Storing in brandstofsysteem Amsterdam Schiphol Airport zorgt voor vertraging

Een storing in het brandstoftoevoersysteem van Amsterdam Schiphol Airport zorgt vanmiddag voor vlucht vertragingen. Vliegtuigen kunnen niet getankt worden.

man tankt vliegtuig vol

Tanksysteem plat op luchthaven Schiphol

Een extern bedrijf die het tanksysteem op Schiphol Airport regelt heeft te maken met een storing in het brandstofsysteem. Het bedrijf is hard bezig met een oplossing, maar voorlopig kunnen er geen vliegtuigen tanken op een van de grootste luchthavens van Europa. Dit zorgt voor vertragingen in het vliegverkeer.

Geen recht op vergoeding voor vertraging door storing brandstofsysteem Schiphol

Verschillende vluchten lopen op deze drukke zomerdag vertraging op door de brandstofstoring. Passagiers wordt geadviseerd contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij over de status van hun vlucht. Wat de oorzaak van de storing is, is nog niet duidelijk. Ook is nog niet bekend hoelang de storing gaat duren. Mocht de vertraging langer dan drie uur duren, of de vlucht wordt geannuleerd, dan hebben passagiers helaas geen recht op vergoeding voor het tijdsverlies. Schiphol heeft het contract met de brandstofleverancier, niet de luchtvaartmaatschappij. Deze storing wordt gezien als een buitengewone omstandigheid.

Update: Inmiddels heeft de luchtverkeersleiding van Schiphol de luchthaven gesloten voor binnenkomend vliegverkeer.

Vorig nieuwsitem
Grote staking verwacht bij British Airways in augustus
Volgende nieuwsitem
323 annuleringen en 66 langdurige vertragingen door brandstofstoring Schiphol

9
Geef een reactie

1 Comment threads
8 Thread replies
3 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
Piet

Informatie is incorrect! De luchtvaartmaatschappij heeft een direct correct met brandstofleverancier. Echter die heeft een tussenpartij voor de logistiek gekozen. Dus het is geen overmacht!

EUclaim

Nee in deze is dat helaas niet het geval Piet. Er was een probleem bij het leidingensysteem waardoor er geen kerosine naar de luchthaven gevoerd werd. De luchtvaartmaatschappij heeft alle redelijke maatregelen getroffen die ze hadden kunnen treffen. Ze wouden wel vertrekken maar dat ging niet.

Piet

Incorrect. De brandstof ligt op schiphol opgeslagen. De dienst die het in de vliegtuigen tankt heeft de keuze uit grondputten gebruiken of tankwagens. 9 van de 10 keer gebruiken de grondputten. Het is een logistieke keuze, waarbij een technisch mankement geen overmacht is! Kijk maar op EU websites, daar staat zelfs als voorbeeld dat fuel operaties niet onder overmacht vallen!

Thomas

Ik heb het idee dat airhelp en euclaim beetje Schiphol hier beschermen, anyway ook het Schiphol personeel heeft gezegd boek maar nieuwe vluchten je krijgt compensatie & je vlucht teruggestort. Hoe dan ook mocht dit toch problemen geven, Hoe leg je een claim neer bij t brandstof bedrijf? Het kan niet zo zijn dat de vliegmaatschappijen NIET vliegen ,GEEN brandstof gebruiken en er kosteloos vanaf komen. Dan verdienen ze aan een fuckup waar ze zelf geen backup systeem voor hebben.

Vragen? Chat of bel