Notice: Undefined index: sun in /var/www/euclaim.nl/private_html/wp-content/mu-plugins/coresitefunctionality/classes/Utils/OfficeHours.php on line 26

Notice: Trying to access array offset on value of type null in /var/www/euclaim.nl/private_html/wp-content/mu-plugins/coresitefunctionality/classes/Utils/OfficeHours.php on line 26

Notice: Undefined index: sun in /var/www/euclaim.nl/private_html/wp-content/mu-plugins/coresitefunctionality/classes/Utils/OfficeHours.php on line 27

Notice: Trying to access array offset on value of type null in /var/www/euclaim.nl/private_html/wp-content/mu-plugins/coresitefunctionality/classes/Utils/OfficeHours.php on line 27

Notice: Undefined index: sun in /var/www/euclaim.nl/private_html/wp-content/mu-plugins/coresitefunctionality/classes/Utils/OfficeHours.php on line 28

Notice: Trying to access array offset on value of type null in /var/www/euclaim.nl/private_html/wp-content/mu-plugins/coresitefunctionality/classes/Utils/OfficeHours.php on line 28
ANVR naar rechter om luchtvaartmaatschappijen corona-betalingen af te dwingen

ANVR naar rechter om luchtvaartmaatschappijen corona-betalingen af te dwingen

De reisbrancheorganisatie ANVR stapt naar de rechter om luchtvaartmaatschappijen terugbetalingen af te dwingen voor geannuleerde vluchten vanwege het coronavirus. Royal Air Maroc is als eerste aan de beurt.

uitzicht vanuit vliegtuigraam

Recht op teruggave van ticketkosten voor geannuleerde vlucht vanwege corona

In tijden van het coronavirus (COVID-19) hebben vliegtuigpassagiers recht op teruggave van de ticketkosten (inclusief bijgeboekte services) in de vorm van geld of een voucher. De Europese Commissie heeft luchtvaartmaatschappijen in mei hier nogmaals op gewezen.

Luchtvaartmaatschappijen laten passagiers gedupeerd door corona te lang wachten

Veel passagiers wordt alsnog alleen een voucher aangeboden, maar luchtvaartmaatschappijen moeten ook altijd een mogelijkheid tot terugbetaling bieden. Ook in tijden van het coronavirus. De afgelopen maanden hebben diverse luchtvaartmaatschappijen hun klanten veel te lang laten wachten en niet goed geïnformeerd. Sommige luchtvaartmaatschappijen bieden zelfs geen enkele teruggave aan, ook niet na afloop van de voucherperiode, houden een deel van het bedrag in of berekenen normale annuleringskosten. Voor ANVR-bedrijven is de maat vol en ligt via de rechtbank een eerste vordering klaar voor Royal Air Maroc.

Sommige terugbetalingen aan ANVR-reisorganisatoren duren te lang

Diverse luchtvaartmaatschappijen hebben bedragen al terugbetaald of concrete toezeggingen gedaan, maar bij een aantal is dit niet het geval. Dit geeft ook problemen bij ANVR-reisorganisatoren, want als zij geen terugbetaling ontvangen van de luchtvaartmaatschappij, kunnen zij na verloop van de SGR-voucher in de problemen komen met het terugbetalen aan de klant.

“Royal Air Maroc heeft van ons nog enkele dagen respijt gekregen om de dagvaarding te voorkomen, maar dat leverde niet het noodzakelijke resultaat en dus gaat de dagvaarding uit”, aldus Walter Schut, adjunct-directeur van de ANVR. “Zij zijn niet de enige helaas. Ook is ons geduld op voor Aeroflot, El Al, Air Transat en nog andere airlines.” 

De rechtzaak tegen Air Maroc legt mogelijk druk op de andere luchtvaartmaatschappijen om tot betaling over te gaan.

Vorig nieuwsitem
Oranje reisadvies voor Griekse eilanden door toename coronabesmettingen
Volgende nieuwsitem
Corona teststraat Schiphol gesloten door gebrek aan capaciteit
10 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Yvonne en Sander Broekhof
5 maanden geleden

Onze vliegreis (geboekt in oktober 2019) met Easyjet (geboekt via Cheaptickets) in mei is door de maatschappij geannuleerd. In totaal heb ik 412,88 betaald, ik heb nu 2 bedragen terug gehad (vandaag) maar mis in totaal nog 80 euro. Het kan toch niet zo zijn dat ik moet opdraaien voor de reserverings- en bijkomende kosten? volgens mij moeten zij deze ook terug betalen.
Ik zoek informatie, maar zie door de bomen het bos niet meer. Is er iemand die hetzelfde probleem heeft of heeft meegemaakt?

Editor
Customercare
5 maanden geleden

Hoi Yvonne, bedankt voor je bericht. Fijn dat je in ieder geval al wel restitutie hebt gehad. Op die € 80 na dan. Het enige wat niet vergoed hoeft te worden zijn de vooraf vermelde administratie-boekings-reserveringskosten. Die handeling is indertijd daadwerkelijk verricht. Bagagekosten en stoelreserveringskosten dienen wel vergoed te worden. Meer informatie hierover kun je vinden op de site van ons ‘zusje’Miss Casey https://www.misscasey.com/nl/rechten/extra-gemaakte-kosten-door-corona/ Ook zijn zij telefonisch bereikbaar op 088 0066444 Succes! ~Hedy

Yvonne en Sander Broekhof
5 maanden geleden
Reply to  Customercare

super bedankt. Ik ga kijken of die 80 eutjes terecht zijn of dat er toch nog iets meer uitgekeerd dient te worden.
Fijn dat jullie er zijn! Voor ons (wederom toekomstig) passagiers 🙂

Editor
Customercare
5 maanden geleden

Heel graag gedaan, Yvonne! 🙂 ~Hedy

Hanneke
6 maanden geleden

Wij hebben in begin mei zelf onze vliegtickets geannuleerd bij Corendon. Ik wist dat ik hier voor een bedrag moet betalen en ben daar ook akkoord mee gegaan. Ze hebben mij toen verteld dat ik het rest bedrag over twee maand terug zou krijgen.
Helaas is het nu november en heb nog steeds niks ontvangen. Heb al meer als 20 mails gestuurd en tientallen telefoontjes.
Maar krijg geen antwoord en geen geld.

Editor
Customercare
6 maanden geleden
Reply to  Hanneke

Hallo Hanneke, dank je voor je bericht. Wat vervelend dat je niets meer hoort, terwijl de toezegging van restitutie voor een deel van het ticketbedrag allang is gedaan. Volgens de EU regelgeving kunnen wij daar helaas niet behulpzaamm bij zijn omdat je zelf hebt geannuleerd. Volgens de regelgeving gelden dan de voorwaarden zoals vermeld op het ticket. Echt vervelend! We hebben wel gemerkt dat terugbetaling nu veel langer duurt dan gebruikelijk. Maar dat als er een toezegging is, er over het algemeen wel een betaling volgt. Ik duim voor je dat het goed komt! Veel succes!~Hedy

Willeke
7 maanden geleden

Ik heb geboekt via cheaptickets om op 24 juni jl naar Milaan te vliegen met 2 personen. Krijg moeilijk tot geen contact en tot op heden geen geld terug gekregen.
Wat kan ik nog meer doen om mijn geld terug te krijgen?

Editor
Customercare
7 maanden geleden
Reply to  Willeke

Beste Willeke, wat vervelend dat je geen of moeilijk contact krijgt met Cheaptickets en dat je je geld nog niet terug hebt ontvangen. Ik kan je verwijzen naar onze dochteronderneming MissCasey. Zij kunnen jou behulpzaam zijn in het terugvorderen van de ticketprijs, want daar heb je recht op. Via de volgende link kun je de claim bij hen indienen: https://www.misscasey.com/nl/extra-kosten-vanwege-coronacrisis/##bottom. Heb je nog vragen? Bel ze dan even op 088-0066444. ~ Linda.

T. Soylu
7 maanden geleden

Hoe zit het met tickets naar oranje gebied zoals Turkije.
In het geval van zelf annuleren.
Ik heb tot op heden nog niks gehoord van Corendon Airlines.

Editor
Customercare
7 maanden geleden
Reply to  T. Soylu

Beste T. Soylu, wat vervelend dat je nog niets hebt gehoord van Corendon Airlines. Wanneer je zelf je ticket annuleert wordt er qua restitutie gekeken naar de ticketvoorwaarden. Welk bedrag je dan terug ontvangt hangt af van die voorwaarden. Corendon dient jou te informeren over deze voorwaarden. Soms worden die ook al meegestuurd op het moment dat je jouw ticket boekt. Wellicht kun je op jouw boekingsbevestiging de voorwaarden terugvinden? Je hebt pas recht op volledige teruggave van de ticketprijs wanneer de vliegtuigmaatschappij jouw vlucht annuleert en niet uitvoert. Wij merken dat de reacties vanuit vliegtuigmaatschappijen momenteel langer duren dan normaal in verband met drukte als gevolg van Covid-19. Ons advies is om Corendon Airlines een herinnering te sturen op jouw verzoek, of wellicht even te bellen om na te vragen wat de status is van jouw ingediende restitutie. Hopelijk krijg je snel een reactie! ~Linda.

Vragen? Chat of bel