Recht op een vergoeding bij overboeking van uw vlucht

Was u op tijd bij de incheckbalie, maar mocht u toch niet mee met de vlucht? De mogelijkheid bestaat dat de vliegtuigmaatschappij de vlucht overboekt heeft. Kwam u hierdoor met meer dan drie uur vertraging aan op uw eindbestemming en kan de vliegtuigmaatschappij u niet precies vertellen waarom u niet mee mocht? U heeft dan volgens Verordening 261/2004 recht op een vergoeding. Bij een instapweigering is het wel van belang dat u uw boarding pass heeft laten printen op de luchthaven, zodat wij kunnen aantonen dat u op tijd aanwezig was. Er zijn situaties waarbij de vliegtuigmaatschappij passagiers mogen weigeren op een vlucht. Passagiers hebben dan ook geen recht op een vergoeding. Geldige redenen voor instapweigering zijn onder meer gezondheidsredenen, onvolledige reisdocumenten en veiligheidsredenen.

Stel: u vliegt met KLM van Amsterdam naar Bangkok. Bij de gate toont u aan de grondstewardess uw identiteitskaart. KLM mag u op basis van uw identiteitskaart weigeren op de vlucht, omdat voor het reizen naar een bestemming buiten de EU een paspoort verplicht is. In deze situatie heeft u geen recht op een vergoeding.

Heeft u recht op een vergoeding, dan wordt de hoogte van het geldbedrag bepaald op basis van de afstand van de totale vluchtroute:

Vluchtbestemmingen binnen de EU

Vluchtbestemmingen buiten de EU

Bij een vlucht met een afstand van 3500 kilometer of meer en een vertraging tussen de drie en vier uur, heeft u recht op 50% van de vergoeding.

Geld terug bij instapweigering

Wij geven u gratis advies of u recht heeft op een vergoeding omdat u niet mee mocht met de vlucht. Het enige wat wij van u nodig hebben zijn uw vluchtgegevens. Vul uw vluchtnummer en datum in en u heeft direct duidelijkheid. Geeft u EUclaim de opdracht dan nemen wij op basis van no cure, no pay al het werk voor u uit handen.

Vragen? Chat of bel