Vliegen met een beperking

Wanneer je een verstandelijke of lichamelijke beperking hebt is in het vliegtuig stappen niet iets wat altijd even gemakkelijk gaat. Toch zijn er gelukkig veel passagiers die zich niet laten tegenhouden door een beperking als het gaat om reizen. Wil je vliegen en heb je een beperking? Dan helpen deze tips met het voorbereiden van je reis zodat deze een stuk zorgelozer verloopt.

vrouw in rolstoel voor bomen

1. Boek een comfortabele vlucht

Elke vliegtuigmaatschappij is verplicht om assistentie te regelen voor passagiers met beperkte mobiliteit. Er zijn verschillende vormen van assistentie beschikbaar. Toch kan het voor je eigen comfort een stuk prettiger zijn om een ticket te boeken bij een vliegtuigmaatschappij die service hoog in het vaandel heeft staan. Ook een stoel met extra beenruimte kan prettig zijn. Ga je een verre reis maken en kun je gebruik maken van een vlucht zonder overstap? Neem dit dan in overweging want dit reist een stuk meer ontspannen. Kan het niet? Let er dan op dat je bij het boeken kiest voor een vlucht met minimaal 90 minuten overstaptijd.

2. Hulp voor beperkte mobiliteit op het vliegveld

Neem altijd contact op met de vliegtuigmaatschappij als je gebruik wilt maken van speciale assistentie. Er zijn verschillende vormen van assistentie beschikbaar en hier zijn internationale termen voor vastgelegd.

  • WCHR: Deze vorm van assistentie biedt hulp tot aan de gate. Deze vorm is geschikt voor mindervalide passagiers die geen lange afstanden kunnen overbruggen maar wel trap kunnen lopen.
  • WCHS: Brengen van passagiers tot aan de gate die geen trap kunnen lopen.
  • WCHC: Brengen van passagiers tot op de vliegtuigstoel. Deze vorm van begeleiding is voor passagiers die helemaal niet kunnen lopen. Let op: heb je hulp nodig in het toestel in het geval van veiligheidssituaties of bij het eten of toiletteren, dan moet je altijd met begeleiding reizen die je hierbij helpt. De vliegtuigmaatschappij mag je weigeren op de vlucht als je dit niet geregeld hebt.

3. Hulp voor passagiers met beperkt zicht, gehoor of verstandelijke beperkingen


Passagiers die slechthorend of slechtziend zijn kunnen ook assistentie aanvragen voor begeleiding tot aan de gate. In het vliegtuig zijn veiligheidsvoorschriften ook in braille beschikbaar. Reis je met een assistentiehond of blindengeleidehond? Deze mogen gewoon mee aan boord het vliegtuig. Vraag bij de vliegtuigmaatschappij na welke informatie ze nodig hebben om een assistentiedier toe te staan aan boord. Heb je een verstandelijke beperking zoals het syndroom van down of alzheimer? Dan kun je begeleiding krijgen tot aan het vliegtuig. In het vliegtuig moet je wel zelfredzaam zijn en de veiligheidsinstructies kunnen opvolgen. Is dat niet het geval? Dan moet je altijd met een begeleider reizen.

4. Reizen met een rolstoel? Zo doe je dat!

Bij veel vliegtuigmaatschappijen kan je rolstoel mee aan boord. Let er wel op dat je de rolstoel waarschijnlijk moet kunnen inklappen en dat sommige onderdelen gedemonteerd moeten worden. Leg altijd goed uit hoe dit moet aan het personeel. Bij sommige vliegvelden is het niet mogelijk om op de luchthaven met je eigen rolstoel vervoerd te worden. Dan wordt deze ingecheckt als ruimbagage en word je in de tussentijd met een rolstoel van het vliegveld vervoerd. Maak altijd foto’s van je rolstoel zodat je kunt bewijzen hoe deze eruitzag voor het vliegen, mocht er iets beschadigd raken.

5. Vraag om hulp en ken je rechten

Wees niet bang om hulp te vragen als je dit nodig hebt, ook als je dit aan familie of vrienden moet vragen. Je zult merken dat genoeg mensen je willen helpen bij het reizen. Ga vooral reizen en laat je niet tegenhouden door een beperking. Er zijn ook organisaties die reizen voor lichamelijk beperkten organiseren, zoals Mywayreizen. Ga je vliegen en loopt je vlucht niet zoals gepland en heb je extra kosten moeten maken? Dan staat EUclaim voor je klaar met advies en een team aan juridische experts.

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Het jaaroverzicht van 2019 in de luchtvaart
Volgende blogartikel
Geen geplande nachtlandingen op Eindhoven Airport meer vanaf november 2020
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
2 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
J van 't Riet
2 jaren geleden

Ik vlieg aankomend weekend met Airmalta, ik had stoelen gereserveerd met meer beenruimte waar ik ivm een deze week gescheurde achillespees geen gebruik van kan maken. Dat begrijp ik (ivm nooduitgang); echter, nu “eist” Airmalta dat ik extra stoelen koop, omdat mijn been enigszins vooruit gestoken moet zijn. Kunnen ze dat van mij eisen?

Anouk van Burken
2 jaren geleden
Reply to  J van 't Riet

Beste J van ’t Riet, bedankt voor je vraag. Ik heb het voor je nagevraagd bij onze juridische afdeling en zij zeggen het volgende: ‘Op het moment dat de captain vindt dat je niet fit genoeg bent om te vliegen waarbij je van 1 stoel gebruik moet maken, dan kan de captain de passagier weigeren. Om dit veilig te stellen kan je een additionele stoel kopen.’ Alvast een fijne vlucht en veel sterkte gewenst met je gescheurde achillespees. ~Anouk

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding