Luchthaven vertraging
17 april 2023

Coronacontroles geen excuus voor vertragingen, luchtvaartmaatschappij moet betalen

Over de corona-app en vaccinatiecontroles

Op 15 april 2023 heeft TAP Air Portugal, een Portugese luchtvaartmaatschappij, compensatie uitbetaald aan 54 passagiers die hun aansluitende vlucht hadden gemis in juli 2021. De vertragingen ontstonden door de extra tijd die nodig was voor de verplichte controle van coronacheck-app en vaccinatiebewijzen.

Hoewel TAP Air Portugal aanvankelijk beweerde niet verantwoordelijk te zijn voor deze vertragingen, omdat ze volgens de luchtvaartmaatschappij werden veroorzaakt door externe factoren, hebben de passagiers uiteindelijk wel compensatie ontvangen.

Zomer van 2021: controle op Corona

Tijdens de zomer van 2021 waren er strikte regels voor reizen naar het buitenland vanwege de coronapandemie. Reizigers moesten kunnen bewijzen, dat ze gevaccineerd waren of recentelijk hersteld van Covid-19. Dit controleproces nam extra tijd in beslag, waardoor vluchten van TAP structureel later vertrokken vanaf Amsterdam naar Lissabon.

De vertragingen waren niet zo ernstig, het ging om 45 minuten, maar het effect was groot. Doordat de vluchten van TAP vertraagd uit Amsterdam vertrokken, misten sommige passagiers hun aansluitende vlucht in Lissabon. Dit heeft er voor gezorgd dat sommige passagiers 24 uur later dan gepland op hun eindbestemming aankwamen.

Controles verplicht en geldig voor iedereen

TAP Air Portugal verweerde zich door te stellen dat deze vertragingen buiten hun invloedsfeer vielen, omdat ze het gevolg waren van externe factoren. Echter, dat zagen wij anders. Passagiers benaderden ons om TAP verantwoordelijk te stellen voor de vertragingen en een vergoeding te krijgen. Wij vonden dat TAP wél verantwoordelijk was voor de vertragingen, omdat de airline van tevoren op de hoogte was van de coronacontrole.

Tijdens de coronajaren was het reizen met een coronapas en de controle hierop inherent aan het voeren van een luchtvaartonderneming. Dit kan je vergelijken met de verplichting in de horeca, dat er alleen gasten mochten binnenkomen bij controle van de coronapas.

Het is ons gelukt om zonder tussenkomst van een rechter, TAP Air Portugal te overtuigen van ons standpunt. De 54 passagiers hebben compensatie gekregen voor hun vertraging en gemiste aansluiting.

Heb jij een soortgelijke situatie meegemaakt? Wellicht heb jij recht op compensatie van de luchtvaartmaatschappij. Wij kunnen je hierbij helpen. Check onze calculator en we vertellen je direct waar je recht op hebt.

Laat geen geld liggen

Ga jij binnenkort vliegen? Geef je vluchtnummer dan alvast aan ons door. Dat kan hieronder. Heb je recht op vergoeding, dan nemen wij contact met je op. Het zou zonde zijn om geld te laten liggen.

Geschreven door

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie. Bekend van VPRO, NOS, Emerce en AD.

Meer over Jerrymie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding