Geweigerd op de vlucht! Wat nu?

Geweigerd worden bij het boarden van de vlucht komt helaas wel eens voor. Vaak komt dit omdat het vliegtuig overboekt is, maar er kunnen ook andere redenen zijn. Als jou dit overkomt dan heb je mogelijk recht op een vergoeding zoals geregeld in Verordening 261/2004.

passagiers zitten in het vliegtuig

Geldige redenen voor instapweigering

De vliegtuigmaatschappij staat in haar recht om mensen te weigeren op de vlucht als zij niet de juiste reisdocumenten hebben, als er veiligheidsrisico’s zitten aan het reizen of vanwege medische risico’s.

Voorbeeld: Je wordt bij het instappen op de vlucht naar New York geweigerd omdat je alleen over een identiteitskaart beschikt. Voor het reizen naar de Verenigde Staten moet je over een geldig paspoort beschikken. De vliegtuigmaatschappij staat dus in haar recht om je te weigeren.

Jouw rechten als passagier bij instapweigering door overboeking

Als de vliegtuigmaatschappij je weigert op de vlucht omdat deze overboekt is, dan heb jij als passagier recht op een vergoeding. Deze vergoeding is afhankelijk van de vluchtafstand en de aankomstvertraging. De vergoeding kan €250, €400 of €600 per persoon bedragen. Ook heb je recht op een vervangende vlucht en verzorging tijdens de vertraging die je oploopt. Vaak biedt de vliegtuigmaatschappij de passagier die als eerste zijn stoel opgeeft ook een geldbedrag aan.

Voorbeeld: Je vlucht van Amsterdam naar Tokio is overboekt en de vliegtuigmaatschappij vraagt je om jouw stoel op te geven. Je krijgt hiervoor een bedrag van €400 en een nieuwe vlucht de volgende dag. Daarnaast heb je recht op een vergoeding van €600 omdat de vlucht meer dan 3500 km aflegt en je meer dan drie uur later aankomt in Tokio. Je hebt ook recht op verzorging tijdens de vertraging die je oploopt in de vorm van een hotelovernachting en maaltijden.

Bewaar bewijs van de instapweigering

Om jou te kunnen helpen als je geweigerd wordt vanwege een overboekte vlucht hebben we enkele bewijsstukken nodig. Zo is het belangrijk dat je altijd op het vliegveld incheckt en dus over een instapkaart beschikt die op het vliegveld uitgeprint is. Vraag daarnaast om een schriftelijke bevestiging van de vliegtuigmaatschappij dat je geweigerd bent op de vlucht en de daarbij horende reden.

Heb je vragen over je rechten bij instapweigering? Neem dan contact met ons op of laat een reactie achter.

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Hier moet jij naartoe deze herfstvakantie!
Volgende blogartikel
Kabinetsplannen: Vliegen wordt duurder
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding