Storing in brandstofsysteem Amsterdam Schiphol Airport zorgt voor vertraging

Een storing in het brandstoftoevoersysteem van Amsterdam Schiphol Airport zorgt vanmiddag voor vlucht vertragingen. Vliegtuigen kunnen niet getankt worden.

man tankt vliegtuig vol

Tanksysteem plat op luchthaven Schiphol

Een extern bedrijf die het tanksysteem op Schiphol Airport regelt heeft te maken met een storing in het brandstofsysteem. Het bedrijf is hard bezig met een oplossing, maar voorlopig kunnen er geen vliegtuigen tanken op een van de grootste luchthavens van Europa. Dit zorgt voor vertragingen in het vliegverkeer.

Geen recht op vergoeding voor vertraging door storing brandstofsysteem Schiphol

Verschillende vluchten lopen op deze drukke zomerdag vertraging op door de brandstofstoring. Passagiers wordt geadviseerd contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij over de status van hun vlucht. Wat de oorzaak van de storing is, is nog niet duidelijk. Ook is nog niet bekend hoelang de storing gaat duren. Mocht de vertraging langer dan drie uur duren, of de vlucht wordt geannuleerd, dan hebben passagiers helaas geen recht op vergoeding voor het tijdsverlies. Schiphol heeft het contract met de brandstofleverancier, niet de luchtvaartmaatschappij. Deze storing wordt gezien als een buitengewone omstandigheid.

Update: Inmiddels heeft de luchtverkeersleiding van Schiphol de luchthaven gesloten voor binnenkomend vliegverkeer.

Check uw vlucht
Vorig nieuwsitem
Grote staking verwacht bij British Airways in augustus
Volgende nieuwsitem
323 annuleringen en 66 langdurige vertragingen door brandstofstoring Schiphol
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
9 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Piet
4 jaren geleden

Informatie is incorrect! De luchtvaartmaatschappij heeft een direct correct met brandstofleverancier. Echter die heeft een tussenpartij voor de logistiek gekozen. Dus het is geen overmacht!

EUclaim
4 jaren geleden
Reply to  Piet

Nee in deze is dat helaas niet het geval Piet. Er was een probleem bij het leidingensysteem waardoor er geen kerosine naar de luchthaven gevoerd werd. De luchtvaartmaatschappij heeft alle redelijke maatregelen getroffen die ze hadden kunnen treffen. Ze wouden wel vertrekken maar dat ging niet.

Thomas
4 jaren geleden
Reply to  EUclaim

Ik heb het idee dat airhelp en euclaim beetje Schiphol hier beschermen, anyway ook het Schiphol personeel heeft gezegd boek maar nieuwe vluchten je krijgt compensatie & je vlucht teruggestort. Hoe dan ook mocht dit toch problemen geven, Hoe leg je een claim neer bij t brandstof bedrijf? Het kan niet zo zijn dat de vliegmaatschappijen NIET vliegen ,GEEN brandstof gebruiken en er kosteloos vanaf komen. Dan verdienen ze aan een fuckup waar ze zelf geen backup systeem voor hebben.

Piet
4 jaren geleden
Reply to  EUclaim

Incorrect. De brandstof ligt op schiphol opgeslagen. De dienst die het in de vliegtuigen tankt heeft de keuze uit grondputten gebruiken of tankwagens. 9 van de 10 keer gebruiken de grondputten. Het is een logistieke keuze, waarbij een technisch mankement geen overmacht is! Kijk maar op EU websites, daar staat zelfs als voorbeeld dat fuel operaties niet onder overmacht vallen!

Anouk van Burken
4 jaren geleden
Reply to  Piet

Voor de dagelijkse uitoefening van een luchtvaartmaatschappij is het inderdaad noodzakelijk dat een vliegtuig van brandstof wordt voorzien. Eurocontrol heeft bepaald dat er geen toestellen meer mochten landen op Schiphol. Dit maakt dat de luchtvaartmaatschappij geen invloed had op de situatie. Ze wilden wel vertrekken, maar dat was helaas niet mogelijk. Schiphol heeft het contract met de brandstofleverancier, niet de luchtvaartmaatschappij. We begrijpen dat de situatie op Schiphol frustrerend is voor vele reizigers, maar de luchtvaartmaatschappij heeft alle redelijke maatregelingen getroffen en daarom beschouwen wij de situatie op woensdag 24 juli als een buitengewone omstandigheid. ~Anouk

El Kruize
4 jaren geleden

Wij hebben met KLM gevlogen en die is mede-eigenaar van de het brandstofbedrijf. Oftewel de KLM is zelf verantwoordelijk voor storing in dit systeem. Dus wel claimen bij dit bedrijf.

Anouk van Burken
4 jaren geleden
Reply to  El Kruize

De impact van de brandstofstoring was zo groot dat wij de situatie als een buitengewone omstandigheid beschouwen. Daarnaast heeft Eurocontrol (luchtverkeersleiding) aangegeven dat er geen vluchten meer mochten landen. ~Anouk

Jan Janssen
4 jaren geleden

Mag ik dan vragen hoe het zit als je vlucht de volgende dag is, keurig op tijd staat aangegeven en dan 3 uur voor vertrek alsnog wordt geannuleerd. Op 25 augustus, dus de dag NA de storing en met de melding dat de problemen voorbij waren?

EUclaim
4 jaren geleden
Reply to  Jan Janssen

Dat ligt aan de vlucht Jan. Vliegtuigmaatschappijen die geen thuisbasis op Schiphol hebben zijn dan nog niet claimbaar, je kunt je vluchtgegevens in de calculator op onze site invoeren en dan krijg je advies over je rechten. Mocht je nog vragen hebben naar aanleiding van dat advies dan kun je altijd even contact op nemen met onze customercare afdeling. ~Jasmijn

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding