Luchthaven vertraging
11 mei 2023

Hof van Justitie oordeelt: co-piloot overleden en zieke bemanning zijn geen buitengewone omstandigheden

Uitspraak Hof van Justitie van de Europese Unie: zieke of overleden crewleden, die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de vlucht, valt niet onder een buitengewone omstandigheid zoals bedoeld in de 261/2004 Verordening.

Luchtvaartmaatschappijen worden verantwoordelijk gehouden voor annuleringen of vertragingen door slechte medische conditie en eventueel overlijden van personeel noodzakelijk voor de uitvoering van een vlucht. Hier heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie vandaag een uitspraak (PDF) over gedaan.

Luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk bij overlijden piloot

Luchtvaartmaatschappijen hebben de verantwoordelijkheid om passagiers van A naar B te brengen. Lukt dit niet, of is er vertraging? Dan kunnen passagiers in aanmerking komen voor een vergoeding. Belangrijk is wie er verantwoordelijk gesteld kan worden.

Tot vandaag was het niet duidelijk of een luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk gesteld kan worden voor een vluchtvertraging of annulering als dit wordt veroorzaakt door bijvoorbeeld het overlijden van de copiloot.

Wij zijn van mening dat dit valt onder Verordening 261/2004 van de EU, maar luchtvaartmaatschappijen zagen die als een buitengewone omstandigheid.

Het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft vandaag gesteld, dat bij ziekte of overlijden van een crewlid die noodzakelijk is voor de uitvoering van de vlucht, de airline wel verantwoordelijk kan worden gehouden bij vertraging of annulering van de vlucht. Het hebben van een vliegtuig en een crew is inherent aan het uitvoeren van een luchtvaartonderneming. Dit betekent, dat passagiers recht hebben op een vergoeding.

Personeel meldde zich ziek na overlijden copiloot

De aanleiding voor de uitspraak van het Hof was een vlucht van TAP Portugal op 17 juli 2019 van Stuttgart naar Lissabon. Op diezelfde ochtend werd de copiloot die de vlucht zou uitvoeren dood aangetroffen in zijn hotelkamer in Stuttgart.

De hele bemanning was geschokt door het voorval en meldde zich ongeschikt om te vliegen. Er was geen vervangend personeel beschikbaar en de vlucht van 11:15 uur werd geannuleerd. De passagiers vertrokken uiteindelijk pas om 16:40 uur uit Lissabon met een vervangende vlucht.

Waarom is dit belangrijk voor Nederlandse passagiers?

Een vergelijkbare situatie deed zich voor op 24 september 2002, bij een vlucht van Transavia van Brindisi (Italië) naar Rotterdam. Nadat het vliegtuig aankwam in Brindisi, meldde de crew zich ziek voor de retourvlucht. Hierdoor werd de vlucht met een dag vertraagd.

Deze uitspraak is heel belangrijk voor de Nederlandse reiziger, omdat de Nederlandse rechter hier anders over dacht. Er is meermaals in het voordeel van luchtvaartmaatschappijen geoordeeld. 

EUclaim was vanaf het begin overtuigd, dat passagiers in deze situatie recht hadden op een vergoeding en gelukkig: de uitspraak van vandaag bevestigt dit! Wij hebben veel claims binnen gekregen van passagiers waarvan de vlucht langdurig vertraagd of geannuleerd is door een soortgelijke situatie en hebben er weer vertrouwen in dat we snel een oplossing gaan vinden voor lopende claims. 


Ben je een journalist en wil je hier een verhaal over schrijven? Op zoek naar meer actuele voorbeelden of heb je vragen? Check onze perspagina voor contactgegevens.

Geschreven door Jerrymie Marcus

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie.

Meer over Jerrymie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel