Verordening 261/2004

Uw rechten als vliegtuigpassagier

Sinds 2005 bestaat binnen de Europese Unie Verordening 261/2004. Hierin worden uw rechten als vliegtuigpassagier beschermd en zijn de plichten van de vliegtuigmaatschappijen vastgesteld. Wij bij EUclaim weten door onze jarenlange ervaring precies hoe Verordening 261/2004 werkt.

Europese regelgeving

Verordening 261/2004 is geldig binnen de Europese Unie. Dit houdt in dat u zich alleen kunt beroepen op de regelgeving als:

Stel: u vliegt met KLM vanuit Bangkok naar Amsterdam. U komt aan met een vertraging van 3,5 uur. In deze situatie heeft u recht op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies. Wordt uw vlucht uitgevoerd door EVA Air, dan heeft u op basis van Verordening 261/2004 geen recht op een vergoeding.

Recht op een vergoeding

Naast het feit dat Verordening 261/2004 alleen van toepassing is binnen de EU, is er ook vastgelegd dat u alleen recht heeft op een vergoeding, oftewel compensatie, mits u met meer dan drie uur vertraging op uw eindbestemming bent aangekomen. In de volgende situaties heeft u als vliegtuigpassagier recht op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies:

Hoogte van de vergoeding

In Verordening 261/2004 staat dat u als vliegtuigpassagier recht heeft op een goede dienstverlening tijdens het wachten op de luchthaven. Hierbij kunt u denken aan eten en drinken, maar ook een hotelovernachting. Op het moment dat u met meer dan drie uur vertraging aankomt op uw eindbestemming heeft u mogelijk recht op een vergoeding. De hoogte van de vergoeding wordt bepaald op basis van de afstand van de vlucht:

Vluchtbestemmingen binnen de EU

Vluchtbestemmingen buiten de EU

Bij een vlucht met een afstand van 3500 kilometer of meer en een vertraging tussen de drie en vier uur, heeft u volgens het Sturgeon arrest recht op 50% van de vergoeding.

Buitengewone omstandigheid

Als de vliegtuigmaatschappij kan bewijzen dat er sprake is van een ‘buitengewone omstandigheid’ en zij niet verantwoordelijk is voor de opgelopen vertraging, dan heeft u geen recht op een vergoeding. U kunt hierbij denken aan weersomstandigheden, terrorisme, stakingen, medische noodlandingen en situaties met passagiers aan boord van het vliegtuig. Een technisch mankement aan het vliegtuig valt niet onder een buitengewone omstandigheid en hierbij heeft u recht op een vergoeding.



Is uw vlucht vertraagd, geannuleerd, omgeboekt of bent u geweigerd op uw vlucht, maar weet u niet zeker of u recht heeft op een vergoeding? Check dan uw vlucht en wij geven u direct gratis en vrijblijvend advies over uw rechten.

Vragen? Chat of bel