Luchthaven vertraging

Heeft u last van de problemen op Schiphol?

Lees wat uw rechten zijn

Heeft u problemen op Schiphol? In dit artikel leggen wij uit wat uw rechten zijn als deze problemen hebben geleid tot een vertraging of zelfs annulering van uw vlucht. 

Bij vertragingen langer dan 2 uur hebben luchtvaartmaatschappijen de plicht om eten en drinken te regelen. Daarnaast kan het goed mogelijk zijn dat u recht heeft op een vergoeding. 

Onderaan dit artikel vindt u een live overzicht van alle actuele vluchten met problemen op vliegveld Schiphol.

Oorzaken problemen Schiphol

Er kan van alles aan de hand zijn op Schiphol wat kan leiden tot vluchtproblemen.

Zoals: 

  • slecht weer
  • staking
  • storing
  • drukte bij inchecken, security check of paspoortcontrole
  • problemen met bagage afhandeling
  • problemen met parkeren

Natuurlijk is het balen als uw vliegtuig niet volgens de planning kan vertrekken. Maar in sommige gevallen kunt u aanspraak maken op een vergoeding. 

Wind op Schiphol

Net als alle andere vliegvelden heeft Schiphol te maken met de wind. Wat Schiphol onderscheidt van andere luchthavens in Nederland, is dat de wind van verschillende richtingen kan komen. Gelukkig beschikt Schiphol over meerdere banen die geschikt zijn voor verschillende windrichtingen.

Echter, wanneer de wind omslaat en er afgeweken moet worden van de standaard landingsbanen, kan Schiphol niet meer op maximale capaciteit werken. Uit veiligheidsoverwegingen vertrekken er dan minder vluchten en komen er ook minder vluchten aan op Schiphol.

Recht op een vergoeding bij problemen op Schiphol, is afhankelijk van aansprakelijkheid

Of u recht heeft op een vergoeding is afhankelijk van wie er aansprakelijk gesteld kan worden voor de problemen. Kan een airline aansprakelijk gesteld worden? Alleen dan heeft u mogelijk recht op een vergoeding.

Worden problemen veroorzaakt door slecht weer, zoals harde wind, sneeuw of mist, dan is het overmacht. Datzelfde geldt als de problemen veroorzaakt worden door een storing op Schiphol of andere problemen op de airport zelf. Zoals problemen bij het parkeren, drukte bij het inchecken en de bagage afhandeling.

Bij staking is het van belang wie er staakt. Staakt de security? Dan kan de airline hier niets aan doen en kunt u geen aanspraak maken op een vergoeding. Maar is het het eigen personeel van de airline? Dan kan de airline aansprakelijk gesteld worden en kunt u een claim indienen.

Lees meer over wanneer er sprake is van overmacht, ook wel een buitengewone omstandigheid genoemd.

Recht op verzorging na 2 uur vertraging

Ook al is er sprake van overmacht en kan de airline niet aansprakelijk worden gesteld. Dan nog heeft de airline een zogenaamde verzorgingsplicht. Dat houdt in dat zij u moeten voorzien van eten en drinken. Lees meer over uw rechten bij 2 uur vertraging.

Hieronder vindt u alle recente probleemvluchten van vliegveld Schiphol.

Recente probleemvluchten Schiphol

Benieuwd of u door problemen op Schiphol ook recht heeft op een vergoeding?

Als uw vlucht niet in de lijst hierboven staat, kunt u gratis in onze database checken of u met uw vlucht in aanmerking komt voor een vergoeding. EUclaim heeft een unieke database waarmee u eenvoudig kunt controleren wat uw rechten zijn.

Bekijk snel en gemakkelijk waar u recht op heeft

13954 passagiers hebben EUclaim een score van 4,4 uit 5 gegeven op Trustpilot.
Lees hoe deze passagiers onze service hebben ervaren.

Bekijk 13954 ervaringen

Kunt u een claim indienen voor de problemen die u heeft ondervonden op Schiphol?

Dien dan uw claim in met EUclaim:

  • Check gratis in onze database of u recht heeft op een vergoeding tot €600 per persoon
  • U loopt geen enkel risico
  • Onze service is gratis. Pas als u uw geld krijgt, draagt u 29% + €33 dossierkosten af per persoon
  • 97% succesvolle claimafhandeling
  • In 32% is een rechtszaak nodig. Kosten voor een juridische procedure is inbegrepen
  • EUclaim neemt u al het werk uit handen
  • Wij strijden al sinds 2007 voor de rechten van vliegtuigpassagiers
Vragen? Chat of bel