Luchthaven vertraging

Online inchecken: Tips & Tricks

17 juni 2016

Voor sommige mensen een gewoonte, anderen doen het liever niet: Online inchecken. Online inchecken kan veel tijd schelen, maar ook voor de nodige paniek en frustratie zorgen als het allemaal niet gaat zoals je wilt. Waarom zou je online inchecken? Wanneer kun je eigenlijk online inchecken? Wat zijn de voordelen? Wat zijn de nadelen? We zetten het voor je op een rij.

online inchecken

Hoe check ik online in voor mijn vlucht?

Op de website van de vliegtuigmaatschappij kun je online inchecken voor je vlucht. Per vliegtuigmaatschappij verschilt het vanaf wanneer je online kunt inchecken. Dit varieert tussen de 72 en 24 uur voor vertrek. Je kunt vaak online inchecken via de website of via de app van de vliegtuigmaatschappij. Je kunt je boardingpass digitaal opslaan en gebruiken via je telefoon op de luchthaven. Neem je geen printje mee? Zorg er dan welk voor dat je telefoon opgeladen is.

De voordelen van online inchecken

Het scheelt tijd. Véél tijd. Als je wilt inchecken bij een balie op Schiphol moet je al drie uur van tevoren aanwezig zijn. In de zomerperiode is de kans groot dat je aansluit in een lange rij om handmatig ingecheckt te worden door een grondstewardess. Thuis kun je op je gemak jezelf inchecken vanachter je computer met een kopje koffie. Kies vervolgens zelf je plaats in het vliegtuig en print makkelijk je boardingspass thuis. Je kunt bij sommige vliegtuigmaatschappijen er zelfs voor kiezen om je boardingpass te ontvangen in de vorm van een QR-code, of je kiest voor de digitale Passbook-app waarin je de boardingspass bewaard op je smartphone. Online inchecken is natuurlijk alleen een voordeel als je geen bagage hoeft in te checken.

Online ingecheckt en dan? Op de luchthaven kan je meteen doorlopen naar de security en genieten van taxfree winkelen om vervolgens zonder stress naar je gate te gaan. Zorg er wel voor dat je ook met een reeds geprinte boardingpass ruim op tijd op de luchthaven bent. Je kunt de incheckrij dan wel omzeilen, maar je weet niet of het verkeer naar de luchthaven meewerkt en hoe lang de rijen bij de douane zijn.

Heb jij een vlucht geboekt? Je hebt altijd kans dat deze niet volgens plan verloopt. Geef je vluchtnummer en -datum door, dan houden wij voor je bij of jij in aanmerking komt voor een vergoeding. Kun je claimen? Dan ontvang je van ons een bericht.

De nadelen van online inchecken

Het kost dan misschien wat meer tijd, maar sommige passagiers voelen zich geruster bij het idee dat een medewerker van de vliegtuigmaatschappij ze handmatig incheckt. Bovendien kun je meteen je bagage afgeven. Ook voor de bag drop-off staan immers rijen en zelf je bagage inchecken en labelen is niet voor iedereen weggelegd. De stewardessen wijzen je meteen op de juiste gate en checken of je handbagage aan de eisen voldoet. Handig om te weten. Je bent er dus zeker iets meer tijd aan kwijt, maar je weet ook dat je bij de gate niet ineens voor verrassingen komt te staan. Moet je nog op de luchthaven inchecken, dan moet je eerder aanwezig zijn. Dit kan nog wel eens voordelig uitpakken als je vertraging oploopt met de trein of in de file terechtkomt. Je hebt een ruimere marge en dus een kleinere kans om je vlucht te missen.

Wanneer online inchecken

Sommige budgetmaatschappijen zoals Ryanair willen dat je alléén online incheckt. Het kan je al gauw €70 kosten als je de boardingpass vergeet en deze op de luchthaven moet laten printen. Bij andere luchtvaartmaatschappijen is het niet eens mogelijk om online in te checken. Het is belangrijk dat je zelf goed uitzoekt of je online kunt inchecken en vanaf wanneer dat kan. Noteer dit in je agenda om jezelf van de beste stoelen te verzekeren. Wil je perse op de luchthaven inchecken? Ook dan kom je nog wel eens voor verrassingen te staan. Sommige luchtvaartmaatschappijen bieden op de luchthaven alleen een self-service check-in aan. Dit zijn automaten die je helpen met inchecken en het printen van je boardingpass. Gelukkig werkt dit vrij makkelijk. Heb je nog bagage om af te geven? Dan moet je naar een bagage-drop-off balie van jouw vlucht, deze staan vermeld op de grote borden in de vertrekhal.

Tips voor het online inchecken:

  • Check vooraf de beste/slechtste stoelen van het vliegtuig op Seatguru.com.
  • Lange benen? Geef bij je boeking aan dat je extra beenruimte wenst.
  • Check op tijd wanneer je online kunt inchecken.
  • Print je boardingpass zoals aangegeven en bewaar deze in een handig reismapje of upload deze naar een app als Passbook.
  • Gebruik je een app voor je boardingpass? Zorg voor voldoende batterij! (telefoon uit = geen boardingpass)
  • Neem de tijd. Online inchecken of niet, zorg ervoor dat je altijd voldoende tijd hebt om je vlucht te halen.

Volg EUclaim op Facebook en Twitter voor meer reistips en nieuws omtrent vluchten en de rechten van passagiers.

Heeft u toch vertraging opgelopen? Check hier of u in aanmerking komt voor een vergoeding.

Meer over online inchecken

  • 2022-07-26

    5 redenen voor online inchecken

    De ene passagier zweert erbij en de ander vindt het alleen maar lastig: online inchecken. Toch is online inchecken steeds makkelijker, sneller en vaak goedkoper dan inchecken op de luchthaven. Waarom online inchecken toch écht het overwegen waard is, vertellen we je graag.

  • 2023-07-25

    Voor de eerste keer vliegen, wat kun je verwachten?

    Als je voor de eerste keer gaat vliegen is het moeilijk in te schatten wat je kan verwachten. Het is verstandig om je zo goed mogelijk voor te bereiden. EUclaim geeft je tips waar je rekening mee moet houden en hoe alles werkt. Zo ga jij zelfverzekerd voor de eerste keer op vliegvakantie.

  • 2022-06-21

    Hoe zwaar mag handbagage zijn en welke afmetingen zijn toegestaan bij een airline?

    Probeer jij zonder ruimbagage te vliegen en wil je jouw spullen als handbagage meenemen? Dan moet jouw bagage wel in het handbagagevak of onder de stoel voor je passen, en aan de regels voldoen. Hoeveel gewicht handbagage mag je kosteloos meenemen aan boord en welke afmetingen zijn toegestaan? We hebben het voor je op een rijtje gezet!

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding