Welke vliegtuigmaatschappij gebruikt de prettigste vliegtuigen?

Airbus A320, Boeing 737 of een Embraer 175, het verschil zegt je misschien niet zoveel. Vliegtuigmaatschappijen maken allemaal gebruik van andere vliegtuigen, en in die keuze staan ze vrij. Welke vliegtuigmaatschappij gebruikt de prettigste en meest comfortabele toestellen? Dat leggen we je uit.

lufthansa vliegtuig stijgt op

Vliegtuigen voor korte tot middellange afstanden

Vliegtuigmaatschappijen die binnen Europa of het Middellandse zeegebied vliegen gebruiken vaak een Boeing 737 of Airbus 320 voor hun vluchten. De Nederlandse vliegtuigmaatschappijen gebruiken allemaal Boeing in hun vaste vloot. Voorbeelden van vliegtuigmaatschappijen die Boeing gebruiken zijn Transavia, TUIfly en Ryanair. EasyJet, Lufthansa en Vueling zijn voorbeelden van vliegtuigenmaatschappijen die gebruik maken van Airbus toestellen. In de regel is de cabine van een Airbus A320 iets ruimer dan die van een Boeing 737. Dat komt door de rondere vorm van de cabine.

Air France Airbus A320 stijgt op

De beroemde Boeing 777

 Sinds 1994 is de Boeing 777 een van de meest gebruikte vliegtuigen voor lange afstandsvluchten. KLM, Emirates en Singapore Airlines zijn voorbeelden van vliegtuigmaatschappijen die deze toestellen gebruiken. In de afgelopen 25 jaar is er een hoop verbeterd aan de Boeing 777. Zo kunnen er meer kilometers gemaakt worden en kunnen er meer passagiers mee door efficiënte indeling van de cabine. De Boeing 777F is een van de populairste vrachtvliegtuigen van Boeing. Origineel was de stoelindeling van de Boeing 777, 3-3-3 dus drie rijen van drie stoelen. EVA Air is een van de weinige vliegtuigmaatschappijen die met deze indeling vliegt. De meeste andere vliegtuigmaatschappijen, waaronder KLM, hebben een stoelindeling 3-4-3, waardoor er minder brede stoelen gebruikt worden.

Boeing 777 van Swiss stijgt op

Chartermaatschappijen en vliegtuigen

De Nederlandse chartermaatschappijen TUIfly, Transavia en Corendon Dutch Airlines maken in hun vloot allemaal gebruik van Boeing 737 toestellen. Toch kan het voorkomen dat je met een ander toestel vliegt, omdat deze in de zomer worden ingehuurd voor het grote aantal vluchten dat wordt uitgevoerd. Vooral de toestellen van Blue Air en Euro Atlantic laten nogal wat te wensen over. Deze Boeings zijn vaak oud en minder comfortabel dan de nieuwere dreamliners van TUI zelf. Een ander groot nadeel is dat deze toestellen vaker en sneller stuk gaan, waardoor de kans op vertraging toeneemt!

Nieuwe vliegtuigen, de voor- en nadelen

Nieuwe toestellen hebben voor- en nadelen. De nieuwe stoelen zijn gemaakt om het zitcomfort te vergroten, maar kunnen ook juist als minder prettig worden ervaren. Zo zijn de stoelen vaak dunner en harder, wat niet voor iedereen fijn vliegen is. Bij de nieuwe vliegtuigen die geen persoonlijk entertainmentscherm op elke stoel hebben is het tijdschriftenbak verplaatst naar schouderhoogte in plaats van kniehoogte, waardoor je meer beenruimte creëert. Passagiers ervaren de B777, B787, A380 en A350 vaak als de meest prettige vliegtuigen om mee te vliegen.

Emirates A380 in de lucht

Heb jij weleens een hele prettige of juist oncomfortabele vlucht meegemaakt? Deel je ervaring met ons!

Vorig blogartikel
Hebben kinderen recht op vergoeding bij vertraging?
Volgende blogartikel
Extra gemaakte kosten bij vluchtannulering

Geef een reactie

Vragen? Chat of bel