet de dupe mag zijn van financieel zwaar weer binnen de toeristenbranche. Ondanks dat de Europese Commissie wel voor de voucher is, vindt zij dat de reiziger de keuze moet houden om een voucher te accepteren of de ticketkosten terug te krijgen.

Voucher biedt onvoldoende garantie

Minister Cora van Nieuwenhuizen liet afgelopen maart weten het gebruik van vouchers te gedogen. Gezien de ophef over de vouchers, zowel van passagiers als van instanties zoals de Consumentenbond en de ANWB, heeft de Minister aangegeven te streven naar een Europese garantstelling voor deze vouchers. De vouchers zouden bijvoorbeeld garantie moeten bieden tegen een faillissement van een luchtvaartmaatschappij. Momenteel staat een reiziger die in het bezit is van zo’n voucher namelijk met lege handen wanneer een luchtvaartmaatschappij failliet gaat.

Presentatie plan Europese Commissie volgt

De Europese Commissie pleit nu dus voor het terugbetalen van de ticketkosten aan gedupeerde passagiers, wanneer zij liever geen voucher ontvangen. Zodra meer bekend wordt gemaakt over het plan van de Europese Commissie, delen we dat direct.

Volg ons op social media om op de hoogte te blijven van de laatste updates.

  • Heb je een corona-voucher voor een geannuleerde vlucht?

    En twijfel je of de voucher aan de regels voldoet? EUclaim kan jouw voucher checken! Bij deze service controleren we de voucher op rechtmatigheid en we bewaken de vervaldatum. Daarnaast verzorgen we ook alle communicatie met de luchtvaartmaatschappij.
    Meld je voucher nu aan!
Vorig nieuwsitem
Nederlandse dochtermaatschappij CityJet failliet
Volgende nieuwsitem
Hackers stelen data van negen miljoen easyJet passagiers

49
Geef een reactie

19 Comment threads
30 Thread replies
14 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
23 Comment authors
Wilko

Beste meneer/mevrouw,

Begin juli zouden wij met een groep vliegen naar Griekenland , heen met Eurowings en terug met Aegean Airlines. Nu biedt Aegean Airlines op hun site aan dat bij annulering een voucher kan worden aangevraagd, maar Eurowings zegt dat je alleen een voucher kan aanvragen als je via Eurowings.com hebt geboekt. Onze boekingswebsite (supersaver) zegt echter dat in geval van annulering we naar de maatschappij moeten gaan voor restitutie en we moeten bijbetalen als we willen dat Supersaver ons verder helpt. Is deze procedure van Eurowings en Supersaver toegestaan?

Beste Wilko, bedankt voor je bericht. Als passagier mag je altijd naar de luchtvaartmaatschappij. Hetgeen Eurowings doet mag dus niet. Hetgeen wat supersaver doet mag wel, want als je een extra dienst verleent, mag je daar geld voor vragen. Ik raad je dus toch aan contact op te nemen met Eurowings, want als passagier mag je je altijd wenden tot de luchtvaartmaatschappij onafhankelijk van de manier waarop je je ticket hebt geboekt. Hopelijk kom je er zo uit! ~Anouk

Kevin Verstappen

Beste lezer, Corendon beweert dat het besluit van de Europese Commissie (van 13 mei jl.) betrekking heeft op vluchtannuleringen. Daarbij moet de klant de keuze krijgen of ze terugbetaling willen van geld of een reisvoucher. Dit geldt (zo zegt Corendon) voor airlines en niet voor reisorganisaties (pakketreizen). Is het correct dat Corendon mag stellen dat de terugbetalingsverplichting in geld niet op een pakketreis van ‘reisorganisatie’ Corendon van toepassing is, waardoor Corendon de klant nog steeds een reisvoucher mag geven? Of bedoelt de Europese Commissie met haar besluit: bij annulering van de vlucht, en dus ook van de gehele vakantie omdat… Lees meer

Marjolein

Goede middag,
Verleden week is mijn ticket geannulleeerd door Transavia met vertrekdatum 1 Juni.
Graag zou ik ipv een voucher mijn geld terug willen hebben zoals ook door de Europese Commissie bepaald is.
Ik lees zojuist in NU.nl dat Transavia de keuze van voucher of geld pas vanaf 4 Juni in laat gaan.
Mag dit?

Beste Marjolein, bedankt voor je vraag. Wat vervelend om te horen dat je vlucht geannuleerd is. Het is momenteel (nog) niet mogelijk bij Transavia om direct voor een terugbetaling van de ticketkosten te kiezen als je vlucht vanwege het coronavirus geannuleerd is. Dit is mogelijk vanaf 4 juni en vanaf dat moment kun je kiezen om je geld terug te krijgen. Als passagier heb je hier ook recht op, volgens Verordening 261/2004. Stuur gerust een bericht als je verder nog vragen hebt! ~Anouk

Joris van Voorthuizen

Bij ons zelfde verhaal.Transavia wil gecancelde vlucht niet terugbetalen omdat vlucht voor 4 juni zou moeten hebben plaatsgevonden. Lijkt mij dat de Europese Verordening geen ruimte biedt voor dit soort willekeurige datum beperkingen door vliegmaatschappijen. Klopt dat?

Dat klopt, Joris! Op basis van Verordening 261/2004 heb je altijd recht op een terugbetaling van de ticketkosten of een vervangende vlucht als je vlucht geannuleerd is. Hopelijk kun je eruitkomen met Transavia! ~Anouk

Ruud

Goedenavond
Onze vluchten met TAP AIR Portugal zijn geannuleerd. Inmiddels hebben we een “coronavoucher” ontvangen voor 120% van de ticketprijs. Prima! Echter hebben we geen voucher/terugbetaling van onze gereserveerde stoelen ontvangen. Hebben we daar geen recht op of toch wel?

Dorothy

Beste mijnheer, mevrouw, 2 mei zouden wij met 6 personen naar New York vliegen met United Airlines. Deze vliegtickets hebben wij geboekt via Tix.nl. Op 16 april werd ons door Tix.nl via een email meegedeeld dat United Airlines de vlucht heeft geannuleerd ivm corona. Tix.nl zou checken bij de luchtvaartmaatschappij of wij in aanmerking komen voor restitutie en ons daarover mailen. Een en ander zou enkele weken in beslag kunnen nemen. Ondertussen zijn we 6 weken verder en wij zouden nu wel willen weten wat de status van deze kwestie is, Maar als wij Tix.nl proberen te contacteren is dat… Lees meer

peter boele

geachte heer mevrouw
we hadden een retourticket voor onze vriendin geboekt met visum voor 90 dagen van thailand bangkok naar amsterdam voor 2 maart en terug 30 april maar helaas terug 30 april geannuleerd via eva air,we hadden via vliegticket.com geboekt en tot nu toe geen ankele reaktie,ze zijn via telefoon of email niet te bereiken wat kunnen we doen mvg peter

Beste Peter, bedankt voor je vraag. Wat vervelend om te horen dat je geen contact krijgt met Vliegticket.com. Door de enorme drukte kan het voorkomen dat je later een reactie vanuit Vliegticket.com ontvangt. Je kunt eventueel ook contact opnemen met EVA Air, aangezien de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor de betaling. Ik wens je veel succes Peter! ~Anouk

Ludo

Helaas, vlucht geannuleerd. Eerstvolgende vlucht bijna 300% duurder :(. Mag dit zomaar? Dit zijn toch geen vergelijkbare vervoersvoorwaarden? Ik begrijp best dat het recht op compensatie in deze Corona tijd niet geldt, maar de tarieven zo extreem verhogen voelt dat je als burger dubbel gepakt wordt. Wat zijn je rechten?

fam. czudar

Beste meneer/mevrouw, Wij zouden op 31 mei 2020 naar Hongarije reizen met mijn man. De reis is door KLM gecanceld. Er werd aangeboden Wij hebben de reis via Vliegtickets.nl geboekt. Wij zijn op kwetsbare leeftijd met verschillende aandoeningen en wij kunnen niet gaan reizen vanwege besmettingsgevaar. Wij willen graag ons geld terug, maar na een hele aantal emails hebben wij onderstaande antwoord gekregen. Zou u a.u.b. ons kunnen adviseren hoe wij ons geld zouden kunnen terug krijgen. Bvb. dank voor de moeite Wij Onze backoffice afdeling heeft jouw boeking in behandeling genomen en zij geven aan dat het echt niet… Lees meer

Sabine Joos

Beste,

Onze vlucht naar Spanje staat geboekt op 30 juni om 10u, Ryanair vraagt nu om de vlucht te nemen om 8u.
Moet ik deze wijziging aanvaarden terwijl ik weet dat de vlucht toch zal moeten geannuleerd worden vermits Spanje zijn grens niet opent voor 1 juli

Beste Sabine, bedankt voor je bericht. Is de vlucht van 30 juni om 10 uur geannuleerd door Ryanair? Als dat het geval is, kun je ervoor kiezen om de vervangende vlucht te accepteren of de ticketkosten van je vlucht terugvragen. In het nieuws is inderdaad aangegeven dat toeristen weer welkom zijn vanaf 1 juli. Wellicht heeft Ryanair de vlucht verschoven zodat jullie alsnog op 1 juli het land binnenkomen? Ik wens jullie veel succes! ~Anouk

Janssen

Hoi, We zouden 10 juli met t gezin naar Bali vliegen met Korean Air. (Geboekt in januari dit jaar) De vlucht gaat vooralsnog door. – Nu is er een ticket change/refund guideline geldig voor periode waarin 10 juli valt. Echter ik begrijp niet wat de mogelijkheden en rechten zijn als we ons geld terug willen. Wat betekent bv Refund Penalty Waiver? Is dit een refund van onze ticketkosten? – Men geeft ook een voucher echter de heenvlucht moet binnen de 12 mnd vallen en dat gaat niet lukken ivm dat de zomervakantie volgend jaar later valt. Dus dat is geen… Lees meer

Beste Janssen, bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat jullie nog geen antwoorden hebben van BudgetAir. In zo’n vervelende situatie wil je graag duidelijkheid hebben. Bij een annulering kun je bij Korean Air een voucher ontvangen die je kunt gebruiken voor een nieuwe vlucht (die aan verschillende voorwaarden moet voldoen) of via BudgetAir aangeven dat je een terugbetaling van de ticketkosten wilt. Normaal gesproken betaal je een ‘boete’ als je om een terugbetaling van de ticketkosten vraagt. Dit is echter nu niet het geval. Uitleg over de Refund Penalty Waiver kun je hier vinden: https://www.koreanair.com/global/en/ticket-information/ticket-services/refund-penalty/. Mocht je… Lees meer

Janssen

Hoi Anouk, mag ik je bellen want ik heb nog steeds vragen hierover. Is gemakkelijker dan via deze mail denk ik. Ik hoor t graag. Dank!

Janssen

Hoi, inmiddels hebben we zoals Buget Air zegt een kleine vluchtwijziging doorgekregen: de vlucht gaat ipv Amsterdam-Seoel-Denpasar en retour alleen nog maar van Amsterdan naar Seoel en terug. En heenvlucht is 1 dag later. Ze zeggen hier geen invloed op te hebben op de wijziging en ook geen alternatieve vluchten te hebben gekregen van Korean Air. Maar wij willen helemaal niet naar Seoel op vakantie. Ik heb nu een mail gestuurd dat we daar niet mee akkoord zijn en een refund willen van alle kosten voor de tickets. Heb ik in dit geval recht op teruggave van alle ticket kosten?… Lees meer

Hoi Yvonne, het is begrijpelijk dat je liever niet meer op vakantie wilt gaan. Helaas heb je geen recht op een teruggave van de ticketkosten als je op eigen initiatief de vlucht annuleert. Hopelijk begrijpt Budget Air de situatie en kunnen zij alsnog iets voor jullie betekenen door bijvoorbeeld de vluchten om te boeken naar een geschikter moment. Voor het antwoorden op jouw verzoek tot een terugbetaling van de ticketkosten is geen deadline vastgelegd. Door de drukte bij reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen kan het voorkomen dat je langer moet wachten. Misschien kun je proberen om op een heel gek tijdstip proberen… Lees meer

Martin

Beste Lezer,
Wij hebben een reis via KLM geboekt naar New York City, vertrek 19 augustus 2020 voor een week. Gezien de omstandigheden in NYC, vinden wij het niet prettig om hier naartoe te gaan met 7 personen en zouden graag onze reis annuleren en ons geld terugkrijgen. Deze reis is eind Februari geboekt. Wat zijn je rechten als consument in dit geval? KLM geeft aan dat je een voucher kan krijgen, maar spreekt niet op haar website over (kosteloos) annuleren en een full refund.

Nys

Beste Mijn vrouw en ik hebben online een verblijf geboekt in Valencia bij TUI (via https://www.tui.nl/) vanaf 05/04/2020 voor 6 nachten in hotel Primus. Wij hebben alleen het verblijf in het hotel geboekt bij TUI, want voor de vlucht hebben wij tickets geboekt bij “Cheaptickets”. TUI heeft ons – ter compensatie van het verblijf dat door TUI geannuleerd werd ingevolge de coronacrisis – een voucher voorgesteld dat 1 jaar geldig is (tot 7-4-2021). Onze vraag: als wij geen gebruik maken van deze voucher, mogen wij dan het bedrag dat wij reeds betaald hebben voor ons verblijf (875,00 euro) terugeisen van… Lees meer

monica meeuwsen

goedenavond,mijn partner en ik zouden 29 juli naar Corsica vertrekken met eurowings,die heeft vandaag een mail gestuurd met de mededeling dat de heenvlucht gecanceld is.(wel dik betaald)vind dit diefstal.
de terug vlucht staat wel open !!
wij kunnen dus niet heenvliegen,hetgeen ons een truc lijkt om ons af te schepen met een voucher!
wij willen simpelweg ons geld terug,om vervolgens met de auto te gaan….help please.
vluchtnummer EW9432 heenvlucht 29 juli 2020
p.s zuur verdiend geld laten wij ons niet afnemen !! zij als onderdeel van Lufthansa met staatssteun…wij harde werkers !

Mirjam

Beste lezer, Wij hadden vliegtickets bij Wizzair geboekt. Omdat Wizzair weer vliegt, maar Macedonie, waar we naar toe zouden gaan, nog geen Nederlanders toelaat, of evt met 2 weken quarantaine, hebben we besloten de vlucht te annuleren. Op de website van Wizzaior staat dat er dan annuleringskosten betaald moeten worden (60 euro per persoon, per vlucht). Daarmee waren we akkoord, want dan zouden we alsnog een groot deel van ons geld terug krijgen. Na annuleren blijkt dat we geen geld terug krijgen, maar dat het tegoed gestort wordt op een Wizzair account. Het tegoed dient binnen 90 dagen gebruikt te… Lees meer

Edith

Beste heer, mevrouw,

Ik heb een paar maanden geleden bij tix.nl 2 retour tickets naar Canada geboekt voor half mei. Tix.nl heeft ons netjes mails gestuurd om ons op de hoogte te houden van de voorgang en hebben uiteindelijk een voucher gehad. Prima, heb ik geen probleem mee want we gaan daar elk jaar naar toe. Nu hebben we alleen niet de kosten voor de administratiekosten en gereserveerde stoelen terug gekregen. Is dit juist? Dank u voor uw antwoord.
Groet, Edith en Wim Blokland

Beste Edith, bedankt voor je bericht. Wat fijn om te horen dat alles goed geregeld is via Tix.nl! De waarde van de voucher hoort inclusief alle extra’s, zoals de gereserveerde stoelen, te zijn. Wellicht kun je hierover nog een bericht sturen naar Tix.nl, zodat ze een aangepaste voucher kunnen sturen. Mocht je verder nog vragen hebben, dan hoor ik het graag! Veel succes. ~Anouk

Edith

Bedankt voor je antwoord. Ik ga zeker even een mail sturen. Zijn ze wettelijk verplicht om deze kosten ook te vergoeden?

Goed om te horen Edith! Ze zijn verplicht om de volledige ticketkosten (inclusief extra’s) terug te betalen. Het kan overigens wel voorkomen dat je een aparte voucher voor de extra kosten ontvangt, zoals bij sommige luchtvaartmaatschappijen het geval is. ~Anouk

shanta

Op 13 maart werd onze vlucht naar Miami heendatum 26/3 en terugreis 7 april door de KLM geannuleerd. Destijds had je een mogelijkheid voor een refund of voucher. wij kozen voor een refund en hebben dit netjes via hun site aangevraagd zowel voor onze ticketkosten, alsook voor de extra opties bagage en extra opties comfort seat. Sedertdien ben in met de KLm in het weer en wordt aan het lijntje gehouden.Ik krijg niet de gemaakte kosten voor bagage en comfort seats terug, maar kan hier een voucher voor krijgen dat ik voor datum boeking dien te gebruiken, let de voucher,… Lees meer

Beste Shanta, bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat je vlucht geannuleerd is. Je hoort een volledige teruggave van de ticketkosten te krijgen, ook inclusief extra opties als bagage en stoelreserveringen. Dit staat ook aangegeven op de website van KLM. Heb je hierover al telefonisch contact gehad met KLM? ~Anouk

Stefanie

Beste mevrouw/ meneer,
Ik heb eind januari via Ryanair 3 retour vluchten geboekt(1 boeking) naar Mallorca in augustus. Nu hebben wij vorige week bericht gekregen dat onze terugvlucht (20 augustus) geannuleerd is. Kunnen wij onze heenvlucht dan ook annuleren?
Alvast bedankt voor uw reactie.

H.bakker

Wij zouden vliegen van Guam naar Amsterdam. China airline heeft de vlucht van Guam naar Taipei afgelast .

Erik Verschoor

Beste Mr, Mevr, Wij hebben via Gate1.nl (tussendienst) onze vliegtickets in feb geboekt en in Mei kregen wij te horen dat de reis via Air Europe was afgelast wegens corona. Hierdoor hebben wij helaas de geboorte van ons neefje gemist. Maarja, wat doe je eraan. Wij wachten inmiddels al sinds eind juni op de teruggave van de vliegtickets. Wij kregen na een maand bericht dat het wat tijd zou duren voordat dit in orde was. Het is echter nu al drie maanden later en nog steeds niks terug. Daarom de volgende twee vragen: 1. Wanneer je een officiele brief stuurt… Lees meer

Customercare

Beste Erik & Romi. Bedankt voor voor jullie reactie. Wat vervelend dat jullie in deze situatie terecht zijn gekomen! Wanneer een passagier zelf een brief stuurt en Air Europe daar niet op reageert, zitten er helaas geen consequenties aan. Dat komt omdat je als passagier daar geen eisen aan kunt koppelen zodat zij in gebreke blijven. Deze mogelijkheid heeft een juridisch dienstverlener wel. Je kunt natuurlijk wel blijven aandringen bij hen en hopen dat zij alsnog reageren en meewerken om de ticketprijs terug te betalen. Wat betreft de kosten zoals, zij mogen geen extra administratiekosten berekenen. Zij behoren de oorspronkelijke… Lees meer

Vragen? Chat of bel