Vertraagd door slecht weer? Dit zijn je rechten

Vanochtend was het nat, winderig en de temperatuur zakt. De herfst heeft zijn intrede gedaan. Terwijl ik op de fiets zat zag ik boven mij vogels richting het zuiden trekken. Met speels gemak trotseerden zij het weer. Hoe zit het eigenlijk met die metalen vogels genaamd vliegtuigen?

Slecht weer in de luchtvaart

Een vliegtuig kan veel weerssituaties aan, echter zijn er situaties waarbij een vliegtuig niet kan landen of vertrekken. In het geval van dichte mist, harde wind of wind uit een ongunstige richting moet een toestel vaak uitwijken of wachten met vertrekken. Daarbij is niet elke luchthaven even goed uitgerust op bepaalde weersomstandigheden. Per luchthaven is het dus verschillend wat het effect is van slecht weer.

Consequenties

Wij zien vele luchtvaartmaatschappijen die in de ochtend vertraagd vliegen vanwege bijvoorbeeld mist. Vervolgens zijn de geplande vluchten in de avond of soms zelfs de volgende dag nog steeds vertraagd. Luchtvaartmaatschappijen plannen vaak alle vluchten op een dag kop-staart, waardoor bij een ontregeling van 1 vlucht door weersomstandigheden wel 5 vluchten vervolgens vertraagd vliegen. Door het strakke schema kan er niet worden geanticipeerd op deze situaties. De vertragingen van vluchten nadat het slecht weer al is opgeklaard worden “knock-on” vertraging genoemd oftewel het bekende ‘domino-effect’.

Passagiersrechten

De EU Verordening stelt dat slechte weerssituaties een buitengewone omstandigheid zijn, waarbij de luchtvaartmaatschappij haar passagiers niet hoeft te compenseren voor het geleden tijdsverlies. Echter, staat in dezelfde Verordening ook dat de weersomstandigheden de vlucht in kwestie moet verhinderen om een succesvol beroep te doen op een buitengewone omstandigheid. Een beroep op weersomstandigheden zal dus bij een “knock-on” vertraging de maatschappij niet baten. De passagiers hebben in dat geval gewoon recht op een vergoeding voor het ongemak.

Wel dient er gezegd te worden dat maatschappijen in Nederland steeds beter anticiperen op deze situaties en dat de kans op “knock on” vertragingen hierdoor afneemt.

Vorig blogartikel
Staking Europese luchtverkeersleiding uitgesteld
Volgende blogartikel
EUclaim bekritiseert voorstel nieuwe Verordening in Brussel

127
Geef een reactie

56 Comment threads
71 Thread replies
11 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
60 Comment authors
Wout

Ff de tekst nakijken onder “passagiersrechten” van “Echter” tot “omstandigheid”. Raakt kant nog wal….

Bedankt voor je reactie Wout. Wat hier bedoeld wordt is dat slecht weer op een voorafgaande vlucht geen reden voor vertraging op de volgende vlucht mag zijn. Stel dat een vlucht vanuit Amsterdam naar Londen vertraagd is door het weer, dan mag de terugvlucht hier geen hinder van ondervinden als het in Londen zelf prima weer is. Daar moet de vliegtuigmaatschappij op inspelen. Als je hier nog verdere vragen over hebt dan weet je ons te vinden. ~Jasmijn

Joris

Hi Jasmijn, dus in het geval dat er ’s ochtends een vlucht wordt gecanceld vanwege het slechte weer mag een vlucht in de avond niet gecanceld worden omdat er geen vliegtuigen op dat moment beschikbaar zijn omdat deze op dat moment andere doelen dienen. Een nieuwe retourvlucht wordt geboekt door Vueling, alleen de aansluitende verbinding de volgende ochtend vanuit Amsterdam wordt daardoor gemist. Vervolgens wordt er zelfstandig via een andere vliegtuigmaatschappij een nieuwe vlucht geboekt zodat deze verbinding wel gehaald kan worden, deze kosten zijn verhaalbaar volgens Artikel 8 lid 1a van de verordering maar niet bij buitengewonde weersomstandigheden. Alleen… Lees meer

Hoi Joris,

Zit je probleem in een gemiste aansluiting vanwege slecht weer? In dat geval heb je recht op een vervangende vlucht als je de vluchten in één boeking had staan. Je hebt dan geen recht op een vergoeding omdat dit een overmacht situatie betreft. Neem anders even contact op met onze customercare afdeling, zij kunnen je verder helpen! ~Jasmijn

pieter

heb een vraag als vlucht helemaal gecanceld word door mist heb ik dan geen recht op 23-10-2016 is er vanaf eindhoven helemaal niet gevlogen hebben toen 1 dag in praag moeten blijven

Hoi Pieter! Wat vervelend dat je vlucht geannuleerd was en je een dag langer in praag moest blijven. Hopelijk heb je er alsnog een leuke dag van kunnen maken. Als een vlucht geannuleerd wordt vanwege weersomstandigheden heb je helaas geen recht op een vergoeding. Als je mij even je vluchtnummer doorgeeft dan kijk ik na of dit inderdaad de reden was. Bij zulke lange vertragingen heb je echter wel recht op verzorging. Dit houdt in jouw geval eten/drinken en een hotelovernachting in. Is daar voor gezorgd? ~Jasmijn

Elin

Wij hebben afgelopen maandag 3,5 uur vertraging gehad door de mist op Schiphol, wij hadden om 0600 vanaf IJsland moeten vertrekken, maar toen we om half 7 in het vliegtuig zaten werdt er gezegd dat het nog wel even kon gaan duren, we mochten het toestel niet uit en vertrokken uiteindelijk om 09:30.. hebben wij recht op een vergoeding?
Alvast bedankt!

Dat is niet zo leuk Elin! Als het te maken had met de mist heb je helaas geen recht op een vergoeding. Heb je een vluchtnummer voor mij? Dan kijk ik het even voor je na. Hopelijk heb je alsnog een goede vlucht gehad. ~Jasmijn

Peter Smids

Hoi Jasmijn, zou je willen kijken voor mij of vlucht AF 1441 van Amsterdam naar Parijs op 30 december 2016 vertraagd is door slechte weersomstandigheden? Dit beweert Air France namelijk over mijn claim. De aansluitende vlucht naar Santiago hebben we daardoor niet gehaald, en zijn we een dag in Parijs gebleven.
Alvast bedankt!
Peter

EUclaim

Hoi Peter,

Ik heb even voor je gekeken in het systeem en het klopt inderdaad dat er sprake was van slecht weer in zowel Amsterdam als Parijs.

Mocht je nog verdere vragen hebben dan kun je altijd contact met ons opnemen

~ Vera

Iris

hallo,
Mijn vriend is op dit moment onderweg vanuit Nederland naar Iasi in roemenie. Hij heeft vertraging opgelopen vanwege de wind vanmorgen. Dit terwijl het vliegtuig gewoon klaar was om te vetrekken maar door andere verlate vluchten er geen ruimte was om te gaan. Hierdoor heeft hij zijn overstap gemist hij is omgeboekt en moet een keer extra overstappen. Ook komt hij meer dan 5 uur later aan op zijn bestemming. Kan hij hiervoor vergoeding krijgen?

Hoi Iris,

Heel vervelend dat je vriend zijn aansluiting heeft gemist. Helaas heeft de luchtverkeersleiding op dit moment beperkingen vanwege de wind. Vooral startend verkeer heeft nu veel last van deze beperkingen aangezien er maar 1 baan voor opstijgende vliegtuigen open is. Helaas heeft je vriend dus geen recht op een vergoeding. Mocht hij lang moeten wachten op zijn volgende vlucht heeft hij wel recht op eten/drinken. Hopelijk heeft hij alsnog een fijne vlucht.

~Jasmijn

Bianca

Geachte heer/mevrouw,

Ik zou vandaag om 7 uur vertrekken maar dat is 3.5 uur later gewordens door vetraging van het weer. Echter is het in het andere land wel goed weer en geen last van de storm. Heb ik recht op vergoeding.

Hoi Bianca,

Heb je een vluchtnummer en datum voor mij? Dan kijk ik het even voor je na.

~Jasmijn

Rachelle

Vandaag is mijn vlucht van Schiphol naar Dubai geannuleerd. Een medewerker van Emirates heeft mij verteld dat het vliegtuig niet op Schiphol heeft kunnen landen vanwege het slechte weer. Het vliegtuig is vervolgens omgeleid naar Frankfurt en is daar geland. Vanwege de vertraging kon de crew echter niet meer vliegen, omdat deze het maximaal aantal werk uren had bereikt. Ze konden het vliegtuig niet meer naar Schiphol vliegen om de vlucht naar Dubai te starten. Zonder vliegtuig helaas geen vlucht. In principe hadden ze een andere crew kunnen regelen en als nog terug naar Schiphol kunnen vliegen om de reis… Lees meer

Hoi Rachelle,

Vervelend dat je vlucht is geannuleerd. Helaas kon het vliegtuig niet landen op Schiphol vanwege de harde wind. Daar onstaan dan inderdaad weer andere problemen uit zoals het maximaal aantal crewuren. Helaas heb je geen recht op een vergoeding. Ik hoop wel dat je goed verzorgd bent tijdens het wachten, je hebt recht op eten/drinken en eventueel een overnachting. Hopelijk ben je snel op bestemming!

~Jasmijn

Sharon

Door het slechte weer van vandaag moest het vliegtuig waarmee wij zouden vertrekken uitwijken naar Frankfurt. Toen het uiteindelijk in Amsterdam aankwam had de bemanning er teveel vlieguren opzitten om met ons door te vliegen naar Dubai. We moeten nu een hele nacht overbruggen (al met al 20 uur vertraging) Is dit een reden voor een vergoeding?

Hoi Sharon,

Heel vervelend dat je vlucht geannuleerd was. Het vliegtuig moest inderdaad uitwijken naar Frankfurt in verband met de storm. Helaas ben je dan geen recht op een vergoeding. Je hebt wel recht op verzorging tijdens de vertraging zoals eten/drinken en in jouw geval een overnachting. Is daar wel voor gezorgd? Zo niet, goed de bonnetjes bewaren en achteraf de vliegtuigmaatschappij of je verzekering contacteren. Hopelijk ben je alsnog snel op bestemming.

~Jasmijn

Janine

Hallo, eergisteren is onze vlucht 3,5 uur vertraagd door de harde wind. Is hier recht op een vergoeding? Vluchtnummer is: HV 6118​20.20.

Hoi Janine,

Vervelend dat je vlucht vertraging heeft opgelopen! Helaas heb je geen recht op een vergoeding door de harde wind. Dit is een buitengewone omstandigheid waar Transavia niks aan kon doen. Hopelijk heb je alsnog een fijne tijd in Malaga gehad!

~Jasmijn

Stefan

17 december zouden wij met vlucht ba439 naar London vliegen om 16:10, de vlucht was vertraagd doordat s ochtends en halverwege de middag mistig was op Heathrow. We waren al ingecheckt en waren aan het wachten bij de gate toen men aangaf rond 17:30 dat de vlucht rond 18:00 zou vertrekken, er was wel 1 maar, mensen met een aansluitende vlucht die mogelijk niet meer te halen was moesten van de vlucht af, men was niet zeker of wij onze aansluitende vlucht AA 6144 naar new york zouden halen van 18:00 Engelse tijd. ( leek mij als onze eerste vlucht… Lees meer

Hoi Stefan,

Ik kan me goed voorstellen dat dit heel vervelend moet zijn geweest. Helaas heb je geen recht op een vergoeding vanwege de mist. Ik snap dat dit niet het antwoord is waar je op gehoopt had. De vliegtuigmaatschappij moet wel voor je zorgen tijdens de vertraging, in de vorm van eten, drinken en inderdaad een hotelovernachting. Je kunt deze kosten bij de airline declareren als ze hier niet voldoende voor gezorgd hebben. Ik hoop dat je alsnog een fijne tijd hebt gehad in New York! ~Jasmijn

Michel

Op 20 maart is onze vlucht KL1700 vanuit Madrid geannuleerd, reden was volgens KLM slecht weer en een landingsbaan minder, hierdoor krijgen wij geen compensatie, we zijn een dag later pas weer terug gevlogen

Wat vervelend om te horen Michel! Wij zijn het niet helemaal met KLM eens, jullie hebben wel recht op een vergoeding van €250 per persoon. We helpen je dan ook graag verder. Je kunt je claim hier indienen: http://www.euclaim.nl. ~Jasmijn

jos vantomme

Hallo, Ook bij mij vertelde China Southern dat er spraken was van slecht weer, echter heb ik hier mijn twijfels over. Het ging over de vlucht CZ332 op 2 feb 2017. Kunnen jullie even checken of hier echt spraken was met slecht weer? Bedankt!

Hoi Jos, bedankt voor je reactie. Op 2 februari kan ik geen problemen vinden met dit vluchtnummer. Kan het zijn dat je 4 februari bedoelt? Toen was er namelijk wel een flinke vertraging. ~Jasmijn

Gert

Mijn vriendin zou vandaag van Eindhoven naar Sofia vliegen om 16.20 deze vlucht is geannuleerd vanwege mist, (ik denk in de morgen want er was op dat tijdstip echt geen mist) komt zij in aanmerking?

Hoi Gert,

Deze vlucht is niet geannuleerd vanwege de mist. Voor zover wij kunnen zien speelden er al problemen op de voorafgaande vlucht. Je vriendin heeft dus recht op een vergoeding van €400! Mocht je verder nog vragen hebben dan horen we het graag. ~Jasmijn

Kim

Vlucht KL0575 vloog op 23 april van Amsterdam naar windhoek met een tussenstop in Angola. Na deze tussenstop werd er naar windhoek gevlogen en tijdens het landen steeg het vliegtuig ineens weer. Piloot had geen goed zicht. Hij beloofde wat rond te vliegen en het opnieuw te proberen na een kwartier. Er was echter op het scherm al duidelijk te zien dat er weer koers werd gezet naar Angola. Er werd geen poging meer gedaan om te landen. Na ruim twee uur vliegen waren we weer in Angola. Daar moest getankt worden en weer terug naar namibie, zonder catering. Al… Lees meer

Hoi Kim, Vervelend dat je vlucht niet zo liep als gepland. Wij hebben helaas geen data binnen Afrika, dus ik kan niet direct zien wat de oorzaak van deze wending was maar het lijkt op iets weergerelateerds. In dat geval heb je helaas geen recht op een vergoeding. Je hoort wel tijdens zo’n lange vertraging wat te eten en drinken te krijgen. Mocht je hier nog bonnetjes van hebben dan kun je deze declareren bij KLM. Ik hoop dat je alsnog een goede reis hebt gehad. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag. ~Jasmijn

Kim

KLM geeft volgende reactie: Het spijt mij te vernemen dat u reis werd verstoord. Uit onze gegevens kan ik opmaken dat uw vlucht werd vertraagd/geannuleerd doordat het laden van de catering/het tanken langer dan normaal heeft geduurd. Doordat het vliegtuig te laat is binnengekomen/doordat ons personeel het maximale aantal toegestane werkuren heeft bereikt. Ik kan mij zeer goed voorstellen dat dit een vervelende situatie voor u moe zijn geweest. Namens Air France/ KLM wil ik mijn welgemeende excuses aanbieden voor het ondervonden ongemak. En ze bieden een tegoedbon aan van 75 euro, alleen in te wisselen voor een nieuw ticket.… Lees meer

Hoi Kim,

Bedankt voor je reactie. Ik heb er met mijn collega’s van Flight Intelligence naar gekeken maar het lijkt mij onlogisch dat er een crewissue was. Ook zien wij wel weer gerelateerde problemen in de vorm van mist. Komt dit overeen met jouw waarnemingen? Zo ja dan adviseer ik je de tegoedbon aan te nemen. Mocht je nog vragen hebben of andere aanvullingen dan hoor ik het graag.

~Jasmijn

Caroline

Hoi. Onze vlucht vanuit costa rica is 5 en half uur vertraagd omdat het vliegtuig hier naar toe moest uitwijken naar jamaica omdat het niet kon landen vanwege de slechte weersomstandigheden. Hierdoor missen we ook onze tranfer vis dezelfde maatschappij British Airways. Op de volgende vlucht van gatwick moeten we nu ook nog eens 5 uur wachten. Hebben wij recht op een vergoeding?

Hoi Caroline,

Vervelend dat je vlucht niet helemaal ging zoals gepland. Helaas zijn slechte weersomstandigheden een buitengewone omstandigheid, passagiers hebben dan geen recht op een vergoeding. Ik hoop dat je alsnog een fijne vakantie hebt gehad. ~Jasmijn

Christine

Ik heb ook vertraging gehad door het ‘knock-on effect’, maar niemand die dit erkend. Alle claim sites (inclusief EUclaim!) geeft aan dat mijn vlucht vertraagd is door slecht weer, ook al heb ik een email van de luchtmaatschappij waarin ze toegeven dat we moeten wachten op het vliegtuig vanaf de eind bestemming….
Dikke onzin dus!

Bedankt voor de reactie Christine. Wat vervelend dat er vertraging was. Wat was de datum en het vluchtnummer van jouw vlucht? Dan kijk ik er even naar met onze Flight Intelligence afdeling. ~Kelsie

Kim

Hoi! Afgelopen weekend ben ik teruggevlogen vanuit Curaçao naar Amsterdam, de vlucht had hierbij 23 uur vertraging. We hebben een brief van KLM gekregen waarin stond dat de hotel overnachting en maaltijden vergoed zouden worden. Ik weet inmiddels dat we recht hebben op een vergoeding van €600 pp. Wat ik mij afvroeg is of we ook nog de maaltijden kunnen terug vragen of dat dit automatisch vervalt bij het aanvragen van de vergoeding? Mocht je dit toch kunnen terug vragen aan de hand van de bonnetjes (die hebben we nog) waar kan ik dat dan doen?
Kim

Hoi Kim,

23 uur vertraging! Dat is niet niks. Hopelijk hebben jullie wel een fijne vakantie gehad :). Wat was het vluchtnummer en de vluchtdatum? Dan kijk ik je recht op vergoeding na. De kosten van maaltijden horen hier niet bij, die kun je los declareren bij KLM. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.

~Jasmijn

Kim

Ik heb het al berekend op jullie site en de vergoeding is €600 pp! Dus dat in combinatie met een extra dag vakantie maakt de problemen door de vertraging wel goed. Ik kan alleen niet zo goed vinden waar ik de kosten van maaltijden kan invullen op de klm site, weet u dit?

Hoi Kim, Hiervoor kun je het beste even contact op nemen met de klantenservice of via social media :). Ik hoop dat je snel de gemaakte kosten terugkrijgt. ~Jasmijn

Hans

Mijn vlucht van sfo naar Ams kl608 op 7 juli had een vertraging van 1 uur waardoor ik mijn aansluitende vlucht van Ams naar dus heb gemist. Daardoor bijna 4 uur later op de eindbestemming. De reden was slecht weer in Amsterdam van de voorgaande vlucht naar sfo. Hierdoor konden wij later vertrekken. Is dat reden voor een afwijzing door klm?

Eddy

Vlucht lh998 van FRA naar AMS op 19-7-2017 geannuleerd. Omgeboekt op lh1002 later die avond en totale vertraging van 5 uur. Reden annulering onbekend. Zit hier een claimmogelijkheid in?

Hoi Eddy,

Helaas was deze vlucht geannuleerd vanwege ATC beperkingen door slecht weer. Je hebt in zulke gevallen geen recht op een vergoeding. Mocht je geen vouchers voor drinken en eten hebben gehad dan kun je deze kosten alsnog declareren bij de vliegtuigmaatschappij met de bonnetjes. Hopelijk heb je alsnog een goede reis gehad. ~Jasmijn

pooja

Goedemiddag,

Ik heb hier ook een vraagje. Wij reisden met 5 kinderen naar Turkije, onderweg kregen we te horen dat we niet op Gazipaza (Turkije) konden landen vanwege weersomstandigheden, maar dat we dus op het luchthaven van Antalya landde. Vervolgens waren we 5 uur later in het hotel.

Kan hiervoor een vergoeding worden aangevraagd?

Mvg,

pooja

Hoi Pooja,

Heb je een vluchtnummer en datum voor mij? Dan kijk ik het even voor je na. ~Jasmijn

Lagendijk

Op 15-8 is onze vlucht HV1527 van Karpathos naar Amsterdam geannuleerd ivm wind. Dit werd ons medegedeeld in de departure hal. Het vreemde is dat de andere vluchten in en uitgaand wel allemaal zijn geland cq vertrokken. Onze vlucht was daarom de enige vlucht die is geannuleerd.

Ik zie inderdaad dat deze vlucht is geannuleerd vanwege de wind op Karpathos. Helaas heb je in dit geval geen recht op een vergoeding. ~Jasmijn

Lagendijk

Beste Jasmijn,

Dank je wel voor de snelle reactie. Betekent dit niet dat elke luchtvaart maatschappij ieder zuchtje wind gebruikt als reden van de annulering? Zoas gezegd, alle andere vluchten hadden die dag geen last van de wind.

Lagendijk

Beste Jasmijn,

Vlucht vandaag wederom geannuleerd ivm wind. Luchthaven is gewoon open en vliegtuigen landen en stijgen zonder probleem. Volgens Transavia komt dat omdat dit kleine vliegtuigen zijn. Helaas voor hun landt er net een A320 Airbus.

Isabel Yim

Fijn artikel! Onze vlucht gisteravond (KL1676) vanuit Barcelona naar Amsterdam is gecanceld vanwege ‘weersomstandigheden’. Betreft hier een domino-effect, aangezien het in de ochtend inderdaad ontzettend mistig was, maar in de avond was er niets meer aan de hand! Nu vliegen wij pas vrijdagochtend… in dit geval hebben wij dus waarschijnlijk wel recht op compensatie, naast vergoeding voor onze extra hotelovernachtingen en eetkosten?

Hoi Isabel, Vervelend dat je vlucht geannuleerd is! Ik kan in onze database zien dat je inderdaad gewoon recht hebt op een vergoeding van €250 per persoon naast inderdaad de bijkomende kosten. Er was geen slecht weer in Amsterdam of Barcelona gisteravond. We helpen je graag! Mocht je nog vragen hebben neem dan gerust even contact met ons op. ~Jasmijn

Isabel Yim

Bedankt voor het snelle antwoord! We zullen euclaim zeker in gedachten houden!

Chanine

Vanuit hongkong naar Nederland is alles onduidelijk ivm slecht weer op komst, wat kan ik verwachten? Wat moet ik zelf regelen? mijn vluchtnummer is CX271

Goeiemorgen Chanine! Ik zie momenteel geen problemen dus als het goed is gaat alles volgens plan. Je vertrekt denk ik vannacht om 00.15? Mocht je toch problemen ervaren dan kun je op onze website veel informatie vinden die relevant voor je is of je kunt altijd even contact met ons opnemen! Fijne vlucht alvast. ~Jasmijn

Joey

Onze vlucht van Barcelona naar Adam was geanuleerd.. we kregen vijf uur van te voren bericht via een sms! Dit bleek naderhand door mist in Adam..Die dag was er geen alternatiefe vlucht voor ons, we konden pas dag later vliegen met een andere maatschappij!
Volgend klm krijgen we geen vlucht vergoeding i v m het weer!
Mijn vraag is nu of dit klopt??

Hoi Joey! Vervelend om te horen dat je vlucht geannuleerd was. Ik kijk graag je rechten voor je na. Wat was je vluchtnummer en datum? ~Jasmijn

Cassandra

goedendag,

mijn vader zou 11/9 terugkomen vanuit Ancona. Ivm weer is vlucht gecanceld de eerst volgende mogelijkheid om terug te komen is een week later. Moet Ryanair nu wel de extra verblijfskosten vergoeden? en extra gemaakte kosten (huurauto, extra vakantiekosten??) Dank vast

Hoi Cassandra,

Wat een vervelende situatie voor je vader! Is hem geen eerdere vlucht aangeboden? In dat geval moet Ryanair inderdaad tijdens deze periode het verblijf e.d vergoeden. Mocht je nog vragen hebben neem dan gerust even contact met ons op! http://www.euclaim.nl/contact. ~Jasmijn

Renee

Hallo,
Op 10-09 is mijn vlucht (VY6294) geannuleerd vanwege een reeks vertragingen die zijn opgebouwd in de ochtend, deze vertragingen zijn ontstaan door slecht weer, volgens de berichten die ik heb ontvangen van de luchtvaartmaatschappij. Ze hebben me een alternatieve vlucht gegeven op 12-09. Door het lezen van het artikel hierboven vraag ik me af of ik recht heb op vergoeding?
Alvast bedankt

Hoi Renee,

Bedankt voor je bericht. Vervelend om te horen dat jullie vlucht geannuleerd werd! Ik heb het even nagekeken maar helaas heb je geen recht op een vergoeding. Er waren beperkingen voor het vliegverkeer opgegeven door de luchtverkeersleiding vanwege het slechte weer. Omdat je pas twee dagen later kon vliegen heb je gedurende deze periode wel recht op verzorging. Hopelijk was dit goed geregeld. Mocht dit niet het geval zijn stuur dan de bonnetjes op naar de vliegtuigmaatschappij voor het declareren van de extra gemaakte kosten. ~Jasmijn

Mariana

Hoi, Wij zijn afgelopen week van Ibiza naar Amsterdam gevlogen (vluchtnummer OR593). Uiteindelijk hebben we 5 uur vertraging gehad. In eerste instantie hadden wij 2 uur vertraging door het weer, de overige uren kwamen omdat er een stoel defect was in de cabine. Deze moest toen gerepareerd worden. Hierdoor hebben wij een erg vervelende vlucht ervaren. Vooral met onze zoontje van 15 maanden die erg overstuur was geworden door het wachten. Ik heb gebeld naar Tui en die zeiden dat het om weersomstandigheden ging en dat ik een klacht mocht indienen met verdere uitleg. Wij hadden op het vliegveld bonnetjes… Lees meer

Hoi Mariana,

Wat vervelend om te horen dat jullie geen prettige ervaring hebben gehad met TUI. Heb je de vluchtdatum voor mij? Dan kijk ik gelijk even jullie rechten na. ~Jasmijn

van den Eeden

Er was dinsdagochtend 19 september 2017 mist in Amsterdam waar door door er vertragingen zijn opgelopen. Wij vertrokken vanuit Cancun dinsdagavond 19 september 2017 half tien Mexicaanse tijd. ( woensdagochtend half 5 Nederlandse tijd) uiteindelijk hadden we volgens vluchtschema 5 uur vertraging en vertrokken 20 september 2017 pas om half 3 in de nacht Mexicaanse tijd. ( half 10 in de ochtend Nederlandse tijd). In Mexico waren de weersomstandigheden goed. De vertraging kwam volgens de piloot door de weersomstandigheden in Amsterdam, ruim 24 uur later na de weersomstandigheden in Amsterdam. In Mexico waren de weersomstandigheden goed. Maken wij aanspraak op… Lees meer

Bedankt voor je reactie! Volgens onze data heb je inderdaad recht op een vergoeding. Je kunt de claim indienen op onze website :). Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag. ~Jasmijn

Anna

Hallo,

Op zondag 24 september werd de vlucht vanuit Montpellier naar Adam (KL1406, vertrektijd 13.40) geannuleerd. In de annuleringsmail werd geen reden genoemd. Na lang bellen kreeg ik eindelijk iemand aan ce telefoon. Zij wist de reden niet, volgens een andere collega lag het aan weersomstandigheden. In Montpellier was het prima weer. In Adam overigens ook volgens mijn vriendin. Ik kon pas de volgende dag terug. Heb ik recht op vergoeding en zo wat/welke vergoeding.

Hoi Anna,

Ik heb het even voor je nagekeken in onze database. Je hebt recht op een vergoeding van €250 per persoon. Mocht je nog extra hebben gemaakt vanwege langer verblijf en je hebt de bonnetjes bewaard dan kunnen we deze kosten ook voor je terugvragen. Dien de claim in via onze website en geef de extra kosten aan in de opmerkingen. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag. ~Jasmijn

Hein

Hi,
Mijn vlucht vanuit CDG naar AMM (RJ118) is 3u vertraagd door mist in CDG en hierdoor kon de vorige vlucht (AMM –> CDG – RJ117) niet landen hier maar is ie uitgeweken naar BRU. Er zijn echter heel weinig vluchten die niet hebben kunnen landen in CDG en aangezien het hier om een vervolgvertraging gaat, vraag ik me af of ik recht hebt op een vergoeding?
Alvast bedankt
Hein

Hoi Hein,

Bedankt voor je reactie. Wat is de datum van deze vlucht? Ik kijk het graag even voor je na. ~Jasmijn

Hein

Vandaag… net geland in Amman, 2u50-2u55 vertraging dus wordt een close one….

Tamara

Ik heb een vraag over onze vlucht die langer dan 3 uur was vertraagd. Wij vlogen van Amsterdam naar Las Palmas en zouden in eerste instantie vertrekken om 12:40uur. Dit werd uiteindelijk 16:00 uur, omdat er in de ochtend mist is geweest en het toestel dus later vanuit Las Palmas naar Amsterdam is gekomen. Hebben wij nog enige recht op compensatie of valt dit ook onder buitengewone omstandigheden? (Vluchtnummer OR543, 19-09-2017)

Hoi Tamara,

Wat vervelend dat jullie vlucht vertraagd was! Helaas heb je geen recht op een vergoeding omdat de vertraging inderdaad een direct gevolg van de mist was. De luchtverkeersleiding moet dan de planning omgooien en zij bepalen wanneer het toestel mag vertrekken. Hopelijk hebben jullie alsnog een fijne vakantie gehad. ~Jasmijn

Jeroen

Ik heb op 13-09-2017 ongeveer 3,5 uur vertraging gehad op vlucht EZY6853 van Edinburgh naar Amsterdam omdat het eerder op de dag te hard waaide in Amsterdam en daardoor alle latere vluchten vertraagd werden. Heb ik nu recht op een vergoeding ? Alvast bedankt voor de reactie.

Jeroen

Vlucht was trouwens vanaf Glasgow. Ik vlieg nogal vaak van en naar Schotland dat ik soms in de war raak.

Hoi Jeroen, bedankt voor je reactie. Ik heb het even voor je gecheckt maar je hebt helaas geen recht op een vergoeding inderdaad. De luchtverkeersleiding heeft beperkingen afgegeven in verband met het weer en dat wordt gezien als een buitengewone omstandigheid. Mocht je hier nog vragen over hebben neem dan gerust even contact met ons op. ~Jasmijn

christiaan

Goedemorgen, Kunt u voor mij kijken of vlucht KL 1566 van Genua naar Amsterdam op 24 september 2017 daadwerkelijk is vertraagd door slechte weersomstandigheden? Dank voor uw aandacht in deze.

Hoi Christiaan. Bedankt voor je reactie. Ik heb het voor je nagekeken en je hebt recht op een vergoeding van €250 per persoon. De vlucht is niet vertraagd vanwege slecht weer ;). ~Jasmijn

Erik

Wij hadden op 19 september vlucht LH989 van Schiphol naar Frankfurt die vanwege mist later is vertrokken. Hierdoor hebben wij onze aansluitende vlucht LH446 van Frankfurt naar Denver gemist en zijn we herboekt en kwamen we 8 uur later dan gepland aan in Denver. Hebben we dan recht op een vergoeding?

Bedankt voor je reactie Erik. Helaas heb je geen recht op een vergoeding omdat de vlucht vertraagd was vanwege beperkingen van de luchtverkeersleiding. Dit houdt in dat de luchtverkeersleiding verantwoordelijk was voor de vertraging uit veiligheidsoverwegingen. Jullie hebben wel recht op verzorging tijdens de vertraging. Als dit niet voor jullie geregeld is dan kun je de kosten van eten en drinken terugvragen bij de vliegtuigmaatschappij op vertoon van de bonnetjes. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag. ~Jasmijn

Roan

Onze vlucht van morgen van BCN naar AMS (KL1666) is geannuleerd (waarschijnlijk door de storm van morgen) echter zie ik dat het KNMI een waarschuwing geeft voor noord holland tot 12uur onze vlucht komt echter pas om 13.35 aan.. kunnen ze zo maar een vlucht op voorhand er uitgooien of heb ik toch recht op vergoeding (we vliegen nu pas om 19.40 ’s avonds)

Hoi Roan, Wat vervelend om te horen! Helaas is het momenteel zo slecht dat de vlucht inderdaad gerechtvaardigd geannuleerd is door KLM. Je hebt in deze situatie dus geen recht op een vergoeding. Je hebt wel recht op verzorging tijdens de vertraging dus als je geen vouchers krijgt kun je de extra gemaakte kosten voor eten en drinken declareren bij KLM. Mocht je nog vragen hebben neem dan gerust even contact met ons op :). ~Jasmijn

Karen

Hallo, wij hadden een vertraging van 6 uur op onze vlucht van Rhodos naar Amsterdam op 09-09-2017 OR284. Er werd gemeld vanwege blikseminslag maar wij denken op een ander vliegtuid en daardoor het “domino-effect” . Uiteindelijk vlogen we dus pas 10-09-2017 met, dachten wij, hetzelfde vluchtnummer.

Hoi Karen, Ik zie inderdaad in onze data dat de vlucht vertraagd was vanwege blikseminslag. Helaas heb je in deze situatie geen recht op een vergoeding. Je hebt wel recht op verzorging tijdens de vertraging. Mocht dit niet goed geregeld zijn dan kun je de kosten van eten en drinken die je hebt moeten maken alsnog terugvragen aan de vliegtuigmaatschappij. ~Jasmijn

Sonja

Afgelopen donderdagmorgen waaide het hard. Door de “storm” hadden wij flinke vertraging in de middag om drie uur. Toen scheen de zon op Schiphol! Is dit direct te wijten aan de storm of was dit knock-out on vertraging?

Hoi Sonja, Dit zou inderdaad nog vervolgvertraging kunnen zijn omdat de luchtverkeersleiding alle vluchten opnieuw moet inplannen. Ik kan het even voor je checken, wat was je vluchtnummer? ~Jasmijn

Katelijne O\'Shea

Op zondag 24 september jl is onze vlucht van Montpellier naar Amsterdam van 13:30 geannuleerd ivm slecht weer en we krijgen dan ook geen compensatie van KLM. Het was die ochtend blijkbaar mistig op Schiphol maar in de middag prachtig weer! Deze annulering is naar mijn idee dan ook zo’n knock on vertraging.
Mijn vraag is of dat het inderdaad is en of we toch recht hebben op compensatie. We zijn pas de volgende ochtend naar huis gereisd.
Vluchtnummer KL 1407

Hoi Katelijne,

Ik heb even gekeken, kan het zijn dat het om vluchtnummer KL1406 ging? Voor deze vlucht heb je inderdaad recht op een vergoeding :). Je kunt je claim dan indienen via onze website. ~Jasmijn

YVON AGTERHOF

HOI VERA IK HEB RUIM DRIE UUR VERTRAGING GEHAD VORIGE WEEK DONDERDAG NAAR DUBLIN. HET TOESTEL ARRIVEERDE TE LAAT EN TOEN WE EENMAAL ZATEN MOCHTEN WE NOG EENS TWEE UUR AAN BOORD WACHTEN. KUN JIJ ACHTER HALEN HOE DIT ZAT EN OF IK RECHT HEB OP VERGOEDING HET GAAT OM DE EI 603 OP 5 OKTOBER, IK KAN DE INSTAPKAARTEN OVERLEGGEN, WE WAREN MET ZN TWEE. DOOR DE VERTRAAGDE AANKOMST IN DUBLIN HEBBEN WE EEN DEEL VAN ONZE TOUR NIET KUNNEN MEEMAKEN DIE WE GEPLAND HADDEN. VR. GROET YVON

Hoi Yvon, Ik heb het even nagekeken maar helaas heb je geen recht op een vergoeding vanwege slecht weer. Dit wordt als een buitengewone omstandigheid gezien. Hopelijk heb je alsnog een fijne trip in Dublin gehad! ~Jasmijn

Yvonne

14h vertraging na mist in Pisa!!! Hallo, op de late vlucht van Transavia uit Pisa naar Amsterdam van afgelopen zondag 15 oktober met vlucht nummer HV5428 resulteerde de mist in alle passagiers weer uitladen na al laat instappen. Aansluitend waren er geen hotels voor al die honderden passagiers op de vluchthaven van Pisa. Ik kreeg 2 vouchers maar MOEST OP DE STENEN VLOER IN DE HAL SLAPEN. Er waren geen bedden voor iedereen. Alleen ouderen of families met kinderen kregen een hotel. Nergens was informatie te vinden, ik werd een kant op gestuurd waar ik opgevangen zou worden door een… Lees meer

EUclaim

Hoi Yvonne,

Wat vervelend dat je op de grond hebt moeten slapen. Doordat je vlucht vertraagd is door mist heb je helaas geen recht op een vergoeding, omdat mist een buitengewone omstandigheid is. Wel heb je recht op verzorging, omdat jouw vlucht meer dan twee uur vertraagd was. Dus heb je bijvoorbeeld eten of drinken moeten kopen dan kun je deze kosten met behulp van de bonnetjes claimen bij de vliegtuigmaatschappij. ~Vera

Els

Hoi,

Zouden jullie willen kijken of mijn vlucht KL 1700 op 24 september 2017 is geannuleerd wegens slecht weer. Dit beweert KLM namelijk in reactie op mijn klacht. Zelf ben ik van mening dat er sprake is van een knock-on vertraging waardoor ik dus wel recht heb op compensatie. alvast bedankt!

Hoi Els,

Bedankt voor je reactie. Wij nemen claims aan op deze vlucht. Als je er met KLM niet uitkomt kun je dus gerust bij ons een claim indienen ;). Mocht je verder nog vragen hebben neem dan gerust contact met ons op. ~Jasmijn

Jos de Vries

Ook recht op vergoeding als door mist uitgeweken wordt naar een andere luchthaven ( in mijn geval ipv Eindhoven naar Weeze in Duitsland ) Met lange vertraging in Eindhoven aangekomen met bus georganiseerd door Wizzair

Bedankt voor je bericht Jos. Vervelend dat de vlucht moest uitwijken vanwege de mist. Mist is een buitengewone omstandigheid. Helaas heb je daarom geen recht op een vergoeding. Hopelijk heb je in de toekomst geen last meer van vluchtproblemen. ~Kelsie

Hans

Goedeavond
Ik zou vanmorgen om 11.05 2 december vliegen vanaf Eindhoven naar alicante. Maar vanwege de mist konden we niet vanaf Eindhoven en zijn we met bussen naar Brussel gebracht. Vanuit daar zijn we naar alicante gevlogen. Met een vertraging van 6 uur. Heb ik recht op een vergoeding??
Groetjes hans

Hallo Hans, Wat een vervelende situatie. Mist is een buitengewone omstandigheid. Daarom heb je helaas geen recht op een vergoeding. Hopelijk heb je in de toekomst geen last meer van dit soort vluchtproblemen. ~Kelsie

Claudia van der Laan

Goedemiddag,

Laat in de avond van 28 september werd mijn ochtendvlucht KL0953 van 29 september naar New Castle geannuleerd vanwege mogelijke mist. Ik werd overgeboekt naar dezelfde vlucht op zaterdag, dus een hele dag later. Omdat ik slechts een lang weekend naar mijn dochter ging, had dit dus een behoorlijke impact. KLM zegt dat ik geen recht op vergoeding heb, ondanks dat de mist op 29 september mee viel.

Klopt het wat de KLM zegt?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Beste Claudia, Bedankt voor je bericht. Vervelend dat de vlucht was geannuleerd!
KLM had de vluchten al geannuleerd voordat de impact van de mist duidelijk was, daarom nemen wij wel claims aan voor deze annulering.
Je hebt dus mogelijk recht op een vergoeding van €250 per persoon. We helpen je graag: https://goo.gl/V7fMjt. ~Kelsie

yolande

Beste mensen. Afgelopen zaterdag 2 dec zouden wij rond 10.30 vanaf Reus naar Ehoven vliegen met Ryan air. Omdat de vlucht van ehoven naar reus niet ging vanwege mist was er voor ons geen toestel. Chaos. Pas tegen 5 uur kregen we bericht annulering. Vervolgens mochten we het zelf uitzoeken of via hele bizarre omleidingen reizen. Wij zijn met de trein naar barcelona gegaan en hebben zelf een vlucht geboekt met Vueling naar Amst. Waar hebben wij recht op? Merci

Hoi Yolande, Wat vervelend allemaal! Vanwege de mist heb je geen recht op een vergoeding, echter is Ryanair wel verantwoordelijk voor het regelen van een vervangende vlucht. Als dit niet geregeld werd dan kun je de kosten voor het vervangende vervoer (trein en vlucht) aan hen terugvragen. Ook eventuele kosten voor eten en drinken kun je terugvragen als je de bonnetjes goed bewaard hebt. Mocht je hierbij problemen ervaren, neem dan gerust even contact met ons op. ~Jasmijn

yolande

Beste Jasmijn. Dank voor je snelle reactie. Wat ik niet begrijp is dat het feit dat de mist in Eindhoven was en niet in Reus onze vertrekplaats dit effect heeft op onze claim. Is dit dan niet bij uitstek een voorbeeld van domino effect. Op zich was er geen overmacht in Reus dus. Of ze hadden een vervangende vliegtuig bv uit Weeze moeten regelen toch. Vallen extra parkeerkosten er ook onder ? En laten ophalen van Schiphol? Km vergoeding? Txs

Rita

Hallo
Onze vlucht is geanullierd van Valencia naar Amsterdam vanwegen slecht weer maar nu moeten wij het hotel uit maar wij weten nog geen informatie over de nieuw vlucht .is KLM niet verplicht de kosten van de hotel te betalen want wij zijn nu verplicht langer te blijven
Vlucht nummer kl1617

Hoi Rita,

Wat vervelend dat je vlucht geannuleerd is. Vanwege de weersvoorspellingen is deze vlucht inderdaad terecht geannuleerd. KLM is echter wel verantwoordelijk om een vervangende vlucht te regelen en tijdens de vertraging voor een hotel, eten en drinken te zorgen. Als zij dit niet doen kun je de kosten achteraf bij ze indienen en mocht dat niet lukken neem dan gerust even contact met ons op. Heel veel succes! ~Jasmijn

Lisanne Middag

Beste,

Onze vlucht kl1556 van Turijn – Amsterdam die morgen zou gaan 11.40uur is geannuleerd. De eerst volgende mogelijkheid is woensdag ochtend dus dit betekent dat we een extra nacht moeten blijven en daarbij ook extra kosten voor eten en drinken hebben.
Ik begrijp dat ivm slechte weersomstandigheden we geen refund voor het ticket krijgen maar wat is er mogelijk aan vergoeding voor hotel en eten & drinken?

Hoor het graag, dank alvast!

Lisanne

Hoi Lisanne, Je hebt helaas geen recht op een vergoeding inderdaad. Als je geen vervangende vlucht aangeboden krijgt dan heb je wel recht op teruggave ticket. Je hebt sowieso recht op verzorging in de vorm van eten, drinken en een hotel tijdens de duur van de vertraging. Je kunt deze kosten terugvragen bij KLM. Mochten zij hier moeilijk over doen neem dan gerust contract met ons op en dan kijken wij hoe we je verder kunnen helpen ;). Veel succes nog! ~Jasmijn

Yvonne

Gisterenavond is mijn partner vanuit Malaga vertrokken met bestemming Eindhoven met Ryanair. Met een vertraging van ruim anderhalf uur vertrokken en geland in Brussel. Vandaar, na ruim 1 uur te hebben gewacht op een bus, naar Eindhoven gebracht. Uiteindelijk rond 03.00 uur in Eindhoven aangekomen i.p.v. 22.40 uur. Kan ik iets claimen?
Transavia had een vlucht die rond dezelfde tijd zou vertrekken gecanceld! Wel zo verstandig geweest dus.

Hoi Yvonne, wat vervelend van de vertraging! Ik zie inderdaad dat de vlucht is uitgeweken. Helaas heeft je partner geen recht op een vergoeding vanwege de slechte weersomstandigheden op 11 december. Eindhoven is in de middag een tijd dicht geweest en dit heeft nog lang effect op het vliegverkeer gehad. Mocht hij extra kosten hebben moeten maken in de vorm van eten en drinken dan kunnen deze wel geclaimt worden bij de vliegtuigmaatschappij. Mocht Ryanair deze niet vergoeden neem dan even contact met ons op ;). ~Jasmijn

Yvonne

Hoi Jasmijn bedankt voor je snelle reactie. Hij heeft s nacht nog wel een taxi moeten nemen, omdat openbaar vervoer geen optie was. Zijn deze kosten te claimen?

Natasha

Beste, vorige week zondag 10 december is onze vlucht van easyjet van londen luton naar amsterdam geannuleerd wegens sneeuw. Er was geheel niemand meer aanwezig om passagiers te helpen. Toen wij 7 uur later (omdat koffer zoek was….) in hotel kwamen waren alle vluchten voor de komende 2 dagen volgeboekt. We hebben toen met andere maatschappij via duitsland naar huis gevlogen. Drie nieuwe tickets, 2 nachten hotel, eten en drinken, 2 dagen langer parkeren. Heb ik ergens recht op teruggave?

Hoi Nathasha, wat een vervelende situatie! Je hebt zeker recht op teruggave van deze kosten onder het Verdrag van Montreal en de Verordening. Je kunt het best even contact opnemen met onze partner Miss Casey hiervoor. Zij helpen je graag verder! http://www.misscasey.com/nl ~Jasmijn

Anneke

Op 11-12 zouden wij terugvliegen van Curacao naar Amsterdam. Vanwege het slechte weer in Nederland werd er niet gevlogen en was er dus geen vliegtuig om ons terug te vliegen. Geen probleem, alles goed geregeld. Tui gaf op 11-12 aan dat wij met de eerstvolgende vlucht naar huis zouden vliegen. Die kwam op dinsdag 12-12. Op 12-12 in de ochtend gaf Tui aan dat de reguliere passagiers met de vlucht van 12-12 zouden vertrekken en er voor ons een vliegtuig werd gehuurd. Deze zou op 13-12 om 1.10 uur vertrekken vanuit Curacao. Nadat er was gevochten aan boord én de… Lees meer

Bedankt voor je reactie Anneke. Wat vervelend dat je vlucht zoveel vertraging heeft opgelopen. Je hebt inderdaad helaas geen recht op een vergoeding omdat zowel de annulering als de vertraging werden veroorzaakt door een buitengewone omstandigheid. Als je zegt dat er is gevochten aan boord door passagiers, dan geldt dit als een ‘unruly passenger’. Ook als de systemen van een vliegveld niet werken is dit niet de fout van vliegtuigmaatschappij. Ik kan me wel voorstellen dat dit een hele vervelende en lange vertraging voor jullie is geweest. Je hebt wel recht gehad op verzorging in de vorm van eten, drinken… Lees meer

Vragen? Chat of bel