Luchthaven vertraging

Vervolgschade door vluchtvertraging

Een vertraagde vlucht kan heel wat meer gevolgen hebben dan alleen een latere aankomst. Je staat bijvoorbeeld voor een dichte autoverhuur, je mist de inscheping van je cruise of een geboekte excursie. Heel vervelend natuurlijk want dit levert jou extra ‘schade’ op! Ook voor dit soort vervolgschade bestaan er regelingen. We leggen het uit.

Vliegtaks verhoogd

Extra gemaakte kosten bij vertraging

Als je vlucht een paar uur of zelfs langer vertraagd is krijg je te maken met extra kosten zoals eten en drinken en soms zelfs een hotel. In principe is de vliegtuigmaatschappij verplicht om dit voor je te regelen onder het ‘recht op verzorging’ in Verordening 261/2004 en het Verdrag van Montreal. Wanneer zij dit niet doen mag je het zelf voorschieten. Bewaar dan goed de bonnetjes en je instapkaarten om deze kosten later terug te vragen bij de vliegtuigmaatschappij. Recht op verzorging heb je áltijd bij vertragingen vanaf twee uur voor vluchten die onder Verordening 261/2004 vallen. Ook als een vlucht vertraagd is door een buitengewone omstandigheid.

Stel: Je bent met je gezin op vakantie en je vlucht is vier uur vertraagd. Er worden geen vouchers uitgedeeld door de vliegtuigmaatschappij. Je mag nu wat te drinken en eten kopen voor jezelf en je gezin. Bewaar de bonnetjes en je instapkaarten. De kosten kun je later terugvragen.

Heb jij een vlucht geboekt? Je hebt altijd kans dat deze niet volgens plan verloopt. Geef je vluchtnummer en -datum door, dan houden wij voor je bij of jij in aanmerking komt voor een vergoeding. Kun je claimen? Dan ontvang je van ons een bericht.

Vervolgschade door vertraagde of geannuleerde vlucht

Wanneer je met een behoorlijke vertraging aankomt op je bestemming kan het zijn dat je reserveringen of andere geboekte excursies misloopt. Dit noemen we vervolgschade. Ook in het geval van vervolgschade kun je de vliegtuigmaatschappij hiervoor aansprakelijk stellen. Het maakt niet uit of de vertraging of annulering van je vlucht door een buitengewone omstandigheid is ontstaan. Het is hierbij wel belangrijk dat je ook extra kosten hebt moeten maken. Mis je bijvoorbeeld je huurauto omdat de verhuurplek dicht is? Neem dan een taxi en haal waar mogelijk later je auto op. Is je vlucht geannuleerd? En zit er een nacht tussen de volgende vlucht? Dan heb je vaak ook recht op de vergoeding van je gemaakte hotelkosten en vervoer naar en van het hotel. Deze extra gemaakte kosten kun je samen met je claim voor een vergoeding indienen bij EUclaim.

Stel: Je komt met een vertraging van zes uur aan op je vakantiebestemming. Het is middenin de nacht en het autoverhuurbedrijf is gesloten. Je mag nu een taxi nemen naar je verblijfadres om de auto een dag later alsnog op te halen. Deze taxikosten kun je terugvragen bij de vliegtuigmaatschappij.

Recht op vergoeding bij vluchtvertraging

Naast een vergoeding voor extra gemaakte kosten of vervolgschade heb je als passagier ook mogelijk recht op vergoeding voor het tijdsverlies onder Verordening 261/2004. Wanneer je vlucht met meer dan drie uur vertraging aankomt op je eindbestemming heb je mogelijk recht op een vergoeding tot €600 per persoon. Dit bedrag is afhankelijk van de vluchtafstand. Je vlucht moet wél onder Europese wet- en regelgeving vallen en daarmee moet je vanuit de EU vertrokken zijn of naar de EU vliegen met een Europese vliegtuigmaatschappij. Wanneer je vlucht vertraagd is door een buitengewone omstandigheid zoals slecht weer heb je helaas geen recht op een vergoeding voor het tijdsverlies.

Heb je vertraging opgelopen? Check hier of je in aanmerking komt voor een vergoeding.

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
65 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Mark S.
6 dagen geleden

Onze al late Ryanair vlucht van Maastricht naar Porto had onlangs anderhalf uur vertraging waardoor we kort na middernacht pas aan kwamen en een serieuze extra vergoeding wegens “te laat” moesten betalen aan de verhuurbalie van de autoverhuurder.. kunnen we deze extra kosten ook verhalen op de vliegmaatschappij? Mvg

Beheerder
Lisanne Verbeek
5 dagen geleden
Reply to  Mark S.

Hoi Mark,
Ik zou inderdaad adviseren om deze kosten te proberen te verhalen bij de luchtvaartmaatschappij. Bewaar de bonnetjes van de extra kosten goed, en dien deze in bij Ryanair.
Succes!
Groet,
Lisanne

Juliette
26 dagen geleden

Onze vlucht vanuit Brussel naar New York is 1uur voor vertrek gecanceld, na veel uitzoekwerk, heen en weer gebel hebben we de andere dag een vlucht vanuit Brussel naar Geneve en vanuit Geneve naar Newark gekregen. Hier kwamen ze in eerste instantie zelf niet mee, kwamen met verschillende alternatieve die pas een paar dagen later konden.
We hebben een voucher gekregen voor een hotel overnachting, lunch en diner. Van de lunch konden we geen gebruik maken, omdat we hiervoor te laat waren. Zelf wat gekocht, helaas niet op dat moment gedacht aan het bewaren van de bonnetjes.

Tevens hebben we 1.5e dag gemist in New York & geen gebruik kunnen maken van de faciliteiten, overnachting en ontbijt in het hotel. Kunnen we deze kosten ook declareren en zoja hoe en met welke goede onderbouwing?

Groet, Juliette

Beheerder
Jerrymie Marcus
25 dagen geleden
Reply to  Juliette

Beste Juliette, deze kosten kunt u niet bij de luchtvaartmaatschappij declareren. Wellicht kan uw verzekering hier iets in betekenen. Succes!

Juliette
25 dagen geleden

We hoorden dat we wel een claim konden indienen voor de gecancelde vlucht, klopt dat ?

Beheerder
Jerrymie Marcus
25 dagen geleden
Reply to  Juliette

Dat klopt, voor deze afstand zou dat gaan om een bedrag van €600. Maar dan moet de annulering niet komen door een buitengewone omstandigheid. Lees: de annulering is de schuld van de luchtvaartmaatschappij. U kunt hier vluchtgegevens invullen om te checken of uw vlucht hiervoor in aanmerking komt.

Jane
2 maanden geleden

Ik zou begin december naar Londen gaan. Mijn vlucht is geannuleerd (slecht weer, (aanvriezende) mist) en ik ben overgeboekt. Die vlucht werd ook geannuleerd en ook de 3e vlucht op dezelfde dag en de 4e vlucht een dag later (toen er ook nog mist was ). KLM boekte me uiteindelijk over op een 5e vlucht op de 3e dag van mijn 5-daagse vakantie (toen er geen mist meer was). Toen had mijn reis alleen geen zin meer en heb ik geannuleerd. Ik heb alle verzorgingskosten en de kosten van het ticket terug gekregen van KLM. Maar ze willen geen € 250 compensatie geven en beroepen zich op overmacht door slecht weer. Maar kunnen ze dat onbeperkt blijven doen? Tussen mijn oorspronkelijke vlucht en het 4e alternatief dat ze boden op dag 3 zat 53 uur! Ze moeten me toch binnen een redelijke termijn op bestemming krijgen? Ik vind 53 uur later niet redelijk meer. Zijn hier uitspraken over?

Beheerder
Jerrymie Marcus
2 maanden geleden
Reply to  Jane

Beste Jane, zou je dit op de mail willen zetten? Dan kunnen mijn collega’s van de claimdesk hier verder induiken. Graag zoveel mogelijk info delen. E-mail: customercare@euclaim.nl

AnneMarije Heijmink
3 maanden geleden

Het vliegtuig van Heraklion naar Amsterdam was kapot door blikseminslag. Corendon kon pas 24 uur later een vervangende vlucht regelen naar Nederland.
We krijgen wel een vergoeding voor de overnachting en lunch in Heraklion, maar niet de claim van 2x 400 euro voor de 24 uur vertraging naar Nederland. Dit betreft overmacht aldus Corendon. Is dit wel juist?

Beheerder
Jerrymie Marcus
3 maanden geleden

Beste Anne Marije, bedankt voor je bericht. Blikseminslag is inderdaad overmacht voor Corendon. Het is goed dat ze geholpen hebben met de overnachting en een hapje eten, maar ze zijn niet verplicht om een claim uit te betalen, ze kunnen immers niets doen aan de oorzaak.

Heijmink AnneMarije
3 maanden geleden

Het gaat om blikseminslag op de vlucht van het vliegtuig vòòr onze vlucht. Daar was bliksem inslag. Hij is toen met schade teruggekeerd naar Schiphol.
Daarna moest men zoeken naar een nieuw vliegtuig die naar Heraklion zou vliegen.
Ondanks meerdere berichten kwam deze pas 24 uur later en zijn wij 24 uur later pas naar Amsterdam gevlogen.
Zo’n verstoring kan dagenlang aanhouden. Dan kan een luchtvaartmaatschappij toch niet al die claims afwijzen al die dagen?
Het heeft me een vakantiedag gekost en bovendien een taxi naar huis omdat er geen treinen meer reden. Die willen ze ook niet vergoeden.

Last edited 3 maanden geleden by Heijmink AnneMarije
Beheerder
Jerrymie Marcus
3 maanden geleden

Bedankt voor je bericht en de extra informatie. Kijk, dat verandert de zaak. Zou je een mailtje willen sturen naar customercare@euclaim.nl? Dan kunnen mijn collega’s hier verder in duiken.

M van de K
8 maanden geleden

KLM geeft aan geen vervolgschade te vergoeden. In mijn geval was de vlucht geannuleerd waardoor we 24 uur later vertrokken. Gevolg 1 dag later weer op mijn werk en extra vakantieverlof moeten opnemen.

Beheerder
Jerrymie Marcus
8 maanden geleden
Reply to  M van de K

Vervelend! Wij kunnen je niet helpen met die extra vakantiedag, dat kan je het beste overleggen met je reisverzekering. Wat wij wel kunnen doen is je helpen bij je annuleringsclaim. Dit heeft je een significante hoeveelheid tijd gekost, en daar staat wat tegenover. Check hier je vlucht om te zien waar je recht op hebt.

Pieter wien
8 maanden geleden

Onze vlucht is een dag voordat zouden gaan geannuleerd. We werden overgeboekt naar een vlucht via Londen en dan naar Calgary. Op de luchthaven met inchecken werden we weer overgeboekt naar een latere vlucht. Hierdoor 1 dag autohuur en 1 dag vakantie hotel overnachting gemist. Kunnen wij de autohuur en gemiste overnachting wat wij al hadden betaald ook terug vragen? Compensatie gemiste vlucht krijgen we wel een vergoeding voor. Ook hebben we een taxi moeten regelen voor de reis naar Schiphol omdat we op een vlucht van 6::00 uur werden gezet ipv van onze vlucht van 13:25. Is dit ook te verhalen

Beheerder
Jerrymie Marcus
8 maanden geleden
Reply to  Pieter wien

Beste Pieter, vooropgesteld; wij verhalen geen vervolgschade voor passagiers. Maar als je extra kosten hebt moeten maken (eten, drinken, hotel, en in deze situatie een taxirit) dan kan je het bonnetje naar de luchtvaartmaatschappij sturen. De kosten voor de autohuur en gemiste overnachting kan je opgeven bij de reisverzekering.

Laurie
9 maanden geleden

Beste,

Door een vertraging van bijna 5 uur van trondheim naar amsterdam heb ik op schiphol de laatste trein gemist. Hierdoor heb ik een extra hotel nacht op schiphol moeten boeken. Heb ik door de vertraging recht om deze kosten op de vliegtuigmaatschappij te verhalen?

Beheerder
Jerrymie Marcus
9 maanden geleden
Reply to  Laurie

Beste Laurie, vervelend! Je kan via ons geld gecompenseerd krijgen voor die vertraging. Daarvoor vul je deze vragenlijst in.. De hotelkosten worden gezien als vervolgschade. Volgens het verdrag van Montreal (wereldwijde afspraak), heb je recht om vervolgschade vergoed te krijgen via de vliegtuigmaatschappij. Succes!

Yvette
9 maanden geleden

Wij zitten in vliegtuig die in Verona zou vertrekken om 14.10. Om half 4 mochten wij dan eindelijk naar het vliegtuig. Het vliegtuig is nog steeds niet opgestegen en het is nu 18.45 en wij hebben ook nog geen eten gehad. Tevens moeten wij ook nog overstappen in Frankfurt naar Amsterdam. Deze hebben wij gemist, wat moeten wij nu doen?

Beheerder
Jerrymie Marcus
9 maanden geleden
Reply to  Yvette

Beste Yvette, ik hoop dat jullie inmiddels al thuis zijn aangekomen omdat ze jullie een vervangende vlucht hebben aangeboden. Het lijkt of je, naast een vervangende vlucht, ook recht hebt op een vergoeding. Deze kan je hier claimen. Fijne reis!

Jamai
9 maanden geleden

Hoihoi, wij staan (momenteel) op Schiphol AirPort, de vlucht is gecanceld en we krijgen een vervangende vlucht aangeboden, maar dan missen we 3 dagen van onze vakantie (tour) in Thailand.
Kunnen we die 3 dagen vergoed krijgen?

Beheerder
Jerrymie Marcus
9 maanden geleden
Reply to  Jamai

Beste Jamai, dat is balen! Drie dagen missen voelt wel als een valse start van je vakantie. Als een vlucht geannuleerd wordt, dan moet er een vervangende vlucht aangeboden worden, en deze moet redelijk zijn. Het is hoogst discutabel om te stellen dat drie dagen redelijk is. Mijn advies is om een claim in te dienen. Op basis van de afstand en het tijdsverlies kan je tot 600 euro per persoon compensatie claimen. U kunt hier een claim indienen. Veel succes en veel plezier in Thailand 🙂

Nico
9 maanden geleden

Beste,
Onze vlucht met Easyjet is geannuleerd en de vervangede vlucht ging pas een lag later. Hierdoor misten we een hotelovernachting. Zijn de kosten van deze gemiste hotelovernachting te verhalen op Easyjet? We konden de nacht overnachten bij familie dus hier hebben we geen extra kosten voor hoeven maken.

Beheerder
Jerrymie Marcus
9 maanden geleden
Reply to  Nico

Beste Nico, vervelend om te lezen, maar gelukkig geen extra kosten. Of die kosten zijn te verhalen bij EasyJet durf ik niet te zeggen, heb je al contact met ze opgenomen? En wat zegt je reisverzekering? Succes!

Marvin
10 maanden geleden

Hallo,
Door weer omstandigheden (is ons verteld) had onze vlucht vertraging waardoor we onze connecting flight hebben gemist. Door door zijn we gestrand op Frankfurt net als honderden Anderen. Er is wel een hotel voor ons geregeld echter is aan de balie aangegeven dat de herboeking gedurende de nacht zou plaats vinden en we de app moesten controleren. Volgende ochtend op de luchthaven hoorden we dat dit niet gebeurd is, en waarschijnlijk de medewerker van de nacht ervoor alleen de hotel had geregeld en verzuimd heeft de tickets om te boeken waardoor er een extra dag moesten overnachten. Nu hadden we 3 nachten in Singapore hotel geboekt (en betaald) en 2 nachten zijn nu verloren. Kunnen we dat reclameren? Want 1 nacht is echt hun fout omdat ze geen omboeking hebben geregeld wat was beloofd

Beheerder
Jerrymie Marcus
10 maanden geleden
Reply to  Marvin

Beste Marvin, vervelend om te lezen. Als het werkelijk door weersomstandigheden komt, dan kunt u dit niet reclameren, althans niet via ons. U kunt wellicht een beroep doen op uw reisverzekering. Succes!

Rieks op den Akker
11 maanden geleden

Hallo,
Twee dagen voor ons vertrek annuleerde Transavia de heenvlucht van onze voor 7 personen geboekte heen en terugvlucht. We moesten zelf maar een vervangende vlucht boeken. Omdat we pas een dag later heen konden en we ons wilden verzekeren van een terugvlucht ook een dag later boekten we meteen een terugvlucht. We claimden extra reiskosten bij Transavia maar die wil alleen die van de heenvlucht betalen, want ze had alleen de heenvlucht geannuleerd. Wij vinden dat Transavia niet zomaar ons verblijf met een dag kan verkorten. Ze verkoopt aan ons een heen en terugvlucht in een boeking en is ook aansprakelijk voor de gevolgen die dat heeft voor de terugreis .
Daar komt bij dat Transavia er bij de berekening van extra kosten voor de heenvlucht uit is gegaan van de aanname onze vervangende heenvlucht en terugvlucht even duur waren. Terwijl de heenvlucht geboekt een dag voor vertrek duurder was dan de terugvlucht. Helaas geeft Vueling in de boekingsbevestiging alleen de totale boekingskosten.
Moet Transavia ook de extra kosten voor de terugvlucht betalen?
Mag Transavia er zomaar vanuit gaan dat extra kosten heenvlucht de helft is van extra kosten totale boeking?

Beheerder
Jerrymie Marcus
11 maanden geleden

Bedankt voor je bericht. Naar mijn weten heeft u hier al over gesproken met mijn collega’s van customer care.

Rieks
11 maanden geleden

Beste Jerrymie , dat klopt. Er zit niets anders op dan te accepteren dat we alleen de extra kosten voor de heenvlucht vergoed krijgen. We gaan nog verder met Transavia in discussie want ze vergoeden slechts een klein deel van de extra kosten. Bedankt.

Pauline
1 jaar geleden

Best, wij namen een vlucht van paris charles de gaulle naar johannesburg. Er kon een upgrade gedaan worden naar busniss class voor 300 euro. Dit deden we. Tot we op bij de incheckbalie nog eens navroegen of dit voor heel de vlucht van toepassing was. Dit was echter enkel geldig voor de 1.5u durende vlucht naar duitsland. Daarom vroegen we aan de balie dit te annuleren. Geen probleem zeiden ze. Het bedrag wordt teruggestort. tot op heden hier nog niets van gezien… Ervaring mee?

Beheerder
Lisanne Verbeek
1 jaar geleden
Reply to  Pauline

Beste Pauline, je kunt het beste even contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij. Heb je een bewijs gekregen van de annulering? Succes! ~ Lisanne

Aline
1 jaar geleden

Ben benieuwd of ik dit ook als vervolgbehandeling kan claimen: ryan air vlucht vertrekt veel te laat van londen naar Eindhoven. De landing wordt afgebroken en we vliegen door naar bonn omdat we 2 minuten te laat in het luchtruim waren om nog te mogen landen. Ryan air zorgt wel voor een bus van bonn naar Eindhoven maar komen pas om 2.30 in de nacht aan op een leeg vliegveld . Er gaat geen bus meer naar station ,pas om 9.00 op de zondag en ook dan pas de trein. We zijn genoodzaakt om een taxi naar Amersfoort te nemen
Kassa 287 euro . Tel daarbij op de kosten die onze chauffeur maakte die voor niets in de vooravond naar Eindhoven reed maar niet kon wachten ivm nachtdienst. Rechtsbijstandsverzekeringen verzekering geeft aan dat we deze taxi kosten niet kunnen verhalen op ryan air en de reisverzekering geeft ook nul op request. Kunnen jullie wel helpen??

Sef
1 jaar geleden

Paket vakantie geboekt van 12 dagen ( vliegtuig + hotel+ tranfer) vliegtuig door technische problemen weer teruggekeerd naar schiphol , volgende dag (21 uur later) heeft maatschapij voor ander vliegtuig gezorgd en zijn we naar antalya , turkije gevlogen, maar we zijn 1 dag verblijf in hotel kwijt , hadden hier wel voor betaald.
Kan ik deze 1 dag minder verblijf in hotel vergoed krijgen.maatschapij zegt dit is gevolgschade daar zijn wij niet verantwoordelijk voor.

Marit Reusachtig
1 jaar geleden
Reply to  Sef

Beste Sef, heb je al gecheckt of je in aanmerking komt voor en vergoeding? Dit kan op https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht. Met vriendelijke groet, Marit

Sef
1 jaar geleden

Ja ik krijg vertraging compensatie €400 per persoon.
Maar mijn vraag is krijg ik de 1 dag vergoed hotel ?

Marit Reusachtig
1 jaar geleden
Reply to  Sef

Beste Sef, Helaas kunnen wij daar niet in helpen. Dit ligt echt bij je reisbureau of je reisverzekering. Met vriendelijke groet, Marit

Louise
1 jaar geleden

Kan je in het geval van een geannuleerde vlucht ook gemist werk declareren? De eerstvolgende mogelijkheid is een dag later. Daardoor mis ik een grote opdracht (zzp-er). Kan ik daar iets mee?

Marit Reusachtig
1 jaar geleden
Reply to  Louise

Beste Louise, Helaas valt gemist werk niet onder de verordening 261/2004. Je kunt wel kijken of je in aanmerking komt voor een vergoeding op https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht. Met vriendelijke groet, Marit

Ruth
1 jaar geleden

Goedemiddag,
Wij hebben met onze hele familie (9 personen) meer dan 5 uur vertraging opgelopen op onze vlucht van Amsterdam naar Cairo. Ik begreep dat we in aanmerking kwamen voor vergoeding. Is deze vergoeding voor elk lid van onze familie?

Marit Reusachtig
1 jaar geleden
Reply to  Ruth

Goedendag, als u in aanmerking komt voor een vergoeding geldt dit inderdaad voor elk lid van uw familie behalve voor kinderen onder de twee jaar zonder eigen stoel. Met vriendelijke groet Marit

Koen
1 jaar geleden

hoi.
onze vlucht van brussel naar panama had vertraging. (geboekt bij United)
hierdoor hebben we een later los geboekte vlucht van panama naar costa rica geboekt bij copa gemist. hierdoor hebben we nieuwe tickets moeten kopen. kunnen we deze kosten ook declaren bij United aangezien zij de oorzaak zijn van het missen van de vlucht,

groet Koen.

Beheerder
Tjitze Noorderhaven
1 jaar geleden
Reply to  Koen

Beste Koen,

Helaas moet ik je teleurstellen. In dit geval kan je United niet aansprakelijk stellen omdat zij geen relatie hebben met jullie andere vlucht. Omdat jullie dit zelf hebben geboekt (los van United) valt het risico in dit geval bij jullie. Deze schade zullen jullie helaas zelf moeten dragen.

Busra
1 jaar geleden

Hoi

Wij zouden de 24-07-2022
Vliegen vanuit Rotterdam met Corendon airlines
Ons vlucht is laatste minuut gecanceld (19:30) en zouden om 21:15 vliegen ze hebben eerst gezegd zoek zelf oplossing toen kwamen mensen tot opstand en heeft corendon hotels geregeld maar wij waren hen voor en hadden al geboekt. Er is gezegd dat we volgende dag om 6 uur weer aanwezig moeten zijn we zijn gegaan nergens een medewerker te bekennen geen vlucht geen vliegtuig tot 1 uur zitten bellen en geen gehoor. De staff van airport heeft overnachting geregeld voor ons en we hebben gehoord dat we dinsdag 10:00 mochten vliegen. De volgende dag ingecheckt en toch om 11 gevlogen met een ander vlucht maatschappij. Waar heb ik nu recht op ik wil ook emotioneel schade claimen zat daar met 3 kinderen waaronder 1 van 1 jaar. Hoe veilig is UK AIrlines ( oorlog land ) ik heb niet bij hun geboekt was wel de langste dagen in me leven. Er is gezegd dat we eten drinken enz zouden krijgen vervolgens droge brood met 1 drinken keuze of water of thee of koffie. Ik had zelf voor de familie van 8 pers premium tickets gekocht eindstand heb ik noodles gehad in de vliegtuig zo goed was het geregeld ??. Ik wil voor de uiterste gaan o ja 2 verlof dagen die zijn ook naar de maan. Ik heb gejankt nooit meer met Corendon. ( ja wij waren ook overal op nieuws. )

Beheerder
Tjitze Noorderhaven
1 jaar geleden
Reply to  Busra

Beste Busra,

Wij hebben de berichtgeving van de vlucht ook op het nieuws gevolgd. Wat een ontzettend vervelende ervaring. Hopelijk is alles na de landing wel goed gegaan. In dit geval heb je recht op financiële compensatie en vergoeding van de extra gemaakte kosten i.v.m. de vertraging. Ga naar onze claim calculator en vul de gevraagde gegevens in. Wij zullen je dan zo snel mogelijk helpen. Helaas is het niet mogelijk om emotionele schade te claimen. Ook al was dit een nare ervaring is het heel lastig om een geld bedrag op deze kwesties te zetten. Het enige wat we kunnen adviseren is om te proberen deze situatie achter u te laten en concentreren op de positieve kanten van de reis.

Arno
1 jaar geleden

Hoi,
Mijn vlucht van New York naar Orlando is geannuleerd en pas de volgend dag via Chicago naar Orlando met meer dan 24 uur vertraging. De hotelkosten en eten is door de luchtvaart maatschappij vergoed. (United Airlines) Die dag die ik gemist heb ,wel betaald aan auto en woning huur zonder daar gebruikt gemaakt te hebben. Kan ik deze kosten nu ook declareren.
Groet, Arno

Beheerder
Tjitze Noorderhaven
1 jaar geleden
Reply to  Arno

Beste Arno,

Vervelend dat je vlucht is geannuleerd maar fijn dat de overnachting goed was geregeld. In het geval van het niet gebruik kunnen maken van de auto en woning zou je deze kosten voor die dag bij de verantwoordelijke luchtvaartmaatschappij kunnen declareren. Dit is wel een lastig traject omdat deze kosten sowieso gemaakt zouden worden. Mocht je extra kosten gemaakt hebben dit noodzakelijk waren vanwege de annulering kan je die ook declareren. Veel succes.

sabine
1 jaar geleden

Hoi ,

Kun je ook gemiste werkuren/ salaris derving declareren.
Door de annulering moeten wij van Sevilla naar Faro en een dag later pas terug vliegen naar Nederland.
Hierdoor heb ik mij op het werk moeten afmelden en kost mij dit werk/ vakantieuren

Beheerder
Lisanne Verbeek
1 jaar geleden
Reply to  sabine

Hoi Sabine, Je kunt een vergoeding claimen, maar geen salaris declareren. De vergoeding is een compensatie voor de gemiste tijd. Op onze website kun je checken of je recht hebt op een vergoeding: https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht ~Lisanne

Bas
1 jaar geleden

Hallo, mijn vlucht is gisteren 1u voor vetrek geannuleerd door Vueling via Schiphol waar het momenteel chaos is door alle problematiek rond personeelstekorten en beveiliging. Na meerdere uren op de luchthaven, heb ik een dag later een vlucht over Eindhoven naar andere stad in Italie kunnen vinden. Heb ik ook recht op terugvordering van 1700euro autoverhuurkosten als deze geboekt is via de luchtvaartmaatschappij via 3e partij? De 3e partij meldde me dat ik enkele minuten na de originele pickuptijd belde en daarom geen mogelijkheid had tot omboeking en dit geldt als ‘noshow’ en zelfs de auto niet 1 dag later alsnog kan halen.
Groet, Bas

Beheerder
Jolande Klompmaker
1 jaar geleden
Reply to  Bas

Beste Bas, wat vervelend dat jouw vlucht kort voor vertrek is geannuleerd. De kosten voor de auto kunnen wij proberen te claimen. Echter als in de voorwaarden van de verhuurder staat dat je tijdig moet doorgeven dat je de auto niet kunt ophalen, is het pech hebben en ben je de kosten kwijt. Je kunt een claim indienen via onze website euclaim.nl/extra-gemaakte-kosten/ ~Jolande

Last edited 1 maand geleden by Jerrymie Marcus
Jeremy
2 jaren geleden

Hallo, mijn vlucht met easyJet naar Kroatië werd geannuleerd. Ik kan er op Schiphol achter.. Ik kon de volgende dag wel met easyJet vliegen en ze hebben mijn verblijfskosten op Schiphol vergoed. Ze willen de gemiste accomodatie nacht in Kroatië niet vergoeden.. nu vraag ik mij af of ik hier wel recht op heb? Aangezien ik die accommodatie voor die gemiste nacht in Kroatië niet meer kon annuleren.
Groet Jeremy

Beheerder
Marketing Communication
2 jaren geleden
Reply to  Jeremy

Hi Jeremy, je hebt helaas geen recht op vergoeding voor de gemiste nacht in Kroätie. Misschien heb je wel recht op compensatie voor de geannuleerde vlucht? Je leest het hier: https://www.euclaim.nl/vlucht-geannuleerd ~Lisanne

Stefanie ten Oever
2 jaren geleden

Hi
Transavia gaat na een maand emailen, bellen, boos worden etc eindelijk de door ons gemaakte kosten na annuleren van een vlucht van Faro naar Eindhoven vergoeden. Althans, gedeeltelijk. De door Transavia aangeboden vlucht richting Eindhoven was pas 2 1/2 dag later en voor ons volstrekt niet toereikend.
Uiteindelijk zijn we de volgende ochtend van Faro naar Rotterdam gevlogen. De auto stond echter op een betaalde plaats bij luchthaven Eindhoven. De extra parkeerkosten ad 36,00 euro worden nu niet betaald omdat het gevolgschade zou zijn. Dit lijkt me te flauw voor woorden. Het zijn directe kosten door de opgelopen vertraging. Wat zijn hier de reglementen voor?

Anouk van Burken
2 jaren geleden

Beste Stefanie, bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat Transavia de parkeerkosten niet wilt vergoeden. Wij vinden dat deze kosten vergoed moeten worden, maar helaas denkt Transavia hier anders over. Deze discussie blijven wij ook houden met de luchtvaartmaatschappij. Helaas is er (nog) geen heldere jurisprudentie over dit punt. Mocht ik je verder ergens bij kunnen helpen, dan hoor ik het graag van je! ~Anouk

Raymond
4 jaren geleden

Goede dag, wij hebben een nacht langer moeten blijven in Helsinki omdat onze aansluitende vlucht niet gehaald werd. In plaats van ‘s avonds (wij zouden die avond opgehaald worden door een collega) kwamen we de volgende ochtend aan. Maar daardoor konden we niet opgehaald worden en moesten we een taxi nemen om onze auto op te halen. Nu wil Finnair die taxikosten niet vergoeden. Maar daar heb ik toch recht op? Ik heb getracht deze 25 euro te declareren maar die willen ze niet vergoeden. Ik heb inmiddels wel de toezegging dat ze de ‘reguliere’ claim willen vergoeden. Enig idee hoe dit precies zit? Ik hoor het graag even.

Anouk van Burken
4 jaren geleden
Reply to  Raymond

Bedankt voor je vraag, Raymond! Wat vervelend om te horen dat Finnair de taxikosten niet wilt vergoeden. In het Verdrag van Montreal staat aangegeven dat schade door vluchtvertraging vergoed moet worden. Finnair hoort dus de taxikosten te vergoeden. Mocht je verder nog vragen hebben, dan hoor ik het graag. ~Anouk

sandy
4 jaren geleden

Wij hebben 32 uur vertraging gehad en ons is geen hotelovernachting aangeboden. Wij mochten niet van het vliegveld af, en konden, als we wouden slapen, op de koude vloer gaan liggen. De vliegtuigmaatschappij deed hier niks mee, en de vluchthaven voelde zich niet verantwoordelijk. Kan dit zomaar?

EUclaim
4 jaren geleden
Reply to  sandy

Dat klinkt als een vreselijke ervaring Sandy! Dat mag inderdaad niet! Je kunt in zo’n geval altijd zelf een hotel boeken en de kosten daarna terugvragen aan de vliegtuigmaatschappij. Als je ook een claim indient voor de vertraging kunnen wij je daarmee helpen. Hopelijk heb je in de toekomst betere ervaringen Sandy! ~Jasmijn

diana
4 jaren geleden

Hallo,
Ik heb te maken gehad met vervolgschade, maar de maatschappij KLM stelt dat ik de bijkomende kosten (hotel die ik heb moeten boeken omdat het autoverhuurbedrijf dicht was) moet verrekenen met de compensatie op grond van de verordening (voucher) die ik al heb gehad. Hoe krijg ik die vervolgschade wel vergoed? (betreft bijna een jaar geleden)
Diana

EUclaim
4 jaren geleden
Reply to  diana

Goedemorgen Diana,

Wat ontzettend vervelend. Wat KLM zegt klopt natuurlijk niet, dit zijn extra gemaakte kosten en moeten ook vergoed worden. Als je al een voucher hebt aangenomen dan kunnen wij je helaas niet meer helpen bij het claimen, maar je kunt je hiervoor wel tot onze partner Miss Casey wenden. http://www.misscasey.com/nl. Hopelijk kunnen zij je verder helpen!

Hartelijke groet, Jasmijn

Hermana Bus
5 jaren geleden

Ik heb te maken gehad met vervolgschade, maar de maatschappij (Transavia) beroept zich op haar algemene voorwaarden dat zij niet aansprakelijk zijn voor vervolgschade en wil dus geen kosten vergoeden voor het feit dat het autoverhuurkantoor dicht zat, onze huurauto automatisch geannuleerd werd en we een nieuwe en dus duurder huurcontract moesten aangaan; doordat het verhuurkantoor gesloten was konden wij onze accommodatie niet bereiken en hebben aldus bij het vliegveld een hotel moeten boeken; ook de 2 sms-jes wil men niet vergoeden. Wel heeft Transavia op basis van de verordening 261/2004 €400,– per persoon vergoed. Hoe krijg ik die vervolgschade wel vergoed en mag Transavia wel in haar algemene voorwaarden hebben staan dat zij NOOIT aansprakelijk zijn voor vervolgschade?

EUclaim
5 jaren geleden
Reply to  Hermana Bus

Wat vervelend Herma! Ik begrijp dat je deze kosten terug wilt vragen bij Transavia. Vervolgschade vanwege vertragingen of annuleringen kun je inderdaad terugvragen bij de vliegtuigmaatschappij. Wanneer je hier hulp bij nodig hebt kun je het beste even contact opnemen met onze partner Miss Casey via http://www.misscasey.com/nl. Ze helpen je graag! ~Jasmijn

mieke
5 jaren geleden

Transavia heeft in haar algemene voorwaarden vervolgschade uitgesloten en weigert deze te vergoeden. Dit is strijdig met bovenstaande……. Graag uw eventuele reactie.

EUclaim
5 jaren geleden
Reply to  mieke

Wij zijn inderdaad op de hoogte van deze voorwaarden Mieke. Wij zijn van mening dat deze algemene voorwaarden in strijd zijn met de Verordening en de rechten van vliegtuigpassagiers. Onze partner, Miss Casey, claimt daarom ook gewoon extra gemaakte kosten bij Transavia. Mochten zij dit weigeren te vergoeden dan starten wij een juridische procedure. ~Jasmijn

Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding