Vertraagd door slecht weer? Dit zijn je rechten

Vanochtend was het nat, winderig en de temperatuur zakt. De herfst heeft zijn intrede gedaan. Terwijl ik op de fiets zat zag ik boven mij vogels richting het zuiden trekken. Met speels gemak trotseerden zij het weer. Hoe zit het eigenlijk met die metalen vogels genaamd vliegtuigen?

storm en donkere lucht op het strand

Heb ik recht op een vergoeding bij vertraging door slecht weer?

Is je vertraagde vlucht een direct gevolg van slechte weersomstandigheden? Dan heb je helaas géén recht op een vergoeding. Je hebt wel recht op verzorging tijdens de vertraging. Slechte weersomstandigheden kunnen ook een rol spelen op de bestemming, waardoor je deze niet direct ziet en de reden dus ook niet begrijpt. Twijfel over je over de reden van je vertraagde vlucht? EUclaim kan precies zien of je vlucht in aanmerking komt voor een vergoeding of niet.

Check je vlucht

Slecht weer in de luchtvaart

Een vliegtuig kan veel weerssituaties aan, echter zijn er situaties waarbij een vliegtuig niet kan landen of vertrekken. In het geval van dichte mist, harde wind of wind uit een ongunstige richting moet een toestel vaak uitwijken of wachten met vertrekken. Daarbij is niet elke luchthaven even goed uitgerust op bepaalde weersomstandigheden. Per luchthaven is het dus verschillend wat het effect is van slecht weer.

Consequenties

Wij zien vele luchtvaartmaatschappijen die in de ochtend vertraagd vliegen vanwege bijvoorbeeld mist. Vervolgens zijn de geplande vluchten in de avond of soms zelfs de volgende dag nog steeds vertraagd. Luchtvaartmaatschappijen plannen vaak alle vluchten op een dag kop-staart, waardoor bij een ontregeling van 1 vlucht door weersomstandigheden wel 5 vluchten vervolgens vertraagd vliegen. Door het strakke schema kan er niet worden geanticipeerd op deze situaties. De vertragingen van vluchten nadat het slecht weer al is opgeklaard worden “knock-on” vertraging genoemd oftewel het bekende ‘domino-effect’.

Passagiersrechten

De EU Verordening stelt dat slechte weerssituaties een buitengewone omstandigheid zijn, waarbij de luchtvaartmaatschappij haar passagiers niet hoeft te compenseren voor het geleden tijdsverlies. Echter, staat in dezelfde Verordening ook dat de weersomstandigheden de vlucht in kwestie moet verhinderen om een succesvol beroep te doen op een buitengewone omstandigheid. Een beroep op weersomstandigheden zal dus bij een “knock-on” vertraging de maatschappij niet baten. De passagiers hebben in dat geval gewoon recht op een vergoeding voor het ongemak.

Wel dient er gezegd te worden dat maatschappijen in Nederland steeds beter anticiperen op deze situaties en dat de kans op “knock on” vertragingen hierdoor afneemt.

Vorig blogartikel
Staking Europese luchtverkeersleiding uitgesteld
Volgende blogartikel
EUclaim bekritiseert voorstel nieuwe Verordening in Brussel

151
Geef een reactie

68 Comment threads
83 Thread replies
12 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
73 Comment authors
merel

Hallo,

Wij hebben een claim ingediend maar die word afgewezen. Wij hebben 8,5 uur vertraging gehad. Wij zouden van Antalya naar Rotterdam terug vliegen (OR766) op 13 september 2019. Echter stond volgens hun, het vliegtuig lange tijd stil op Mallorca vanwege het slechte weer. Die vlucht moest eerst weer terugkeren naar Rotterdam. Dit valt zeker onder het ‘domino’ en ‘knock on’ effect. Dan hebben wij toch gewoon recht op ons geld?

mvg,
Merel

EUclaim

Hoi Merel!

Wat vervelend dat je claim is afgewezen. Was dit bij de vliegtuigmaatschappij? Wij nemen claims voor deze vlucht gewoon aan, we zien geen buitengewone omstandigheid terug in onze data :). Mocht je nog vragen hebben neem dan gerust contact met ons op.

^Jasmijn

Bianca

Wij vertrokken vanuit Brussel naar München en vandaar zouden we doorvliegen naar muscat. De vlucht die wij moesten hebben in Brussel kwam al met vertraging aan. Hierdoor kwamen wij met vertraging aan in München waardoor wij onze uitsluitende vlucht hebben gemist. Gevolg overnachten op het vliegveld en uren vertraging. Nu geeft de luchtvaartmaatschappij aan dat we geen vergoeding krijgen omdat in München buitengewone weersomstandigheden waren. Het regende misschien wat maar niet hard. Ook geen onweer of mist.

Hebben wij nu recht op compensatie?

EUclaim

Hoi Bianca,

Wat een vervelende ervaring! Kun je mij de vluchtnummers en data sturen? Dan kijk ik je rechten voor je na! Mocht je extra kosten hebben moeten maken voor een hotel en maaltijden kun je deze ook terugclaimen! ~Jasmijn

Tammy

Een luchtvaartmaatschappij zegt dat de reden van annulering ‘heavy fog’ betreft. Op het tijdstip van mijn vlucht van afgelopen vrijdag 29 maart met vluchtnummer LX725 (Swiss) om 9.50 uur was het echter zonnig! En de e-mail van annulering ontving ik al om 6.38 uur s ochtends…. Eerder die ochtend was het wel wat mistig volgens weerdata, dus het zou kunnen zijn dat het vliegtuig daardoor niet in Amsterdam kon komen en vervolgens dus niet beschikbaar was voor mijn vlucht. Maar slecht weer op een eerdere vlucht mag geen reden zijn om geen compensatie te geven toch?

EUclaim

Hoi Tammy! Ik heb gelijk je vlucht gecheckt en wij nemen hier gewoon claims op aan. Wij zien inderdaad geen reden waarom mist op deze vlucht nog een rol zou moeten spelen. Je kunt dus gerust een claim bij ons indienen en dan gaan wij voor je aan de slag. Mocht je nog vragen hebben dan kun je altijd even contact met ons opnemen. ~Jasmijn

Marjon

Beste, wij vertrokken vrijdag 10 augustus vanaf Amsterdam Schiphol met vlucht KL 6013 naar Orlando. Er was een overstap in Atlanta voor deze vlucht die we als Amsterdam – Orlando hadden geboekt. In Amsterdam hadden we 35 min. vertraging waardoor we onze aansluitende vlucht in Atlanta mistte. Hier werd onze vlucht door Delta Airlines omgeboekt naar een andere vlucht en deze vlucht had uiteindelijk ook flinke vertraging waardoor we 3.05 uur later aan kwamen in Orlando. Delta Airlines geeft nu aan dat wij geen recht hebben op vergoeding omdat onze vlucht vanuit Amsterdam op 10 augustus 13.00 uur vertraagd was… Lees meer

Hoi Marjon, wat een vervelende situatie! Slecht weer op een voorafgaande vlucht is geen buitengewone omstandigheid. Kun je een bericht sturen met de vluchtgegevens van je huidige en nieuwe vlucht van Atlanta naar Orlando? Dan controleer ik graag voor je waar je recht op hebt. ~Anouk

Esther Gruppen

vele vluchten waren die dag al geannuleerd, of zelfs de dag ervoor. onze vlucht zou gewoon doorgaan. We hebben 4 uur erop moeten wachten. Voor ons waren er geen vluchten zodat er geen domino effect is ontstaan. We zouden landen in londen city, maar smiddags landen ze daar niet en dus bij Ostend.. vanaf daar nog een uur met de trein.

ps , er stond die dag harde wind !! onze vlucht stond als enige niet geannuleerd

EUclaim

Jeetje wat vervelend Esther! Gelukkig zijn jullie alsnog in Londen aangekomen. Mocht je extra kosten hebben moeten maken door de vertraging dan kun je deze indienen bij de luchtvaartmaatschappij. ~Jasmijn

Betty Moorman

We zouden met 4 personen op zondag 16 december vanaf Krakau vliegen naar Eindhoven. 5 uur van te voren kregen we bericht van Transavia dat de vlucht geannuleerd was wegens mist in Eindhoven. Het alternatief was een vlucht op donderdag. Zolang konden we niet wachten, gelukkig konden we een kamer opnieuw boeken en op maandag met een andere maatschappij terugvliegen naar Dusseldorf. Van Transavia hebben we de ticketkosten teruggekregen maar we hebben veel meer kosten moeten maken. Hotel, vlucht naar Dusseldorf, extra verblijfkosten in Krakau, autokosten op Eindhoven. Hebben wij nog recht op een onkostenvergoeding?

EUclaim

Wat vervelend Betty! Je kunt inderdaad de extra gemaakte kosten ook verhalen bij Transavia. Als je daar hulp bij nodig hebt dan kun je contact opnemen met onze partner Miss Casey via http://www.misscasey.com/nl. ~Jasmijn

Emile

Beste,

Op 16 november is onze vlucht van AMS naar London City (KL 0987) geannuleerd vanwege dichte mist. Deze vlucht is vervolgens automatisch omgeboekt door KLM naar een avondvlucht (KL0979), maar deze werd bij aankomst op Schiphol wederom geannuleerd. Vluchten naar Heathrow en Stansted gingen wel door. Ons werd door KLM verteld dat ook de 17e november geen zin had, omdat die vluchten inmiddels alweer vol zaten. Staan nu dus met lege handen. Compensatie wordt vooralsnog in ieder geval niet gegeven door KLM.

Wat kunnen wij nu nog met bovenstaande specifieke situatie?

Mvg,

Emile

EUclaim

Hoi Emile, Wat ontzettend balen dat je vlucht is geannuleerd! Ik zie inderdaad dat beide vluchten, zowel de KL0987 en de KL0979, bij ons dichtstaan vanwege verminderd zicht door de mist. Helaas heb je dus geen recht op een vergoeding omdat dit een buitengewone omstandigheid is. Begrijp ik goed dat KLM je geen vervangende vlucht heeft kunnen aanbieden? Dan hebben jullie recht op een restitutie van de ticketprijs. Mocht je hier nog vragen over hebben dan kun je het best even contact opnemen met onze partner Miss Casey via http://www.misscasey.com. Zij helpen passagiers bij extra gemaakte kosten door vluchtproblemen. Hopelijk… Lees meer

Marc

Beste, We zijn door KLM dinsdag 23 oktober omgeboekt naar woensdag 24 oktober vanwege het slechte weer in AMS. Het gaat om de vlucht vanuit CPH om 19:10. Deze was om 12:10 geannuleerd. Dit terwijl de KLM vlucht om 16:35 wel naar AMS vloog! Ook alle andere maatschappijen vlogen naar AMS (SAS/Norwegian Airlines). We hebben nog een vlucht kunnen boeken naar AMS om 16:35 via Norwegian Airlines. Gelukkig want we moesten allebei op het werk zijn woensdag. KLM weigert de kosten van dit te ticket te betalen vanwege slechte weersomstandigheden (niets van gemerkt, andere vluchten gingen wel). We kunnen alleen… Lees meer

EUclaim

Hoi Marc, Wat een vervelende situatie. Ik kan me goed voorstellen dat je hier vraagtekens bij zet. Ik heb het gelijk even nagekeken en zie dat jullie gewoon recht hebben op een vergoeding voor deze annulering. Voor eventuele extra gemaakte kosten door deze annulering kun je terecht bij onze partner Miss Casey. KLM moet het vervangende vervoer betalen. Daarbij maakt het ook niet eens uit of er sprake was van slecht weer of niet. Je hebt bij een annulering altijd recht op vervangend vervoer. Hopelijk heb je iets aan deze informatie. Mocht je nog vragen hebben neem dan gerust contact… Lees meer

Lisa B

Hallo,

Duidelijke uitleg, echter nog onderstaande vraag;

Ik heb een claim ingediend bij de vliegtuigmaatschappij, echter krijg ik nu na 2,5 maand de reactie dat de annulering te maken had met onweer in Tenerife zuid. Dit terwijl we van Palma de Mallorca naar Dusseldorf zouden vliegen.
De vlucht zou om 20.30 plaatsvinden maar werd al om 08:05 die dag geannuleerd.
Hoe kan achterhaalt worden of dit echt de reden was?
Het betrof vlucht OE303 op zondag 22 juli 2018.

Met vriendelijke groet, Lisa.

EUclaim

Hoi Lisa,

Wij nemen gewoon claims aan op deze vlucht en herkennen ons ook niet in wat Laudamotion zegt. Je kunt dus eventueel de claim bij ons indienen. ~Jasmijn

René Fennet

5 september 2018. slecht weer op Schiphol leidt tot “knock on” vertraging, en besluit dat die paar lui die in Bordeaux staan te wachten, ook de volgende dag mee naar huis kunnen.KLM claimt overmacht door weer, geen compensatie. Ik zeg commerciële afweging, dus dokken. Als KLM hier mee wegkomt, kan ik net zo goed met de prijsvechter vliegen.

EUclaim

Helaas is het bij de prijsvechters niet veel beter geregeld René :(. Wat vervelend dat je vlucht geannuleerd werd vanwege het weer! Ik heb het even voor je gecheckt maar KLM beroept zich volgens ons wel terecht op ATC restricties vanwege het weer. Mocht je extra kosten hebben moeten maken vanwege een dag vertraging kun je terecht bij onze partner Miss Casey via http://www.misscasey.nl. ~Jasmijn

René Fennet

Bedankt voor je snelle reactie

Marijke

Sorry datum is 28/7/2018

Marijke

Dag Ryanair beweert dat onze vlucht op 27 juli jl 6.50 van weeze naar cagliari is gecanceld vanwege weersomstandigheden. Is dat niet een reden dat vermeld kan worden. Bij ons werd niets gezegd daarover we hebbenzelfs bewijs meegekregen dat het daar niet om ging .
FR 4834

Gerard Craane

Op 1-5-2018 stond onze vakantie gepland. Allereerst van A’dam naar Frankfurt (11.00 uur) om vervolgens na een overstap door te vliegen naar Denver (alles met Lufthansa) Om 08.00 uur krijgen we bericht dat de vlucht naar Frankfurt is gecancelled. Na lang wachten worden we omgeboekt op een vlucht van A’dam naar Chicago om vervolgens door te vliegen naar Denver. Al met al komen we 4 uur en 5 minuten later aan in Denver dan bepland. Na mijn vakantie heb ik een claim ingediend bij Lufthansa vanwege deze vertraging. Lufthansa beweert echter dat de annulering van de eerste vlucht te maken… Lees meer

EUclaim

Wat een vervelend verhaal Gerard! Heb je de originele en vervangende vluchtnummers voor mij? Ik kijk het graag even voor je na! ~Jasmijn

Stephanie

Hallo,
Wij hebben op 27 januari 2018 vertraging gehad kittilä op vlucht OR149.
Vliegtuig ging niet door naar kuusamo.
Zijn na een bustocht van 5 uur in kuusamo aangekomen.
Ze beroepen het op slecht weer.
Klopt dit

Groetjes Stephanie

EUclaim

Hoi Stephanie,

Ik kan je helaas in deze niks anders zeggen dan dat dit inderdaad door het weer kwam. Het was te slecht in Kuusamo vandaar dat het vliegtuig niet verder mocht vliegen. Jullie hebben dus helaas geen recht op een vergoeding. Mocht je extra kosten hebben moeten maken vanwege de vertraging kun je deze terugvragen via onze partner Miss Casey. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag :). ~Jasmijn

Frane

Geachte geadresseerde(n),
Op maandag 18 december 2017 werd mijn vlucht vanuit Warschau naar Amsterdam geannuleerd. De reden was hevige sneeuwval. Echter niet in Warschau of Amsterdam, maar in Kiev. Het toestel diende namelijk uit Kiev te komen. Het duurde uren voordat LOT met informatie kwam. LOT zegt dat ik geen recht heb op vergoeding, maar de sneeuw viel in Oekraïne, in zowel Warschau als Amsterdam was het prachtig weer. Klopt het dat ik geen recht heb op compensatie?

Groeten, F.

EUclaim

Bedankt voor je reactie Frane, ik heb het even voor je nagekeken en je hebt inderdaad recht op een vergoeding voor de geannuleerde vlucht van €250 mits je met minimaal twee uur aankomstvertraging in Amsterdam bent aangekomen. Ik kan dit voor je nakijken als je de gegevens van de vervangende vlucht voor me hebt. ~Jasmijn

Frane

Dankjewel Jasmijn! We vluchtgegevens zijn: LOT (Warsaw – Amsterdam), LO267, 18 december 2017.

Frane

De 19e van oktober, excuus. Om 16:50. Zelfde code.

EUclaim

Je bedoelt denk ik 19 december? Dan heb je recht op een vergoeding van €250 voor het tijdsverlies! We helpen je graag Frane :). ~Jasmijn

D.C.Strijbos

11-1-2018 vlucht HV6062 van Barcelona naar Rotterdam airport. Vlucht wel op tijd vertrokken en geland.. Alleen niet op de eindbestemming Rotterdam. De vlucht is (als enige vliegtuig die middag) uitgeweken naar Amsterdam . Volgens omroep op Rdam airport wegens problemen van organisatorische aard. Volgens omroep van piloot vanwege mist. Geregelde bussen voor vervoer van Amsterdam naar Rotterdam verliep dusdanigslecht waardoor we pas 3.5 uur na de landing we eindelijk op onze eindbestemming Rotterdam airport aankwamen. Geen eten of drinken gehad in de tussentijd. Is hier recht op enige compensatie?

EUclaim

Bedankt voor je reactie. Wat vervelend dat jullie niet in Rotterdam konden landen! Deze vlucht is uitgeweken naar Amsterdam in verband met de mist en nog wel rond schematijd geland. Mist is een buitengewone omstandigheid dus je hebt helaas geen recht op een vergoeding. Je kunt even contact opnemen met onze partner Miss Casey voor het terugvragen van kosten van eten en drinken. Hopelijk hebben jullie een fijne vakantie gehad! ~Jasmijn

Ellen

Ik heb een vraag over mijn reis 2 weken terug. Ik vloog op 10 december van Amsterdam richting Bali, met een tussenstop op Dubai. Wij hebben op Schiphol 4 uur vertraging gehad, waardoor wij de overstap op Dubai miste. De vertraging kwam door de sneeuwval, dus dat begrijp ik. Op Dubai kregen wij echter te horen dat er pas over 2 dagen ruimte was in het vliegtuig. Wij kregen wel verblijf op hun kosten, maar misten hierdoor wel 2 dagen in Bali. De vlucht van de volgende dag zat namelijk al vol. Uiteindelijk heeft Emirates ons toch gewijzigd naar de… Lees meer

EUclaim

Bedankt voor je bericht Ellen. Wat vervelend allemaal! Heb je schriftelijk bewijs dat TUI dit heeft gezegd tegen jullie? Ik hoor het graag! ~Jasmijn

Bianca

De vlucht naar Londen is vanavond gecanceld ivm sneeuw ruiming .kunnen wij ook De onkosten van t hotel verhalen ?

EUclaim

Bedankt voor je bericht Bianca. Je hebt inderdaad recht op verzorging bij een geannuleerde vlucht. Is je geen hotel aangeboden voor de overnachting? Dan kun je deze kosten inderdaad terugvragen aan de vliegtuigmaatschappij. Mocht dit niet lukken neem dan gerust even contact met ons op. ~Jasmijn

Anneke

Op 11-12 zouden wij terugvliegen van Curacao naar Amsterdam. Vanwege het slechte weer in Nederland werd er niet gevlogen en was er dus geen vliegtuig om ons terug te vliegen. Geen probleem, alles goed geregeld. Tui gaf op 11-12 aan dat wij met de eerstvolgende vlucht naar huis zouden vliegen. Die kwam op dinsdag 12-12. Op 12-12 in de ochtend gaf Tui aan dat de reguliere passagiers met de vlucht van 12-12 zouden vertrekken en er voor ons een vliegtuig werd gehuurd. Deze zou op 13-12 om 1.10 uur vertrekken vanuit Curacao. Nadat er was gevochten aan boord én de… Lees meer

EUclaim

Bedankt voor je reactie Anneke. Wat vervelend dat je vlucht zoveel vertraging heeft opgelopen. Je hebt inderdaad helaas geen recht op een vergoeding omdat zowel de annulering als de vertraging werden veroorzaakt door een buitengewone omstandigheid. Als je zegt dat er is gevochten aan boord door passagiers, dan geldt dit als een ‘unruly passenger’. Ook als de systemen van een vliegveld niet werken is dit niet de fout van vliegtuigmaatschappij. Ik kan me wel voorstellen dat dit een hele vervelende en lange vertraging voor jullie is geweest. Je hebt wel recht gehad op verzorging in de vorm van eten, drinken… Lees meer

Natasha

Beste, vorige week zondag 10 december is onze vlucht van easyjet van londen luton naar amsterdam geannuleerd wegens sneeuw. Er was geheel niemand meer aanwezig om passagiers te helpen. Toen wij 7 uur later (omdat koffer zoek was….) in hotel kwamen waren alle vluchten voor de komende 2 dagen volgeboekt. We hebben toen met andere maatschappij via duitsland naar huis gevlogen. Drie nieuwe tickets, 2 nachten hotel, eten en drinken, 2 dagen langer parkeren. Heb ik ergens recht op teruggave?

EUclaim

Hoi Nathasha, wat een vervelende situatie! Je hebt zeker recht op teruggave van deze kosten onder het Verdrag van Montreal en de Verordening. Je kunt het best even contact opnemen met onze partner Miss Casey hiervoor. Zij helpen je graag verder! http://www.misscasey.com/nl ~Jasmijn

Yvonne

Gisterenavond is mijn partner vanuit Malaga vertrokken met bestemming Eindhoven met Ryanair. Met een vertraging van ruim anderhalf uur vertrokken en geland in Brussel. Vandaar, na ruim 1 uur te hebben gewacht op een bus, naar Eindhoven gebracht. Uiteindelijk rond 03.00 uur in Eindhoven aangekomen i.p.v. 22.40 uur. Kan ik iets claimen?
Transavia had een vlucht die rond dezelfde tijd zou vertrekken gecanceld! Wel zo verstandig geweest dus.

EUclaim

Hoi Yvonne, wat vervelend van de vertraging! Ik zie inderdaad dat de vlucht is uitgeweken. Helaas heeft je partner geen recht op een vergoeding vanwege de slechte weersomstandigheden op 11 december. Eindhoven is in de middag een tijd dicht geweest en dit heeft nog lang effect op het vliegverkeer gehad. Mocht hij extra kosten hebben moeten maken in de vorm van eten en drinken dan kunnen deze wel geclaimt worden bij de vliegtuigmaatschappij. Mocht Ryanair deze niet vergoeden neem dan even contact met ons op ;). ~Jasmijn

Yvonne

Hoi Jasmijn bedankt voor je snelle reactie. Hij heeft s nacht nog wel een taxi moeten nemen, omdat openbaar vervoer geen optie was. Zijn deze kosten te claimen?

Lisanne Middag

Beste,

Onze vlucht kl1556 van Turijn – Amsterdam die morgen zou gaan 11.40uur is geannuleerd. De eerst volgende mogelijkheid is woensdag ochtend dus dit betekent dat we een extra nacht moeten blijven en daarbij ook extra kosten voor eten en drinken hebben.
Ik begrijp dat ivm slechte weersomstandigheden we geen refund voor het ticket krijgen maar wat is er mogelijk aan vergoeding voor hotel en eten & drinken?

Hoor het graag, dank alvast!

Lisanne

EUclaim

Hoi Lisanne, Je hebt helaas geen recht op een vergoeding inderdaad. Als je geen vervangende vlucht aangeboden krijgt dan heb je wel recht op teruggave ticket. Je hebt sowieso recht op verzorging in de vorm van eten, drinken en een hotel tijdens de duur van de vertraging. Je kunt deze kosten terugvragen bij KLM. Mochten zij hier moeilijk over doen neem dan gerust contract met ons op en dan kijken wij hoe we je verder kunnen helpen ;). Veel succes nog! ~Jasmijn

Rita

Hallo
Onze vlucht is geanullierd van Valencia naar Amsterdam vanwegen slecht weer maar nu moeten wij het hotel uit maar wij weten nog geen informatie over de nieuw vlucht .is KLM niet verplicht de kosten van de hotel te betalen want wij zijn nu verplicht langer te blijven
Vlucht nummer kl1617

EUclaim

Hoi Rita,

Wat vervelend dat je vlucht geannuleerd is. Vanwege de weersvoorspellingen is deze vlucht inderdaad terecht geannuleerd. KLM is echter wel verantwoordelijk om een vervangende vlucht te regelen en tijdens de vertraging voor een hotel, eten en drinken te zorgen. Als zij dit niet doen kun je de kosten achteraf bij ze indienen en mocht dat niet lukken neem dan gerust even contact met ons op. Heel veel succes! ~Jasmijn

yolande

Beste mensen. Afgelopen zaterdag 2 dec zouden wij rond 10.30 vanaf Reus naar Ehoven vliegen met Ryan air. Omdat de vlucht van ehoven naar reus niet ging vanwege mist was er voor ons geen toestel. Chaos. Pas tegen 5 uur kregen we bericht annulering. Vervolgens mochten we het zelf uitzoeken of via hele bizarre omleidingen reizen. Wij zijn met de trein naar barcelona gegaan en hebben zelf een vlucht geboekt met Vueling naar Amst. Waar hebben wij recht op? Merci

EUclaim

Hoi Yolande, Wat vervelend allemaal! Vanwege de mist heb je geen recht op een vergoeding, echter is Ryanair wel verantwoordelijk voor het regelen van een vervangende vlucht. Als dit niet geregeld werd dan kun je de kosten voor het vervangende vervoer (trein en vlucht) aan hen terugvragen. Ook eventuele kosten voor eten en drinken kun je terugvragen als je de bonnetjes goed bewaard hebt. Mocht je hierbij problemen ervaren, neem dan gerust even contact met ons op. ~Jasmijn

yolande

Beste Jasmijn. Dank voor je snelle reactie. Wat ik niet begrijp is dat het feit dat de mist in Eindhoven was en niet in Reus onze vertrekplaats dit effect heeft op onze claim. Is dit dan niet bij uitstek een voorbeeld van domino effect. Op zich was er geen overmacht in Reus dus. Of ze hadden een vervangende vliegtuig bv uit Weeze moeten regelen toch. Vallen extra parkeerkosten er ook onder ? En laten ophalen van Schiphol? Km vergoeding? Txs

Claudia van der Laan

Goedemiddag,

Laat in de avond van 28 september werd mijn ochtendvlucht KL0953 van 29 september naar New Castle geannuleerd vanwege mogelijke mist. Ik werd overgeboekt naar dezelfde vlucht op zaterdag, dus een hele dag later. Omdat ik slechts een lang weekend naar mijn dochter ging, had dit dus een behoorlijke impact. KLM zegt dat ik geen recht op vergoeding heb, ondanks dat de mist op 29 september mee viel.

Klopt het wat de KLM zegt?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Beste Claudia, Bedankt voor je bericht. Vervelend dat de vlucht was geannuleerd!
KLM had de vluchten al geannuleerd voordat de impact van de mist duidelijk was, daarom nemen wij wel claims aan voor deze annulering.
Je hebt dus mogelijk recht op een vergoeding van €250 per persoon. We helpen je graag: https://goo.gl/V7fMjt. ~Kelsie

Hans

Goedeavond
Ik zou vanmorgen om 11.05 2 december vliegen vanaf Eindhoven naar alicante. Maar vanwege de mist konden we niet vanaf Eindhoven en zijn we met bussen naar Brussel gebracht. Vanuit daar zijn we naar alicante gevlogen. Met een vertraging van 6 uur. Heb ik recht op een vergoeding??
Groetjes hans

Hallo Hans, Wat een vervelende situatie. Mist is een buitengewone omstandigheid. Daarom heb je helaas geen recht op een vergoeding. Hopelijk heb je in de toekomst geen last meer van dit soort vluchtproblemen. ~Kelsie

Jos de Vries

Ook recht op vergoeding als door mist uitgeweken wordt naar een andere luchthaven ( in mijn geval ipv Eindhoven naar Weeze in Duitsland ) Met lange vertraging in Eindhoven aangekomen met bus georganiseerd door Wizzair

Bedankt voor je bericht Jos. Vervelend dat de vlucht moest uitwijken vanwege de mist. Mist is een buitengewone omstandigheid. Helaas heb je daarom geen recht op een vergoeding. Hopelijk heb je in de toekomst geen last meer van vluchtproblemen. ~Kelsie

Els

Hoi,

Zouden jullie willen kijken of mijn vlucht KL 1700 op 24 september 2017 is geannuleerd wegens slecht weer. Dit beweert KLM namelijk in reactie op mijn klacht. Zelf ben ik van mening dat er sprake is van een knock-on vertraging waardoor ik dus wel recht heb op compensatie. alvast bedankt!

EUclaim

Hoi Els,

Bedankt voor je reactie. Wij nemen claims aan op deze vlucht. Als je er met KLM niet uitkomt kun je dus gerust bij ons een claim indienen ;). Mocht je verder nog vragen hebben neem dan gerust contact met ons op. ~Jasmijn

Yvonne

14h vertraging na mist in Pisa!!! Hallo, op de late vlucht van Transavia uit Pisa naar Amsterdam van afgelopen zondag 15 oktober met vlucht nummer HV5428 resulteerde de mist in alle passagiers weer uitladen na al laat instappen. Aansluitend waren er geen hotels voor al die honderden passagiers op de vluchthaven van Pisa. Ik kreeg 2 vouchers maar MOEST OP DE STENEN VLOER IN DE HAL SLAPEN. Er waren geen bedden voor iedereen. Alleen ouderen of families met kinderen kregen een hotel. Nergens was informatie te vinden, ik werd een kant op gestuurd waar ik opgevangen zou worden door een… Lees meer

EUclaim

Hoi Yvonne,

Wat vervelend dat je op de grond hebt moeten slapen. Doordat je vlucht vertraagd is door mist heb je helaas geen recht op een vergoeding, omdat mist een buitengewone omstandigheid is. Wel heb je recht op verzorging, omdat jouw vlucht meer dan twee uur vertraagd was. Dus heb je bijvoorbeeld eten of drinken moeten kopen dan kun je deze kosten met behulp van de bonnetjes claimen bij de vliegtuigmaatschappij. ~Vera

YVON AGTERHOF

HOI VERA IK HEB RUIM DRIE UUR VERTRAGING GEHAD VORIGE WEEK DONDERDAG NAAR DUBLIN. HET TOESTEL ARRIVEERDE TE LAAT EN TOEN WE EENMAAL ZATEN MOCHTEN WE NOG EENS TWEE UUR AAN BOORD WACHTEN. KUN JIJ ACHTER HALEN HOE DIT ZAT EN OF IK RECHT HEB OP VERGOEDING HET GAAT OM DE EI 603 OP 5 OKTOBER, IK KAN DE INSTAPKAARTEN OVERLEGGEN, WE WAREN MET ZN TWEE. DOOR DE VERTRAAGDE AANKOMST IN DUBLIN HEBBEN WE EEN DEEL VAN ONZE TOUR NIET KUNNEN MEEMAKEN DIE WE GEPLAND HADDEN. VR. GROET YVON

EUclaim

Hoi Yvon, Ik heb het even nagekeken maar helaas heb je geen recht op een vergoeding vanwege slecht weer. Dit wordt als een buitengewone omstandigheid gezien. Hopelijk heb je alsnog een fijne trip in Dublin gehad! ~Jasmijn

Katelijne O\'Shea

Op zondag 24 september jl is onze vlucht van Montpellier naar Amsterdam van 13:30 geannuleerd ivm slecht weer en we krijgen dan ook geen compensatie van KLM. Het was die ochtend blijkbaar mistig op Schiphol maar in de middag prachtig weer! Deze annulering is naar mijn idee dan ook zo’n knock on vertraging.
Mijn vraag is of dat het inderdaad is en of we toch recht hebben op compensatie. We zijn pas de volgende ochtend naar huis gereisd.
Vluchtnummer KL 1407

EUclaim

Hoi Katelijne,

Ik heb even gekeken, kan het zijn dat het om vluchtnummer KL1406 ging? Voor deze vlucht heb je inderdaad recht op een vergoeding :). Je kunt je claim dan indienen via onze website. ~Jasmijn

Sonja

Afgelopen donderdagmorgen waaide het hard. Door de “storm” hadden wij flinke vertraging in de middag om drie uur. Toen scheen de zon op Schiphol! Is dit direct te wijten aan de storm of was dit knock-out on vertraging?

EUclaim

Hoi Sonja, Dit zou inderdaad nog vervolgvertraging kunnen zijn omdat de luchtverkeersleiding alle vluchten opnieuw moet inplannen. Ik kan het even voor je checken, wat was je vluchtnummer? ~Jasmijn

Karen

Hallo, wij hadden een vertraging van 6 uur op onze vlucht van Rhodos naar Amsterdam op 09-09-2017 OR284. Er werd gemeld vanwege blikseminslag maar wij denken op een ander vliegtuid en daardoor het “domino-effect” . Uiteindelijk vlogen we dus pas 10-09-2017 met, dachten wij, hetzelfde vluchtnummer.

EUclaim

Hoi Karen, Ik zie inderdaad in onze data dat de vlucht vertraagd was vanwege blikseminslag. Helaas heb je in deze situatie geen recht op een vergoeding. Je hebt wel recht op verzorging tijdens de vertraging. Mocht dit niet goed geregeld zijn dan kun je de kosten van eten en drinken die je hebt moeten maken alsnog terugvragen aan de vliegtuigmaatschappij. ~Jasmijn

Roan

Onze vlucht van morgen van BCN naar AMS (KL1666) is geannuleerd (waarschijnlijk door de storm van morgen) echter zie ik dat het KNMI een waarschuwing geeft voor noord holland tot 12uur onze vlucht komt echter pas om 13.35 aan.. kunnen ze zo maar een vlucht op voorhand er uitgooien of heb ik toch recht op vergoeding (we vliegen nu pas om 19.40 ’s avonds)

EUclaim

Hoi Roan, Wat vervelend om te horen! Helaas is het momenteel zo slecht dat de vlucht inderdaad gerechtvaardigd geannuleerd is door KLM. Je hebt in deze situatie dus geen recht op een vergoeding. Je hebt wel recht op verzorging tijdens de vertraging dus als je geen vouchers krijgt kun je de extra gemaakte kosten voor eten en drinken declareren bij KLM. Mocht je nog vragen hebben neem dan gerust even contact met ons op :). ~Jasmijn

Erik

Wij hadden op 19 september vlucht LH989 van Schiphol naar Frankfurt die vanwege mist later is vertrokken. Hierdoor hebben wij onze aansluitende vlucht LH446 van Frankfurt naar Denver gemist en zijn we herboekt en kwamen we 8 uur later dan gepland aan in Denver. Hebben we dan recht op een vergoeding?

EUclaim

Bedankt voor je reactie Erik. Helaas heb je geen recht op een vergoeding omdat de vlucht vertraagd was vanwege beperkingen van de luchtverkeersleiding. Dit houdt in dat de luchtverkeersleiding verantwoordelijk was voor de vertraging uit veiligheidsoverwegingen. Jullie hebben wel recht op verzorging tijdens de vertraging. Als dit niet voor jullie geregeld is dan kun je de kosten van eten en drinken terugvragen bij de vliegtuigmaatschappij op vertoon van de bonnetjes. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag. ~Jasmijn

christiaan

Goedemorgen, Kunt u voor mij kijken of vlucht KL 1566 van Genua naar Amsterdam op 24 september 2017 daadwerkelijk is vertraagd door slechte weersomstandigheden? Dank voor uw aandacht in deze.

EUclaim

Hoi Christiaan. Bedankt voor je reactie. Ik heb het voor je nagekeken en je hebt recht op een vergoeding van €250 per persoon. De vlucht is niet vertraagd vanwege slecht weer ;). ~Jasmijn

Jeroen

Ik heb op 13-09-2017 ongeveer 3,5 uur vertraging gehad op vlucht EZY6853 van Edinburgh naar Amsterdam omdat het eerder op de dag te hard waaide in Amsterdam en daardoor alle latere vluchten vertraagd werden. Heb ik nu recht op een vergoeding ? Alvast bedankt voor de reactie.

EUclaim

Hoi Jeroen, bedankt voor je reactie. Ik heb het even voor je gecheckt maar je hebt helaas geen recht op een vergoeding inderdaad. De luchtverkeersleiding heeft beperkingen afgegeven in verband met het weer en dat wordt gezien als een buitengewone omstandigheid. Mocht je hier nog vragen over hebben neem dan gerust even contact met ons op. ~Jasmijn

Jeroen

Vlucht was trouwens vanaf Glasgow. Ik vlieg nogal vaak van en naar Schotland dat ik soms in de war raak.

Tamara

Ik heb een vraag over onze vlucht die langer dan 3 uur was vertraagd. Wij vlogen van Amsterdam naar Las Palmas en zouden in eerste instantie vertrekken om 12:40uur. Dit werd uiteindelijk 16:00 uur, omdat er in de ochtend mist is geweest en het toestel dus later vanuit Las Palmas naar Amsterdam is gekomen. Hebben wij nog enige recht op compensatie of valt dit ook onder buitengewone omstandigheden? (Vluchtnummer OR543, 19-09-2017)

EUclaim

Hoi Tamara,

Wat vervelend dat jullie vlucht vertraagd was! Helaas heb je geen recht op een vergoeding omdat de vertraging inderdaad een direct gevolg van de mist was. De luchtverkeersleiding moet dan de planning omgooien en zij bepalen wanneer het toestel mag vertrekken. Hopelijk hebben jullie alsnog een fijne vakantie gehad. ~Jasmijn

Hein

Hi,
Mijn vlucht vanuit CDG naar AMM (RJ118) is 3u vertraagd door mist in CDG en hierdoor kon de vorige vlucht (AMM –> CDG – RJ117) niet landen hier maar is ie uitgeweken naar BRU. Er zijn echter heel weinig vluchten die niet hebben kunnen landen in CDG en aangezien het hier om een vervolgvertraging gaat, vraag ik me af of ik recht hebt op een vergoeding?
Alvast bedankt
Hein

EUclaim

Hoi Hein,

Bedankt voor je reactie. Wat is de datum van deze vlucht? Ik kijk het graag even voor je na. ~Jasmijn

Hein

Vandaag… net geland in Amman, 2u50-2u55 vertraging dus wordt een close one….

Anna

Hallo,

Op zondag 24 september werd de vlucht vanuit Montpellier naar Adam (KL1406, vertrektijd 13.40) geannuleerd. In de annuleringsmail werd geen reden genoemd. Na lang bellen kreeg ik eindelijk iemand aan ce telefoon. Zij wist de reden niet, volgens een andere collega lag het aan weersomstandigheden. In Montpellier was het prima weer. In Adam overigens ook volgens mijn vriendin. Ik kon pas de volgende dag terug. Heb ik recht op vergoeding en zo wat/welke vergoeding.

EUclaim

Hoi Anna,

Ik heb het even voor je nagekeken in onze database. Je hebt recht op een vergoeding van €250 per persoon. Mocht je nog extra hebben gemaakt vanwege langer verblijf en je hebt de bonnetjes bewaard dan kunnen we deze kosten ook voor je terugvragen. Dien de claim in via onze website en geef de extra kosten aan in de opmerkingen. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag. ~Jasmijn

van den Eeden

Er was dinsdagochtend 19 september 2017 mist in Amsterdam waar door door er vertragingen zijn opgelopen. Wij vertrokken vanuit Cancun dinsdagavond 19 september 2017 half tien Mexicaanse tijd. ( woensdagochtend half 5 Nederlandse tijd) uiteindelijk hadden we volgens vluchtschema 5 uur vertraging en vertrokken 20 september 2017 pas om half 3 in de nacht Mexicaanse tijd. ( half 10 in de ochtend Nederlandse tijd). In Mexico waren de weersomstandigheden goed. De vertraging kwam volgens de piloot door de weersomstandigheden in Amsterdam, ruim 24 uur later na de weersomstandigheden in Amsterdam. In Mexico waren de weersomstandigheden goed. Maken wij aanspraak op… Lees meer

EUclaim

Bedankt voor je reactie! Volgens onze data heb je inderdaad recht op een vergoeding. Je kunt de claim indienen op onze website :). Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag. ~Jasmijn

Mariana

Hoi, Wij zijn afgelopen week van Ibiza naar Amsterdam gevlogen (vluchtnummer OR593). Uiteindelijk hebben we 5 uur vertraging gehad. In eerste instantie hadden wij 2 uur vertraging door het weer, de overige uren kwamen omdat er een stoel defect was in de cabine. Deze moest toen gerepareerd worden. Hierdoor hebben wij een erg vervelende vlucht ervaren. Vooral met onze zoontje van 15 maanden die erg overstuur was geworden door het wachten. Ik heb gebeld naar Tui en die zeiden dat het om weersomstandigheden ging en dat ik een klacht mocht indienen met verdere uitleg. Wij hadden op het vliegveld bonnetjes… Lees meer

EUclaim

Hoi Mariana,

Wat vervelend om te horen dat jullie geen prettige ervaring hebben gehad met TUI. Heb je de vluchtdatum voor mij? Dan kijk ik gelijk even jullie rechten na. ~Jasmijn

Renee

Hallo,
Op 10-09 is mijn vlucht (VY6294) geannuleerd vanwege een reeks vertragingen die zijn opgebouwd in de ochtend, deze vertragingen zijn ontstaan door slecht weer, volgens de berichten die ik heb ontvangen van de luchtvaartmaatschappij. Ze hebben me een alternatieve vlucht gegeven op 12-09. Door het lezen van het artikel hierboven vraag ik me af of ik recht heb op vergoeding?
Alvast bedankt

EUclaim

Hoi Renee,

Bedankt voor je bericht. Vervelend om te horen dat jullie vlucht geannuleerd werd! Ik heb het even nagekeken maar helaas heb je geen recht op een vergoeding. Er waren beperkingen voor het vliegverkeer opgegeven door de luchtverkeersleiding vanwege het slechte weer. Omdat je pas twee dagen later kon vliegen heb je gedurende deze periode wel recht op verzorging. Hopelijk was dit goed geregeld. Mocht dit niet het geval zijn stuur dan de bonnetjes op naar de vliegtuigmaatschappij voor het declareren van de extra gemaakte kosten. ~Jasmijn

Cassandra

goedendag,

mijn vader zou 11/9 terugkomen vanuit Ancona. Ivm weer is vlucht gecanceld de eerst volgende mogelijkheid om terug te komen is een week later. Moet Ryanair nu wel de extra verblijfskosten vergoeden? en extra gemaakte kosten (huurauto, extra vakantiekosten??) Dank vast

EUclaim

Hoi Cassandra,

Wat een vervelende situatie voor je vader! Is hem geen eerdere vlucht aangeboden? In dat geval moet Ryanair inderdaad tijdens deze periode het verblijf e.d vergoeden. Mocht je nog vragen hebben neem dan gerust even contact met ons op! http://www.euclaim.nl/contact. ~Jasmijn

Joey

Onze vlucht van Barcelona naar Adam was geanuleerd.. we kregen vijf uur van te voren bericht via een sms! Dit bleek naderhand door mist in Adam..Die dag was er geen alternatiefe vlucht voor ons, we konden pas dag later vliegen met een andere maatschappij!
Volgend klm krijgen we geen vlucht vergoeding i v m het weer!
Mijn vraag is nu of dit klopt??

EUclaim

Hoi Joey! Vervelend om te horen dat je vlucht geannuleerd was. Ik kijk graag je rechten voor je na. Wat was je vluchtnummer en datum? ~Jasmijn

Chanine

Vanuit hongkong naar Nederland is alles onduidelijk ivm slecht weer op komst, wat kan ik verwachten? Wat moet ik zelf regelen? mijn vluchtnummer is CX271

EUclaim

Goeiemorgen Chanine! Ik zie momenteel geen problemen dus als het goed is gaat alles volgens plan. Je vertrekt denk ik vannacht om 00.15? Mocht je toch problemen ervaren dan kun je op onze website veel informatie vinden die relevant voor je is of je kunt altijd even contact met ons opnemen! Fijne vlucht alvast. ~Jasmijn

Isabel Yim

Fijn artikel! Onze vlucht gisteravond (KL1676) vanuit Barcelona naar Amsterdam is gecanceld vanwege ‘weersomstandigheden’. Betreft hier een domino-effect, aangezien het in de ochtend inderdaad ontzettend mistig was, maar in de avond was er niets meer aan de hand! Nu vliegen wij pas vrijdagochtend… in dit geval hebben wij dus waarschijnlijk wel recht op compensatie, naast vergoeding voor onze extra hotelovernachtingen en eetkosten?

EUclaim

Hoi Isabel, Vervelend dat je vlucht geannuleerd is! Ik kan in onze database zien dat je inderdaad gewoon recht hebt op een vergoeding van €250 per persoon naast inderdaad de bijkomende kosten. Er was geen slecht weer in Amsterdam of Barcelona gisteravond. We helpen je graag! Mocht je nog vragen hebben neem dan gerust even contact met ons op. ~Jasmijn

Isabel Yim

Bedankt voor het snelle antwoord! We zullen euclaim zeker in gedachten houden!

Lagendijk

Op 15-8 is onze vlucht HV1527 van Karpathos naar Amsterdam geannuleerd ivm wind. Dit werd ons medegedeeld in de departure hal. Het vreemde is dat de andere vluchten in en uitgaand wel allemaal zijn geland cq vertrokken. Onze vlucht was daarom de enige vlucht die is geannuleerd.

EUclaim

Ik zie inderdaad dat deze vlucht is geannuleerd vanwege de wind op Karpathos. Helaas heb je in dit geval geen recht op een vergoeding. ~Jasmijn

Lagendijk

Beste Jasmijn,

Dank je wel voor de snelle reactie. Betekent dit niet dat elke luchtvaart maatschappij ieder zuchtje wind gebruikt als reden van de annulering? Zoas gezegd, alle andere vluchten hadden die dag geen last van de wind.

Lagendijk

Beste Jasmijn,

Vlucht vandaag wederom geannuleerd ivm wind. Luchthaven is gewoon open en vliegtuigen landen en stijgen zonder probleem. Volgens Transavia komt dat omdat dit kleine vliegtuigen zijn. Helaas voor hun landt er net een A320 Airbus.

pooja

Goedemiddag,

Ik heb hier ook een vraagje. Wij reisden met 5 kinderen naar Turkije, onderweg kregen we te horen dat we niet op Gazipaza (Turkije) konden landen vanwege weersomstandigheden, maar dat we dus op het luchthaven van Antalya landde. Vervolgens waren we 5 uur later in het hotel.

Kan hiervoor een vergoeding worden aangevraagd?

Mvg,

pooja

EUclaim

Hoi Pooja,

Heb je een vluchtnummer en datum voor mij? Dan kijk ik het even voor je na. ~Jasmijn

Eddy

Vlucht lh998 van FRA naar AMS op 19-7-2017 geannuleerd. Omgeboekt op lh1002 later die avond en totale vertraging van 5 uur. Reden annulering onbekend. Zit hier een claimmogelijkheid in?

EUclaim

Hoi Eddy,

Helaas was deze vlucht geannuleerd vanwege ATC beperkingen door slecht weer. Je hebt in zulke gevallen geen recht op een vergoeding. Mocht je geen vouchers voor drinken en eten hebben gehad dan kun je deze kosten alsnog declareren bij de vliegtuigmaatschappij met de bonnetjes. Hopelijk heb je alsnog een goede reis gehad. ~Jasmijn

Vragen? Chat of bel