Chaos op Schiphol tijdens meivakantie: Wat kan je verwachten?
40% krijgt te maken met vertraging
De meivakantie staat weer voor de deur en veel reizigers zullen het vliegtuig pakken om warmere oorden te bezoeken. Hopelijk kunnen de luchtvaartmaatschappijen en vliegvelden de drukte beter aan dan in 2022. De Telegraaf heeft weinig hoop op een vlekkeloze meivakantie op Schiphol.
Thriller rond bezetting Schiphol
De Telegraaf schrijft dat afhandelingsbedrijven willen dat er een extra toeslag betaald wordt. Afhandelingsbedrijven werken voor luchtvaartmaatschappijen en helpen bij de aankomst en van vliegtuigen, inchecken van passagiers, laden en lossen van bagage, het schoonmaken van vliegtuigen en de catering.
Het zou gaan om afhandelingsbedrijven die namens ruim 120 vliegmaatschappijen werken, met uitzondering van KLM, Delta en Air France. In het artikel staat dat 40% van de reizigers in de meivakantie te maken kunnen krijgen met vertragingen.
Valse start meivakantie
Paul Vaneker van EUclaim zegt tegen de Telegraaf dat de problemen al zijn begonnen. Hij meldt dat Transavia vluchten naar Valencia en Malaga heeft geannuleerd, zonder passagiers een alternatief te bieden.
De meivakantie van 2023 moet nog beginnen, maar de chaos lijkt nu al op die van vorig jaar. Vlieg jij deze vakantie naar het buitenland?
Wij helpen je graag
Mocht er iets aan de hand zijn met je vlucht en je recht hebben op een vergoeding, dan helpen wij je graag. Deel je vluchtnummer hieronder. Als je in aanmerking komen voor een compensatie, nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.
Meivakantie 2022 bijzonder slecht voor passagiers
In 2022 waren er tijdens de meivakantie stakingen bij KLM en RyanAir en waren er personeelstekorten op de luchthaven. Dit zorgde voor een hoog aantal vertragingen en vluchtannuleringen.
In totaal waren er 708 annuleringen en 157 vertragingen, en bijna 1 op de 30 vluchten had hiermee te maken. Dit betekent dat ongeveer 130.000 passagiers last hadden met vluchtproblemen.
Om in perspectief te plaatsen hoe uitzonderlijk 2022 is, hebben we data uit onze database gehaald om een vergelijk te maken met 2018 en 2019. 2020 en 2021 zijn buiten beschouwing gelaten omdat er toen vliegrestricties golden vanwege het coronavirus.
|
Aantal vluchten |
Annuleringen |
Vertragingen |
Ratio |
2022 |
24770 |
708 |
157 |
3,49% |
2019 |
28482 |
259 |
144 |
1,41% |
2018 |
28980 |
422 |
161 |
2,01% |
We hanteren de periode vanaf de laatste vrijdag voor de meivakantie, want dan vliegen de eerste vakantiegangers, tot aan de laatste zondag van deze tweeweekse periode. Het gaat om vluchten van alle luchthavens van Nederland.
Minder vluchten, maar meer incidenten
Wat valt op? In zowel 2018 als 2019 waren er veel meer vluchten tijdens de meivakantie dan in 2022, maar er waren veel minder incidenten. Het aantal vluchtvertragingen liep enigszins gelijk op, maar vorig jaar annuleerden luchtvaartmaatschappijen uitzonderlijk veel vluchten.
Als we dit afzetten tegen het aantal passagiers, dan hadden 60.000 in 2019 en 87.000 vakantiegangers in 2018 te maken met ofwel een vertraging, ofwel een annulering.
Stakingen KLM en Ryanair en personeelstekort
Er zijn verschillende redenen waarom er vorig jaar zoveel vluchtincidenten waren. Zo staakte het personeel van KLM in Nederland en bij Ryanair werd in België gestaakt. Door het coronavirus heeft veel vliegveldpersoneel emplooi elders moeten vinden, en dat zorgde voor een personeelstekort vorig jaar.
Als kers op de taart had Schiphol ook te maken met vluchtrestricties vanwege de windrichting en was de Aalsmeerbaan in onderhoud.
Vlucht KLM van Paramaribo had 31 uur vertraging
Alle data in dit artikel is afkomstig van EUclaim.nl. Wij helpen passagiers aan compensatie bij annuleringen en vertragingen vanaf 3 uur. Alle getelde vertragingen in dit artikel zijn dan ook minimaal 3 uur.
In de meivakantie van vorig jaar maakte KLM het wel heel bont, niet alleen hadden zij veruit de meeste vertragingen van minimaal 3 uur met 69 stuks, de Nederlandse luchtvaartmaatschappij had ook de langste vertraging op naam staan.
Op 2 mei zou er een vlucht van Paramaribo naar Amsterdam opstijgen, maar door een aanvaring met een vogel (gebeurt vaker dan je denkt), kon de vlucht pas 31 uur later vertrekken.
Wat kan je verwachten van meivakantie 2023?
Wij hopen dat de luchtvaartmaatschappijen en de vluchthavens dit jaar beter voorbereid zijn op de drukte, maar de eerste tekenen laten helaas anders zien.
Aan de passagiers kan het niet liggen, zij hebben de beelden van ellenlange rijen bij Schiphol nog scherp op het netvlies.
Wij merken dat passagiers proberen om Schiphol en Brussel dit jaar te mijden, Nederlanders boeken steeds meer vluchten vanuit Duitsland en vanaf kleinere luchthavens. Zo heeft Ryanair het aantal uitgaande vluchten op airport Maastricht dit jaar verdubbeld.
Geschreven door Jerrymie Marcus
Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie.
Meer over Jerrymie