Luchthaven vertraging

Vervolgschade door vluchtvertraging

Een vertraagde vlucht kan heel wat meer gevolgen hebben dan alleen een latere aankomst. Je staat bijvoorbeeld voor een dichte autoverhuur, je mist de inscheping van je cruise of een geboekte excursie. Heel vervelend natuurlijk want dit levert jou extra ‘schade’ op! Ook voor dit soort vervolgschade bestaan er regelingen. We leggen het uit.

Vliegtaks verhoogd

Extra gemaakte kosten bij vertraging

Als je vlucht een paar uur of zelfs langer vertraagd is krijg je te maken met extra kosten zoals eten en drinken en soms zelfs een hotel. In principe is de vliegtuigmaatschappij verplicht om dit voor je te regelen onder het ‘recht op verzorging’ in Verordening 261/2004 en het Verdrag van Montreal. Wanneer zij dit niet doen mag je het zelf voorschieten. Bewaar dan goed de bonnetjes en je instapkaarten om deze kosten later terug te vragen bij de vliegtuigmaatschappij. Recht op verzorging heb je áltijd bij vertragingen vanaf twee uur voor vluchten die onder Verordening 261/2004 vallen. Ook als een vlucht vertraagd is door een buitengewone omstandigheid.

Stel: Je bent met je gezin op vakantie en je vlucht is vier uur vertraagd. Er worden geen vouchers uitgedeeld door de vliegtuigmaatschappij. Je mag nu wat te drinken en eten kopen voor jezelf en je gezin. Bewaar de bonnetjes en je instapkaarten. De kosten kun je later terugvragen.

Heb jij een vlucht geboekt? Je hebt altijd kans dat deze niet volgens plan verloopt. Geef je vluchtnummer en -datum door, dan houden wij voor je bij of jij in aanmerking komt voor een vergoeding. Kun je claimen? Dan ontvang je van ons een bericht.

Vervolgschade door vertraagde of geannuleerde vlucht

Wanneer je met een behoorlijke vertraging aankomt op je bestemming kan het zijn dat je reserveringen of andere geboekte excursies misloopt. Dit noemen we vervolgschade. Ook in het geval van vervolgschade kun je de vliegtuigmaatschappij hiervoor aansprakelijk stellen. Het maakt niet uit of de vertraging of annulering van je vlucht door een buitengewone omstandigheid is ontstaan. Het is hierbij wel belangrijk dat je ook extra kosten hebt moeten maken. Mis je bijvoorbeeld je huurauto omdat de verhuurplek dicht is? Neem dan een taxi en haal waar mogelijk later je auto op. Is je vlucht geannuleerd? En zit er een nacht tussen de volgende vlucht? Dan heb je vaak ook recht op de vergoeding van je gemaakte hotelkosten en vervoer naar en van het hotel. Deze extra gemaakte kosten kun je samen met je claim voor een vergoeding indienen bij EUclaim.

Stel: Je komt met een vertraging van zes uur aan op je vakantiebestemming. Het is middenin de nacht en het autoverhuurbedrijf is gesloten. Je mag nu een taxi nemen naar je verblijfadres om de auto een dag later alsnog op te halen. Deze taxikosten kun je terugvragen bij de vliegtuigmaatschappij.

Recht op vergoeding bij vluchtvertraging

Naast een vergoeding voor extra gemaakte kosten of vervolgschade heb je als passagier ook mogelijk recht op vergoeding voor het tijdsverlies onder Verordening 261/2004. Wanneer je vlucht met meer dan drie uur vertraging aankomt op je eindbestemming heb je mogelijk recht op een vergoeding tot €600 per persoon. Dit bedrag is afhankelijk van de vluchtafstand. Je vlucht moet wél onder Europese wet- en regelgeving vallen en daarmee moet je vanuit de EU vertrokken zijn of naar de EU vliegen met een Europese vliegtuigmaatschappij. Wanneer je vlucht vertraagd is door een buitengewone omstandigheid zoals slecht weer heb je helaas geen recht op een vergoeding voor het tijdsverlies.

Heb je vertraging opgelopen? Check hier of je in aanmerking komt voor een vergoeding.

32 Reacties
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Sef
10 dagen geleden

Paket vakantie geboekt van 12 dagen ( vliegtuig + hotel+ tranfer) vliegtuig door technische problemen weer teruggekeerd naar schiphol , volgende dag (21 uur later) heeft maatschapij voor ander vliegtuig gezorgd en zijn we naar antalya , turkije gevlogen, maar we zijn 1 dag verblijf in hotel kwijt , hadden hier wel voor betaald.
Kan ik deze 1 dag minder verblijf in hotel vergoed krijgen.maatschapij zegt dit is gevolgschade daar zijn wij niet verantwoordelijk voor.

Editor
Marit Reusachtig
10 dagen geleden
Reply to  Sef

Beste Sef, heb je al gecheckt of je in aanmerking komt voor en vergoeding? Dit kan op https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht. Met vriendelijke groet, Marit

Sef
5 dagen geleden

Ja ik krijg vertraging compensatie €400 per persoon.
Maar mijn vraag is krijg ik de 1 dag vergoed hotel ?

Editor
Marit Reusachtig
5 dagen geleden
Reply to  Sef

Beste Sef, Helaas kunnen wij daar niet in helpen. Dit ligt echt bij je reisbureau of je reisverzekering. Met vriendelijke groet, Marit

Louise
14 dagen geleden

Kan je in het geval van een geannuleerde vlucht ook gemist werk declareren? De eerstvolgende mogelijkheid is een dag later. Daardoor mis ik een grote opdracht (zzp-er). Kan ik daar iets mee?

Editor
Marit Reusachtig
12 dagen geleden
Reply to  Louise

Beste Louise, Helaas valt gemist werk niet onder de verordening 261/2004. Je kunt wel kijken of je in aanmerking komt voor een vergoeding op https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht. Met vriendelijke groet, Marit

Ruth
24 dagen geleden

Goedemiddag,
Wij hebben met onze hele familie (9 personen) meer dan 5 uur vertraging opgelopen op onze vlucht van Amsterdam naar Cairo. Ik begreep dat we in aanmerking kwamen voor vergoeding. Is deze vergoeding voor elk lid van onze familie?

Editor
Marit Reusachtig
12 dagen geleden
Reply to  Ruth

Goedendag, als u in aanmerking komt voor een vergoeding geldt dit inderdaad voor elk lid van uw familie behalve voor kinderen onder de twee jaar zonder eigen stoel. Met vriendelijke groet Marit

Koen
1 maand geleden

hoi.
onze vlucht van brussel naar panama had vertraging. (geboekt bij United)
hierdoor hebben we een later los geboekte vlucht van panama naar costa rica geboekt bij copa gemist. hierdoor hebben we nieuwe tickets moeten kopen. kunnen we deze kosten ook declaren bij United aangezien zij de oorzaak zijn van het missen van de vlucht,

groet Koen.

Beheerder
Tjitze Noorderhaven
1 maand geleden
Reply to  Koen

Beste Koen,

Helaas moet ik je teleurstellen. In dit geval kan je United niet aansprakelijk stellen omdat zij geen relatie hebben met jullie andere vlucht. Omdat jullie dit zelf hebben geboekt (los van United) valt het risico in dit geval bij jullie. Deze schade zullen jullie helaas zelf moeten dragen.

Busra
1 maand geleden

Hoi

Wij zouden de 24-07-2022
Vliegen vanuit Rotterdam met Corendon airlines
Ons vlucht is laatste minuut gecanceld (19:30) en zouden om 21:15 vliegen ze hebben eerst gezegd zoek zelf oplossing toen kwamen mensen tot opstand en heeft corendon hotels geregeld maar wij waren hen voor en hadden al geboekt. Er is gezegd dat we volgende dag om 6 uur weer aanwezig moeten zijn we zijn gegaan nergens een medewerker te bekennen geen vlucht geen vliegtuig tot 1 uur zitten bellen en geen gehoor. De staff van airport heeft overnachting geregeld voor ons en we hebben gehoord dat we dinsdag 10:00 mochten vliegen. De volgende dag ingecheckt en toch om 11 gevlogen met een ander vlucht maatschappij. Waar heb ik nu recht op ik wil ook emotioneel schade claimen zat daar met 3 kinderen waaronder 1 van 1 jaar. Hoe veilig is UK AIrlines ( oorlog land ) ik heb niet bij hun geboekt was wel de langste dagen in me leven. Er is gezegd dat we eten drinken enz zouden krijgen vervolgens droge brood met 1 drinken keuze of water of thee of koffie. Ik had zelf voor de familie van 8 pers premium tickets gekocht eindstand heb ik noodles gehad in de vliegtuig zo goed was het geregeld 🖕🏽. Ik wil voor de uiterste gaan o ja 2 verlof dagen die zijn ook naar de maan. Ik heb gejankt nooit meer met Corendon. ( ja wij waren ook overal op nieuws. )

Beheerder
Tjitze Noorderhaven
1 maand geleden
Reply to  Busra

Beste Busra,

Wij hebben de berichtgeving van de vlucht ook op het nieuws gevolgd. Wat een ontzettend vervelende ervaring. Hopelijk is alles na de landing wel goed gegaan. In dit geval heb je recht op financiële compensatie en vergoeding van de extra gemaakte kosten i.v.m. de vertraging. Ga naar onze claim calculator en vul de gevraagde gegevens in. Wij zullen je dan zo snel mogelijk helpen. Helaas is het niet mogelijk om emotionele schade te claimen. Ook al was dit een nare ervaring is het heel lastig om een geld bedrag op deze kwesties te zetten. Het enige wat we kunnen adviseren is om te proberen deze situatie achter u te laten en concentreren op de positieve kanten van de reis.

Arno
2 maanden geleden

Hoi,
Mijn vlucht van New York naar Orlando is geannuleerd en pas de volgend dag via Chicago naar Orlando met meer dan 24 uur vertraging. De hotelkosten en eten is door de luchtvaart maatschappij vergoed. (United Airlines) Die dag die ik gemist heb ,wel betaald aan auto en woning huur zonder daar gebruikt gemaakt te hebben. Kan ik deze kosten nu ook declareren.
Groet, Arno

Beheerder
Tjitze Noorderhaven
1 maand geleden
Reply to  Arno

Beste Arno,

Vervelend dat je vlucht is geannuleerd maar fijn dat de overnachting goed was geregeld. In het geval van het niet gebruik kunnen maken van de auto en woning zou je deze kosten voor die dag bij de verantwoordelijke luchtvaartmaatschappij kunnen declareren. Dit is wel een lastig traject omdat deze kosten sowieso gemaakt zouden worden. Mocht je extra kosten gemaakt hebben dit noodzakelijk waren vanwege de annulering kan je die ook declareren. Veel succes.

sabine
2 maanden geleden

Hoi ,

Kun je ook gemiste werkuren/ salaris derving declareren.
Door de annulering moeten wij van Sevilla naar Faro en een dag later pas terug vliegen naar Nederland.
Hierdoor heb ik mij op het werk moeten afmelden en kost mij dit werk/ vakantieuren

Beheerder
Lisanne Verbeek
2 maanden geleden
Reply to  sabine

Hoi Sabine, Je kunt een vergoeding claimen, maar geen salaris declareren. De vergoeding is een compensatie voor de gemiste tijd. Op onze website kun je checken of je recht hebt op een vergoeding: https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht ~Lisanne

Bas
3 maanden geleden

Hallo, mijn vlucht is gisteren 1u voor vetrek geannuleerd door Vueling via Schiphol waar het momenteel chaos is door alle problematiek rond personeelstekorten en beveiliging. Na meerdere uren op de luchthaven, heb ik een dag later een vlucht over Eindhoven naar andere stad in Italie kunnen vinden. Heb ik ook recht op terugvordering van 1700euro autoverhuurkosten als deze geboekt is via de luchtvaartmaatschappij via 3e partij? De 3e partij meldde me dat ik enkele minuten na de originele pickuptijd belde en daarom geen mogelijkheid had tot omboeking en dit geldt als ‘noshow’ en zelfs de auto niet 1 dag later alsnog kan halen.
Groet, Bas

Beheerder
Jolande Klompmaker
3 maanden geleden
Reply to  Bas

Beste Bas, wat vervelend dat jouw vlucht kort voor vertrek is geannuleerd. De kosten voor de auto kunnen wij proberen te claimen. Echter als in de voorwaarden van de verhuurder staat dat je tijdig moet doorgeven dat je de auto niet kunt ophalen, is het pech hebben en ben je de kosten kwijt. Je kunt een claim indienen via onze website http://www.euclaim.nl/extra-gemaalte-kosten/ ~Jolande

Jeremy
4 maanden geleden

Hallo, mijn vlucht met easyJet naar Kroatië werd geannuleerd. Ik kan er op Schiphol achter.. Ik kon de volgende dag wel met easyJet vliegen en ze hebben mijn verblijfskosten op Schiphol vergoed. Ze willen de gemiste accomodatie nacht in Kroatië niet vergoeden.. nu vraag ik mij af of ik hier wel recht op heb? Aangezien ik die accommodatie voor die gemiste nacht in Kroatië niet meer kon annuleren.
Groet Jeremy

Beheerder
Marketing Communication
4 maanden geleden
Reply to  Jeremy

Hi Jeremy, je hebt helaas geen recht op vergoeding voor de gemiste nacht in Kroätie. Misschien heb je wel recht op compensatie voor de geannuleerde vlucht? Je leest het hier: https://www.euclaim.nl/vlucht-geannuleerd ~Lisanne

Stefanie ten Oever
10 maanden geleden

Hi
Transavia gaat na een maand emailen, bellen, boos worden etc eindelijk de door ons gemaakte kosten na annuleren van een vlucht van Faro naar Eindhoven vergoeden. Althans, gedeeltelijk. De door Transavia aangeboden vlucht richting Eindhoven was pas 2 1/2 dag later en voor ons volstrekt niet toereikend.
Uiteindelijk zijn we de volgende ochtend van Faro naar Rotterdam gevlogen. De auto stond echter op een betaalde plaats bij luchthaven Eindhoven. De extra parkeerkosten ad 36,00 euro worden nu niet betaald omdat het gevolgschade zou zijn. Dit lijkt me te flauw voor woorden. Het zijn directe kosten door de opgelopen vertraging. Wat zijn hier de reglementen voor?

Raymond
2 jaren geleden

Goede dag, wij hebben een nacht langer moeten blijven in Helsinki omdat onze aansluitende vlucht niet gehaald werd. In plaats van ‘s avonds (wij zouden die avond opgehaald worden door een collega) kwamen we de volgende ochtend aan. Maar daardoor konden we niet opgehaald worden en moesten we een taxi nemen om onze auto op te halen. Nu wil Finnair die taxikosten niet vergoeden. Maar daar heb ik toch recht op? Ik heb getracht deze 25 euro te declareren maar die willen ze niet vergoeden. Ik heb inmiddels wel de toezegging dat ze de ‘reguliere’ claim willen vergoeden. Enig idee hoe dit precies zit? Ik hoor het graag even.

sandy
3 jaren geleden

Wij hebben 32 uur vertraging gehad en ons is geen hotelovernachting aangeboden. Wij mochten niet van het vliegveld af, en konden, als we wouden slapen, op de koude vloer gaan liggen. De vliegtuigmaatschappij deed hier niks mee, en de vluchthaven voelde zich niet verantwoordelijk. Kan dit zomaar?

EUclaim
3 jaren geleden
Reply to  sandy

Dat klinkt als een vreselijke ervaring Sandy! Dat mag inderdaad niet! Je kunt in zo’n geval altijd zelf een hotel boeken en de kosten daarna terugvragen aan de vliegtuigmaatschappij. Als je ook een claim indient voor de vertraging kunnen wij je daarmee helpen. Hopelijk heb je in de toekomst betere ervaringen Sandy! ~Jasmijn

diana
3 jaren geleden

Hallo,
Ik heb te maken gehad met vervolgschade, maar de maatschappij KLM stelt dat ik de bijkomende kosten (hotel die ik heb moeten boeken omdat het autoverhuurbedrijf dicht was) moet verrekenen met de compensatie op grond van de verordening (voucher) die ik al heb gehad. Hoe krijg ik die vervolgschade wel vergoed? (betreft bijna een jaar geleden)
Diana

EUclaim
3 jaren geleden
Reply to  diana

Goedemorgen Diana,

Wat ontzettend vervelend. Wat KLM zegt klopt natuurlijk niet, dit zijn extra gemaakte kosten en moeten ook vergoed worden. Als je al een voucher hebt aangenomen dan kunnen wij je helaas niet meer helpen bij het claimen, maar je kunt je hiervoor wel tot onze partner Miss Casey wenden. http://www.misscasey.com/nl. Hopelijk kunnen zij je verder helpen!

Hartelijke groet, Jasmijn

Hermana Bus
3 jaren geleden

Ik heb te maken gehad met vervolgschade, maar de maatschappij (Transavia) beroept zich op haar algemene voorwaarden dat zij niet aansprakelijk zijn voor vervolgschade en wil dus geen kosten vergoeden voor het feit dat het autoverhuurkantoor dicht zat, onze huurauto automatisch geannuleerd werd en we een nieuwe en dus duurder huurcontract moesten aangaan; doordat het verhuurkantoor gesloten was konden wij onze accommodatie niet bereiken en hebben aldus bij het vliegveld een hotel moeten boeken; ook de 2 sms-jes wil men niet vergoeden. Wel heeft Transavia op basis van de verordening 261/2004 €400,– per persoon vergoed. Hoe krijg ik die vervolgschade wel vergoed en mag Transavia wel in haar algemene voorwaarden hebben staan dat zij NOOIT aansprakelijk zijn voor vervolgschade?

EUclaim
3 jaren geleden
Reply to  Hermana Bus

Wat vervelend Herma! Ik begrijp dat je deze kosten terug wilt vragen bij Transavia. Vervolgschade vanwege vertragingen of annuleringen kun je inderdaad terugvragen bij de vliegtuigmaatschappij. Wanneer je hier hulp bij nodig hebt kun je het beste even contact opnemen met onze partner Miss Casey via http://www.misscasey.com/nl. Ze helpen je graag! ~Jasmijn

mieke
3 jaren geleden

Transavia heeft in haar algemene voorwaarden vervolgschade uitgesloten en weigert deze te vergoeden. Dit is strijdig met bovenstaande……. Graag uw eventuele reactie.

EUclaim
3 jaren geleden
Reply to  mieke

Wij zijn inderdaad op de hoogte van deze voorwaarden Mieke. Wij zijn van mening dat deze algemene voorwaarden in strijd zijn met de Verordening en de rechten van vliegtuigpassagiers. Onze partner, Miss Casey, claimt daarom ook gewoon extra gemaakte kosten bij Transavia. Mochten zij dit weigeren te vergoeden dan starten wij een juridische procedure. ~Jasmijn