Extra gemaakte kosten bij vluchtannulering

Vooral bij vluchtannuleringen komt het geregeld voor dat je als passagier opgezadeld wordt met extra kosten. Is er snel duidelijkheid over je nieuwe vlucht, die bijvoorbeeld twee uur later vertrekt, dan valt het wachten nog mee. Je koopt een broodje en een kopje koffie. Maar wanneer het chaos is op de luchthaven door een staking of onverwachte storing, is een vliegtuigmaatschappij moeilijker te bereiken. Dan kan het langer duren voordat je een vervangende vlucht krijgt en kunnen de kosten dus hoger oplopen. Jij hoeft echter niet voor deze kosten op te draaien. EUclaim legt uit hoe dat zit.

passagiers slapen op het vliegveld

Hotelkosten bij geannuleerde vlucht

Heb je een overnachtingsplek nodig omdat je vlucht geannuleerd is en is de vliegtuigmaatschappij niet in staat dit voor je te regelen? Dan mag je zelf een hotelkamer boeken. Het is hierbij wel belangrijk dat je geen suite in een vijfsterrenhotel boekt, maar het bij een twee- of driesterrenhotel houdt. Je hoeft dus niet gedwongen de nacht op de koude vloer van het vliegveld door te brengen. Ook kosten voor extra maaltijden en taxikosten kun je terugkrijgen. Je hebt recht op deze verzorging zolang de vertraging duurt. Kun je door omstandigheden pas twee of drie dagen later een vlucht krijgen? Dan moet de vliegtuigmaatschappij gedurende deze dagen jouw verblijf bekostigen.

Voorbeeld: Vanwege een orkaan zit je vast in Miami en gaan er geen vluchten terug naar Amsterdam. De vliegtuigmaatschappij regelt een hotel voor je inclusief je maaltijden. Je kunt pas drie dagen later naar huis vliegen. Je hebt vanwege de orkaan géén recht op een vergoeding voor het tijdsverlies maar wel op verzorging, zoals de vliegtuigmaatschappij ook heeft geregeld.

Extra gemaakte kosten bij vertraging of annulering

Loopt je vlucht een lange vertraging op door bijvoorbeeld een technisch mankement of operationele problemen? Ook dan kan een vertraging lang duren. Vanaf twee uur vertraging heb je recht op wat te eten en drinken. Duurt de vertraging zo lang dat je de nacht op het vliegveld moet doorbrengen? Dan heb je ook recht op een hotelovernachting inclusief vervoer. De vliegtuigmaatschappij regelt dit helaas niet altijd. Je kunt dit dan gerust zelf betalen en later terugvragen. EUclaim helpt je bij je claim voor vergoeding bij vertraging in combinatie met eventuele extra gemaakte kosten.

Voorbeeld: Je vlucht vanuit Heraklion naar Amsterdam loopt een vertraging op van meer dan 24 uur door een technisch probleem met het vliegtuig. Je krijgt geen contact met de luchtvaartmaatschappij. Je mag nu zelf een hotel boeken voor een extra overnachting. Bij thuiskomst kun je de vergoeding voor de vertraging in combinatie met de extra gemaakte hotel-, vervoers- en maaltijdskosten terugvragen via EUclaim.

 

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Welke vliegtuigmaatschappij gebruikt de prettigste vliegtuigen?
Volgende blogartikel
De geschiedenis van de Nederlandse luchtvaart
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding