passagiers stappen in ryanair vliegtuig
30 mei 2024

Compensatie voor Ryanair passagiers

Route FR 4853 van Treviso naar Eindhoven

Vandaag is een mooie dag voor een groep van 1156 passagiers, waaronder negen Ryanair passagiers. 

Zij krijgen eindelijk hun compensatie omdat Ryanair hun vlucht annuleerde op 25 november 2019. Deze passagiers, die op de route FR 4853 van Treviso naar Eindhoven zouden vliegen, hebben na een lange juridische strijd hun geld gekregen. 

Ga je binnenkort op reis? Krijg tot €600

Laat geen geld liggen! Deel je vluchtdata van komende zomer vast met ons en krijg een berichtje als je recht hebt op compensatie.

Deel je vluchtnummer

Passagiers moesten veel kosten maken

De annulering van hun Ryanair-vlucht leidde niet alleen tot irritant tijdsverlies, maar de passagiers moesten ook extra kosten maken. Ryanair wilde deze kosten niet terugbetalen en ook geen compensatie geven.

Daarom kwamen deze passagiers bij ons. Namens deze groep heeft EUclaim compensatie geëist, zowel voor het tijdsverlies als voor de extra kosten die zijn gemaakt.

Denk hierbij aan kosten voor vervangend vervoer naar huis, maaltijden en drankjes. Volgens de EU 261/2004 verordening heeft een luchtvaartmaatschappij een zorgplicht naar haar passagiers.

Wanneer deze zorgplicht niet wordt nagekomen, kunnen de kosten voor passagiers flink oplopen, zoals blijkt uit dit dossier. Zes passagiers hebben gezamenlijk bijna 2000 euro aan extra kosten moeten maken door gebrekkig handelen van Ryanair.

Ryanair wil niet betalen

In eerste instantie weigerde Ryanair om de compensatie te betalen. De luchtvaartmaatschappij was ervan overtuigd dat de annulering het gevolg was van een buitengewone omstandigheid, dit is iets waar zij naar eigen zeggen niets aan konden doen.

Daarnaast vonden zij dat zij niet verantwoordelijk waren voor de extra kosten van de passagiers, omdat zij de ticketkosten al hadden teruggegeven. 

De juridische procedure die volgde, was complex en duurde lang. Wij moesten veele verweren van Ryanair weerleggen en aantonen waarom deze onjuist waren.

Na een uitgebreide rechtsstrijd heeft de rechter EUclaim in het gelijk gesteld. Alle standpunten van Ryanair bleken ongegrond. De luchtvaartmaatschappij werd veroordeeld tot het betalen van zowel de compensatie als de extra gemaakte kosten vanwege het niet nakomen van de zorgplicht.

Trots op resultaat

Het heeft 5,5 jaar geduurd, maar vandaag krijgen de passagiers eindelijk waar ze recht op hebben.

Dit is niet alleen een overwinning voor de getroffen passagiers, maar ook een belangrijk precedent voor andere reizigers die te maken krijgen met soortgelijke situaties. 

Wij zijn trots op het resultaat en blijven ons met volle toewijding inzetten voor de rechten van passagiers.

Geschreven door

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie. Bekend van VPRO, NOS, Emerce en AD.

Meer over Jerrymie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding