Vrouw wachtend op luchthaven op vertraagde vlucht

Hotelkosten bij geannuleerde vlucht

Is uw vlucht geannuleerd en heeft u minimaal €250,- hotelkosten moeten maken? Controleer direct of u dit terug kunt krijgen.
Check wat ik terug kan krijgen

779.531 tevreden passagiers

Mijn vlucht is geannuleerd, hoe zit het met hotelkosten?

U staat al op het vliegveld en hoort dat uw vlucht geannuleerd is. Of u wilt vertrekken vanaf uw reisbestemming, maar uw vlucht is gecanceld. U zult dus noodgedwongen een hotel moeten zoeken of langer in uw hotel moeten blijven.

Hoe zit het met de kosten die u moet maken om te overnachten?

Gaat u nog op reis, dan heeft u wellicht al voor hotelovernachtingen betaald. Dit terwijl u door de annulering van uw vlucht hier uiteindelijk geen gebruik van kunt maken. Kunt u ook deze kosten ook claimen?

We leggen u graag uit wat uw rechten zijn bij annulering.

Hotelkosten in afwachting van uw vlucht

Bent u door de annulering gestrand in het buitenland of op een vliegveld? Volgens het Verdrag van Montreal heeft u recht op verzorging, waaronder overnachtingen, maaltijden en communicatiemogelijkheden. Zelfs als de annulering niet de schuld is van de luchtvaartmaatschappij, blijft uw recht op verzorging bestaan en moet de luchtvaartmaatschappij u helpen. Niet alleen met een vervangende vlucht, ook (hotel)overnachtingen vallen hieronder.

Het Verdrag van Montreal geldt vrijwel overal op de hele wereld. Daarnaast staan deze rechten ook vermeld in de Verordening 261/2004. Deze is gericht op Europa.

Het recht op overnachting kent limieten. Er zijn enkele belangrijke punten om rekening mee te houden.

Verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij

In de meeste gevallen is het de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij om een hotelovernachting te regelen en te betalen voor gestrandde passagiers. De luchtvaartmaatschappij moet redelijke inspanningen leveren om geschikte accommodatie te vinden.

Hotelovernachting moet redelijk zijn

Hoewel de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor de kosten van de hotelovernachting, betekent dit niet dat passagiers recht hebben op elk hotel tegen elke prijs. De luchtvaartmaatschappij is verplicht om redelijke kosten te maken voor de accommodatie. Wat als redelijk wordt beschouwd, kan variëren afhankelijk van de omstandigheden, zoals de locatie en beschikbaarheid van accommodaties.

Vergoeding hotel bij annulering vlucht

Het is belangrijk op te merken dat als de luchtvaartmaatschappij geen hotelovernachting voor u regelt, u zelf een hotel kan boeken en de kosten later kan claimen. In dit geval is het verstandig om bonnetjes en bewijs van de gemaakte kosten te bewaren. 

Naast maximaal 600 euro compensatie voor de geannuleerde vlucht, kunt u ook hotelkosten (en eten en drinken) claimen via EUclaim. Tenminste, als de kosten redelijk te noemen zijn en het bedrag minimaal 250 euro is.

Wat als vlucht geannuleerd wordt, maar het hotel is al geboekt?

Hoe zit het met al gemaakte hotelkosten? Stel dat uw heenvlucht geannuleerd wordt en u heeft alle hotels al geboekt. U mist overnachtingen waarvoor u al betaald heeft.

Of u recht heeft op een schadevergoeding van deze hotelkosten is afhankelijk van uw boeking.

  1. Heeft u een pakketreis geboekt bij een reisorganisatie? Dan kunt u via uw reisorganisatie een restitutie krijgen voor de gemiste hotelovernachtingen
  2. Heeft u de hotels geboekt los van uw vliegticket? Dan kunt u de kosten niet op de airline verhalen

Heeft u zelf de hotels geboekt, probeer dan de hotels te annuleren en uw geld terug te krijgen. Lukt dit niet, dan zijn de kosten voor uw eigen rekening. Wel kunt u proberen deze kosten alsnog vergoed te krijgen via uw reis- of annuleringsverzekering.

Claim hotelkosten en tot € 600,- vergoeding voor de annulering van uw vlucht

Als uw vlucht geannuleerd is en de airline kan hiervoor verantwoordelijk gesteld worden, dan kunt u een claim indienen voor de annulering. Daarnaast kunt u ook vanaf 250 euro hotelkosten claimen die u heeft moeten maken in afwachting van uw vlucht.

Heeft u niet de informatie gevonden die u zocht?

Kijk of uw vraag niet al is beantwoord tussen de veelgestelde vragen, of neem contact op met ons over uw specifieke situatie.

14467 passagiers hebben EUclaim een score van 4,4 uit 5 gegeven op Trustpilot. Lees hoe deze passagiers onze service hebben ervaren.

Bekijk 14467 ervaringen

Gecontroleerd door

Tjitze Noorderhaven is uitvoerend directeur bij EUclaim en is een bekende naam in de luchtvaartindustrie. Hij verschijnt al tientallen jaren in vooral buitenlandse media om duiding te geven aan EU Verordening 261.

Meer over Tjitze
Vragen? Chat of bel