Vertraagd door slecht weer? Dit zijn je rechten

Vanochtend was het nat, winderig en de temperatuur zakt. De herfst heeft zijn intrede gedaan. Terwijl ik op de fiets zat zag ik boven mij vogels richting het zuiden trekken. Met speels gemak trotseerden zij het weer. Hoe zit het eigenlijk met die metalen vogels genaamd vliegtuigen?

Slecht weer in de luchtvaart

Een vliegtuig kan veel weerssituaties aan, echter zijn er situaties waarbij een vliegtuig niet kan landen of vertrekken. In het geval van dichte mist, harde wind of wind uit een ongunstige richting moet een toestel vaak uitwijken of wachten met vertrekken. Daarbij is niet elke luchthaven even goed uitgerust op bepaalde weersomstandigheden. Per luchthaven is het dus verschillend wat het effect is van slecht weer.

Consequenties

Wij zien vele luchtvaartmaatschappijen die in de ochtend vertraagd vliegen vanwege bijvoorbeeld mist. Vervolgens zijn de geplande vluchten in de avond of soms zelfs de volgende dag nog steeds vertraagd. Luchtvaartmaatschappijen plannen vaak alle vluchten op een dag kop-staart, waardoor bij een ontregeling van 1 vlucht door weersomstandigheden wel 5 vluchten vervolgens vertraagd vliegen. Door het strakke schema kan er niet worden geanticipeerd op deze situaties. De vertragingen van vluchten nadat het slecht weer al is opgeklaard worden “knock-on” vertraging genoemd oftewel het bekende ‘domino-effect’.

Passagiersrechten

De EU Verordening stelt dat slechte weerssituaties een buitengewone omstandigheid zijn, waarbij de luchtvaartmaatschappij haar passagiers niet hoeft te compenseren voor het geleden tijdsverlies. Echter, staat in dezelfde Verordening ook dat de weersomstandigheden de vlucht in kwestie moet verhinderen om een succesvol beroep te doen op een buitengewone omstandigheid. Een beroep op weersomstandigheden zal dus bij een “knock-on” vertraging de maatschappij niet baten. De passagiers hebben in dat geval gewoon recht op een vergoeding voor het ongemak.

Wel dient er gezegd te worden dat maatschappijen in Nederland steeds beter anticiperen op deze situaties en dat de kans op “knock on” vertragingen hierdoor afneemt.

Geef een reactie

41 Reacties op "Vertraagd door slecht weer? Dit zijn je rechten"

avatar
Wout
Wout

Ff de tekst nakijken onder “passagiersrechten” van “Echter” tot “omstandigheid”. Raakt kant nog wal….

EUclaim

Bedankt voor je reactie Wout. Wat hier bedoeld wordt is dat slecht weer op een voorafgaande vlucht geen reden voor vertraging op de volgende vlucht mag zijn. Stel dat een vlucht vanuit Amsterdam naar Londen vertraagd is door het weer, dan mag de terugvlucht hier geen hinder van ondervinden als het in Londen zelf prima weer is. Daar moet de vliegtuigmaatschappij op inspelen. Als je hier nog verdere vragen over hebt dan weet je ons te vinden. ~Jasmijn

pieter
pieter

heb een vraag als vlucht helemaal gecanceld word door mist heb ik dan geen recht op 23-10-2016 is er vanaf eindhoven helemaal niet gevlogen hebben toen 1 dag in praag moeten blijven

EUclaim

Hoi Pieter! Wat vervelend dat je vlucht geannuleerd was en je een dag langer in praag moest blijven. Hopelijk heb je er alsnog een leuke dag van kunnen maken. Als een vlucht geannuleerd wordt vanwege weersomstandigheden heb je helaas geen recht op een vergoeding. Als je mij even je vluchtnummer doorgeeft dan kijk ik na of dit inderdaad de reden was. Bij zulke lange vertragingen heb je echter wel recht op verzorging. Dit houdt in jouw geval eten/drinken en een hotelovernachting in. Is daar voor gezorgd? ~Jasmijn

Elin
Elin

Wij hebben afgelopen maandag 3,5 uur vertraging gehad door de mist op Schiphol, wij hadden om 0600 vanaf IJsland moeten vertrekken, maar toen we om half 7 in het vliegtuig zaten werdt er gezegd dat het nog wel even kon gaan duren, we mochten het toestel niet uit en vertrokken uiteindelijk om 09:30.. hebben wij recht op een vergoeding?
Alvast bedankt!

EUclaim

Dat is niet zo leuk Elin! Als het te maken had met de mist heb je helaas geen recht op een vergoeding. Heb je een vluchtnummer voor mij? Dan kijk ik het even voor je na. Hopelijk heb je alsnog een goede vlucht gehad. ~Jasmijn

Peter Smids
Peter Smids

Hoi Jasmijn, zou je willen kijken voor mij of vlucht AF 1441 van Amsterdam naar Parijs op 30 december 2016 vertraagd is door slechte weersomstandigheden? Dit beweert Air France namelijk over mijn claim. De aansluitende vlucht naar Santiago hebben we daardoor niet gehaald, en zijn we een dag in Parijs gebleven.
Alvast bedankt!
Peter

EUclaim
EUclaim

Hoi Peter,

Ik heb even voor je gekeken in het systeem en het klopt inderdaad dat er sprake was van slecht weer in zowel Amsterdam als Parijs.

Mocht je nog verdere vragen hebben dan kun je altijd contact met ons opnemen

~ Vera

Iris
Iris

hallo,
Mijn vriend is op dit moment onderweg vanuit Nederland naar Iasi in roemenie. Hij heeft vertraging opgelopen vanwege de wind vanmorgen. Dit terwijl het vliegtuig gewoon klaar was om te vetrekken maar door andere verlate vluchten er geen ruimte was om te gaan. Hierdoor heeft hij zijn overstap gemist hij is omgeboekt en moet een keer extra overstappen. Ook komt hij meer dan 5 uur later aan op zijn bestemming. Kan hij hiervoor vergoeding krijgen?

EUclaim

Hoi Iris,

Heel vervelend dat je vriend zijn aansluiting heeft gemist. Helaas heeft de luchtverkeersleiding op dit moment beperkingen vanwege de wind. Vooral startend verkeer heeft nu veel last van deze beperkingen aangezien er maar 1 baan voor opstijgende vliegtuigen open is. Helaas heeft je vriend dus geen recht op een vergoeding. Mocht hij lang moeten wachten op zijn volgende vlucht heeft hij wel recht op eten/drinken. Hopelijk heeft hij alsnog een fijne vlucht.

~Jasmijn

Bianca
Bianca

Geachte heer/mevrouw,

Ik zou vandaag om 7 uur vertrekken maar dat is 3.5 uur later gewordens door vetraging van het weer. Echter is het in het andere land wel goed weer en geen last van de storm. Heb ik recht op vergoeding.

EUclaim

Hoi Bianca,

Heb je een vluchtnummer en datum voor mij? Dan kijk ik het even voor je na.

~Jasmijn

Rachelle
Rachelle
Vandaag is mijn vlucht van Schiphol naar Dubai geannuleerd. Een medewerker van Emirates heeft mij verteld dat het vliegtuig niet op Schiphol heeft kunnen landen vanwege het slechte weer. Het vliegtuig is vervolgens omgeleid naar Frankfurt en is daar geland. Vanwege de vertraging kon de crew echter niet meer vliegen, omdat deze het maximaal aantal werk uren had bereikt. Ze konden het vliegtuig niet meer naar Schiphol vliegen om de vlucht naar Dubai te starten. Zonder vliegtuig helaas geen vlucht. In principe hadden ze een andere crew kunnen regelen en als nog terug naar Schiphol kunnen vliegen om de reis… Lees meer
EUclaim

Hoi Rachelle,

Vervelend dat je vlucht is geannuleerd. Helaas kon het vliegtuig niet landen op Schiphol vanwege de harde wind. Daar onstaan dan inderdaad weer andere problemen uit zoals het maximaal aantal crewuren. Helaas heb je geen recht op een vergoeding. Ik hoop wel dat je goed verzorgd bent tijdens het wachten, je hebt recht op eten/drinken en eventueel een overnachting. Hopelijk ben je snel op bestemming!

~Jasmijn

Sharon
Sharon

Door het slechte weer van vandaag moest het vliegtuig waarmee wij zouden vertrekken uitwijken naar Frankfurt. Toen het uiteindelijk in Amsterdam aankwam had de bemanning er teveel vlieguren opzitten om met ons door te vliegen naar Dubai. We moeten nu een hele nacht overbruggen (al met al 20 uur vertraging) Is dit een reden voor een vergoeding?

EUclaim

Hoi Sharon,

Heel vervelend dat je vlucht geannuleerd was. Het vliegtuig moest inderdaad uitwijken naar Frankfurt in verband met de storm. Helaas ben je dan geen recht op een vergoeding. Je hebt wel recht op verzorging tijdens de vertraging zoals eten/drinken en in jouw geval een overnachting. Is daar wel voor gezorgd? Zo niet, goed de bonnetjes bewaren en achteraf de vliegtuigmaatschappij of je verzekering contacteren. Hopelijk ben je alsnog snel op bestemming.

~Jasmijn

Janine
Janine

Hallo, eergisteren is onze vlucht 3,5 uur vertraagd door de harde wind. Is hier recht op een vergoeding? Vluchtnummer is: HV 6118​20.20.

EUclaim

Hoi Janine,

Vervelend dat je vlucht vertraging heeft opgelopen! Helaas heb je geen recht op een vergoeding door de harde wind. Dit is een buitengewone omstandigheid waar Transavia niks aan kon doen. Hopelijk heb je alsnog een fijne tijd in Malaga gehad!

~Jasmijn

Stefan
Stefan
17 december zouden wij met vlucht ba439 naar London vliegen om 16:10, de vlucht was vertraagd doordat s ochtends en halverwege de middag mistig was op Heathrow. We waren al ingecheckt en waren aan het wachten bij de gate toen men aangaf rond 17:30 dat de vlucht rond 18:00 zou vertrekken, er was wel 1 maar, mensen met een aansluitende vlucht die mogelijk niet meer te halen was moesten van de vlucht af, men was niet zeker of wij onze aansluitende vlucht AA 6144 naar new york zouden halen van 18:00 Engelse tijd. ( leek mij als onze eerste vlucht… Lees meer
EUclaim

Hoi Stefan,

Ik kan me goed voorstellen dat dit heel vervelend moet zijn geweest. Helaas heb je geen recht op een vergoeding vanwege de mist. Ik snap dat dit niet het antwoord is waar je op gehoopt had. De vliegtuigmaatschappij moet wel voor je zorgen tijdens de vertraging, in de vorm van eten, drinken en inderdaad een hotelovernachting. Je kunt deze kosten bij de airline declareren als ze hier niet voldoende voor gezorgd hebben. Ik hoop dat je alsnog een fijne tijd hebt gehad in New York! ~Jasmijn

Michel
Michel

Op 20 maart is onze vlucht KL1700 vanuit Madrid geannuleerd, reden was volgens KLM slecht weer en een landingsbaan minder, hierdoor krijgen wij geen compensatie, we zijn een dag later pas weer terug gevlogen

EUclaim

Wat vervelend om te horen Michel! Wij zijn het niet helemaal met KLM eens, jullie hebben wel recht op een vergoeding van €250 per persoon. We helpen je dan ook graag verder. Je kunt je claim hier indienen: http://www.euclaim.nl. ~Jasmijn

jos vantomme
jos vantomme

Hallo, Ook bij mij vertelde China Southern dat er spraken was van slecht weer, echter heb ik hier mijn twijfels over. Het ging over de vlucht CZ332 op 2 feb 2017. Kunnen jullie even checken of hier echt spraken was met slecht weer? Bedankt!

EUclaim

Hoi Jos, bedankt voor je reactie. Op 2 februari kan ik geen problemen vinden met dit vluchtnummer. Kan het zijn dat je 4 februari bedoelt? Toen was er namelijk wel een flinke vertraging. ~Jasmijn

Gert
Gert

Mijn vriendin zou vandaag van Eindhoven naar Sofia vliegen om 16.20 deze vlucht is geannuleerd vanwege mist, (ik denk in de morgen want er was op dat tijdstip echt geen mist) komt zij in aanmerking?

EUclaim

Hoi Gert,

Deze vlucht is niet geannuleerd vanwege de mist. Voor zover wij kunnen zien speelden er al problemen op de voorafgaande vlucht. Je vriendin heeft dus recht op een vergoeding van €400! Mocht je verder nog vragen hebben dan horen we het graag. ~Jasmijn

Kim
Kim
Vlucht KL0575 vloog op 23 april van Amsterdam naar windhoek met een tussenstop in Angola. Na deze tussenstop werd er naar windhoek gevlogen en tijdens het landen steeg het vliegtuig ineens weer. Piloot had geen goed zicht. Hij beloofde wat rond te vliegen en het opnieuw te proberen na een kwartier. Er was echter op het scherm al duidelijk te zien dat er weer koers werd gezet naar Angola. Er werd geen poging meer gedaan om te landen. Na ruim twee uur vliegen waren we weer in Angola. Daar moest getankt worden en weer terug naar namibie, zonder catering. Al… Lees meer
EUclaim

Hoi Kim, Vervelend dat je vlucht niet zo liep als gepland. Wij hebben helaas geen data binnen Afrika, dus ik kan niet direct zien wat de oorzaak van deze wending was maar het lijkt op iets weergerelateerds. In dat geval heb je helaas geen recht op een vergoeding. Je hoort wel tijdens zo’n lange vertraging wat te eten en drinken te krijgen. Mocht je hier nog bonnetjes van hebben dan kun je deze declareren bij KLM. Ik hoop dat je alsnog een goede reis hebt gehad. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag. ~Jasmijn

Kim
Kim
KLM geeft volgende reactie: Het spijt mij te vernemen dat u reis werd verstoord. Uit onze gegevens kan ik opmaken dat uw vlucht werd vertraagd/geannuleerd doordat het laden van de catering/het tanken langer dan normaal heeft geduurd. Doordat het vliegtuig te laat is binnengekomen/doordat ons personeel het maximale aantal toegestane werkuren heeft bereikt. Ik kan mij zeer goed voorstellen dat dit een vervelende situatie voor u moe zijn geweest. Namens Air France/ KLM wil ik mijn welgemeende excuses aanbieden voor het ondervonden ongemak. En ze bieden een tegoedbon aan van 75 euro, alleen in te wisselen voor een nieuw ticket.… Lees meer
EUclaim

Hoi Kim,

Bedankt voor je reactie. Ik heb er met mijn collega’s van Flight Intelligence naar gekeken maar het lijkt mij onlogisch dat er een crewissue was. Ook zien wij wel weer gerelateerde problemen in de vorm van mist. Komt dit overeen met jouw waarnemingen? Zo ja dan adviseer ik je de tegoedbon aan te nemen. Mocht je nog vragen hebben of andere aanvullingen dan hoor ik het graag.

~Jasmijn

Caroline
Caroline

Hoi. Onze vlucht vanuit costa rica is 5 en half uur vertraagd omdat het vliegtuig hier naar toe moest uitwijken naar jamaica omdat het niet kon landen vanwege de slechte weersomstandigheden. Hierdoor missen we ook onze tranfer vis dezelfde maatschappij British Airways. Op de volgende vlucht van gatwick moeten we nu ook nog eens 5 uur wachten. Hebben wij recht op een vergoeding?

EUclaim

Hoi Caroline,

Vervelend dat je vlucht niet helemaal ging zoals gepland. Helaas zijn slechte weersomstandigheden een buitengewone omstandigheid, passagiers hebben dan geen recht op een vergoeding. Ik hoop dat je alsnog een fijne vakantie hebt gehad. ~Jasmijn

Christine
Christine

Ik heb ook vertraging gehad door het ‘knock-on effect’, maar niemand die dit erkend. Alle claim sites (inclusief EUclaim!) geeft aan dat mijn vlucht vertraagd is door slecht weer, ook al heb ik een email van de luchtmaatschappij waarin ze toegeven dat we moeten wachten op het vliegtuig vanaf de eind bestemming….
Dikke onzin dus!

EUclaim

Bedankt voor de reactie Christine. Wat vervelend dat er vertraging was. Wat was de datum en het vluchtnummer van jouw vlucht? Dan kijk ik er even naar met onze Flight Intelligence afdeling. ~Kelsie

Kim
Kim

Hoi! Afgelopen weekend ben ik teruggevlogen vanuit Curaçao naar Amsterdam, de vlucht had hierbij 23 uur vertraging. We hebben een brief van KLM gekregen waarin stond dat de hotel overnachting en maaltijden vergoed zouden worden. Ik weet inmiddels dat we recht hebben op een vergoeding van €600 pp. Wat ik mij afvroeg is of we ook nog de maaltijden kunnen terug vragen of dat dit automatisch vervalt bij het aanvragen van de vergoeding? Mocht je dit toch kunnen terug vragen aan de hand van de bonnetjes (die hebben we nog) waar kan ik dat dan doen?
Kim

EUclaim

Hoi Kim,

23 uur vertraging! Dat is niet niks. Hopelijk hebben jullie wel een fijne vakantie gehad :). Wat was het vluchtnummer en de vluchtdatum? Dan kijk ik je recht op vergoeding na. De kosten van maaltijden horen hier niet bij, die kun je los declareren bij KLM. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.

~Jasmijn

Kim
Kim

Ik heb het al berekend op jullie site en de vergoeding is €600 pp! Dus dat in combinatie met een extra dag vakantie maakt de problemen door de vertraging wel goed. Ik kan alleen niet zo goed vinden waar ik de kosten van maaltijden kan invullen op de klm site, weet u dit?

EUclaim

Hoi Kim, Hiervoor kun je het beste even contact op nemen met de klantenservice of via social media :). Ik hoop dat je snel de gemaakte kosten terugkrijgt. ~Jasmijn

Hans
Hans

Mijn vlucht van sfo naar Ams kl608 op 7 juli had een vertraging van 1 uur waardoor ik mijn aansluitende vlucht van Ams naar dus heb gemist. Daardoor bijna 4 uur later op de eindbestemming. De reden was slecht weer in Amsterdam van de voorgaande vlucht naar sfo. Hierdoor konden wij later vertrekken. Is dat reden voor een afwijzing door klm?

Eddy
Eddy

Vlucht lh998 van FRA naar AMS op 19-7-2017 geannuleerd. Omgeboekt op lh1002 later die avond en totale vertraging van 5 uur. Reden annulering onbekend. Zit hier een claimmogelijkheid in?

EUclaim

Hoi Eddy,

Helaas was deze vlucht geannuleerd vanwege ATC beperkingen door slecht weer. Je hebt in zulke gevallen geen recht op een vergoeding. Mocht je geen vouchers voor drinken en eten hebben gehad dan kun je deze kosten alsnog declareren bij de vliegtuigmaatschappij met de bonnetjes. Hopelijk heb je alsnog een goede reis gehad. ~Jasmijn

wpDiscuz
Vragen? Chat of bel